تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 31 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):هر كس در مسجد سهله دو ركعت نماز بخواند، خداوند، دو سال بر عمر او مى‏افزايد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817352241




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

؛آنفلوآنزا با سرما خواهد آمد مراقب باشيد


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: ؛آنفلوآنزا با سرما خواهد آمد مراقب باشيد
؛با شروع فصل پاييز و شيوع سرماخوردگي، خيلي ها به اين فكر مي افتند قبل از اين كه هوا سردتر شود، واكسن آنفلوآنزا بزنند تا سراسر زمستان از شر اين بيماري در امان باشند. همه ما بارها تجربه كرده ايم كه شايع ترين علت غيبت از كار و مدرسه در اين فصل سرماخوردگي است و اين علاوه بر تحميل بار مالي به خانواده ها، سبب مي شود كليه برنامه هفتگي خانواده دستخوش تغييرات شود. در اين گزارش سعي كرده ايم با ذكر پاره اي از اصول علمي در خصوص پيش گيري و درمان آنفلوآنزا شما را با اين بيماري و راه هاي مقابله با آن آشنا كنيم.

؛آنفلوآنزا چيست؟
؛آنفلوآنزا شايع ترين بيماري ويروسي فصل سرماست كه دستگاه تنفسي را درگير مي كند و به شدت هم مسري است. شايد كسي آنفلوآنزا را جدي نگيرد و حتي اگر از مردم پرسيده شود كه فرق بين سرماخوردگي و آنفلوآنزا را بگويند شايد ميان آن ها فرقي قائل نباشند اما عمق فاجعه ابتلا به ويروس ها خيلي بيشتر از اين حرف هاست، مدت زمان شروع علايم از زمان وارد شدن ويروس به بدن ٤٨-٢٤ ساعت است.علايم و نشانه هاي آنفلوآنزا ناگهان آغاز مي شوند. آن ها به ميزان زيادي غيراختصاصي و شبيه ديگر بيماري هاي تنفسي هستند. دكتر پورحسن در گفت وگو با ما نشانه هاي آنفلوآنزا را لرز و تب متوسط تا بالا، دردهاي عضلاني و استخواني از جمله كمردرد، چشم درد و گلودرد، سرفه هاي خشك، آب ريزش از بيني، سردرد، ضعف، خستگي و كوفتگي مي دانند. آنفلوآنزا همچنين در كودكان ممكن است سبب تهوع، استفراغ و اسهال شود. ضمنا نبايد فراموش كرد كه تمام علايم آنفلوآنزا مي توانند توسط بيماري هاي بسياري غير از آنفلوآنزا ايجاد شوند.سرماخوردگي و آنفلوآنزا علايم مشابهي دارند با اين تفاوت كه سرماخوردگي معمولا خفيف تر است و ممكن است بدون تب و يا با تب پايين باشد اما آنفلوآنزا به طور ناگهاني شروع مي شود و با تب بالا همراه است.

؛راه هاي انتقال بيماري
؛افرادي كه به ويروس آنفلوآنزا آلوده شوند، يك روز پيش از اين كه نشانه هاي بيماري بروز كند تا ٥ روز پس از بروز آن، مي توانند ديگران را آلوده كنند. بنابراين، ممكن است شما زماني كه هنوز نمي دانيد به اين بيماري دچار شده ايد، آن را به ديگران انتقال دهيد. خانم دكتر سالاري متخصص داخلي دررابطه با انتقال اين بيماري به ما مي گويد: ويروس به راحتي از طريق ترشحات تنفسي از جمله عطسه و سرفه و نيز از طريق تماس نزديك، نظير دست دادن و روبوسي از فرد بيمار به افراد سالم منتقل مي شود. همچنين رطوبت و درجه حرارت در انتشار ويروس نقش دارد. اين بيماري در كشورهاي مناطق معتدل در فصل سرما (زمستان وپاييز) به علت بارندگي و رطوبت بيشتر است. از ديگر علل افزايش بروز آنفلوآنزا در فصل سرما هم، استفاده نكردن از تهويه مناسب در فضاهاي بسته همچون كلاس درس، وسايل نقليه و محل كار است.رعايت نكات بهداشت فردي از سوي بيماران از جمله استفاده از وسايل و ظروف جداگانه، استفاده از دستمال در هنگام عطسه و سرفه، اجتناب از حضور در اماكن عمومي، مصرف مايعات فراوان، شست وشوي مداوم دست ها، دهان شويه با آب نمك مهم ترين وظيفه مبتلايان به آنفلوآنزا در قبال سلامت اطرافيان وجامعه است. اما با توجه به تحقيقات علمي گسترده در رابطه با آنفلوآنزا بايد اعتراف كرد كه تنها راه پيش گيري از آنفلوآنزا، علاوه بر رعايت نكات بهداشت عمومي و فردي، استفاده از واكسن آنفلوآنزاست.

؛آنفلوآنزا واكسني ضروري
؛شما با واكسينه شدن سالانه عليه ويروس آنفلوآنزا مي توانيد از اين بيماري پيش گيري كنيد. اين واكسن به بدن شما تزريق مي شود و بهترين زمان براي اين كار ماه مهر و آبان است. در بيماران با بيماري هاي خاص و مزمن، از قبيل بيماري ريوي يا قلبي، آنفلوآنزا ممكن است بيماري اصلي را شديدتر كند، كه نياز به جلوگيري از آنفلوآنزا را در اين بيماران از طريق واكسيناسيون افزايش مي دهد. واكسيناسيون براي بيماران آسيب پذير خصوصا داراي ضعف سيستم ايمني به خصوصي به منظور جلوگيري از بستري شدن در بيمارستان و كاهش خطر مرگ توصيه مي شود. واكسيناسيون همچنين خطر بيماري تنفسي و ويزيت هاي پزشكي بعدي را كم مي كند، كه غيبت از محل كار و مدرسه را كاهش مي دهد، هزينه هاي مراقبت هاي سلامت را كم كرده و مولد بودن را افزايش مي دهد. دكتر پورحسن مصرف اين واكسن را براي افراد زير پيشنهاد مي كنند:

- همه افراد بالاي ٥٠ سال

- افراد مبتلا به بيماري هاي مزمن ريوي، آسم و برونشيت، بيماران كليوي، بيماران قلبي، افراد مبتلا به HIV، بيماران داراي نقص سيستم ايمني، بيماران ديابتي و تالاسمي

- همه كودكان بالاي ٦ ماه

- كودكان مستعد آلرژي، آسم، بيماري هاي قلبي، مرض قند

- كودكان مبتلا به عفونت هاي مكرر

- كودكاني كه مجبورند آسپرين طولاني مدت استفاده كنند.

- كودكاني كه در مهدكودك و در تماس با ساير كودكان هستند.

- كاركنان مراكز بهداشتي و درماني

- زناني كه طي فصل آنفلوآنزا باردار هستند

- توجه داشته باشيد كه شيردهي منع مصرف واكسيناسيون آنفلوآنزا نيست، و اين واكسن براي مادران شيرده و نوزادانشان بي خطر است.

در ادامه دكتر حسن پور مي افزايد كه برخي افراد از جمله: افرادي كه حساسيت شديدي به تخم مرغ دارند يا افرادي كه قبلا واكنش و حساسيت شديدي به واكسن آنفلوآنزا داشته اند، همچنين نوزادان كمتر از ٦ ماه و افرادي كه مريضي شديد يا معمولي همراه باتب دارند بايد تا كم شدن علايم بيماري صبر كنند و قبل از واكسيناسيون با پزشك مشورت كنند.

؛چرا مصرف سالانه!
؛شايد براي شما هم اين سوال پيش آمده است كه چرا متخصصان واكسيناسيون هرساله آنفلوآنزا را توصيه مي كنند؟ در پاسخ به اين سوال خانم دكتر سالاري مي گويد: ويروس آنفلوآنزا انواع مختلفي دارد كه دائما تغيير شكل مي دهد و به همين دليل است كه ساخت واكسن براي آن آسان نيست و براساس تحقيقات گسترده براي هر سال به صورت ويژه و خاص توليد مي شود. تغييرات ويروسي آنفلوآنزا به ويژه هنگامي خطرناك تر مي شوند كه دو ويروس مختلف با يكديگر تركيب شوند و يك ويروس جديد را به وجود آورند كه با ويروس هاي قبلي متفاوت است. انواع مختلف ويروس هر سال از طريق روشي كه به عنوان «رانش آنتي ژن» شناخته مي شود جهش پيدا مي كند. اين مسئله معضلات متعددي ايجاد مي كند. افراد ممكن است از موارد بسيار آنفلوآنزا در طول زندگي شان رنج ببرند، چرا كه معمولا ايمني كم يا هيچ ايمني از مدت سال گذشته وجود ندارد. به علاوه، واكسن هاي جديد هر سال با استفاده از برآوردهايي كه كدام نژادهاي ويروس براي آن سال فعال ترين خواهند بود، ساخته مي شوند.در حالي كه واكسن هايي كه در سال ٢٠٠٧-٢٠٠٦ به كار رفت براي اين فصل محافظت فراهم مي كند، از اثربخشي آن ها براي فصل ٢٠٠٨-٢٠٠٧ نمي توان اطمينان حاصل كرد.

؛تغذيه و آنفلوآنزا
؛ تغذيه يكي از شاخص هاي موثر در عملكرد سيستم ايمني است، بنابراين سوءتغذيه در بروز بيماري هاي مختلف نقش مهمي را ايفا مي كند. در حقيقت با تغذيه مناسب هم مي توان تا حدودي از بيماري هاي مختلف در امان بود و هم دوره درمان را كوتاه تر و يا آسان تر گذراند. دكتر حسن پور برايمان اين تغذيه ها را پيشنهاد مي كنند: از آن جايي كه معمولا اشتها به هنگام آنفلوآنزا كم مي شود، شايد در ابتدا فقط اشتها به مايعات داشته باشيد، پس از مدتي به وعده هاي غذايي كوچك حاوي مواد نشاسته اي بدون ادويه (نان سوخاري، برنج، پوره، غلات پخته شده، سيب زميني پخته) اشتها پيدا كنيد. در آنفلوآنزا مخاط بيني و دستگاه تنفسي دچار احتقان و التهاب شده، پس مصرف مداوم مايعات، استفاده از بخور در تسكين علايم و سير بهبود آن نقش دارد. روزانه حداقل ٨ليوان آب بنوشيد (خصوصا اگر تبتان بالا باشد) نوشيدن مايعات بيشتر مثل آب ميوه، چاي و نوشيدني هاي غيرگازدار نيز به رقيق شدن ترشحات كمك مي كنند. استفاده از موادغذايي حاوي ويتامين C و نيز موادمعدني همچون سلنيوم و روي در كاهش طول مدت بيماري موثر است. از مصرف غذاهاي چرب، سرخ كرده، ادويه دار بپرهيزيد. متاسفانه امروزه مصرف غذاهاي غربي مانند Fast Food و غذاهاي كارخانه اي همچون سوسيس و كالباس باعث كاهش قدرت و مقاومت بدن شده است، مصرف نكردن غذاهاي توصيه شده در طب سنتي و كمبود مصرف ميوه امكان ابتلا به كليه بيماري ها از جمله سرماخوردگي را افزايش مي دهد.

؛و چند توصيه پاياني اين كه:
؛چنان چه دچار آنفلوآنزا شده ايد يا خواهيد شد اين اقدامات مي تواند كمكتان كند:استراحت در منزل به ويژه در هنگام تب، استفاده از مايعات فراوان مانند آب، آب ميوه و سوپ رقيق، غرغره آب يا آب نمك ولرم، خودداري از استعمال دخانيات، استفاده از قطره هاي بيني حاوي آب و نمك براي تخفيف گرفتگي بيني، موثر است. براي افزايش رطوبت هوا از يك دستگاه بخور استفاده كنيد. رطوبت كمك مي كند تا ترشحات ريه رقيق و بنابراين راحت تر تخليه شوند.
 يکشنبه 28 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 394]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن