واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: به گزارش ايرنا، سيدفواد توحيدي شامگاه دوشنبه در نشست بررسي موسيقي نواحي استان كرمان در تالار عماد شهر كرمان افزود: اين استان داراي 35 نوع ساز است. وي ادامه داد: كرمان پهناورترين استان ايران است كه اين ويژگي باعث شده موسيقي مناطق مختلف استان شبيه به هم نباشد. وي اضافه كرد: تنوع موسيقي استان كرمان به گونه اي است كه موسيقي جنوب با شمال استان هيچ گونه شباهتي با هم ندارند. توحيدي، با بيان اينكه كرمان تنها استاني است كه در ادوار مختلف تاريخي هيچ بيگانه اي به اين استان غلبه نكرده و هيچ فرهنگ بيگانه اي در آن رواج نيافته است، اظهار داشت: اين امر باعث شده موسيقي كرمان به صورت بكر باقي بماند. وي ادامه داد: به عنوان مثال سازهايي كه در حفاريهاي محوطه هاي تاريخي پيدا شده همانند سرناي رمشك مربوط به دوره هخامنشي است و همچنين سرناي چند هزار ساله در بشگرد استان كرمان كشف شده است. دبير تخصصي هفتمين جشنواره موسيقي نواحي ايران در كرمان گفت: همچنين مجسمه ني نواز بر روي اسب مربوط به هفت هزار سال پيش مي باشد كه در جيرفت كشف شده است. وي در مورد برخورد فرهنگ هاي مختلف در علم موسيقي شناسي تطبيقي گفت: زماني كه سخن از برخورد فرهنگ است مي بينيم نتايج شگفت آوري در آن منطقه ايجاد مي شود. وي ادامه داد: مناطقي در استان كرمان وجود دارد كه نه تنها دو فرهنگ باهم برخورد كردند بلكه بيش از دو فرهنگ را داراست. وي اضافه كرد: به عنوان مثال منطقه منوجان سه فرهنگ كرمان، سيستان و بلوچستان و هرمزگان را داراست كه باعث شده از نظر ملودي و ساز حيرت آور باشد. توحيدي، در ادامه گفت: در جشنواره نعت خواني كه در تهران چند سال پيش برگزار شد، گروهي از جنوب استان كرمان مقامي را به عنوان بالايي با چنگ اجرا كردند و پروفسور ژان دورينگ موسيقي شناس بزرگ فرانسوي در آن همايش اعلام كرد اصل اين مقام در زمان عباسيان توسط زرياب در مراكش رواج يافته است. وي انواع موسيقي استان كرمان را شامل ترانه ها، لالايي ها، مقام هاي كار، ترانه ها و رقص هاي شاديانه ترانه هاي مناظره اي، عاشقانه، روايي و حماسي، سوگ آواها، موسيقي صوفيانه، موسيقي مذهبي و زورخانه اي دانست. وي با بيان اينكه هيچ ناحيه استان كرمان نيست كه لالايي نداشته باشد، گفت: لالايي ها بر اساس گويش ها و فرم هاي اجرايي در مناطق استان متفاوت است به عنوان مثال لالايي اطراف رودبار به دليل روحيه حماسي كه در منطقه است بيشتر به جنگ ها و حماسه هاي منطقه مي پردازد و در بين عشاير منطقه بافت بيشتر به كوچ و غربت پرداخته مي شود. وي ادامه داد: سازهاي استان به ترتيب اهميت به سه گروه سازهاي كوبه اي، بادي و زهي كماني تقسيم بندي مي شود. وي گفت: ساز چوغرو تنها ساز چهار گوش دو طرفه در دنيا به شمار مي رود كه در روستاي بيدخون مرغك بم استفاده مي شود. وي در مورد ساز سفيد مهره نيز گفت: سفيد مهره سازي است كه اعلام فوت و عزاداري را بيان مي كنند و اين ساز جنبه تقدس دارد. وي ادامه داد: از سفيد مهره در مناطق اندوهجرد استفاده مي شود و زماني كه فردي فوت مي كند سه بار در اين ساز دميده مي شود. توحيدي اضافه كرد: همچنين اين ساز در موسيقي مذهبي و آيين هايي چون تاسوعا و عاشورا استفاده مي شود. دبير تخصصي هفتمين جشنواره موسيقي نواحي ايران در كرمان با بيان اينكه هيچ استاني به اندازه استان كرمان داراي تنوع سازهاي نواحي نيست گفت: ساز جاريگ اين استان در ايران منحصر به فرد است. وي ادامه داد: ساز درك دو طرفه نيز منحصر به فرد است كه اين ساز مربوط به كوليان سيرجان مي باشد. وي اضافه كرد: همچنين قديمي ترين دايره اي كه در ايران پيدا شده مربوط به شهر كرمان است و تنها دايره 10 ضلعي در ايران به شمار مي رود. به گزارش ايرنا، هفتمين جشنواره موسيقي نواحي ايران همزمان از 23 ارديبهشت ماه در استان هاي تهران و كرمان در حال اجرا است.ك/2 7438/657/2624
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 350]