تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):آدم دين‏دار چون مى‏انديشد، آرامش بر جان او حاكم است. چون خضوع مى‏كند متواضع است. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816891032




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كمك 150 ميليون دلاري آمريكا به گرجستان


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: كمك 150 ميليون دلاري آمريكا به گرجستان
خبرگزاري ها: نشست وزراي دفاع ناتو كه امروز و فردا برگزار مي شود، قبل از هر موضوع ديگري حول دو محور اصلي خواهد بود؛ گرجستان و افغانستان. خبرگزاري نووستي در گزارشي آورده است: «موضوعاتي همچون افغانستان و گرجستان نشست وزراي دفاع ناتو در بوداپست را بيش از هر موضوع ديگري به خود مشغول خواهد كرد. چالش هايي همچون ادامه حضور نيروهاي خارجي در افغانستان و بحث بر سر عضويت احتمالي گرجستان در ناتو، از موضوعات مطروحه در اين نشست خواهد بود. تا جايي كه مربوط به عضويت گرجستان در ناتو مي شود به نظر مي رسد آمريكا بيش از هر كشور ديگري از تلاش هاي تفليس براي عضويت در ناتو دفاع مي كند و در نشست سران اين سازمان در ماه دسامبر نيز بار ديگر اين موضوع در دستور جلسه نشست قرار خواهد گرفت.»

نووستي در بخش ديگري آورده است: «نشست ماه دسامبر فرصت بسيار مناسبي براي رابرت گيتس رئيس پنتاگون خواهد بود كه در اين مورد به طور جدي اعلام موضع كند چرا كه كسي نمي داند بعد از انتخابات رياست جمهوري و به ويژه بعد از پيروزي باراك اوباماي دموكرات اين مساله به چه شكلي پيش خواهد رفت. برخلاف موضعي كه ايالات متحده در اين مورد اتخاذ كرده است، دولت هاي اروپايي ناتو در مورد ضرورت عضويت گرجستان در ناتو به هيچ روي متفق القول نيستند به ويژه آنكه حوادث منطقه قفقاز نيز به اين عدم هماهنگي دامن زده است.»
تحليل نووستي مي افزايد: «در نشست بوداپست حتماً در مورد ضرورت اتخاذ استراتژي ضدترور در افغانستان نيز بحث خواهد شد. به نظر مي رسد در مذاكرات امروز و فردا تقريباً همه اعضا امكان و احتمال پيروزي نظامي در افغانستان را امري دور از انتظار مي دانند.»

پيروزي نظامي در افغانستان دور از انتظار است

البته اعضاي ناتو پيش از اين با اقرار به شكست در افغانستان اظهار داشته بودند: «ما مي دانيم پيروزي در افغانستان از طريق نظامي امكان پذير نيست.»
اين به آن معناست كه اعضاي سابق ائتلاف ضد ترور در افغانستان و به طور همزمان مهم ترين اعضاي ناتو كه وظيفه هماهنگي و مديريت عمليات نيروهاي بين المللي در افغانستان (ايساف) را بر عهده دارند، اكنون از ضرورت اتخاذ استراتژي كاملاً جديد در اين كشور صحبت مي كنند.
نووستي مي افزايد: «آنها مطمئناً در مورد سياست آشتي و صلح ملي كه حامد كرزي رئيس جمهوري افغانستان پيش از اين و در سال 2002 در مورد ضرورت آن صحبت كرده بود، مذاكره خواهند كرد.»
البته در آن زمان ابتكار عمل حامد كرزي و مقامات افغان از سوي آمريكا و همچنين نيروهاي ايساف و به طور كلي تمام اجتماع بين المللي رد شد و در خود افغانستان نيز اين پيشنهاد با ابهاماتي روبه رو شد اما گذر زمان نشان داد كرزي بيهوده سخن نگفته است، چرا كه گذر زمان نشان داد مشكلاتي كه در شمال و جنوب اين كشور وجود دارد و مساله اعتراضات و اختلاف نظرهاي پشتوها و غيرپشتوها و بحث حقوق زنان در افغانستان چيزي است كه همچنان در اين كشور باقي است بي توجه به اين مساله كه چه دولتي در راس كار قرار دارد.
گذر زمان همچنين نشان داد همه اعضاي طالبان دشمنان ملي در افغانستان نيستند و برخي از آنها حتي قادرند بخشي از مشكلات داخل افغانستان را نيز حل كنند. البته اين چيزي است كه به نظر مي رسد پنتاگون اندكي ديرتر از سايرين به آن دست يافته باشد.
در بخش پاياني اين گزارش آمده است: «طي هفته گذشته روزنامه انگليسي گاردين با ارائه خبري آشكار كرد دولت آمريكا قرار است پيشنهاد تجديد نظر و تغيير استراتژي در افغانستان را مورد بررسي قرار دهد. راه حل اين مشكلات، ريشه در مسائل سياسي و نه مسائل نظامي دارد. به دليل استراتژي جديد اتخاذ شده در افغانستان، گيتس مطمئناً از همكاري و مساعدت همكاران خود بهره مند خواهد شد. البته كابل نيز در اين مورد اولين اقدامات را براي شروع مذاكرات اتخاذ خواهد كرد. دولت كرزي پيش از اين نيز به طور غيررسمي با نمايندگان طالبان و گلبدين حكمتيار سركرده مجاهدين نيز مذاكره كرد. البته انجام اين مذاكرات با ميانجيگري عربستان سعودي؛ كشوري كه داراي روابط ويژه اي با آمريكاست، بسيار حائز اهميت است.»

اتحاديه اروپا هر دو هفته نشستي درباره گرجستان برگزار مي كند

بان كي مون دبيركل سازمان مللي عصر سه شنبه نخستين دور گفت وگوهاي رسمي و غيررسمي براي رفع بحران گرجستان را با حضور طرف هاي مرتبط در ژنو آغاز كرد. يك ديپلمات اروپايي در سوئيس روز چهارشنبه در گفت وگو با ايرنا در وين گفت: «در گردهمايي اصلي كه به ابتكار فرانسه رئيس دوره اي اتحاديه صورت گرفته قرار است درباره مسائلي چون رفع نيازهاي انساني در اين منطقه گفت وگو شود.» اين ديپلمات مي گويد اتحاديه اروپا تصميم دارد هر دو هفته نشستي درباره گرجستان برگزار كند تا فشارهاي خود را همچنان حفظ كند.
بان كي مون سه شنب شب با برنار كوشنر وزير خارجه فرانسه و رئيس دوره اي اتحاديه اروپا، خاوير سولانا مسوول سياست خارجي، بنيتا فررو والدنر كميسر خارجي اين اتحاديه و آلكساندر ستوب رئيس سازمان امنيت و همكاري اروپا ديدار كرد.
قرار بود گردهمايي اصلي چهارشنبه (ديروز) در سطوح كارشناسان و به رياست سازمان ملل، اتحاديه اروپا و سازمان امنيت و همكاري اروپا برگزار شود. در اين گردهمايي كه پشت درهاي بسته انجام مي شود نمايندگان روسيه، آمريكا و گرجستان حضور دارند.

كمك 150 ميليون دلاري آمريكا به گرجستان

وزير امور مالي و دارايي گرجستان كه در واشنگتن به سر مي برد، به خبرنگاران اعلام كرد كشورش در چارچوب برنامه كمك مالي دولت آمريكا به نام حساب چالش هاي هزاره صد ميليون دلار ديگر نيز دريافت خواهد كرد.
به گزارش خبرگزاري اينترفكس، نيكا گيلائوري وزير امور مالي و دارايي گرجستان عنوان كرد: «شوراي اجرايي هم اينك تصميم اختصاص 100 ميليون دلار ديگر به گرجستان را از سوي آمريكا براي بازسازي جاده ها و ساخت انبار گاز، تصويب كرده است.»
در همين حال حداكثر 50 ميليون دلار در بودجه نظامي سال 2009 ايالات متحده كه رئيس جمهوري آمريكا آن را امضا كرده، به منظور كمك به بازسازي گرجستان اختصاص يافته است.
به گزارش روزنامه «ايزوستيا»، جورج بوش رئيس جمهوري آمريكا لايحه قانوني مصوبه كنگره اين كشور در خصوص بودجه نظامي براي سال 2009 را امضا كرد كه در آن به وزارت دفاع آمريكا اجازه داده شده به امر بازسازي گرجستان براي فائق آمدن بر عواقب جنگ در قفقاز كمك كند.
در متن اين سند آمده است كه مجموع كل خدمات ارائه شده در اين زمينه نبايد از 50 ميليون دلار تجاوز يابد. در اصلاحيه الحاقي به اين مصوبه نيز تاكيد شده كه مبلغ مذكور در بودجه نظامي سال 2009 دولت آمريكا صرفاً اقدامي موقت محسوب مي شود.
به نوشته اين روزنامه، كل هزينه هاي مربوط به بودجه نظامي ايالات متحده در سال 2009 بالغ بر 600 ميليارد دلار در نظر گرفته شده است. اين مبلغ شامل كليه هزينه هاي وزارت دفاع و برنامه هاي تسليحات هسته اي وزارت انرژي و نيز هزينه هاي عمليات نظامي در عراق و افغانستان مي شود.
در مقام مقايسه با سال 2001، نخستين سال رياست جمهوري جورج بوش در ايالات متحده، بودجه نظامي اين كشور تقريباً به ميزان 74 درصد افزايش يافته است.
 پنجشنبه 25 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 96]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن