واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: مجيد مجيدي در شيراز: فيلمساز نبايد تريبون يك جريان سياسي شود تصويري كه سينماي معناگرا از دين ميدهد خطرناك است
خبرگزاري دانشجويان ايران - شيراز
سرويس: فرهنگ و هنر - سينما
مجيد مجيدي گفت: شأن هنر بالاتر از اين مسأله است كه هنرمندان بخواهند وارد تبليغات انتخاباتي شوند، صحبتي كه راجع به خاتمي كردم كاملاً شخصي بود و هيچ ارتباطي به مسايل سياسي نداشت.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) منطقه فارس، مجيدي با تكذيب خبر ساخت فيلمهاي تبليغاتي نامزدهاي انتخاباتي توسط وي اظهار داشت: بداخلاقيهاي موجود در جامعه اين شايعات را دامن ميزند و معتقدم شأن هنر بالاتر از اين مسأله است كه هنرمندان بخواهند وارد تبليغات انتخاباتي شوند.
او با بيان اينكه فيلمساز ممكن است در يك فيلم اعتراضي به وضع سياسي موجود بكند، تصريح كرد: اينكه فيلمساز تريبون يك جناح سياسي بشود را قبول ندارم.
وي در عين حال گفت: اگر پديدههاي اجتماعي را بشكافيم ته آن به مسائل سياسي ميرسيم. اما معتقدم آبشخور فكري هنرمندان نبايد جناحهاي سياسي باشند.
وي در پاسخ به اين سئوال كه چنانچه انديشه رئيس جمهور را قبول داشته باشيد آيا در حمايت از او فيلم نخواهيد ساخت؟ گفت: چنانچه انديشه او را قبول داشته باشم در برخي از حوزههاي فرهنگي به او مشاوره خواهم داد و همچنين ميتوانيم سياستهاي موجود در حوزه فرهنگ را نقد كنيم.
وي با اشاره به سخنان شمقدري دربارهي به ساخت فيلم براي سفرهاي استاني رئيس جمهور، اين موضوع را ناشي از اشتباه برداشت شمقدري از سخنانش درباره يكي از فيلمهاي مربوط به سفرهاي استاني رييس جمهور دانست.
اين فيلمساز تاكيد كرد: پلهي هيچ گروه سياسي نميشوم و معتقدم هنرمندان بايد شأن خود را حفظ كنند.
مجيدي در پاسخ به اين سئوال كه زماني شما به آقاي خاتمي ابراز ارادت كرديد اما برخي اتفاقات اخير را ناشي از اين ميدانند كه شما از ايشان روي برگرداندهايد، گفت: شأن هنر بالاتر از اين حرفهاست كه ما وارد اين مقولات شويم، جريان خاتمي هم يك جريان فرهنگي و ارتباط فرهنگي و شخصي بود و هيچ ارتباطي به مسائل سياسي نداشت، در طول 8 سال دولت آقاي خاتمي حتي يك چاي با او نخوردم اما بعد از دوران رياست جهموري وي دو بار او را ديدم، آن صحبتي كه راجع به خاتمي كردم كاملاً شخصي و راجع به خود ايشان بود و هيچ ارتباطي به مسايل سياسي نداشت. بلكه تأكيد ميكنم شأن هنر بالاتر از اين حرفهاست كه وارد اين مقولات شويم، جامعه ما نيز خيلي آلوده به شايعات است، هر كسي بهراحتي يك اتيكت بهديگري ميچسباند و بهتر است كه وارد اين مقولات نشويم.
كارگردان فيلم «آواز گنجشكها» در پاسخ به اين سئوال كه آيا همچنان سينماي خاص خود را دنبال ميكند و به ژانر ديگري نخواهد پرداخت گفت: راجب حال ميتوانيم صحبت كنيم و نميدانم آينده چه خواهد شد. اما قائل به اين هستم كه هر هنرمندي در طول زندگي يك اثر را خلق ميكند. همانگونه كه از «بدوك» تا الان خيليها معتقدند رگههايي از اين فيلم و يا فيلمهاي بعدي در همديگر پيدا ميشود.
كارگردان «رنگ خدا» در پاسخ به اين سئوال كه يك فيلمساز تا چه حد مي تواند ذهنيت خود را در سينماي معناگرا پيدا كند كه به استاندارد هم برسد گفت: متأسفانه يك آفتي تحتعنوان سينماي ديني بلاگير سينماي ما شده كه متأسفانه اين آفت به تلويزيون هم رسيده، تصويري كه سينماي به اصطلاح معناگرا از دين ميدهد غلط و خطرناك است.
وي افزود: تلقي كه از سينماي ديني ميشود اين است كه در اين نوع سينما شاهد فرشته، عزرائيل و يا معجزه در فيلم باشيم، چيزهاي عجيب و غريبي كه حتماً بايد ماورايي باشد. در حالي كه دين امري كاملاً جاري و ساري در زندگي است.
به اعتقاد وي فيلمهايي كه جوانان تحتعنوان سينماي معناگرا يا سينماي ديني ميسازند يا در آن فرشته است يا يكي بال ميزند و يا غيب ميشود! اينها تصورات خيلي غلطي است كه با عنوان سينماي معناگرا ارائه ميشود در حالي كه دين امري كاملاً زنده و پوياست.
كارگردان بيد مجنون ادامه داد: پيامبران ما معجزات زيادي داشتند اما معجزه پيامبر ما قرآن است. او نه كوري را شفا ميدهد، نه مردهاي را زنده ميكند و نه دست به معجزه ديگري ميزند بلكه معجزه او كتاب است كه آن را براي همه بشريت از آغاز خلقت تا انتهاي آن آورده است و همانگونه كه ميدانيم همه آموزههاي فردي و اجتماعي را قرآن دارد چرا كه كلام خداست و چيزي كه در قرآن است به انسان بسيار نزديك است و ارتباطي عاطفي با او برقرار ميكند، همچنان كه بارها در قرآن آمده كه انفاق و دستگيري كنيد كه جزو مباني اصلي ديني ماست. بايد سئوال كرد چرا اين انفاق در فيلمهاي ما نشان داده نميشود در حالي كه قرآن بزرگترين فضيلت را انفاق ميداند.
وي با انتقاد از سريالهايي كه به ويژه با عنوان فيلمهاي معناگرا ارائه ميشوند سريالهاي ما تبديل به جن و پري و برزخ و دوزخ ميشوند! در و ديوار را به هم ميدوزند كه مثلاً فيلم ديني است در حالي كه كاملاً خرافه است.
به گزارش ايسنا، مجيدي همچنين در پاسخ به سئوالي مبني بر انتخاب نام «آواز گنجشكها» براي فيلم خود گفت: اين عنوان پارادوكسي داشت كه براي من قشنگ بود. چرا كه اصلاً گنجشك آواز ندارد اما سادگي و طراوت دارد و مظهر پاكترين پرنده است وقتي ميگوييم دلش مثل گنجشك ميماند.
وي گفت: درون و باطن «كريم» با عنوان شخصيت اصلي فيلم بسيار زيباست، اگرچه چهره زيبايي ندارد اما دريا دل است و كسي به چهره او نگاه نميكند و بايد بگويم «آواز گنجشكها» تجلي همه آدمهايي است كه مناعت طبع خوبي دارند.
رضا درستكار منتقد فيلم نيز كه در اين نشست خبري مجيدي را همراهي ميكرد در پاسخي كوتاه به سئوالي مبني بر روند فيلمهاي مجيدي گفت: او هم فيلم ساخته كه يك روند تكويني دارد. سينمايي كه مجيدي ارائه
ميدهد سينمايي ارزشمند توأمان با تمام وجود سينماست و او هرچه جلوتر رفته بهتر شده تا جايي كه «آواز گنجشكها» بهار سينماي مجيدي است به گونهاي كه حتي طيفهاي مختلف جناحي نيز اين فيلم را دوست دارند.
به اعتقاد اين منتقد فيلمهاي مجيدي داراي روح ايراني و عرفاني است.
وي در اظهار نظر كوتاه راجب فيلم آواز گنجشكها گفت: در اين فيلم شخصيت اصلي آن هنگامي كه شتر مرغ فرار ميكند اين فرصت به او داده ميشود تا زندگي را يك بار ديگر تماشا كند و آدمها از طريق تماشا روايت را جلو مي برند. نقطه اعجاب انگيز فيلمهاي مجيدي شايد اين باشد كه چقدر ساده نشان داده ميشوند اما اصلاً ساده نيست بلكه تصويرسازيهاي فيلمهاي مجيدي اعجاب انگيز است.
وي در پايان گفت: «آواز گنجشكها» قصه آدمي است كه ميخواهد به فطرتش برگردد، مثل ديگر فيلمهاي مجيدي.
انتهاي پيام
يکشنبه 5 آبان 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ايسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 94]