تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 20 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام حسن مجتبی (ع):كسى كه در دلش هوايى جز خشنودى خدا خطور نكند، من ضمانت مى كنم كه خداوند دعايش را ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

چراغ خطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1827933800




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

«بازيگري درون» از زبان «بهرام بيضايي»; گاهي نقش هاي منفي دوست داشتني ترهستند


واضح آرشیو وب فارسی:ابتکار: «بازيگري درون» از زبان «بهرام بيضايي»; گاهي نقش هاي منفي دوست داشتني ترهستند
فرهنگ و هنر-نشست تخصصي انجمن بازيگران سينما با موضوع «بازيگري درون» و سخنراني «بهرام بيضايي»، كارگردان برجسته سينما و تئاتر، با حضور اعضا» خانه سينما و جمعي از دانشجويان و علاقه مندان اين عرصه در سالن كنفرانس خانه سينما برگزار شد. «بيضايي» با اشاره به اين نكته مهم كه ما بعنوان بازيگر در هر سطح و مكاني كه قرار داريم نبايد فكر كنيم كه پايان حرفه است، چراكه با آغاز اين فكر تكرار شروع مي شود و تكرار خود به معناي مرگ هنرپيشه است، گفت: «هر كسي كه به دنيا مي آيد درون خود بازيگري دارد، همه ما از بچگي براي بدست آوردن چيزي كه به دنبال آن هستيم دست به اعمال و رفتارهاي گوناگوني از جمله: قهر، گريه و... مي زنيم تا بتوانيم آن را بدست آوريم. وظيفه «بازيگر درون» كمك كردن به ما براي رساندنمان به هدف مورد نظر است. اينگونه است كه ما به گونه اي رفتار مي كنيم كه خوش آيند ديگران است. اين نقش بازي كردن ها در مدرسه، اداره و... ادامه مي يابد و ما همچنان نقش هاي نانوشته را براي رسيدن به اهدافمان بازي مي كنيم.» اين كارگردان تئاتر و سينما در ادامه افزود: «برخي از بازيگران ما همين كه تصويرشان روي جلد مجلات چاپ شد تصور مي كنند به پله آخر رسيده اند و خود را بي نياز از كسب دانش و تجربه مي دانند، در حاليكه تازه در پله نخست قرار گرفته اند. ما بعنوان هنرمند وظيفه داريم آنچه را كه در زندگي به چشم نمي آيد، روي صحنه تئاتر يا پرده سينما به نمايش بگذاريم. چراكه روي پرده يا صحنه به حقيقت دست نمي يابيم و تنها مي توانيم آرزوي نزديك شدن به آن را داشته باشيم و مي دانيم كه به محض انتخاب يك زوايه، از واقعيت دور شده ايم چون واقعيت هزاران زاويه دارد كه ما به آن ها بي توجه بوده ايم.» به گفته او بازيگر از راه كلمات و رفتارها تلاش مي كند آنچه را كه در زندگي ديده نمي شود، براي تماشاگر ديدني كند و اينگونه است كه براي دستيابي به حقيقت وارد قلمرو بازيگري مي شويم.» كارگردان «سگ كشي» همچنين با بيان اينكه با اصطلاح «نا بازيگر» مشكلي ندارد، عنوان كرد: «اين اصطلاح سال هاست كه وجود دارد. گاه يك نا بازيگر محدود، چيزي محدود را به ما ارايه مي دهد و گاه يك نا بازيگر نامحدود، اثري فوق العاده ارايه مي دهد. چون به تمام ابعاد نقش دست يافته و گاه نيز يك بايگر حرفه اي نقش خود را آنچنان خوب بازي مي كند كه اين تصور را پديد مي آورد كه او تبديل به خود نقش شده است.» بيضايي همچنين درباره ضرورت آموزش بازيگري; گفت: «دوره هاي آموزشي مي توانند كمك رسان باشند اما نمي توانند از كسي كه گوهر بازيگري را در خود ندارد، بازيگر بسازند. با اين دوره ها مي توان شيوه هاي مطالعه و تمرين را آموزش داد، البته مي توان بازيگري را از طريق شخصي و با تكيه به مطالعات و تجربيات فردي، آموخت.» كارگردان «مسافران» با اشاره به درهم آميختن عقل و احساس در كار بازيگري، اضافه كرد: «عقل، احساس و فن به كمك بازيگر مي آيند تا او بتواند با آنچه غيرواقعي است، واقعيات را به تماشاگر نشان دهد.» او سپس درباره خط كشي نقش هاي مثبت و منفي نيز چنين توضيح داد: «امروزه ديگر اين خط كشي ها وجود ندارد. شايد تنها در آثار حماسي بزرگ اين خط كشي ها رعايت شود. اما حال كه در عصر فناوري و عقل گرايي قرار داريم نمي توان نقش ها را به بدجنس و خوش جنس تقسيم بندي كرد. با اين حال نمي توان منكر شد كه گاه نقش هاي منفي حتي در آثار شكسپير دوست داشتني تر هستند و اصولا دوره ما زمان تحصيل و روان شناسي نقش هاست چون ديگر دوره نقش خوب و بد در تئاتر و سينما گذشته است.» اين كارگردان تصريح كرد: «بازيگر بايد پهنه بازي را از شرق تا غرب و... بداند و فلسفه تئاتر و بازي شرق را تحليل كرده باشد. به دليل عدم آگاهي بازيگران ما از اين اصول هنگام آغاز كار او حرف هاي ما را نمي شناسد و در ذهن خود به دنبال تقليد قسمت هاي مختلف از افراد مختلف است. اين بازي، بازي درستي نيست. بازيگر بايد در هر بازي شخص جديدي شود. بازيگر با تقليد آدم هاي ديگر به خود اهانت مي كند چراكه اين تصور پديد مي آيد كه او قادر نيست با استفاده از خلاقيت خود شخص جديدي را پديد آورد.» كارگردان نمايش هايي همچون «افرا» و «شب هزارويكم» در قسمت ديگري از سخنان خود و در توضيح خلاقيت در كار بازيگري، نيز يادآور شد: «خلاقيت بازيگر اينست كه نقش را طوري بازي كند كه از آن، او شده باشد، نه اينكه متن يا ديالوگ ها را به دلخواه خود و به بهانه خلاقيت در بازيگري تغيير دهد. ضمن اينكه متاسفانه گاه برخي از بازيگران تصور مي كنند موفقيت شان در ويران كردن كار بازيگر مقابل است و حتي گاه بازيگر اصلي تلاش كرده تا كار بازيگر فرعي را كمرنگ كند. البته بازيگران ديگري هستند كه موفقيت خود را در موفقيت مجموعه مي بينند، چون اگر كل مجموعه ناموفق باشد بازي خوب بازيگر آن ديده نمي شود.»
 سه شنبه 30 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ابتکار]
[مشاهده در: www.ebtekarnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 93]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن