تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 31 شهریور 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):هر کس عبادت خالصش را برای خدا بالا بفرستد، خدا بهتریم مصلحت را برای او نازل می ک...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817252792




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سينماي قرآني؛ تعاريف و چارچوب‌ها / 20فرج‌الله سلحشور:مفاهيم سينماي مذهبي بايد منطبق با قرآن و سيره اهل بيت باشد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: سينماي قرآني؛ تعاريف و چارچوب‌ها / 20فرج‌الله سلحشور:مفاهيم سينماي مذهبي بايد منطبق با قرآن و سيره اهل بيت باشد
گروه هنر: فيلم قرآني يا كاملترش فيلم مذهبي به عقيده من اثري‌ است كه نگاه و ارزش‌هاي مذهبي در آن از دريچه قرآن و اهل بيت مطرح شود.
«فرج‌الله سلحشور» در بخش پاياني گفت‌و‌گوي دوساعته خود با خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا) با موضوع سريال «يوسف پيامبر» و همچنين تعاريف و چارچوب‌هاي سينماي قرآني، گفت: فيلم قرآني يا كاملترش فيلم مذهبي به عقيده من اثري ا‌ست كه نگاه و ارزش‌هاي مذهبي در آن لحاظ شود، البته بايد توجه داشت نگاه به ارزش‌ها و مذهب بايد از دريچه قرآن و اهل بيت باشد، زيرا اگر فردي با توجه به آگاهي‌هاي شخصي به يك موضوع ديني نگاه كند به آن اثر نمي‌توان فيلم قرآني گفت، بنابراين آنجايي كه موضوع مذهب و قرآن پيش مي‌آيد فيلمساز حق اين را ندارد كه نظر شخصي خود را در اثر دخيل كند و تنها زماني مي‌تواند نظر شخصي خود را اعمال كند كه آن عقيده مطابق با مذهب باشد.

وي ادامه داد: ما در گذشته هرگاه مي‌خواستيم در مورد مذهب سخن گوييم به بزرگان دين متوسل مي‌شديم و هيچگاه نظر شخصي را در مورد مسائل مذهبي دخيل نمي‌كرديم. فيلمساز نيز زماني كه مي‌خواهد در مورد مسائل مذهبي سخن گويد بايد تنها به سخن گفتن اكتفا نكند، بلكه تفسير نيز در اثرش انجام دهد، البته اين تفسير همانطور كه در قبل بدان اشاره شد بايد منطبق با اصل مذهب باشد.

سلحشور با توجه به مطلب فوق گفت: اصل فوق بايد در تمامي گونه‌هاي سينماي مذهبي لحاظ شود حال اين فيلم مي‌خواهد در ژانر تاريخي باشد يا ديگر گونه‌هاي سينمايي.

وي در تكميل توضيحات خود با رجعتي دوباره به بحث سريال يوسف (ع) ويژگي اين اثر را اين چنين برشمرد: در سريال يوسف تمامي سعي ما بر اين امر متمركز بود كه در سطح خلاصه نشويم و بيشتر به عمق توجه داشته باشيم؛ اصلي كه به عقيده من اگر صحيح به آن پرداخته شود جذابيت نيز به همراه خواهد داشت.

اين سينماگر افزود: آن چيزي را كه ما هم اكنون در سينماي دنيا مشاهده مي‌كنيم توجه به سطح است كه اين رويكرد سبب شده عموم آثار از عمق مفاهيم الهي دور بماند.

وي درباره بازخورد اين سريال در خارج از كشور در زمان حال و آينده گفت: سريال يوسف هم‌اكنون در برخي كشورهاي عربي به زبان عربي در حال پخش است، البته ما در تلاش هستيم كه نسخه‌اي سينمايي از اين سريال آماده كنيم تا بتوان در صورت نياز اين اثر را به ديگر كشورهاي دنيا نيز عرضه كرد.

وي به مطلب فوق اضافه كرد: نكته‌اي كه ذكر آن را ضروري مي‌دانم اين است كه استقبال از اين سريال در كشورهاي ديگر حتي بيش از داخل است، اين امر را ما هر روز به واسطه بازخوردهاي مختلفي كه به دستمان مي‌رسد، مشاهده مي‌كنيم.

خبرنگار ايكنا در ادامه از كارشناسان مذهبي اين سريال سوال كرد كه وي يادآور شد: ما در تمام مدت ساخت از وجود دو تن از كارشناسان خبره علوم قرآني سود مي‌برديم. «مهدي غفاري» و «محمد قاسمي» اين دو عزيزاني بودند كه در راه نگارش متن اين سريال ما را ياري رساندند. جداي از اين دو نفر ما هر از گاهي از «حبيب‌الله عسگري‌اولادي»، و «علي‌اكبر پرورش» مشورت لازم را مي‌گرفتيم.

از نظرات آيت‌الله«جوادي‌آملي» در سريال يوسف پيامبر بهره برديم

وي افزود: البته از نظرات برخي از بزرگان حوزه علميه قم نيز از جمله آيت‌الله«جوادي‌آملي» در برخي مواقع بهره برده ‌شد.

خبرنگار ايكنا در اين بخش از گفت‌وگو به انتقادات وارد شده به اين سريال اشاره كرد و متذكر شد: باتوجه به نقدهايي كه در چند ماه اخير از اين سريال خوانديم و عكس‌العملي كه از منتقدان به طور حضوري شاهد آن بوديم، معتقدم كه شخص فيلمساز هم هدف برخي حملات است.

اين فيلمساز با تأييد مطلب فوق تصريح كرد: همانگونه كه شما گفتيد بيشتر انتقادات اين سريال مربوط به شخص من مي‌شود، زيرا آنها مي‌دانند كه من با اين منتقدان و اين سينما رابطه خوبي ندارم به همين دليل سعي مي‌كنند دشمني خود را به هر طريق ممكن كه شده نشان دهند، البته بعضي هم از سر دلسوزي انتقاد مي‌كنند كه از آنها به دليل توجه‌شان ممنون هستم.

وي افزود: به عقيده من اين سينمايي كه ما هم اكنون شاهد آن هستيم در شأن و اندازه‌هاي انقلاب اسلامي نيست، چون اين سينما وارث و وامدار سينماي قبل از انقلاب است، به همين دليل شاهديم كه اكثر اهالي سينما در عوض خدمت به اسلام و انقلاب با سينماي آن طرف مرزها مرتبط هستند و در خدمت آنها گام برمي‌دارند.

وي براي نمونه مثال زد: به همين دليل است كه مي‌بينيم در ماجراي برلين رد پاي عده‌اي از سينماگران ديده مي‌شود و در طرف ديگر مي‌بينيم در مهماني‌هايي كه بنياد صهيونيستي برپا مي‌كند دست عده‌اي از هنرپيشه‌هاي خانم ديده مي‌شد يا اينكه در سفارت انگليس يا سوييس شاهديم كه هنرمندان ما به شكل‌هاي مختلف حضور دارند، آيا شما از اين چنين سينمايي توقع داريد كه كاري مبتني بر قرآن انجام دهد؟

سوال ديگر ما از اين فيلمساز اين بود كه راه رهايي از چنين معضلي در سينما چيست؟

سينماگران خود نيز در پي اصلاح خويش باشند

كارگردان سريال «مردان انجلس» جواب داد: به عقيده من با نظارت و هدايت بيشتر دولت مي‌توان تا حدودي به اين وضعيت نا‌به‌سامان شكل مطلوب بخشيد در ضمن ضروريست كه سينماگران خود نيز در پي اصلاح خويش باشند، ولي آنچه كه به آن باور دارم اين امر است كه سينماگراني كه من مي‌بينم قصد اصلاح خود را ندارند و حاضر نيستند ماهيت اين سينما تغيير يابد، بنابراين به زودي مردم تكليف خود را با اين سينما مشخص مي‌كنند.

وي اضافه كرد: اين امر را باور داشته باشيد كه اين انقلاب و اين مردم سينماي اينچيني را كنار خواهد زد و تنها كساني ادامه راه خواهند داد كه قصد خدمت به مردم و انقلاب را دارند، البته ما آدم‌هاي سالم و ارزشمندي هم در سينما داريم.

خبرنگار ايكنا در اين بخش از گفت‌وگو سوال كرد كه چرا مردمي كه ما از آن ياد مي‌كنيم از فيلم‌هاي گيشه‌اي استقبال آنچناني مي‌كند و در عوض فيلم‌هايي نظير «فرزند خاك» با مهجوريت روبه‌رو مي‌شوند؟

با توجه به قيمت بليت، پرفروش‌ترين فيلم‌ها نيز از تعداد مخاطب مناسبي برخوردار نيستند

سلحشور جواب داد: مطلب مطرح شده شما، شايد براي برخي‌ها گمراه‌كننده باشد، اما اگر بخواهيم كار كارشناسي انجام دهيم متوجه خواهيم شد كه با توجه به قيمت فروش بليت، پرفروش‌ترين فيلم‌ها نيز از تعداد مخاطب مناسبي برخوردار نيستند درصورتيكه جمعيت كشور ما ظرفيت بسيار بالاتري را دارد و حال بايد بررسي كرد كه مخاطب عمده هنر هفتم در كشور ما چرا به سينما نمي‌روند؟

اين فيلمساز اضافه كرد: ملاك‌ فروش نمي‌تواند سليقه مردم را مشخص كند، چون عمده مخاطبان سينما براي تماشاي فيلم به سالن‌ها نمي‌روند، زيرا فيلم‌هايي كه به نمايش درمي‌آيد متناسب با خواست آنها نيست.

وي در مبحث پاياني اين گفت‌وگو تصريح كرد: «بسيار علاقه‌مندم كه بزرگان دين با تماشاي سريالي همانند يوسف پيامبر (ع) به ما بگويند كه سينما به چه اندازه قادر است در خدمت مذهب باشد، آيا اين سريال توانسته قدم‌هاي مثبتي در راه اشاعه مذهب بردارد.

از مردم تقاضا دارم كه تماشاي يك فيلم قرآني برايشان با ديگر آثار متفاوت باشد

از مردم نيز تقاضا دارم كه تماشاي يك فيلم قرآني برايشان با ديگر آثار متفاوت باشد، چرا كه درك نكات و ارزش‌هاي چنين آثاري مستلزم وقت و توجه بيشتر است و در پايان از منتقدان خواهشمندم كه حرفي كه مي‌زنند با ترس از خدا باشد و كساني كه با بنده عناد شخصي دارند سعي كنند مردم را به بيراهه نكشند، زيرا برخي مواقع ممكن است اين عنادورزي‌ها مردم را به بي‌راهه كشد و بدانند كه قيامتي نيز وجود دارد.

البته بايد اين نكته را نيز متذكر شد كساني كه اهل تحقيق هستند، بدانند قول متفاوت با يافته‌هاي آنان نيز وجود دارد و تنها يافته‌هاي آنان نيست كه صحيح است.»

وي در جمله پاياني اين نشست اظهار كرد: به راحتي هر كودكي مي‌تواند در كتب تاريخ و تفسير نكات و مطالب مخالف، بلكه متضاد با سريال يوسف (ع) پيدا كند. اين اختلاف نظرها دليل بر ضعف تحقيقات در سريال يوسف نيست، بلكه خبر از تشتت آرا و اخبار در اين زمينه مي‌د‌هد و براي اينكه از اين تشتت آرا نجات يابيم تفسير شريف الميزان را مبنا قرار داديم و هر چه را با آن مطابقت داشت و يا اختلاف نداشت انتخاب و مابقي را كنار گذاشتيم تا به تحقيقات قابل قبولي دست پيدا كنيم با اين وصف آنها كه اختلاف نظري پيدا مي‌كنند گمان نكنند كه كشف عظيمي انجام داده‌اند.
 سه شنبه 30 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 122]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن