تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن بسيار راستگو و بسيار نيكوكار است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817082809




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي به اهميت نشست خبرگزاري -هاي كشورهاي عضو اكو در تهران


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: نگاهي به اهميت نشست خبرگزاري -هاي كشورهاي عضو اكو در تهران
كابل - شماري از كارشناسان و فعالان رسانه هاي افغانستان روز چهارشنبه در گفت و گو با ايرنا ديدگاه هاي خود را در مورد اهميت نشست خبرگزاري هاي عضو اكو (اكونا) كه 12 تا 14 آبان ماه در تهران برگزار مي شود، بيان كردند.


كشورهاي ايران ، تركيه ، جمهوري آذربايجان ، پاكستان ،افغانستان ، تاجيكستان تركمنستان ، قزاقستان ، قرقيزستان و ازبكستان هم اكنون عضو اكونا هستند.
دين به عنوان وجه غالب اشتراك اين كشورها در پيوند ميان ملت هاي منطقه نقش كليدي دارد،جا دارد كه تا مسوولان و برنامه ريزان اين كشورها، با تلاش مضاعف از پتانسيل هاي موجود براي همكاري در عرصه هاي مختلف استفاده نمايند.
يكي از كارشناسان سفارت ايران در افغانستان در اين رابطه اظهار داشت كه اكو از جمله سازكارهاي منطقه اي است كه مي تواند با وجود اشتراك فرهنگي ، ديني و زباني ميان كشورهاي منطقه ، زمينه را براي همكاري هاي فرهنگي ، اقتصادي و اجتماعي فراهم كند.
به گزارش ايرنا، "حميدرضا طوسي" باتاكيد بر نقش كليدي خبرگزاري هاي كشورهاي عضو اين سازمان گفت: سازمان هاي خبري مي توانند در رشد و توسعه منطقه اي تاثيرگذار باشند.
وي يادآور شد: كشورهاي عضو اكو از لحاظ رشد رسانه اي در سطح مطلوبي قرار دارند كه بايد در چارچوب همكاري ها از محصولات رسانه اي يكديگر بيشتراستفاده كنند.
اين كارشناس با اشاره به اهميت رسانه ها به ويژه خبرگزاري ها در جهت گسترش روابط افزود: رسانه هاي كشورهاي عضو اكو از توانايي بالايي براي تشريح ديدگاه كارشناسان ،مردم ، و مقامات براي تشويق و ترغيب بخش خصوصي جهت همكاري ها برخوردار هستند.
طوسي همچنين يادآور شد: اكو سازمان مناسبي براي همكاري هاي فرهنگي و اقتصادي است تا كشورهاي عضو بتوانند از توانمندي هاي يكديگر در عرصه هاي گوناگون استفاده كنند.
"خادم احمد" مديرمسوول روزنامه اراده افغانستان نيز نشست خبرگزاري كشورهاي عضو اكو در تهران را با اهميت دانست و گفت : اين نوع نشست ها و يا اتحاديه ها ميان اعضاي اين سازمان براي منطقه مفيد و موثر خواهد بود.
وي يادآور شد: نشست ياد شده در روند توسعه ، ميان ملت هاي منطقه تاثير گذار مي باشد و به افزايش كارايي در منطقه كمك خواهد كرد.
اين فعال رسانه اي تاكيد كرد كه امروز تعدادي از اين كشورها در منطقه با بحران سياسي ، امنيتي و اقتصادي رو به رو هستندكه همگرايي در ميان آنها مي تواند در عرصه رسانه اي از ميزان بحران جاري كم كند.
خادم احمد يادآور شد:كشورهاي عضو اكو مي توانند در عرصه فرهنگي و اقتصادي به شكلي همگون تا اندازه اي گام هاي موثرتري را براي گسترش روابط رسانه اي بردارند.
وي اضافه كرد كه امروز مشكل عمده منطقه تاثيرگذاري قدرت هاي بزرگ جهاني بر روند فرهنگ و زيرساخت هاي اجتماعي و اقتصادي اين كشورها است .
مدير مسوول روزنامه اراده تصريح كرد كه با همگرايي رسانه اي ميان كشورهاي عضو مي توان در اين عرصه از نفوذ، تاثير سوء و يا رفتار منفي قدرت هايي كه در پي منافع سياسي و اقتصادي خود هستند را كاهش داد و يا از آن پيشگيري كرد.
خادم احمد افزود:افغانستان به عنوان يك كشور عضو اكو به لحاظ داشتن فضاي رسانه اي خوب مي تواند، نقش موثري داشته باشد، اما اغلب زيرساخت هاي آن بويژه در عرصه رسانه اي در طول سه دهه جنگ داخلي آسيب جدي ديده است .
وي اظهار داشت در چنين شرايطي رسانه هاي افغانستان توانايي آن را ندارند تا نقشي كه لازم است براي افغانستان ايفاء كنند، اما اميد است با گذشت زمان ، با سرمايه گذاري بيشتر در عرصه رسانه اي و نيز همكاري با كشورهاي عضو اكو در آينده اين نقش را عهده دار شوند.
خادم احمد در عين حال تاكيد كرد كه در حال حاضر رسانه هاي افغانستان از طرز تفكر و ديدگاه هاي بيروني بيشتر متاثر مي باشند، اما رنگ منطقه اي كمتري دارند.
وي اظهار داشت كه امكانات افغانستان در اين عرصه محدود است ، اما كوشش مي شود كه رنگ منطقه اي در اين كشور تقويت گردد.
مدير مسوول روزنامه اراده در ادامه گفت در چنين شرايطي به خاطر ضرورت ها و واقعيت ها و نيز تاثير مسايل بيروني و عيني منطقه اي ، جامعه خود همگون گام بر نمي دارد.
"خان محمد دانشجو" مديرمسوول هفته نامه آبادي افغانستان نيز گفت كه هريك از كشورهاي عضو اكو در يك يا چند عرصه پتانسيل ها وامكانات خوبي در اختيار دارند.
وي دين اسلام را عامل پيوند ميان كشورهاي عضو اكو دانست و گفت كه فرهنگ اسلامي ايجاب مي كند كه از امكانات اقتصادي ، علمي ، بهداشتي ، فرهنگي و معدني يكديگر براي دستيابي به پيشرفت و توسعه استفاده كنيم .
مدير مسوول هفته نامه آبادي ابراز اميدواري كرد كه با نشست خبرگزاري هاي كشورهاي عضو اكو در تهران فصل نويني در روابط ميان ايران ، تركيه ، جمهوري آذربايجان ، پاكستان ، افغانستان ، تاجيكستان تركمنستان ، قزاقستان ، قرقيزستان و ازبكستان گشوده شود.
دانشجو به تاثير جاده ابريشم در تبادل فرهنگ ملت هاي منطقه در گذشته اشاره كرد و گفت : جا دارد با اتخاذ راهكارهاي عملي در نشست اكونا در تهران به توسعه روابط فرهنگي در منطقه كمك شود.
وي با اشاره به مزيت اقتصادي اين كشورها گفت كه در دهكده جهاني بايد در كنار هم زندگي كنيم و از امكانات يكديگر هم در چارچوب منافع ملي در جهت رفاه عمومي استفاده كرد.
دانشجو تاكيد كرد: اگر كشورهاي عضو اكو از امكانات هم در عرصه رسانه اي بيشتر استفاده كنند، قادر خواهند بود تا از فشار اقتصادي و سياسي ابر قدرت ها در منطقه جلوگيري نمايند.
وي در ادامه گفت : افغانستان در شرايط فعلي بيش از هر زماني نيازمند سرمايه گذاري خارجي است و جذب سرمايه ، تنها در گرو اطلاع رساني شفاف خبرگزاري كشورهاي عضو اكو بستگي دارد.
مدير مسوول هفته نامه آبادي يادآور شد: كشورهاي عضو اكو با بيش از 300 ميليون نفر جمعيت ، منابع و ظرفيت كافي را در عرصه هاي انساني ، علمي ، طبيعي ، صنعتي و جغرافيائي در اختيار دارند.
همچنين محمدجواد خبرنگار آزاد افغان در مورد نشست هفته آينده اكونا در تهران گفت : به رغم رشد رسانه هاي نوشتاري ، ديداري و شنيداري در كشورهاي عضو اكو، اين كشورها در بخش رسانه اي نسبت به غرب عقب هستند.
وي افزود: كشورهاي عضو اكو مي توانند از امكانات موجود، زمينه همكاري بيشتر رسانه اي را در منطقه فراهم كنند.
خبرنگار آزاد افغان اضافه كرد: همكاري ها مي تواند در چارچوب دوره هاي آموزشي براي تربيت نيروي انساني در عرصه اطلاع رساني ، و يا ايجاد شبكه هاي راديو و تلويزيوني باشد.
وي به تصميم سه كشور ايران ، افغانستان و تاجيكستان در راه اندازي تلويزيون مشترك به زبان فارسي اشاره كرد و گفت : اين حركت فرهنگي نه تنها در جهت توسعه روابط بلكه در معرفي فرهنگ ها، توانمندي هاي علمي ، اقتصادي و ارتقاء روابط كمك مي كند.
ايران ، تركيه و پاكستان از بنيانگذاران سازمان اكو هستند و اين سازمان در سال 1985 ميلادي تاسيس شده است .
افغانستان در سال 1992 ميلادي به عضويت اكو درآمده است .
آساق **332**1443**1513
 چهارشنبه 8 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 136]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن