تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 2 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):بهترین چیزی که بنده بعد از شناخت خدا به وسیله آن به درگاه الهی تقرب پیدا می کند، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817803594




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

روشندلان قزويني : افراد بينا مشكلات نابينان را نمي‌بينند


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: روشندلان قزويني : افراد بينا مشكلات نابينان را نمي‌بينند
چشم يكي از اعضاي شگفت انگيز تن خاكي انسان است كه قسمت اعظم اطلاعات محيط اطراف خود را به وسيله آن كسب مي‌كند.

اهميت وارزش اين حس از ابعاد وسيعي برخورداراست كه اگر شخص بينايي براي مدت محدودي از آن محروم شود، زندگي براي او تيره و تار و روزگارش عذاب آور و كسالت بار خواهد شد.

به راستي آنها كه عمري را بدون ديدن مي‌گذراند با زندگي و مشكلات ريز ودرشت آن چگونه كنار مي‌آيند؟
براي كسي كه نابينا قدم به اين دنيا گذاشته تصور دنياي كنوني قدري محال و بي‌معناست و بيان دنيايي بدون رنگ ، براساس شنيده ها، با دنياي واقعي فرسنگ‌ها فاصله دارد.

دنياي نابينايان ، دنيايي است كه درآن فقط صدا جاي رنگها را مي‌گيردو نقش آنها را ايفا مي‌كند.

آري ، درپشت پلك‌هاي فرو بسته ، پرتو تابناك حيات را مي‌توان حس كرد و باچشم دل به بي‌كران هستي قدم گذاشت .

من نابينا هستم نه بر انديشه هايتان بلكه برآنچه كه چشم‌هاي به ظاهر بيناي را فريفته خود مي‌سازند، من صداي احساس را از پس پرده تاريكي مقابل چشمانم با تمام وجود احساس مي‌كنم .

آري من نابينا هستم اما نابينايي را ناتواني نمي‌بينم چرا كه اگر امروز براي رفتن و پيمودن مسيراز بينايي ظاهري محروم ام ، اما چشم دلم براي بسياري از موانع ناپيدا و ناآشكار بازاست .

جملگي قبول داريم كه معلوليت محروميت نيست ، محدوديت است ولي با نگاهي گذرا به وضعيت نابينايان مي‌توان دريافت كه اين محدوديت زمينه ساز بسياري از محروميت‌ها براي روشندلان شده است .

جمعي از روشندلان قزويني همزمان با روز عصاي سفيد در گفت و گو با ايرنا با برشمردن كمبودها و دغدغه‌هاي خود، خواستار حمايت مسوولان و رفع بخشي از مشكلاتشان شدند.

اين عده معتقدند، اشتغال ، ازدواج ، تحصيل ، خدمات شهري و ارتباط با ديگران تنها بخشي از مشكلات است كه مي‌توان به آن اشاره كرد.

به گفته آنان ، همچنين نبود دستورالعمل‌هاي قانوني براي ايجاد تسهيلات و خدمات اجتماعي و شهري براي معلولان و نداشتن ضمانت اجرايي قوانين تصويب شده در بخش اشتغال را از مهمترين مشكلات معلولان و بويژه نابينايان مي‌باشد اين افراد تحصيل كرده معتقدند دراين شرايط سخت و نبود كار مناسب مايوس و نااميد ازادامه زندگي با سرخوردگي و بيكاري مزمن خود درجامعه بسرميبرند.

يكي از روشندلان تحصيل كرده دراين خصوص گفت : مشكل ما در جامعه بسيار زياد است ولي مهمترين آن اشتغال مناسب ميباشد.

حامد كاظمي افزود: نابينايان از عهده هركاري بر نمي‌آيند ومانند افراد عادي در هرارگاني نمي‌توانند اشتغال داشته باشند وبايد متناسب باوضعيت آنها براي آنان نيز اشتغال فراهم شود.

وي ادامه داد: مسوولان ذيربط بايد درادارات و سازمانها براي افراد نابينا متناسب با شرايط آنها شغلي در نظر بگيرند تا آنها احساس سرخوردگي نكنند.

كاظمي تصريح كرد: نابينايان در جامعه هم با مشكل مواجه هستند بايد مردم آنها را مانند افراد معمولي ببينند و با ترحم به اين افراد نگاه نكنند.

وي اضافه كرد: حل اين مساله نيازمند فرهنگ‌سازي و اصلاح نوع نگرش جامعه به معلولين به خصوص نابينايان است .

اين استاد دانشگاه افزود: نگاه‌هاي خاص ، ترحم‌هاي نابجاو برخوردهاي ناروا حاكي از فرهنگ غلط حاكم در جامعه بوده و بايد به مرور زمان اصلاح شود.

كاظمي اظهار داشت : ضعيف و ناتوان دانستن فرد معلول باعث عقب ماندگي شده درحاليكه بسياري از معلولان ، توانمند و صاحب فكر هستند.

يك روشندل ديگر گفت : معتقدم با تغيير نگرش هاو فرهنگ‌سازي درجامعه مي توان نگاه آحاد مردم نسبت به معلولان و به ويژه نابينايان را تغيير داد.

كريم شعباني افزود: طبق ماده دو قانون جامع حمايت از معلولان ، معابر و اماكن عمومي و خدماتي بايد بهسازي شوند تا معلولان به راحتي از خدمات شهري استفاده كنند.

روشندل ديگر دراين زمينه گفت : بايد به نابينايان بها داد و به ابداعات و نوع آوري‌هاي آنها ارج نهاد.

مهدي عليپور افزود: يكي از مشكلات ما نابينايان كمبود چاپ كتاب به خط بريل است و تنها يك روزنامه به خط بريل براي ما چاپ ميشود.

وي ادامه داد: يك فرد بينا با نابينا كمتر ازدواج مي‌كند و مجبورهستيم با بافردي مانند خود ازدواج كنيم كه اين امر باعث سخت ترشدن شرايط زندگي مي‌شود.

عليپور تصريح كرد: برگزاري كلاس‌هايي درخصوص ازدواج و كارهاي روزمره زندگي براي نابينايان به كاهش مشكلات آنان كمك كرده و به استقلال آنها داوم مي‌بخشد.

وي افزود: كلاسها و امكاناتي كه دراختيار افراد نابينا قرارمي گيرد موقتي بوده و در اين زمينه به صورت زير بنايي كاري صورت نمي‌پذيرد.

عليپور گفت : صدا و سيما بايد با به تصوير كشيدن زندگي افراد نابينا، در خصوص چگونگي اداره آن گفت وگو كند تا مردم بامشكلات يك فردنابينا در زندگي اجتماعي آشنا شوند.

وي با تمام مشكلات پيش روي و داشتن فرزند دانشجو خود را خوشبخت‌ترين فرد دنيا معرفي كرد.

روشندلي با اشاره به مشكلات مالي نابينايان بيان داشت : فرد نابينا قادر به انجام هر كاري در خصوص اشتغال نيست و به همين خاطر نمي‌تواند ازدواج كرده و تشكيل خانواده بدهد.

علي رضا شمس الهي افزود: بايد افراد مطرح جامعه مشكلات مالي نابينايان را تا در حد توان ، حل نمايند.

وي نابينايان را نيازمند مشاوره و راهنمايي دانست و گفت : اين افراد براي انجام كارهاو بروز خلاقيت و به خصوص ازدواج ، به مشاوره و راهنمايي نيازدارند.

شمس الهي عنوان كرد: مانند كشورهاي ديگر هزينه‌هاي اضافي از قبيل عينك و عصا از سوي دولت به فرد معلول پرداخت و يا اين وسايل در اختيار وي قرار داده شود.

ركسانا جليلي دانشجوي روشندل قزويني در اين خصوص گفت : متاسفانه اغلب كارفرمايان افراد نابينا در حد منشي يا تلفنچي مي‌بينند درحاليكه ما هم در دوران آموزش خود، كار با رايانه ، قالي بافي ، هنرهاي دستي ، خياطي و حتي تصحيح كتاب‌هايي به خط بريل را مي‌آموزيم .

وي اظهارداشت : به همين دليل استعداد و توانايي‌هاي فرد نابينا كشف نشده و بروز نمي‌كند.

جليلي با بيان اين مطلب كه قبول و پذيرش نابينايان شايد محروميت از يك حس باشد اما محدوديت نيست ، گام بزرگي در حفظ اعتماد به نفس و غلبه بر ياس و نااميدي دانست .

وي نامناسب بودن موقعيت كلاس و محوطه دانشگاه براي تردد را مشكل ديگري در اين زمينه دانست و ادامه داد: وجود پله‌هاي زياد، رفت وآمد با سختي و زحمت زيادي همراه كرده است .

جليلي افزود: آسانسورهاي موجود هم براي افراد معلول ، قابل استفاده نيست و يك فرد نابينا براي تشخيص شماره طبقات نيازبه كمك ديگران دارد.

كارشناس مركز نابينايان قزوين گفت : متاسفانه بحث ازدواج دختران و پسران نابينا، تاكنون حل نشده است .

مهناز كريمي افزود: تنها‪ ۲۰‬درصد زنان و مردان نابينا تمايل دارند با فرد نابينا ازدواج كنند كه اين امر به خصوص در مردان بيشتر از زنان مشاهده مي‌شود.

وي اضافه كرد: دراين زمينه دختران با مشكلات حادتري دست به گريان بوده چون به دليل جنسيت خود حق انتخاب ندارند.

كارشناس توانبخشي سازمان بهزيستي استان قزوين نيز گفت : مشكلات معلولان را درك مي‌كنيم و به دليل انبوه مشكلات آنان ، نيازمند ياري تمامي سازمان ها و نهادهاي جامعه هستيم .

عزيز رحماني افزود: سازمان بهزيستي براي نابينايان كلاس‌هاي آموزش خط بريل جهت يابي ، رايانه و سوادآموزي به صورت رايگان برگزارمي كند.

وي به استعدادهاي عالي برخي نابينايان اشاره و خاطر نشان كرد: تعدادي از آنها با تحمل شرايط سخت در دانشگاه تحصيل مي‌كنند، اما شرايط مناسب كاري در ادارات و ارگانهاي دولتي براي آنها فراهم نيست .

رحماني ابراز اميدواري كرد با حمايت‌هاي قانوني و ارايه امكانات بيشتر در آينده نزديك شاهد بهبود وضع همه معلولان باشيم .ك /‪۴‬
 چهارشنبه 24 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 196]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن