تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  حضرت مهدی (عج):علم ما به شما احاطه دارد و چیزی از اخبار شما بر ما پوشیده نیست
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817162871




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

احتمال وقوع سونامي در جنوب ايران


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: دركنگره جغرافيدانان جهان اسلام عنوان شد
احتمال وقوع سونامي در جنوب ايران
احتمال وقوع سونامي در آبهاي درياي عمان و حتي خليجفارس نيز وجود دارد.سونامي عمدتاً در اثر رويداد زلزلههاي بزرگ در محيط دريايي به وجود ميآيد ولي عوامل ديگر نظير رانش زمين ، آتشفشانهاي زيردريايي و... مي تواند در به وجود آمدن سونامي نقش داشته باشند.



به گزارش فارس ، در چهارمين كنگره بينالمللي جغرافيدانان جهان اسلام، تحقيقاتي در زمينه سونامي و احتمال وقوع آن در ايران توسط حسين نگارش دانشيار دانشكده جغرافيا و محمدرضا پودينه عضو هيئت علمي دانشكده دانشگاه سيستان و بلوچستان انجام شده است كه در اين تحقيق آمده است: سونامي يكي از مخربترين بلاياي طبيعي است كه تاكنون جان هزاران نفر را در سرار جهان گرفته است.
گرچه احتمال وقوع سونامي در ايران به اندازه زلزله ، طوفان، سيل، خشكسالي و ساير مخاطرات طبيعي نيست اما وقوع آن را نبايد دست كم گرفت زيرا كشور ما جزو 10 كشور بلاخيز جهان است و 35 بلاي طبيعي 30 بلا در آن اتفاق افتاده است.

همچنين شكي نيست كه كشور ما از سمت دريا با مخاطرات دريايي مثل طوفانهاي حارهاي امواج ناشي از طوفان، خيزاب طوفان، سونامي و غيره روبروست كه وقوع طوفان گونو در سواحل جنوب شرقي كشور در سال 86 نمونه بارزي از آنها است.
سونامي عمدتاً در اثر رويداد زلزلههاي بزرگ در محيط دريايي به وجود ميآيد ولي عوامل ديگر نظير رانش زمين ، آتشفشان هاي زيردريايي ، برخورد شهاب سنگهاي بزرگ در سطح آب درياها و نيز انفجارات هستهاي زير دريايي با درصد كمتري ميتواند در به وجود آمدن سونامي نقش داشته باشند.
سونامي در دو گستره محلي و منطقهاي توسعه مييابد از عوامل موثر در انرژي سونامي ميتوان به بزرگي و عمق زمين لرزه، عمق آب محل توليد آن، مقدار جابهجايي در كف اقيانوس و نيز سرعت حركت سونامي اشاره كرد.
بررسي هاي تاريخي نيز نشان ميدهد كه در 326 سال قبل از ميلاد و همچنين سالهاي 1008، 1524 ، 1819، 1845 ، 1897 ، 1945 و 2004 سوناميهاي مخرب و عظيمي در اقيانوس هند درياي عمان و حتي خليجفارس اتفاق افتاده و تلفات انساني و جاني زيادي را در پي داشته است.
از اين رو پيشينه تاريخي حكايت از اين دارد كه وقوع سونامي يا تأثيرپذيري از سوناميهاي كه در اقيانوس هند و درياي عمان اتفاق ميافتد دور از انتظار نيست و نبايد نسبت به آنها بيتفاوت بود.

گرچه منابع اطلاعات موجود در رابطه با وقوع سونامي در ايران بسيار كم و ناچيز است. اما بايد مردم ايران در اين زمينه شناخت كافي پيدا كنند و هشدارهاي لازم را به مسئولين امر تذكر داد.
بحران منابع آب چالش اساسي جهان اسلام استدر چهارمين كنگره بينالمللي جغرافيدانان جهان اسلام چالشهاي جهان اسلام مورد بررسي قرار گرفت و بحران منابع آب به عنوان چالش اساسي جهان اسلام معرفي شد.
خاورميانه به عنوان كانون مركزي جهان اسلام يكي از مناطقي است كه مشكل كمبود آب در آن آشكارتر از جاهاي ديگر است زيرا مجموعه خاورميانه در شمال آفريقا كم آبترين منطقه جهان است.
منابع تجديدشدني آب در اين منطقه به حدود 35 ميليارد متر مكعب در سال ميرسد.

در مقام مقايسه همين منبع در آمريكاي شمالي سالانه 5379 ميليارد متر مكعب، در آفريقاي جنوب صحرا 4284 ميليارد متر مكعب و در آسيا 9985 ميليارد متر مكعب است.
در حال حاضر 284 ميليون نفر ساكن منطقه آفريقاي شمالي و خاورميانه (5 درصد جمعيت) حدود يك درصد آب جهان را در اختيار دارند و براساس پيشبينيهاي موجود آب در آينده يكي از محورهاي اساسي چالش در روابط كشورهاي اين منطقه خواهد بود.
اين گونه پيشبينيها پيچيدگي مديريت منابع آب در سطح ملي و بينالمللي را ناديده ميگيرد و از تلاشهاي انجام شده براي پرهيز از چنين درگيريهاي چشمپوشي ميكند.
به اعتقاد كارشناسان امور بينالملل درگيري برسر توزيع آب احتمال به منازعه مسلحانه منجر خواهد شد.

در حالي كه آب ميتواند يك سرمايه استراتژيك ارزنده و حياتي براي وحدت منطقه باشد لذا يافتن راهحلهايي براي مديريت بر منابع آب و نحوه توزيع آن ميتواند ابزاري براي برقراري اعتماد بينكشورها و آغاز راهي براي استقرار صلح و ايجاد همگرايي در منطقه باشد.
چهارمين كنگره بينالمللي جغرافيدانان جهان اسلام از 25 تا 27 فروردين در دانشگاه سيستان و بلوچستان برگزار شد.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 77]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن