تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سوگند به خدا ، هر كس كه حقيقت سجده را به جاى آورد ، زيان نكرد و كسى كه در سجده، ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817129035




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دلايل سقوط قيمت نفت زير ذره بين كارشناسان اقتصادي


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: دلايل سقوط قيمت نفت زير ذره بين كارشناسان اقتصادي
عرفانيان- بحران مالي آمريكا و اروپا اگرچه در درجه اول كشورهاي توسعه يافته مصرف كننده نفت را تحت الشعاع قرار داد، اما پس از آن به دنبال سقوط شديد قيمت نفت، درآمدهاي ارزي كشورهاي توليدكننده نفت را به شدت كاهش داد. درحال حاضر قيمت جهاني نفت نسبت به تابستان سال گذشته به نصف كاهش يافته است و شروع دوره ركود توام با كاهش رشد اقتصادي كشورهاي صنعتي حكايت از كاهش تقاضاي جهاني نفت دارد كه باعث تداوم روند نزولي قيمت نفت خواهد شد. اوپك به عنوان مهم ترين سازمان تاثيرگذار بر بازار نفت در واكنش به كاهش شديد قيمت سبدنفتي خود، اجلاس فوق العاده اش را يك ماه زودتر و در تاريخ ٣ آبان امسال برگزار خواهد كرد، بيشتر كشورهاي عضو اين سازمان كاهش ميزان توليد اوپك را در اجلاس فوق العاده سوم آبان قطعي مي دانند، اما بحث اصلي اين اجلاس ميزان كاهش توليد خواهد بود.

كشور ما نيز به عنوان دومين توليدكننده نفت اوپك با اقتصادي وابسته به درآمدهاي نفتي، در تكاپوي تنظيم بودجه براي سال آينده است. بدون شك قيمت هاي جديد تدابيري تازه را در عرصه واردات كالا و خدمات و دخل و خرج دولت طلب مي كند و تدوين سياست هاي جديد توام با آينده نگري و درنظرگرفتن تمامي جوانب مي تواند كشور را درگذر از اين ركود شديد اقتصادي ياري كند. در اين گزارش به دلايل كاهش قيمت جهاني نفت مي پردازيم.

خروج پول از بورس بازي نفت
دكتر نرسي قربان صاحب نظر درحوزه نفت و انرژي به خراسان گفت: براي اين كه دلايل سقوط قيمت نفت را به نصف ميزان سال گذشته بيابيم بايد ابتدا دريابيم كه دلايل افزايش قيمت نفت به ١٤٠ دلار چه بود. نرسي قربان در ادامه افزود: مهم ترين دليل اين افزايش ناگهاني قيمت نفت حجم عظيم پولي بود كه وارد بورس بازي در مورد تمام كالاها از جمله نفت شد، در سال ٢٠٠٣، حدود ١٣٠ ميليارد دلار وارد بورس بازي كالاهاي مختلف شد كه اين رقم در سال ٢٠٠٨ ميلادي به ٢٦٠ ميليارد دلار رسيد. وي در ادامه گفت: وقتي اين حجم عظيم پول وارد بورس بازي كالاها از جمله نفت شد قيمت ها اوج گرفت و افرادي كه در چنين فضايي فعاليت مي كردند براساس شرايط و ديدگاه هاي انتفاعي زودبازده و چارتي تكنيكال پيش بيني مي كردند كه مثلا چون قيمت ها تا اين حد رشد كرده است، بيشتر هم خواهد شد، بنابراين تحليل اين افراد در بورس بازي ها ربطي به پايه هاي اصلي عرضه و تقاضا نداشت. دكتر نرسي قربان در ادامه افزود: پس ما مي گوييم بالارفتن قيمت نفت ربطي به عرضه و تقاضاي واقعي نداشت و از وقتي كه به دليل بحران هاي مالي، «پول هاي بزرگ» شروع كرد به خروج از بازارهاي كالا، به همان سرعتي كه قيمت ها بالا رفته بود، سقوط كرد و به حد و حدودهايي رسيد كه قبل از روند صعودي وجود داشت. وي در ادامه با توجه به نزديك بودن اجلاس اوپك گفت: اگر تصميمات اوپك محكم باشد و اعضا، متحد و يك پارچه آن ها را اجرا كنند قطعا مي تواند در قيمت ها تاثيرگذار باشد ولي اگر تصميمات جدي نباشد، تاثيري بر بازار ندارد.

٣ دليل اصلي كاهش قيمت جهاني نفت
در همين زمينه سعيد ليلاز كارشناس اقتصادي در گفت وگو با خراسان درباره دلايل كاهش قيمت جهاني نفت گفت: به طور كلي قيمت جهاني نفت از ٣ عامل تاثير مي گيرد: ١- عرضه و تقاضاي نفت خام ٢- افزايش يا كاهش قيمت دلار در برابر بقيه ارزهاي جهاني و ٣- ميزان مناقشات سياسي يا نظامي در مناطق نفت خيز.

ليلاز در ادامه افزود: به خاطر بحران ايالات متحده و اروپا و بقيه جهان، پيش بيني مي شود كه حداقل ٢درصد از نرخ رشد اقتصادي جهان كم شود كه اين موضوع باعث كاهش شديد تقاضاي نفت در جهان خواهد شد، از طرف ديگر تقاضاي نفت خام در آمريكا به حداقل ميزان خود طي سال هاي گذشته كاهش يافته است و در مجموع جهان با روزانه ٣ ميليون بشكه نفت كاهش تقاضا روبه رو است، اين درحالي است كه درحال حاضر توليد كل نفت در سطح جهان حدود ٨٥ ميليون بشكه در روز و در اوج خود است، بنابراين افزايش توليد از يك طرف و كاهش تقاضا از طرف ديگر باعث سقوط قيمت ها مي شود. اين كارشناس اقتصادي در ادامه گفت: عامل دوم افزايش ارزش دلار در برابر بقيه ارزهاي معتبر به ويژه يورو است كه ارزش دلار حدود ١٠ تا ١٥ درصد افزايش يافته است كه اين موضوع نيز باعث كاهش قيمت نفت مي شود.

وي در ادامه گفت: عامل سوم، كاهش مناقشات سياسي در مناطق نفت خيز بوده است. يكي از آن ها موضوع پرونده هسته اي ايران است كه به دوران ركود و سكون خود رسيده است ليلاز در ادامه گفت و گو با ما گفت: اين پيش بيني وجود دارد كه بحران اقتصادي حداقل تا پايان سال ٢٠٠٩ طول خواهد كشيد و حداقل ظرف ٥/١ سال آينده رشد اقتصادي كاهش پيدا مي كند، بنابراين اگر اين پيش بيني درست باشد قيمت نفت بين ٦٠ تا ٨٠ دلار خواهد بود و با توجه به روند بودجه عمومي دولت، ممكن است سالانه بين ١٠ تا ٢٠ ميليارد دلار در سال كسري بودجه داشته باشيم كه اين موضوع تبعات شديد تورمي براي كشور دارد.

اين كارشناس اقتصادي در ادامه گفت: امسال حدود ١٥ هزار ميليارد تومان كسري بودجه داريم و پيش بيني مي شود حدود ٩٥ ميليارد دلار تا انتهاي سال واردات كالا و خدمات داشته باشيم و اگر قيمت نفت كاهش يابد، بايد به طور جدي به دنبال محدوديت در واردات كالا باشيم كه اين موضوع نيز به طور مستقيم باعث كاهش عرضه كل خواهد شد و افزايش تورم را به دنبال خواهد داشت.

انتظارات ركود اقتصادي
در همين زمينه دكترمهدي تقوي اقتصاد دان و استاد دانشگاه به خراسان گفت: انتظارات ركود اقتصادي و هراس از اين شرايط، باعث كاهش قيمت جهاني نفت و ركود مالي در صنايع شده است.

وي در ادامه گفت: وقتي چنين شرايطي به وجود مي آيد تقاضا براي انرژي كم مي شود و ذخيره سازي نفت و قراردادها براي تحويل در ماه هاي آينده كاهش مي يابد وي در ادامه افزود: در چنين شرايطي تقاضا براي سفته بازي در بازارهاي كاغذي كاهش مي يابد.دكترتقوي در ادامه گفت: ذات اقتصاد سرمايه داري، اين است كه در ادوار مختلف، اوج و تنزل دارد و اقتصاد با اوج و نزول همراه است ولي طول دوره رونق بيشتر از ركود است و در عوض شيب منحني ركود بيشتر از منحني رونق است.
 چهارشنبه 1 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن