تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 9 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ كس جز با اطاعت خدا خوشبخت نمى‏شود و جز با معصيت خدا بدبخت نمى‏گردد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1824955709




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آيا گوته مسلمان بود؟


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: جدي تر شدن بحث پيوستن تركيه به جمع كشورهاي عضو اتحاديه اروپايي و نيز جايگاه مسيحيت در عرصه اروپاي آينده ، موجب مطرح شدن مجدد فرضيه اي قديمي گشته است كه براساس آن "يوهان ولفگانگ فون گوته " كه از وي به عنوان مظهر فرهنگ و ادبيات اروپايي نام برده مي شود، پيش از مرگ به دين اسلام روي آورده بوده است . اين نظريه در خور توجه ، ادعا و دفاع گروهي از مسلمانان آلماني مقيم "وايمار" است ، اين همان شهري است كه گوته دوره اي مهم از عمر خود را در آن جا گذراند.

ـ موارد استناد، آراء و افكار و انديشه هاي منعكس شده وي در آثارش و نيز فتواي صادره از سوي شيخ عبدالقدير المورابيت است . و اين ازدو منظر قابل ارزيابي است . اول اينكه گوته همانند روسو به طبيعت عشق مي ورزد، به طبيعت پناه مي برد و در آن سير و سفر مي كند. عشق به طبيعت آميخته با اصالت نبوغ و آيين احساس و عواطف مبناي يك رشته از آثار نمايشي گوته گشت كه خلق آن از سال 1773 آغاز شد.نمايشنامه هاي اين دوره عبارتند از: نغمات محمد (Matio met) (1773) كه بعد از برخورد شاعر با دنياي شرق نوشته شد. گوته پس ازخواندن قرآن در انديشه ساختن نمايشنامه اي افتاد كه در آن عناصر عظمت پيغمبر را در ارتباط با خدا از طرفي ، وضع تاريخي و رسالتش را بامردم از طرف ديگر در برابر هم قرار دهد. پرومتئوس (Prometheus) پس از مرگ نويسنده در 1878 انتشار يافت . گوته در اين اثر بيشتر ازاثر اشيل و ولتر (Voltaire) الهام گرفته و با ذهن خلاق خود به اين خداي اساطيري شكل و عنصري تازه بخشيده است .

گوته پس از انتشار آثار علمي ، بار ديگر در شعر به احساس جواني و بلوغ ثانوي باز مي گردد. به مطالعات ادبيات شرق، خاصه ايران مي پردازد و به ترجمه اي از ديوان حافظ دست مي يابد كه او را سخت شيفته اين شاعر بزرگ ايراني مي گرداند و به تقليد او ميان سال هاي 1814 و 1815 اشعاري مي سرايد كه در ديوان شرقي ـ غربي (West-عstlicher Divan) در 1819 منتشر مي شود كه گوته در آن به تكريم طبيعت طرحي ديگر به خود گرفته است و اگرچه ظاهراً ديوان به تقليد اشعار حافظ ساخته شده ، جنبه غربي و هنر خاص گوته در آن حفظ گرديده است . تنها آزادي فكري و وسعت روح و جنبه فلسفي و مذهبي حافظ و تجلي خدا در عالم طبيعت و چيزهايي كه در شعر حافظ جنبه جهاني داشته با روح گوته سازگار آمده است اما اين آخرين اثر شاعرانه گوته نبود. در 1821، مهم ترين اثر گوته فاوست (Faust) كه بايد گفت ثمره شصت سال كار مداوم و عميق اوست ، آغاز آن به دوران زندگي در فرانكفورت مي رسد و سرگذشت فاوست كيمياگري است كه مي خواهدبر همه اسرار طبيعت دست يابد و راهي به جانب ماوراءالطبيعه بگشايد. دكتر فاوست شخصيتي است كه پيش از گوته در ادبيات اروپايي وجودداشته و دانشمند و يا جادوگري بوده كه براي دسترسي به علوم جديد، روح خود را به شيطان مي فروشد. گوته پس از ديدن نمايش نمايشنامه نويس انگليسي مارلو (Marlove) به مطالعه فراوان درباره اين شخصيت مي پردازد و اثر مهم خود را خلق مي كند. گوته هم تكامل روح بشر را در اين شخصيت نشان مي دهد و نيز دشواري ها و اشتباهاتي كه در راه اين تكامل پيش مي آيد. در واقع فاوست نمونه اي ازشخصيت گوته مي شود و هنگامي كه به آرزوي خود مي رسد كه پي مي برد به سود جامعه كار مي كند، نه براي شخص خود. فاوست اثر گوته به دو قسمت تقسيم مي شود. قسمت اول موضوع ادراك و معرفت و عشق است و اشتياق فاوست به دست يافتن به اسرار طبيعت وسرگذشت غم انگيز معشوقه اي كه پس از مطرود شدن از جانب فاوست كودكش را مي كشد و خود محكوم مي گردد. اين قسمت يادآورندامت هاي گوته است لذا پس از سپري شدن دوران غفلت ، اسرار طبيعت را به تصوير مي كشد. در اين قسمت گوته نارضايتي را براي تكامل بشر لازم مي داند و در واقع شيطان را نيز جزيي از وجود آدمي مي شمارد كه اگر نبود، جنبه نيكي آن نيز نمودار نمي گشت . حال آنكه فاوست به نوعي خوشبختي در عشق ، آميخته با خودخواهي دست مي يابد كه او را راضي نمي كند. قسمت دوم به افسانه قرن شانزدهم ارتباط مي يابد، فاوست پير و بدبخت مي شود و شيطان او را نزد پادشاهي مي برد كه بر اثر خدمتي كه انجام مي دهد، سرزميني به او مي بخشد وفاوست همه عمر را به دور از هياهوي دنيوي سپري مي كند، با وجود قرارداد با شيطان مشمول عفو خدا قرار مي گيرد، گوته به قسمت دوم فاوست چون وصيت نامه خود نگريسته و آن را با دقت لاك و مهر كرده كه پس از مرگش گشوده شده است .

ـ نگاه دوم آنكه المورابيت با بررسي دقيق تعدادي از آثار گوته ، به خصوص "ديوان شرقي ـ غربي " او و نيز دانسته هايي كه از زندگي شاعردر دست است به اثبات نظريه خود كوشيده است . مركز ثقل اين استنادات ، انتقاداتي است كه گوته اين جا و آن جا نسبت به مسيحيت رسمي و نيز چهره اي كه كليسا از حضرت مسيح ترسيم كرده ، وارد آورده است . جاذبه جهان عرب در نزد گوته و نيز تلاش هايش براي توفيق درگشودن باب مفاهمه و برقراري گفت و گو ميان فرهنگ شرق و سنت غرب بر تمامي گوته شناسان و منتقدين ادبي آشكار است . با وجود اين المورابيت پا را از اين فراتر مي گذارد و سخن از تغيير آيين اعتقادي وي به ميان مي آورد و در اين راستا به ادبيات ديگري از ديوان او، آن جاكه شاعر از قرآن سخن به ميان مي آورد، استناد مي كند. اما گذشته از اين ادعا و مواردي كه ذكرشان رفت ، اين حقيقتي مسلم است كه نويسنده شاهكار ادبيات جهان "فاوست " در طول حيات خود علاقه خاصي به اسلام داشته است و اين مسأله را مورخ و منتقد ادبي مشهورخانم "كانارينا مومسن " در كتاب معروف خود "گوته و جهان عرب " با ذكر اسنادي موثق به اثبات رسانده است . اين علاقه و گرايش گوته نسبت به اسلام هر چند بنياني محكم براي اثبات مسلماني وي نيست ، ولي مي تواند به عنوان نقطه اتكاي مثبتي براي تعامل هر چه بيشترو گفت وگوي رودرروي فرهنگ هاي اروپا و اسلام و نيز خوراك مناسبي براي بحث بر سر آينده ديني اروپا مورد بهره برداري قرار گيرد. البته اين مناقشه در آلمان تنها از مسأله تمايل شديد تركيه به عضويت در اتحاديه اروپايي ناشي نشده است ، بلكه از رشد فزاينده گرايش به دين اسلام ، كه به خصوص پس از واقعه 11 سپتامبر آشكارتر شده نيز نشأت مي گيرد. به هر جهت ، در آلمان مسأل ه گفت وگو با اسلام صرفاً يك موضوع مورد علاق ه سياست خارجي نيست ، بلكه از جنب ه سياست داخلي نيز مورد توجه است ، چرا كه در اين كشور نزديك به شش ميليون نفر مسلمان زندگي مي كنند.







این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 189]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن