واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: روايت جديد از سلمان فارسي بهقلم «محمدرضا تركي» منتشر شد
گروه ادب: «محمدرضا تركي» بهتازگي اثر پژوهشي خود را درباره سلمان فارسي با عنوان «پارساي پارسي» به بازار نشر عرضه كرده است.
به گزارش خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا)، كتاب «پارساي پارسي» تازهترين اثر «محمدرضا تركي» است كه انتشارات علمي و فرهنگي آن را با شمارگان 2000 نسخه در 600 صفحه و باقيمت 6500 تومان به بازار ارائه كرده است.
تركي در گفتوگو با ايكنا در اينباره گفت: سلمان فارسي را بايد نماينده روح جستوجوگر ايراني در طلب حقيقت دانست. شگفتآور اين است كه التهاب روحي سلمان را ميتوان در ديگر فرهيختگان روزگار ساساني و بهصورت كلي و مبهم در كل جامعه آن روزگار حس كرد. آنچه بر دل و جان و خرد سلمان گذشت، بعداً در كليت وجدان و خرد جمعي مردم اين ديار، در قالب پذيرش اسلام، رخ كرد و تحولات عظيم تاريخي را موجب گشت. اگر اين زمينه روحي و فرهنگي وجود نداشت، شمشير اعراب باديه كندتر از آن بود كه انقطاعي در فرهنگ اين سرزمين پديد آورد.
او با اشاره به حجم پايين آثار و متون توليدي در ارتباط با سلمان فارسي در ادبيات فارسي اظهار كرد: براي تهيه اين كتاب سعي شده است تمامي متون ادبي فارسي در ارتباط با سلمان فارسي شناسايي شده و سيماي ترسيمشده از او در ادب فارسي به خوانندگان معرفي شود.
تركي همچنين افزود: در اين كتاب علاوه بر معرفي كامل سلمان بر اساس متون فارسي سعي شده است ديدگاه اهل سنت و متصوفه نيز درباره سلمان ارائه شود. همچنين در بخشي از كتاب به معرفي سلمان فارسي در متون نظم فارسي پرداخته شده است.
تركي همچنين افزود: كتاب پارساي پارسي سعي دارد ماجراي سفر معنوي سلمان را باز ميگويد؛ سفري سلمان در آن از منزل حيرت، پاي در خارزار طلب ميگذارد و بهقول شاعره معاصر ما، با «كولهبار چرا؟» درپي آواز حقيقت ميدود و سرانجام در بارگاه آرامش نبوي، قرار مييابد.
تركي درباره فصول مختلف اين كتاب به ايكنا گفت:
فصل نخست كتاب، با عنوان «پارساي پارسي»، از بحث درباره زادگاه سلمان آغاز شده و آنگاه به وفات او ميرسد و در اين ميان از «خاندان»، «سفر سلمان»، «ديدار با پيامبر اسلام(ص)»، «نبرد خندق»، «رحلت پيامبر(ص)» و «امارت مداين» سخن ميگويد.
فصل دوم، باعنوان «در قلمرو انديشهها»، چهار بحث را پيش ميكشد: سلمان در آيينه تصوّف: «سيماي سلمان فارسي درمتون عرفاني، شباهت فراواني به سيماي مشايخ بزرگ عرفان و تصوّف دارد» (ص۱۹۳)؛ ۲. سلمان و اسماعيليه؛ ۳. سلمان و اهل فتوّت؛ ۴. سلمان و اهل حق.
فصل سوم اين كتاب به «در قلمرو شگفتيها»، ميكوشد به برخي از حكايات اسطورهاي كه در فصلهاي پيشين به آنها نپرداخته است، اشاره كند. «بديهي است كه حساب اعجاز و خوارق عادت را بايد از اسطورهها جدا دانست، معجزات مسلّم را بايد حسب ادلّه كلامي پذيرفت، اما اسطوره ها را بايد تحليل كرد و رازورمزهاي نهفته در پسِ نمادها و تمثيلهاي اسطوره رابا سرانگشت دانش گشود». در اين فصل سپس به چهار حكايت اسطورهاي درباره سلمان اشاره ميشود.
در فصل چهارم، «در قلمرو نظم فارسي» كه در دو بخش تهيه شده است، دربخش يكم به پنج «شاعر سلماننژاد» و نمونههايي از شعر آنان اشاره ميشود. در بخش دوم گزيدهاي از ابيات سخنوران ادب فارسي، كه بهنحوي به سلمان فارسي اشارتي دارد، بررسي ميشود. سنايي غزنوي، عراقي، خواجو، قطران تبريزي، انوري از جمله آنها هستند.
سه شنبه 23 مهر 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 200]