تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زكات عقل تحمّل نادانان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816947149




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جمعيت ‪ ۲۵‬تا ‪ ۲۹‬ساله كشور در سال ‪ ۸۹‬به يك ميليون و ‪ ۹۰۰‬نفر مي‌رسد


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: جمعيت ‪ ۲۵‬تا ‪ ۲۹‬ساله كشور در سال ‪ ۸۹‬به يك ميليون و ‪ ۹۰۰‬نفر مي‌رسد
اقتصاد. روز آمار. همايش
معاون طرح‌هاي آماري مركز آمار ايران گفت: جمعيت ‪ ۲۵‬تا ‪ ۲۹‬ساله كشور در سال ‪ ۱۳۸۹‬به يك ميليون و ‪ ۹۰۰‬نفر مي‌رسد كه در طول تاريخ جمعيت ايران اين ميزان بي‌سابقه است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي ايرنا، عليرضا زاهديان روز چهارشنبه در همايش يكروزه روز آمار و برنامه ريزي كه در محل مجموعه فرهنگي- ورزشي وزارت كار برگزار شد ، افزود: جمعيت ‪ ۱۵-۱۹‬ساله همواره ‪۲۰‬درصد از جمعيت كشور را به خود اختصاص داده‌اند كه بخشي از آنها هم اكنون در حال تحصيل و بخش ديگر شاغل هستند.

وي اظهار داشت:هم اكنون ‪ ۴۵‬تا ‪۴۹‬درصد جمعيت ‪۲۰‬تا ‪ ۲۴‬ساله در كشور شاغل و يا بيكار هستند و در پنج سال آينده بازار كار كشور با رشد فزاينده تقاضاي كار مواجه خواهد شد.

وي با اشاره به رشد تقاضاي كار از سوي افراد ‪ ۶۵‬سال به بالا گفت: همچنين اين جمعيت كه جمعيت غير فعال در كشور محسوب مي‌شود ، با تقاضاي براي كار، به بازار كار كشور فشار مي‌آورند.

زاهديان ورودي‌هاي دانشگاه‌ها را در سال ‪ ۸۳‬حدود ‪ ۵۰۰‬هزار نفر ذكر كرد و گفت: در سال ‪ ۸۵‬اين ميزان افزايش چشمگيري داشت و به حدود ‪۷۳۰‬هزار نفر رسيد.

وي در ادامه يادآور شد: در سال ‪ ۸۶‬بيشترين ورودي‌ها را به دانشگاه‌هاي كشوررا به ميزان حدود يك ميليون نفر شاهد بوديم . اين افزايش نشان مي‌دهد كه جمعيت غير فعال در كشور رو به ازدياد است.

معاون طرح‌هاي آماري يادآور شد: ورودي‌هاي سال ‪ ۸۶‬پس از چهار سال وارد بازار كار كشور مي‌شوند .

زاهديان سپس تعداد بيكاران كشور را در سال ‪ ۸۶‬حدود ‪ ۲‬ميليون و ‪ ۴۸۰‬هزار نفر ذكر كرد و گفت: از اين تعداد يك ميليون و ‪۷۰۰‬هزار نفر را جوانان ‪۱۵‬تا ‪ ۲۴‬ساله به خود اختصاص داده‌اند كه رقم قابل توجهي است.اين تعداد موج اول جمعيتي در كشور است.

وي موج دوم جمعيت را در كشور سنين ‪ ۲۵-۲۹‬سال ذكر كرد و گفت: اين موج شدت بيشتري دارد و تاثير مهمي در تحميل جمعيت فعال بر بازار كار كشور خواهد داشت. بنابراين ضروري است براي اين موج از هم اكنون آماده شويم وشرايط بازار كار را براي ورود جوانان به اين بازار فراهم كنيم.

اين مقام مسئول در مركز آمار ايران يادآورشد: در سال ‪ ۸۵‬تعداد بيكاران در كشور نسبت به سال ‪ ۸۴‬كاهش داشت ، اما اين روند در سال‌هاي آينده به دليل ورود جوانان ‪ ۲۵‬تا ‪ ۲۹‬ساله به بازار كار ، تغيير مي‌كند.

وي با اشاره به بيكاري فارغ التحصيلان دانشگاه‌هاي كشور گفت: نرخ بيكاري فارغ التحصيلان دانشگاه‌ها در سال‌هاي ‪ ۸۵ ،۸۴‬و ‪ ۸۶‬به ترتيب ‪ ۱۴/۶، ۱۴/۸‬و ‪ ۱۵/۴‬درصد بود. اين ميزان در حالي است كه نرخ بيكاري در كشور طي سه سال ياد شده،روند نزولي داشته است.

زاهديان سپس سهم عمده بيكاران در كشور را مربوط به زنان دانست و افزود:
بيكاري زنان تحصيلكرده طي سال‌هاي اخير از ‪ ۲۴/۸‬درصد به ‪۲۷/۹‬درصد رسيده است .اين در حالي است كه ميزان بيكاري مردان با تحصيلات دانشگاهي از ‪۹‬درصد به ‪ ۸/۳‬درصد كاهش يافته است.

وي تاكيد كرد: با توجه به اينكه هم اكنون تعداد زيادي از جوانان در دانشگاه‌هاي كشور به تحصيل مشغول هستند، بنابراين با ورود آنها به بازار كار ، بيكاري دانش آموختگان در سال‌هاي آتي افزايش مي‌يابد.

زاهديان سپس با اشاره به كاهش نرخ مشاركت اقتصادي در كشور گفت: كاهش نرخ مشاركت اقتصادي مي‌تواند به دليل ورود جوانان به دانشگاه‌ها ، خانه دار شدن زنان و بازنشستگي باشد.

وي حداكثر گروه جمعيت را در كشور هم اكنون در رده سني ‪ ۲۰‬تا ‪ ۲۴‬ساله ذكر كرد و گفت: بايد لااقل براي ‪۴۰‬درصد جمعيت ياد شده در كشور،شغل فراهم كرد.

اين مقام مسئول سپس تعداد جمعيت ‪۱۵‬تا ‪ ۲۴‬ساله را در سال ‪ ۱۳۹۳‬حدود ‪۳۱‬ درصد جمعيت كشور، ذكر كرد.

زاهديان افزود: در سال‌هاي آتي با توجه به افزايش جمعيت فعال در كشور به طور يقين نرخ مشاركت اقتصادي اندكي افزايش مي‌يابد.كاهش نرخ مشاركت اقتصادي طي دو سال اخير موقتي بوده است.

وي با اشاره به رشد جمعيت كشور گفت: با توجه به رشد ‪ ۱/۴۷‬درصد جمعيت در ايران ، مجموع جمعيت كشور در سال ‪ ۱۳۹۳‬به ‪ ۷۹‬ميليون نفر مي‌رسد و ‪۶۰‬ ميليون نفر از اين جمعيت در آن سال بيش از ‪ ۱۰‬سال سن خواهند داشت.

اين مقام مسئول سپس در مورد ورود زنان به بازار كار كشور اظهار داشت:
اشتياق زنان براي ورود به بازار كار كشور با توجه به حضور ‪ ۶۰‬درصدي آنها در دانشگاه‌هاي كشور در سال‌هاي آتي، افزايش مي‌يابد.

وي با اشاره به نرخ بيكاري ‪۱۰/۵‬درصد در كشور گفت: در صورتي كه تلاش كنيم اين نرخ تا پايان برنامه چهارم توسعه، ثابت بماند ،اين ميزان ثابت نخواهد بود و بازهم در سال‌هاي آتي افزايش مي‌يابد .از اين رو ميزان اشتغال‌هاي ايجاد شده از ‪ ۸۰۰‬هزار نفر در سال بايد به يك ميليون و ‪۲۰۰‬ هزار نفر برسد تا بيكاري را در كشور مهاركنيم .

زاهديان در بخشي ديگر از سخنان خود به اشتغال در بخش‌هاي مختلف اقتصادي اشاره كرد و گفت: هم اكنون چهار ميليون نفر در بخش كشاورزي، سه ميليون نفر در بخش صنعتي و ‪۲‬ميليون و ‪۶۰۰‬هزار نفر در بخش ساختمان به كار اشتغال دارند.

وي اظهار داشت: تعداد شاغلان در بخش ساختمان طي سال‌هاي ‪ ۸۴‬و ‪ ۸۵‬حدود ‪۲۲۰‬ هزار نفر افزايش يافت كه بيشتر اين شاغلان كارگران ساده هستند كه به طور عام از بخش كشاورزي به اين سمت سوق داده شده اند.

زاهديان تاكيد كرد: با توجه به كاهش تعداد شاغلان در بخش كشاورزي و با توجه به اينكه پيش بيني مي‌شود اين ميزان در سال ‪ ۸۷‬به دليل مشكلات خشكسالي افزايش يابد و اين تعداد شاغلان به سوي بخش ساختمان رانده مي‌شوند .به عبارتي جذب بازار كار از نيروي بيكار نيست ، بلكه شاغلان در اين بخش از سوي بخش كشاورزي رانده شده اند.

وي در خاتمه تاكيد كرد: رشد ساخت و ساز در كشور حاكي از افزايش تعداد شاغلان در اين بخش است . همچنين كم شدن تعداد شاغلان در بخش كشاورزي تبعات ديگري نظير مهاجرت روستائيان به مناطق شهري را به دنبال خواهد داشت.
 چهارشنبه 1 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 120]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن