تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 20 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):بى نيازى و عزّت به هر طرف مى گردند و چون به جايگاه توكل دست يافتند در آنجا قرار مى گ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

چراغ خطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1827915888




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جاذبه عشق و محبت


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: جاذبه عشق و محبت







در تاریخ میخوانیم که سالها بلکه قرنها پس از مرگ حضرت علی (علیهالسلام)، افرادی با جان و دل از مقام و منزلت آن حضرت دفاع نموده و در راه دفاع از او و مرام او جان و مالشان را هدیه میکنند.

«از جمله مجذوبین و شیفتگان علی، میثم تمار را میبینیم که بیست سال پس از شهادت مولا بر سر چوبهی دار از علی و فضائل و سجایای انسانی او سخن میگوید. در آن ایامی که سراسر مملکت اسلامی در خفقان فرو رفته، تمام آزادیها کشته شده و نفسها در سینه زندانی شده است و سکوتی مرگبار بر چهرهها نشسته است. او از بالای دار فریاد بر میآورد که بیایید از علی برایتان بگویم ... حکومت قداّرهبند اموی ... دستور میدهد که بر دهانش لجام زدند و پس از چند روزی هم به حیاتش خاتمه دادند. تاریخ از این قبیل شیفتگان برای علی بسیار سراغ دارد.
این جذبهها اختصاص به عصری دون عصری ندارد. در تمام اعصار جلوههایی از آن جذبههای نیرومند میبینیم که سخت کارگر افتاده است.» (جاذبه و دافعه علی علیهالسلام، مرتضی مطهری، ص 32)

«علی به همین شدت دشمنان سر سخت دارد، دشمنانی که از نام او به خود میپیچیدند. علی از صورت یک فرد بیرون است و به صورت یک مکتب موجود است، به همین جهت گروهی را به سوی خود میکشد و گروهی را از خود طرد مینماید. آری علی شخصیت دو نیرویی است.» (همان، 34)

جاذبه نیرومند علی (علیهالسلام) که اصلیترین عنصر ارتباطات انسانی و تعاملات اجتماعی آن حضرت به شمار میآید و توانسته حتی بعد از شهادتش میلیونها انسان را مجذوب خود کند، فطری بودن پیام و عمل و چند بعدی بودن شخصیت او بود.

عشق و توسعه ارتباطات انسانی


«عشق و محبت، قطع نظر از این که از چه نوعی باشد – حیوانی ******** باشد یا حیوانی نسلی و یا انسانی و قطع نظر از این که محبوب دارای چه صفات و مزایایی باشد، دلیر و دلاور باشد، هنرمند باشد یا عالم و یا دارای اخلاق و آداب و صفات مخصوص باشد، انسان را از خود و خودپرستی بیرون میبرد. خودپرستی محدودیت و حصار است.

عشق به غیر مطلقاً این حصار را میشکند، تا انسان از خود بیرون نرفته است، ضعیف است و ترسو و بخیل و حسود و بدخواه و کم صبر و خودپسند و متکبر، ... همیشه سرد است و خاموش، امّا همین که از «خود» پا بیرون نهاد و حصار خودی را شکست این خصائل و صفات زشت نیز نابود میگردد... عشق وجود انسان را توسعه میدهد... .» (همان، ص53)

ولی نباید پنداشت که آنچه به این نام(عشق) خوانده میشود یک نوع است. دو نوعِ کاملاً مختلف است. آنچه از آثار نیک (عشق گفته میشود) مربوط به یک نوع آن است و اما نوع دیگر آن کاملاً آثار مخرب و مخالف دارد.

احساسات انسان انواع و مراتب دارد. برخی از آنها از مقوله شهوت و مخصوصاً شهوت ******** است و از وجوه مشترک انسان و سایر حیوانات است. از مبادی ******** سرچشمه میگیرد و به همانجا خاتمه مییابد. افزایش و کاهشش بستگی زیادی دارد به فعالیتهای فیزیولوژیکی دستگاه تناسلی و ... و با اشباع ... کاهش مییابد و منتفی میگردد... اینگونه عشقها به سرعت میآید و به سرعت میرود، قابل اعتماد و توصیه نیست، خطرناک است، فضیلت کُش است. تنها با کمک عفاف و تقوا و تسلیم نشدن در برابر آن است که آدمی سود میبرد... و به روح [خود] قوّت و کمال میبخشد. و ... انسان آنگاه که تحت تأثیر شهوات خویش است، از خود بیرون نرفته است، شخص یا شیء مورد علاقه را برای خودش میخواهد و بشدت میخواهد. اگر درباره معشوق و محبوب میاندیشد بدین صورت است که چگونه از وصال او بهرهمند شود و حداکثر تمتّع را ببرد. چنین حالتی نمیتواند مکمل و مربی روح انسان باشد و روح او را تهذیب کند.

قرآن خطاب به پیغمبر میکند که "ای پیغمبر! نیروی بزرگی را برای نفوذ در مردم و اداره اجتماع در دست داری... به موجب لطف و رحمت الهی، تو برایشان نرم دل شدی که اگر تندخوی سخت دل بودی از پیرامونت پراکنده میگشتند. پس، از آنان درگذر و برایشان آمرزش بخواه و در کار با آنان مشورت کن.


اما انسان گاهی تحت تأثیر عواطف عالی انسانی خویش قرار میگیرد، محبوب و معشوق در نظرش احترام و عظمت پیدا میکند، سعادت او را میخواهد، ... اینگونه عواطف، صفا و صمیمیت و لطف و رقّت به وجود میآورد و برخلاف نوع اول که از آن خشونت و سبعیّت و جنایت برمیخیزد، مهر و علاقه مادر به فرزند از این مقوله است... .

در قرآن رابطه میان زوجین را با کلمه "مودت" و "رحمت" تعبیر میکند(سوره روم، آیه 21) و این نکته بسیار عالی است. اشاره به جنبه انسانی و فوق حیوانی زندگی زناشویی دارد.» (همان، ص 57)

امروزه ریشه بسیاری از تنشها و طلاقهای رسمی و غیررسمی (مرگ عاطفی بین زوجین) در جایگزین شدن احساسات و غرایز ******** و مطالبات جسمی به جای عاطفه انسانی و عشق حقیقی میباشد.

آمار طلاق رسمی (دادگاهی) در کلان شهرها بالای 23 درصد و آمار طلاق غیررسمی بالای 67 درصد است. یعنی جمع طلاقهای رسمی و غیررسمی حدود 90 درصد و این یعنی فاجعهای که از خانه و خانواده آغاز شده و در روابط اجتماعی و تمامی عرصههای زندگی امروز ما گسترش مییابد.

اگر عاشق فضائل و خوبیها و سجایای انسانی شویم و به ماندنیها عشق بورزیم و نه به نماندنیها و ظواهر و جسم و جنس، آنگاه هر کس که آن فضایل را داشته باشد مورد احترام و محبت ما خواهد بود و جاذبه و دافعه ما بر این اساس شکل خواهد گرفت و روابط بین انسانها پایدارتر و ماندگارتر خواهد شد. اینجاست که حضرت علی(علیهالسلام) فرمود: اگر دوستی و برادری شما برای خدا باشد پایدار و اگر برای دنیا باشد ناپایدار خواهد بود، چرا که عامل دوستی و برادری در حالت دوم (دنیا) ناپایدار است.




رمز پایایی و پویایی ملت و دولت






عشق و محبت نه تنها در عرصه روابط بین زوجین، دوستان، شهروندان و حتی همنوعان موجب استواری و استحکام بنیاد رابطهها شده و در کاهش آمار آسیبهای اجتماعی، اختلافات خانوادگی و چالشهای فرساینده بین اقشار و طبقات مختلف اجتماعی نقش بسیار مهم و مؤثری را داشته و دارد، بلکه در اداره

امور مملکتی و ثبات و ادامه حیات دولت و ملت و تربیت و تزکیه مردم بویژه نسل جوان کشور تأثیر فوق العاده مهمی دارد.

«بهترین اجتماعها آن است که با نیروی محبت اداره شود. محبت زعیم و زمامدار به مردم و محبت و ارادت مردم به زعیم و زمامدار. علاقه و محبت زمامدار عامل بزرگی است برای ثبات و ادامه حیات حکومت، و تا عامل محبت نباشد رهبر نمیتواند و یا بسیار دشوار است که اجتماعی را رهبری کند و مردم را افرادی منضبط و قانونی تربیت کند ولو این که عدالت و مساوات را در آن اجتماع برقرار کند. مردم آنگاه قانونی خواهند بود که از زمامدارشان علاقه ببینند و آن علاقههاست که مردم را به پیروی و اطاعت میکشد.

قرآن خطاب به پیغمبر میکند که "ای پیغمبر! نیروی بزرگی را برای نفوذ در مردم و اداره اجتماع در دست داری... به موجب لطف و رحمت الهی، تو برایشان نرمدل شدی که اگر تندخوی سخت دل بودی از پیرامونت پراکنده میگشتند. پس، از آنان درگذر و برایشان آمرزش بخواه و در کار با آنان مشورت کن." (آل عمران /59 )

در اینجا علت گرایش مردم به پیغمبر اکرم را علاقه و مهری دانسته که نبی اکرم نسبت به آنان مبذول میداشت، باز دستور میدهد که "ببخششان" و برایشان "استغفار" کن و با آنان "مشورت" نما.

اینها همه از آثار محبت و دوستی است، همچنان که که رفق و حلم و تحمل، همه از ستون محبت و احسانند.» (همان، ص 68 و 69)


او به تیغ حلم چندین خلق را وا خرید از تیغ، چندین حلق را
تیـغ حلـم از تیـغ آهن تیـزتــر بـل زصـد لشکر، ظفـرانگیـزتر






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 230]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن