واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: فرهنگ > چهرهها - مراسم تودیع و معارفه وزیران پیشین و جدید ارشاد با حضور احمدی نژاد روز گذشته در ساختمان معاونت سینمایی برگزار شد. مراسم معارفه سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز گذشته در ساختمان وزارت ارشاد واقع در میدان بهارستان و با حضور محمود احمدینژاد در حالی برگزار شد که همچنان گمانهزنیها در مورد معاونتهای مختلف این وزارتحانه ادامه دارد و صحبت از اولویتها و چالشهای این وزارتخانه جدیتر از گذشته مطرح میشود. دیدارهای مختلف وزیر ارشاد قبل و بعد از کسب رأی اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی و در پی آن حرف و حدیثهایی که در مورد معاونتهای مختلف وزارت ارشاد و معاونان جدید مطرح میشود بعد از مراسم معارفه روز گذشته شکل دیگری به خود گرفته و وارد فاز تازهای شده است. البته همچنان صحبتها براساس حدس و گمان و حرفهایی است که از گوشه و کنار شنیده میشود و هنوز هیچ خبر موثقی در مورد معاونان از جمله مدیران سینمایی منتشر نشده است. مشیری و رضاداد به ساختمان معاونت سینمایی میآیندسیدمحمد حسینی از آنکه به عنوان وزیر پیشنهادی ارشاد معرفی شد با دو طیف اصلی هنرمندان متشکل اعضای خانه سینما و هیأت اسلامی هنرمندان جلسات مشورتی را برای کسب نظرات آنان و ارائه برنامهها و راهکارهای خود برگزار کرد. از زمان تشکیل این جلسات گروههای شرکتکننده در این جلسات بر یک اصل مشترک تاکید داشتند و آن تغییر مدیریت در حوزه سینما است. بر اساس گمانهزنیهایی که تاکنون صورت گرفته است در چهار معاونت مطبوعاتی، سینمایی، هنری و فرهنگی تغییرات اساسی صورت خواهد گرفت. در معاونت سینمایی که یکی از معاونتهای بحثبرانگیز و پرچالش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است چند گزینه برای این معاونت مطرح شده است و از نامهایی همچون مجتبی مشیری، علیرضا رضاداد، جعفریجلوه به عنوان معاون سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نام برده میشود، در این میان احتمال حضور مجتبی مشیری و علیرضا رضاداد محتملتر است. مجتبی مشیری که فارغالتحصیل فیزیک از دانشگاه شهید بهشتی است در کارنامه خود مدیریت شبکه اول، دوم و چهارم سیما را دارد و زمانی نیز رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل مؤسسه سینمایی بنیاد مستضعفان و جانبازان و عضو شورای صدور پروانه ساخت بوده است، از افراد نزدیک به سیدمحمد حسینی و از گزینههای اصلی معاونت سینمایی است. از سوی دیگر براساس شنیدهها نام علیرضا رضاداد که زمانی رئیس بنیاد سینمایی فارابی بود و به دلیل بعضی اختلافات از این بنیاد استعفا داد در جلسات مشورتی اعضای خانه سینما با سیدمحمد حسینی مطرح شده است و یکی دیگر از اصلیترین گزینهها برای عنوان معاونت سینمایی است. نام رضاداد تقریباً همزمان با مطرح شدن عنوان حسینی در مقام وزیر ارشاد به میان آمد و از او به عنوان معاون امور سینمایی وزیر ارشاد نام برده شد. هرچند در مقطعی عنوان شد که جعفریجلوه از معاونت سینمایی رفتنی نیست و به دلیل رابطه خوبی که پیش از این با مدیران فعلی داشته ممکن است در سمت خود ابقا شود. جعفریجلوه در دوران پرچالشی معاونت سینمایی را در اختیار داشت اما با تمسک به شیوه سخن گفتن شعرگونه و صحبت نکردن با مطبوعات در مورد مسائل پرحاشیه خود را از این خبرسازیها دور نگه داشت و حاشیه امنی برای خود به وجود آورد. به نظر میرسد همین شیوه مدیریت موجب شد تا در زمان تغییر مدیران از او به عنوان مدیری که در سمت خود باقی میماند نام برده شود. اما همه این حرف و حدیثها با پیش رفتن قضایا و قطعی شدن حضور حسینی در وازرت ارشاد شکل دیگری به خود گرفت و باز هم نام مشیری و رضاداد بر جعفریجلوه تقدم گرفت. رضاداد در دوران مدیریت در بنیاد سینمایی فارابی همانطور که مخالفان جدی داشت، موافقان زیادی هم داشت. شاید شیوه مدیریت رضاداد در فارابی خواستههای تمامی سینماگران را تأمین نمیکرد اما وقتی او از فارابی رفت و مدیر پردهنشین سمت را برعهده گرفت و از دیدار با سینماگران خودداری کرد و فاصلهای جدی میان این بخش تأثیرگذار سینما و هنرمندان به وجود آورد، اکثریت قریب سینماگران به این نتیجه رسیدند که رضاداد بهتر از مجید شاهحسینی فارابی را مدیریت میکرد. رضاداد در دورهای که از فارابی رفت، فعالیت مدیریتی در سینما نداشت اما به عنوان دبیر، جشنواره فیلم شهر را برگزار کرد، جشنوارهای که کیفیت برگزاری آن چندان مورد انتقاد قرار نگرفت. گمانهزنیها در مورد مدیران دیگر بخشهای مرتبط با معاونت امور سینمایی هم ادامه دارد. از علیرضا سجادپور و اکبر نبوی نایب رئیس مستعفی بنیاد سینمایی فارابی به عنوان گزینه احتمالی مدیریت بنیاد سینمایی فارابی نام برده میشود. هر چند بعضی گمانهزنیها حکایت از این دارد که اگر مجید شاهحسینی در سمت خود به عنوان مدیر فعلی بنیاد سینمایی فارابی ابقاء شود، محمد خزاعی به عنوان رئیس انجمن سینمای جوانان منصوب خواهد شد، در این راستا از پژمان لشگریپور به عنوان مدیر احتمالی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و محمد آفریده به عنوان رئیس مؤسسه رسانههای تصویری نام برده میشود. اکبر نبوی در مقطعی که به عنوان قائم مقام بنیاد سینمایی فارابی مشغول به کار بود، نشان داد که میتوان شیوه دیگری از مدیریت را هم در سینما تجربه کرد؛ البته روشی که در سالهای گذشته وجود داشته و در چند سال اخیر به فراموشی سپرده شده بود؛ مدیری که هم با سینماگران از نزدیک در ارتباط بود و کارهای آنان را مورد پیگیری قرار میداد و هم با اهالی رسانه به گفت و گو مینشست و پاسخگو بود و هم اقدامی انجام میداد که تأثیر آن در مدت کوتاهی هم دیده میشد و تمامی برنامههایش به سالهای آینده موکول نمیشد. تأثیر حضور نبوی در فارابی زمانی بیش از پیش احساس شد که او برای زنده کردن سینمای رو به زوال کودک حمایت ویژهای از فیلمسازی برخی سینماگران بنام این عرصه انجام داد، هرچند که این تلاش او با استعفایش از سمت در فارابی نیمه رها شد و در نهایت هم به نتیجهای ثمربخش نرسید. وزیر ارشاد و چالشهای پیشروحسینی در شرایطی سکان وزارت ارشاد را در دست گرفته است که عملکرد محمدحسین صفارهرندی در چهار سال گذشته خاطره خوشی برای سینماگران خلق نکرده است و همین مسئله کار او را کمی دشوار میکند. این وزیر و معاونانش با هنرمندانی روبهرو هستند که در این سالها هم مورد توهین مدیران قرار گرفتهاند و هم برخی به فراموشی سپرده شدهاند و تعدادی از رفت و آمدهای بسیار خسته و خانهنشینی را ترجیح دادهاند. سینماگرانی که تا یک سال قبل از پایان حیات سینمای ایران سخن میگفتند و معتقد بودند ابتذال بیش از هر چیز دیگری بدنه سینمای ایران را به خطر انداخته و گرایش مدیران به حمایت از ساخت فیلمهای صرفاً پرفروش اجازه نفس کشیدن را از جریان اصلی و تأثیرگذار سینما گرفته است. تمامی این انتقادها در نهایت هم با این پاسخ معاون امور سینمایی مواجه شد: «مگر میشود جلوی فیلم تجاری را گرفت» تمامی اینها مجموعهای از انتظارات را در سینماگران سبب شده که تصور میشود، حسینی با در اختیار داشتن برنامهای برای تحقق آنها به میدان آمده باشد. حسینی در حالی وزیر ارشاد شده که سینمای ایران دورانی پرتلاطم را پشت سر میگذارد و حاشیههای فراوان حوادث سیاسی را میتوان در فضای آن دید. وزیر دولت دهم میتواند با فراهم کردن فضای همدلی و کاستن از تنشها و سوءتفاهمها اهالی سینما را به فعالیت در دوران تازه امیدوار کند. دورانی که گرایش و عقیده سینماگران مانع فعالیت و ایجاد مرزبندیهای تازه میان هنرمندان نباشد. وزیر ارشاد دولت دهم برای ایجاد همگرایی در بدنه سینما نیاز به مشاورانی امین و صادق دارد که او را برای تصمیمگیریهای درست و هوشمندانه یاری کنند. سینمای ایران در این روزهای ملتهب نیاز به مدیری دارد که خود را همدل و همراه سینماگران بداند و برای ارتقای شأن و جایگاه اجتماعی و حرفهای آنها تلاش کند. مشاوران حسینی باید چهرههایی باشند که علاوه بر فعالیت قابل قبول و کارنامه قابل دفاع در سینما، در میان سینماگران کارنامه درخور توجه داشته باشند و بتوانند نمایندهای شایسته برای سینمای ایران باشند، انتخاب مشاورانی که با اظهار نظرهای تند و نسنجیده بر فضای پر سوءتفاهم فعلی دامن بزنند، رسیدن وزیر ارشاد را به اهداف فرهنگی هنری سختتر میکند. وزیر فرهنگ و ارشاد میتواند رابطی قدرتمند میان دولتمردان و سینماگران باشد و نیازها و مطالبات به حق این گروه را مطرح کند، باور وزیر به اهمیت و نقش تأثیرگذار سینما به عنوان رسانهای پرمخاطب در جهان امروز میتواند مسیر تعامل و همدلی با سینماگران را هموارتر کند. سینماگرانی که تندباد موضعگیریهای سیاسی و کجفهمیها در بسیاری مواقع باعث اعمال محدودیتها و تنگ شدن شرایط حرفهایشان میشود. سینماگران در انتخاباتی که پشت سر گذاشتیم حضوری چشمگیر در عرصه سیاست داشتند و کوشیدند به عنوان گروهی مرجع و تأثیرگذار در شکلدهی افکار و آرا جامعه را برای حضوری پرشور در انتخابات ترغیب کنند. جلسات هنرمندانهیکی از اقدامات قابل توجهی که حسینی قبل از آغاز فعالیتش در وزارت ارشاد انجام داد دیدار با طیفهای مختلف هنرمندان و سینماگران بود. مدیرعامل و هیأت مدیره خانه سینما از سوی او دعوت شدند تا خواستههای خود را از مدیر جدید مطرح کنند. هیأت اسلامی هنرمندان هم که ترجیح میدادند فردی که خود معرفی کرده بودند به عنوان وزیر انتخاب شود، با حسینی به گفتوگو نشستند. او در جمع تعدادی دیگر از سینماگران به واسطه حضور در مراسم افطاری مؤسسه شهید آوینی حضور یافت. در بخشی از این جلسه، سینماگران به بیان نظرات و راهکارهایی نسبت به وضعیت کنونی سینما پرداختند و خواستههای خویش را از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کردند. علیرضا داوودنژاد، غلامرضا موسوی، مسعود دهنمکی، علیرضا سجادپور، محسن علیاکبری، مجید اسماعیلی، مهدی سجادهچی و محمدرضا شرفالدین سینماگرانی بودند که از این تریبون سخن گفتند. سیدمحمد حسینی هم با سخنان کوتاهی خطاب به سینماگران، بر لزوم ایجاد تعامل با سینماگران و اهالی فرهنگ و هنر تأکید کرد و گفت: پس از استقرار در وزارتخانه، یکی از برنامههای ما برگزاری جلسات با اهالی فرهنگ و هنر و کسب اطلاع از نظرات و مطالبات آنها و پیگیری و انجام مسائلی است که در چارچوب سیاستهای نظام قرار میگیرد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 372]