تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع): مؤمن را بر مؤمن، هفت حق است. واجب ترين آنها اين است كه آدمى تنها حق را بگويد،...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816941945




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

خطر سـوختـگي‌ بـا بـرق


واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: خطر سـوختـگي‌ بـا بـرق


عبور جريان برق از بدن احتمالاً باعث ايجاد جراحت‌هاي وخيم و حتي مرگ آور مي‌شود. جريان برق ممكن است از يك منبع توليد برق با ولتاژ پايين (وسايل الكتريكي خانگي) يا ولتاژ بالا (بيش از 1000 ولت - معمولاً در كارخانه‌ها يا در خيابان) و يا احتمالاً از صاعقه (برق زدگي)‌باشد. وقتي جريان برق از نقطه‌اي وارد بدن مي‌شود، از محل ديگر كه در آن بدن با زمين تماس دارد خارج مي‌شود.

نقاط ورود و خروج جريان برق از بدن آسيب مي‌بيند و آسيب اين نقاط به صورت حفره‌اي شبيه به محل ورود گلوله به چشم مي‌خورد . به غير از محل ورود و خروج جريان برق ،‌بافتهايي كه در مسير اين دو نقطه قرار دارند نيز تحت تأثير جريان برق و حرارت توليد شده تخريب مي‌شوند به طوري كه هرچه ولتاژ برقي كه وارد بدن مي‌شود بيشتر باشد، سوختگي ايجاد شده عميق تر و جراحت‌هاي باقي مانده وخيم تر خواهند بود.

علاوه بر اين، جريان الكتريكي ضمن عبور از بدن در اعصاب ( محيطي و مركزي )، ماهيچه‌ها و قلب تغييرات شيميايي قابل توجهي ايجاد مي‌كند و باعث اختلال در واكنش‌هاي بدن شده و يا به طور كلي باعث توقف آنها مي‌شود، در بسياري از موارد اگر چه سوختگي خارجي ( محل ورود و خروج جريان برق ) به طور فريبنده‌اي كوچك است اما اين مقدار كوچك نبايد پوششي بر آسيب‌هاي وخيم تر عمقي باشد و ما را به اشتباه بيندازد.

ابزار و سيم‌هاي برق با ولتاژ پايين كه در خانه يا محل كار يافت مي‌شوند مي‌توانند باعث برق گرفتگي بشوند.

اكثر سيم‌ها و ابزار الكتريكي توسط روكش‌هاي عايق پوشانده شده‌اند تا انسان تماس مستقيم با برق نداشته باشد. بسياري از برق گرفتگي‌ها ناشي از خراب بودن كليدها، سائيده شدن روكش سيم‌ها يا خرابي خود وسيله الكتريكي است. كودكان بيشتر در معرض خطر برق گرفتگي قرار دارند چرا كه دوست دارند با كليدها، سيم‌ها و يا پريزها بازي كنند .

آب يك هادي خوب جريان برق است لذا تماس با وسايل الكتريكي با دست خيس يا زماني كه زير پاها خيس است، خطر برق گرفتگي را افزايش مي‌دهد.

صاعقه يك منبع طبيعي توليد الكتريسيته ( جريان مستقيم با سرعت و ولتاژ فوق العاده زياد ) است كه به طور عادي براي رساندن خود به زمين از نزديكترين زائده بلندي كه در آن حوالي وجود دارد، استفاده مي‌كند و اگر شخصي در تماس با، يا حتي در نزديكي يك زائده طبيعي مانند درخت، برج يا دكل باشد، صدمه شديدي خواهد ديد.

الكتريسيته توليد شده به وسيله برق آسمان عمرش فوق العاده كوتاه است اما مي‌تواند موجب مرگ آني ( به علت ايست قلبي - تنفسي ) يا حداقل سبب به آتش كشيدن لباس شخص شود ( اما صدمات بافت‌هاي عمقي به نسبت سبكتر است ). بنابراين در زمان رعد و برق بايد به سرعت از محل‌هاي خطرناك دور شد.

* عوارض تهديد كننده جان مصدوم در صدمات الكتريكي

با ورود جريان برق به بدن در اثر انقباض‌هاي الكتريكي سفت ( كزازي شكل ) عضلات تنفسي يا آسيب مراكز تنفسي در مغز ( در بصل النخاع ) ايست تنفسي عارض مي‌شود و پس از مدتي قلب نيز از حركت مي‌ايستد. البته اگر جريان برق از خود قلب نيز عبور كرده باشد با ايجاد انقباضات كرمي شكل و غيرمؤثرو اسپاسموديك در بطن ( فيبريلاسيون بطني ) ايست قلبي اوليه خواهيم داشت. پس از ايست قلبي - تنفسي اگر در عرض 4 تا 6 دقيقه عمليات احياء شروع نشود، مرگ قطعي و حتمي خواهد بود. اما قبل از شروع عمليات احياء ابتدا بايد تماس مصدوم را با جريان برق از بين ببريم.

* قطع جريان كم ولتاژ

معقول‌ترين كار قطع كليد كنتور است. اگر دسترسي سريع به فيوز امكان پذير نبود، دو شاخه را از پريز بيرون بياوريد يا سيم روكش دار را بكشيد تا از پريز خارج شود و مطمئن شويد كه خود در يك محل بي‌خطر و سالم قرار گرفته ايد.

اگر نتوانستيد جريان برق را به اين ترتيب قطع كنيد، روي يك ماده عايق خشك مثل روزنامه يا يك تخته چوبي يا لاستيك بايستيد و با يك وسيله چوبي بلند ( مثل جارو ) منبع برق را از مصدوم دور كنيد. يا اينكه يك طناب را به دور ران‌ها يا دست مصدوم بيندازيد و او را به سمت خود بكشيد تا از منبع دور شود. توجه كنيد: از به كار بردن وسايل فلزي يا مرطوب يا از تماس با بدن لخت مصدوم كاملاً خودداري كنيد. اگر هيچ راهي وجود نداشت گوشه لباس مصدوم را كه خشك است بگيريد و او را بكشيد.

* برق گرفتگي با جريانهاي پر ولتاژ

در مواردي كه با برق گرفتگي ولتاژ بالا روبرو هستيد، به هيچ عنوان به مصدوم نزديك نشويد مگر اينكه از طرف پليس يا شخص مسئولي به شما اطمينان داده شود كه مي‌توانيد به مصدوم نزديك شويد.

تماس با برق‌هاي پرولتاژ در خطوط فشارقوي هوايي معمولاً سبب مرگ آني مي‌شود. در چنين مواردي ضمن ايجاد سوختگي‌هاي شديد، در اثر نيروي ناشي از اسپاسم ناگهاني ماهيچه‌اي، مصدوم به مساحتي دورتر از محل تماس پرت مي‌شود.

اگر مصدوم همچنان در تماس با برق مانده بود يا اينكه كمتر از 18 متر از خطوط فشار قوي فاصله داشت، هرگز كوشش نكنيد كه او را نجات دهيد، حتي به او نزديك هم نشويد تا اينكه برق به وسيله مسئولان قطع شود چرا كه برق فشار قوي حالت قوسي داشته و مي‌تواند مسافت‌هاي دور را نيز تحت تأثير قرار دهد.

در اين موارد مواد عايق، مانند چوب خشك يا لباس خشك به هيچ وجه حفاظتي براي شما ايجاد نخواهد كرد. بلافاصله به پليس خبر دهيد و اجازه ندهيد كسي به مصدوم نزديك شود و زماني كمك‌هاي اوليه را شروع كنيد كه از طرف مسئولان يا مراجع رسمي به شما اطلاع داده شود كه برق قطع شده است.

ارزيابي مصدومان برق گرفتگي

شكايات وعلائم

مصدومي كه دچار برق گرفتگي مي‌شود ممكن است يكي يا تمام شكايات و علائم زير را داشته باشد:

ـ سوختگي‌هاي محل ورود و خروج جريان برق از بدن ـ قطع راه‌هاي عصبي كه به صورت فلج‌اندام تظاهر مي‌كند.

ـ درد و حساس شدن ماهيچه‌ها ـ افزايش فشار خون يا كاهش فشار خون همراه با علايم و شكايات ناشي از شوك ـ مشكل شدن تنفس يا ايست تنفسي ( ممكن است زبــان ورم كــند و راه هـوايي را مسدود كند) ـ ضربانات نامنظم قلـب يا ايـست قلبي. ـ بي قراري و تحريك پذيري، اگر مصدوم هوشيار است.

ـ بيهوش شدن. ـ اختـلالات بينايي. ـ شكستگي استخوان‌ها ( از جمله ستون مهره‌ها ) و دررفتگي مفاصل به علت انقباضات شديد عضلات يا پرت شدن . ـ تشنج ( در موارد شديد )

مراقبت از مصدوم

ـ مراحل مراقبت‌هاي اورژانس ـ مطمئن شويد كه خود و مصدوم در يك منطقه بي خطر قرار داريد.

ـ براي مصدوم يك راه هوايي مطمئن برقرار كنيد و اگر لازم است ( در موارد ايست قلبي - تنفسي ) عمليات احياي قلبي - تنفسي مقدماتي را شروع كنيد.

ـ در صورت وجود ضايعات نخاعي و ستون فقرات، آسيب‌هاي سر و شكستگي شديد، مراقبتهاي اوليه مربوط به آنها را انجام دهيد.

ـ سوختگي‌هاي الكتريكي را ارزيابي كنيد.

در جستجوي حداقل دو محل سوختگي خارج باشيد: يكي محل تماس با منبع انرژي الكتريكي و ديگري محل تماس با زمين.

ـ محل‌هاي سوختگي را سرد كنيد . ـ بر روي مناطق سوخته پانسمان استريل خشك قرار دهيد.

ـ مراقب شوك باشيد. آن را درمان كرده و اكسيژن با غلظت بالا تجويز كنيد. مصدوم را هر چه زودتر منتقل كنيد. بعضي از عوارض سوختگي (مثل تورم راه‌هاي هوايي و در نتيجه خفگي، نارسايي كليه، اختلالات قلبي و شوك) شروع تدريجي دارند. بنابراين بايد مصدوم را سريعاً به مركز مجهز منتقل كرد و او را تحت نظر قرار داد .

* توجه كنيد:

آسيب‌هاي الكتريكي سبب تخريب وسيع عضلات شده، كه اين باعث آزاد شدن مواد سمي ( مثل ميوگلوبين ) به داخل خون مي‌شود. اين مواد از راه خون به كليه‌ها رسيده و در ادرار ترشح مي‌شوند و رنگ آن را قرمز مي‌كنند و از طرفي با رسوب در كليه‌ها سبب نارسايي كليه خواهند شد.

بنـــابراين براي جلوگيري از اين عارضه به مصدومان برق گرفتگي كه ادرار قرمز دفع مي‌كنــــند، بايد حجم زيادي از مايعات داخل وريدي ( ترجيحاً حاوي بي كربنات سديم ) تزريق كرد تا با شسته شدن كليه‌ها، آسيب كليوي كاهش يابد.




 سه شنبه 23 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: اطلاعات]
[مشاهده در: www.ettelaat.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 266]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن