تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):رسول خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله، هرگز بدگويى كسى را نمى‏كردند، سرزنش نمى‏نمودند و در ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816832778




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پرونده ای برای یک گروه نوستالوژیک (مدرن تاکینگ)


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق:



مدرن گفتگو کردن با چاشنی موسیقی !!‏

موسیقی 360 - امید محمودزاده ابراهیمی: گروه مدرن تاکینگ برای اغلب ما ایرانی ها گروه نوستالوژیکی است.می توان گفت 2 نسل از این گروه خاطرات زیادی دارند. از آن ‏زمانی که ویدئوهای این گروه دست به دست و با ترس و لرز به دست مان می رسید تا زمانی که دنیای تکنولوژی پیشرفت کرد و ‏توانستیم بیش از پیش با این گروه آشنا شویم و یا حتی در پائیز سال 1380 قسمت بی کلام یکی از معروفترین آهنگ های گروه از ‏تلویزیون خودمان در قالب مسابقه "الو مسابقه" شبکه اول سیما پخش میشد.‏

مدرن تاکینگ که البته اسم آن چندان منطقی و مفهوم به نظر نمی رسد گروهی آلمانی بود شامل 2 خواننده مطرح یعنی توماس اندرس ‏و دیتر بولن.این گروه در انتهای سال 1984 فعالیت خود را در حوزه موسیقی "موج نو" "پاپ اروپایی" و "سینک پاپ" آغاز ‏کرد.گروهی که در طی فعالیت 3 ساله خود توانست لقب پردرآمد ترین و موفق ترین گروه آلمانی موسیقی را از آن خود کند.اما ‏فعالیت اولیه گروه سه سال بیشتر طول نکشید.‏
موفقیت گروه با آهنگ ‏You are My Heart,You are my Soul‏ چشمگیر شد به طوری که از همین تک آهنگ فقط 8 میلیون کپی در ‏سراسر جهان فروخته شد.پس از این آهنگ هم آلبوم محبوب ‏You Can Win If You Want ‎‏ که در سال 1985 عرضه شد ،مدرن ‏تاکینگ را پای ثابت موسیقی جهان کرد.موسیقی و کلیپ های آنچنانی مدرن تاکینگ تقریبا رقیبی برای ستارگان موسیقی همچون مایکل ‏جکسون و... بودند.گرچه هیچ گاه مدرن تاکینگ نتوانست آنچنان که باید ستاره بماند اما پای آن وقتی به جایی باز می شد،استقبال ‏فراوان مخاطبان موسیقی این موضوع را نشان می داد که مدرن تاکینگی ها کار خود را خوب بلدند و همین عامل باعث شده است که ‏استقبال از کارهای آنان روز به روز افزایش یابد.اگر مایکل جکسون در ینگه دنیا با تراک هایش یکه تازی می کرد ،مدرن تاکینگ هم ‏در قبال آن با توجه به محبوبیت فراوانی که در مناطقی همچون آمریکای جنوبی،اروپا،خاور دور و میانه و همچنین ایران! کسب کرده ‏بود در مناطق دور از دسترس ینگه ای ها به یکه تازی خود و موسیقی اش دامنه داد.تنظیم های جذاب و به روز مدرن تاکینگی ها در ‏مناطق یادبرده طرفداران بیشتری داشت و به پاپ بیشتر نزدیک بود تا موسیقی راکی که تازه متولد شده بود و جکسون در حال اشاعه ‏آن بود.‏

مدرن تاکینگ با ظهورش، هر روز خود را به مرزهای آمریکا بیشتر نزدیک میکرد.رسم نانوشته ای می گوید که گروه های اروپایی ‏چندان در آمریکا مخصوصا آمریکای شمالی مورد توجه قرار نمی گیرند اما مدرن تاکینگ در حال شکست این رسم بود.این گروه در ‏عمر سه ساله خود 65 میلیون کپی از کارهایش را فروخت که در نوع خود یک رکورد محسوب می شد.کمپانی های مختلف اسپانسر ‏کارهای مدرن تاکینگ بودند و کار تا آنجایی پیش رفت که جنرال موتورز آمریکایی هم تبلیغ یک نوع از خودروهای کادیلاک خود را با ‏یکی از ترانه های مدرن تاکینگ انجام داد و ‏Geronimos`s Cadillac‏ متولد شد.‏
اما همه چیز به خوبی پیش نرفت و همان طور که در بالا گفته شد فعالیت این گروه سه سال بیشتر طول نکشید و در سال 1987 دیتر ‏بولن و توماس اندرس از یکدیگر منشعب شدند و هر کدام جداگانه فعالیت خود را در موسیقی ادامه دادند.جدایی ای که هیچ گاه ‏دلیل آن مشخص نشد.پس از جدایی دیتر بولن به فعالیت خود در آلمان ادامه داد و تک آهنگ هایی هم هر از گاهی خواند.او یک ‏آلبوم به همراه تهیه کنندگان قبلی گروه مدرن تاکینگ ساخت که نامش را سیستم آبی گذاشت.اکثر ترانه های این آلبوم قرار بود در ‏آلبوم بعدی مدرن تاکینگ قرار بگیرد که این امر با جدایی این دو به دیتر بولن رسید.‏

توماس اندرس هم در سال 1989 به آمریکا رفت مقیم لس آنجلس شد و فعالیت خود را در جایی غیر از کشورش ادامه داد.او قبل ‏از آنکه به آمریکا برود تور عظیمی در شهرهای ژوهانسبورگ،هنگ کنگ،سنگاپور،سانتیاگو و مسکو برگزار کرد که مورد استقبال 85 ‏هزار نفر از طرفدارانش قرار گرفت.او در آمریکا اولین آلبوم انفرادی اش را با همکاری التون جان عرضه کرد.‏
اندرس در مدتی که از گروه مدرن تاکینگ جدا شد 5 آلبوم انفرادی به بازار عرضه کرد که یکی از آلبوم های به زبان اسپانیایی ‏خوانده شد ولی او هنوز با مدرن تاکینگ شناخته می شد.‏

توماس در سال 1994 به آلمان بازگشت و به رغم اختلاف های گذشته بر سر گروه مدرن تاکینگ با دیتر بولن، آن دو باز هم گروه ‏مدرن تاکینگ را تشکیل دادند و این سرآغاز و تولد دوباره این گروه پس از 7 سال جدایی بود.‏
اولین آلبوم گروه مدرن تاکینگ پس از تولد دوباره اش در مارچ سال 98 با عنوان ‏Back For Good‏ عرضه شد که 4 تراک جدید در ‏آن وجود داشت و سایر تراک ها ریمیکس کارهای گذشته این گروه با تنظیمی جدیدتر بودند.این آلبوم هم با فروشی فوق العاده ‏مواجه شد و توانست 6 میلیون نسخه در سراسر دنیا بفروشد.در همان سال مدرن تاکینگ موفق شد جایزه جشنواره ‏World Music ‎Awards‏ را به عنوان موفق ترین گروه آلمانی از آن خود کند.آنها پس عرضه چندین تک آهنگ و آلبوم( که چند تای از آنها ریمیکس ‏کارهای سال های گذشته شان بود)،تصمیم به جدایی دوباره گرفتند.توماس اندرس و دیتر بولن اینبار اعلام کردند که جدایی در اوج ‏را می پسندند و آلبوم ‏Universe‏ در سال 2003 آخرین کار تیمی آن دو در قالب گروه مدرن تاکینگ بود. پس از این جدایی توماس ‏اندرس به فعالیت انفرادی خود در موسیقی ادامه داد در حالی که دیتر بولن در موسسات موسیقی به کار شناخت ستارگان جدید ‏موسیقی پرداخت .کاری که قبلا هم به آن مشغول بود.‏

گروه مدرن تاکینگ در تمام عمر فعالیت خود توانست 120 میلیون نسخه از آلبوم هایش را بفروشد که این حد از فروش برای یک ‏گروه اروپایی تقریبا بی سابقه بود.دیتر بولن پس از پایان همکاری اش با مدرن تاکینگ چندین ترانه و آهنگ برای گروه ‏C.C.Catch‏ ‏ساخت.شکل و موسیقی این گروه شباهت بسیاری به کارهای مدرن تاکینگ داشت و همین عامل باعث شد استقبال از کارهای این ‏گروه بالا برود. ‏

در سال 2006 تک آهنگی از دیتر بولن منتشر شد که در بک وکال آن این جمله شنیده شد: روزی خاطره مدرن تاکینگ را زنده ‏خواهم کرد. انتشار این قطعه خوشحالی بسیاری را ایجاد کرد و خیلی ها به اتحاد دوباره گروه مدرن تاکینگ خوشبین شدند اما اینچنین ‏نشد. در کمال ناباوری دیتر بولن در سال 2006 کتابی را با عنوان "سیر تاریخی مدرن تاکینگ" منتشر کرد که موجبات ناراحتی توماس ‏اندرس و تهیه کنندگان مدرن تاکینگ را شد و همین عامل باعث شد اندرس از بولن به خاطر توهین هایش شکایت کند و جلوی چاپ ‏قسمتی از کتاب را بگیرد.گویی بولن در این کتاب اتهاماتی را متوجه اندرس و تهیه کننده آلبوم های مدرن تاکینگ وارد کرده بود و ‏طبق قوانین آلمان هم کسی نباید در رسانه ای به کسی توهین کند و اگر توهینی در کار باشد باید عذرخواهی شود و خسارت پرداخت ‏گردد.به هر ترتیب این جنجال هم پایان یافت و مدرن تاکینگ دیگر روی اتحاد بر خود ندید.‏

مدرن تاکینگ رکورد تولید ریمیکس های موسیقی را هم داراست و تقریبا از روی هر آهنگ معروفشان آنها چندین ریمیکس وجود ‏دارد.مدرنی ها قصد داشتند پس از اتحاد دوباره شان در دهه نود با ریمیکس کردن قطعات معروف دهه هشتاد شان یاد و خاطره ‏گروه را همیشه نگه دارند اما غلظت و یکسان بودن این ریمیکس ها آنقدر بالا رفت که به توان اصلی و آهنگ های جدید آنها ضربه ‏وارد کرد.قطعات جدید مدرن تاکینگ جز تعدادی انگشت شمار هیچ وقت موفقیت تراک های اول گروه را تکرار نکردند.‏

اما بر همگان ثابت است که گروه مدرن تاکینگ موفق ترین گروه آلمانی محسوب می شود که چندین میلیون از آلبوم هایش را فروخته ‏است و هنوز گروهی نتوانسته است رکورد این گروه را بشکند.تنها گروهی که هنوز که هنوز است طرفداران خاص خود را علیرغم ‏جدایی اعضای گروهش دارد.‏

اریک سینگلتون کیست؟





غریبه ای در میان جمع

اریک سینگلتون متولد 1968 در نیویورک است.سیه چرده ای که پس از اتحاد دوباره مدرن تاکینگ در دهه 90 به گروه پیوست و ‏کار خواندن تکست های رپ را در اغلب ریمیکس های مدرن تاکینگ به عهده گرفت. از معروف ترین تکست های رپ او می توان به ‏آهنگ های ‏You are not Alone, China Your Eys, Brothers Louie‏ و همچنین تراک "بانوی فریبنده من" نام برد.(باور کنید ترجمه ‏بانوی فریبنده من را در کتاب ترانه های مدرن تاکینگ پیدا کردیم!!).البته شاید بتوان گفت که عنوان عاشق فریبنده بیشتر مناسب ‏این آهنگ باشد.(بیشتر از این نمی توانیم توضیح بدهیم، خواهشا اصرار نفرمائید!!)‏
اریک سینگلتون فعالیت خود را به عنوان رپر تقریبا از زمان اتحاد دوباره مدرن تاکینگ آغاز کرد یعنی 1994.او همکاری های بسیاری ‏با خواننده های دیگر هم انجام داده است اما عمده شهرت او از همکاری با مدرن تاکینگ نشات می گیرد.اما نکته قابل توجه کارنامه او ‏همکاری جداگانه او با توماس اندرس و دیتر بولن است.او در آلبوم ها و آهنگ های انفرادی هر دو نفر حضوری جدی و پر رنگ داشته ‏است.با وجود صدا و نحوه اجرای خوب ، اریک هیچ گاه نتوانست در صدر جدول رپر ها قرار بگیرد.او گزیده کار است و چندان تمایلی ‏به مطرح شدن ندارد.‏



‏ درباره توماس اندرس





توماس اندرس در اول مارس 1963 در محله ‏Bernd Weidung‏ کلن آلمان متولد شد.او در یک خانواده پنج نفره به دنیا آمد.توماس ‏یک خواهر و یک برادر دارد که از او بزرگ ترند. توماس اندرس به همراه دیتر بولن در سال 1984 گروه مدرن تاکینگ را تشکیل ‏داد که موفق ترین گروه اروپایی تا به حال موسیقی به شمار می رود.او همچنین علاوه بر خوانندگی ،به تنظیم و همچنین تولید ‏موسیقی نیز می پردازد.‏
توماس اندرس علاقه اش را به موسیقی از همان کودکی نشان داد و با به روی سن رفتن در زمانی که فقط 7 سال داشت، به سمت ‏موسیقی گرایش پیدا کرد.او از ابتدا به دنبال مطالعه موسیقی رفت.او همزمان با مطالعه موسیقی به فعالیت در این حوزه نیز پرداخت ‏و در سال 1979 در مسابقه ای که ایستگاه رادیویی لوکزامبورگ برگزار کرده بود شرکت کرد و موفق شد نظر همگان را به خود جلب ‏کند.او از طرف هیئت ژوری مسابقه به مقام اول رسید و قراردادی را با این رادیو امضا کرد.در کمتر از یک سال او اولین آهنگ ‏شخصی اش را ضبط کرد و رسما حضور خود را در موسیقی اعلام کرد.او پس از آن چندین تک آهنگ ضبط و به بازار ارائه کرد.در سال ‏‏1983 او با دیتر بولن آشنا شد که همین آشنایی سبب ایجاد گروه مدرن تاکینگ گردید.پس از جدایی آخر مدرن تاکینگ توماس ‏اندرس فعالیت انفرادی اش را در موسیقی با ارائه آلبوم و تک آهنگ ادامه داد و جالب است بدانید او در سال 2006 نماینده آلمان ‏در مسابقات یورو ویژن بود.‏
توماس تا به حال 2 بار ازدواج کرده است.ازدواج اول او در سال 1985 با نورا بالینگ که تا سال 1998 ادامه داشت.او پس از ‏جدایی از نورا در جولای سال 2000 با کلودیا هس ازدواج کرد و از او و کلودیا یک فرزند به نام الکساندر در ژوئن 2002 به دنیا ‏آمد. ‏



درباره دیتر بولن





دیتر بولن در 7 فوریه 1954 در محله ‏Lower Sa xony‏ در برن آلمان به دنیا آمد.خواننده،ترانه سرا،تنظیم کننده و تولید کننده ‏موسیقی از جمله القاب کاری اوست. او از همکارش یعنی توماس اندرس 9 سال بزرگتر است.‏
دیتر بولن کار رسمی و شناخته شده موسیقی اش را از مدرن تاکینگ آغاز کرد.او قبل از شروع کارش در مدرن تاکینگ بیشتر در ‏پشت صحنه موسیقی حضور داشت و ترجیح میداد به همکاری اش با دیگر خواننده ها ادامه دهد.اما مدرن تاکینگ سرنوشت دیگری ‏برایش رقم زد.او در سه سالی که با توماس اندرس در گروه مدرن تاکینگ فعالیت داشت به شهره عمده ای رسید.پس از جدایی اول ‏از مدرن تاکینگ؛دیتر از سال 1985 تا 1988 مدیر برنامه ها و ترانه سرای گروه ‏C.C.Catch‏ بود.او همچنین در این مدت مسدولیت ‏تولید آلبوم های زیادی را بر عهده داشت.او در سال 1986 ترانه بانوی نیمه شب را برای کریس نورمن سرود.ترانه ای که گویای ‏بخشی از جرم و جنایت های رخ داده در آلمان بود.این ترانه در همان سال مورد استقبال قرار گرفت و برترین ترانه اروپا شد.دیتر ‏در سال 1988 همکاری با خواننده 15 ساله ای به نام آنا گارسیا را پذیرفت که چندان به جاهای خوبی ختم نشد.دیتر در طول همکاری ‏با این خواننده نوجوان متهم به رسوایی شد و از اعتبار او کاست.اما او در سال 1989 تنها خارجی لیست خوانندگان محبوب ‏اتحاد جماهیر شوروی بود.کشوری که با هر پدیده و ستاره غربی مخالفت می ورزید
دیتر در سال 1983 با اریکا ساورلند ازدواج کرد و حاصل ازدواج او و اریکا سه فرزند بود.او قبل از آنکه از همسر اولش جدا شود با ‏دوست دخترش نادیا عبدالفرنگ ازدواج کرد.نادیا دستیار یک آزمایشگاه داروسازی و همچنین جزو رقصندگان ‏Blue System‏ بود. اما ‏قضیه ازدواج های او به همین دو مورد بسنده نشد. دیتر در سال 1996 با رقصنده و مدل، ورونا فلدبوش ازدواج کرد اما پس از 30 ‏روز آنها از هم جدا شدند !!‏
او به زندگی اش با نادیا پس از این طلاق ادامه داد اما آنها هم در سال 2000 از هم جدا شدند و دیتر با مدلی دیگر به نام استفانی ‏کوستر ازدواج کرد و هم اکنون از او یک پسر به نام موریس دارد.‏
زندگی شخصی دیتر بولن فراز و فرود های بسیاری داشت و او نتوانست موفقیت خود در کارش را با زندگی شخصی اش گره بزند.‏



درباره ترانه های مدرن تاکینگ





این مسخره های دوست داشتنی

حتما گروه مدرن تاکینگ را می شناسید یا حداقل برای یک یا چند بار آهنگ هایشان به گوش تان خورده است.آهنگ های در حوزه ‏موسیقی پاپ،الکترونیک پاپ با ریتم هایی جذاب که هر کسی را به خود جذب می کند.اگر از کنار باشگاه های بدنسازی هم گذشته ‏باشید حتما آهنگ های این گروه را شنیده اید.مدرن تاکینگ کار معروف کم ندارد.از آهنگ تو تنها نیستی تا پیروزی و...‏
چند سال پیش فرصتی اندک در منزل یکی از آشنایان حاصل شد تا کتابی از ترجمه ترانه های مدرن تاکینگ بخوانم.آن روزها اطلاعات ‏چندانی درباره مدرن تاکینگ نداشتم.فقط چندین آهنگ از کارهایش را شنیده بودم.کتاب را شروع به ورق زدن کردم اما تقریبا از ‏ترانه هیچ چیز نفهمیدم.یعنی به جای ترانه تعدادی سطر نثر با چینشی عجیب دیدم که حتی شباهتی به شعر نو فارسی هم نداشت.‏
البته آنها واقعا ترانه اند ولی درک ترانه های غربی واقعا مشکل است هر چند ترجمه آن قوی باشد.برای من که مخاطب آهنگ های این ‏گروه بودم توانایی درک هیچ کدام از ترانه های آن را نداشتم.از آن روز تصمیم گرفتم به جای ترانه فقط از موسیقی مدرن تاکینگ ‏لذت ببرم.کاری که خیلی از ماها در قبال شنیدن کارهای غربی انجام می دهیم.کلام غربی برایمان نامفهوم است.‏
البته مشاهدات من چیز دیگری را هم می گوید.اینکه ترانه و ترانه سرا و حتی تنظیم کننده در آن طرف چندان اهمیت ندارد و این ‏خواننده است که شهرت را رقم می زند و باقی همه وسیله اند.ترانه سرای مشهور غربی نداریم یا اگر هم داریم شهرت اش به یک ‏صدم خواننده آن ترانه ها نمی رسد.‏
اما ترانه های مدرن تاکینگ اکثرا دست پخت دیتر بولن است ترانه های معروفی مثل برادر لووی و تو قلب منی،روح منی . هنوز موفق ‏نشدم اسامی بقیه ترانه سراها را ببینم اما در یک کلام باقی ترانه های مدرن تاکینگ جالب و متفاوتند. ترانه های معروف مدرن ‏تاکینگ هم تجاری است هم رومانتیک. شما به ترانه جرمونیس کادیلاک دقت کنید یا مثلا به ترانه هواپیمای جت. همان طور که در ‏تصاویر ویدیو موزیک این کارها می بینیم، این ترانه ها هم تجاری سروده شده اند هم رومانتیک اما چینش واژگان ترانه های مدرن ‏تاکینگ که البته فقط مخصوص این گروه نیست هم به نظر مسخره می آید و هم ترکیب آن با موسیقی دوست داشتنی است.البته ‏اشتباه نشود این مسخره گی از روی خوده واژگان نیست.اینکه چینش آنها و اینکه چگونه این واژه ها در کنار هم معنی می دهند برای ‏مخاطب غیر همزبان مدرن تاکینگ چیزی جز بدفهمی یا کج فهمی نیست.‏
به نظر می رسد اگر ترانه سراهای ما چند صباحی قدم در آن طرف آب بگذارند و با نحوه ترانه سرایی آن طرفی ها آشنا شوند و بعد ‏دست به ترجمه کارهای غربی بزنند برای درک مفهوم ترانه های غربی برای مخاطب ایرانی بسیار مفید است.‏
البته در این میان نباید از بازخورد ترانه های خودمان در آن طرف آب غافل شویم.مخاطب ایرانی وقتی از کلام غربی و یا حتی همین ‏عربی چیزی متوجه نمی شود به موسیقی مراجعه می کند کاری که غربی ها یا باز هم همین عرب ها ! درباره موسیقی و ترانه ما انجام ‏می دهند. ‏
یک مخاطب سوئدی؛ ترانه های بنیامین در کنسرت سال 1385 او در سوئد را نمی فهمید و می گفت: من ریتم کلام و آهنگهایش را ‏دوست می دارم. پس ما و آنها با هم فرقی نداریم!! ‏


موسیقی360






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 2844]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن