تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز شب، موجب رضايت پروردگار، دوستى فرشتگان، سنت پيامبران، نور معرفت، ريشه ايم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816862953




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كارشناسان اقتصادي: ايران از بحران اقتصادي آسيب چنداني نمي‌بيند


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: كارشناسان اقتصادي: ايران از بحران اقتصادي آسيب چنداني نمي‌بيند
جام جم آنلاين: اكنون كه بحران اقتصادي آمريكا از آتش زير خاكستر به آتشفشاني تمام‌عيار تبديل شده كه مواد مذابش در حال پيشروي به سوي متحدان اين كشور است، شهروندان ايراني كم‌كم از خود مي‌پرسند آيا اين آتشفشان، اقتصاد و بازار ايران را نيز تحت تاثير قرار خواهد داد؟


به گزارش خبرنگار جام جم، با رسيدن دامنه‌هاي بحران اقتصادي آمريكا به اروپا سپس آسيا و برخي كشورهاي مسلمان آن چون مالزي و اندونزي خواه ناخواه ايرانيان نيز از خود مي‌پرسند آيا سقوط وحشتناك شاخص‌هاي بورس، ورشكستگي بانك‌هاي چندمليتي، صف كشيدن شهروندان غربي و شرقي پشت بانك‌ها براي پس گرفتن سپرده‌هاي خود، ركود صنايع و غيره سرانجام به ايران نيز خواهد رسيد؟ ظاهرا بحران تا آن سوي خليج‌فارس امارات عربي متحده و دبي كه كمتر از 300 كيلومتر با ايران فاصله دارد نيز كشيده شده است؛ به طوري كه اميرنشين دبي سپرده‌هاي شهروندانش نزد بانك‌هاي اروپايي و آمريكايي فعال در آن را بيمه كرد تا اگر اين بانك‌ها ورشكسته شدند، پول شهروندان عرب از دست نرفته باشد.يك چنين نزديكي و تقاربي است كه شايد به ايرانيان، اين احساس پرسشگرانه را بدهد كه آيا پذيراي بحران خواهند بود؟ كي، كجا و چگونه؟ و راه مقابله با آن چيست؟

تا آن حد كه به كارشناسان اقتصادي مربوط مي‌شود، ظاهرا همگي به اتفاق از بي‌تاثير بودن نسبي بحران اقتصادي آمريكا به ايران سخن مي‌گويند. آنان معتقدند در بدبينانه‌ترين حالت و در آينده نه چندان نزديك، ممكن است بحران، بخش‌هايي از بازار بورس ايران را به واسطه عوامل دست‌چندم تحت تاثير قرار دهد. همچنين باعث كندي كمي در روند تشكيل سرمايه‌گذاري داخلي شود. اين كارشناسان متفق‌القولند كه بحران بر بازار ارز ايران كه به خاطر كنترل‌ها و تنظيم‌هاي دولت، حالت مصنوعي به خود گرفته، تقريبا بي‌تاثير است. با اين حال، كاهش چشمگير قيمت نفت تحت تاثير كاهش رشد اقتصادي آمريكا و اروپا، اثري خطرناك بر اقتصاد ايران بر جاي مي‌گذارد كه بايد براي آن فكري كرد، ضمن آن كه بازار طلا نيز مستقيما تحت تاثير روند روبه رشد قيمت‌هاي جهاني قرار گرفته و احتمالا با افزايش مواجه خواهد بود. لذا و در مجموع بجز چالشي كه كاهش قيمت نفت مي‌تواند براي اقتصاد ايران ايجاد كند، اقتصاد ما همچون جزيره‌اي متروك چون رابينسون كروزوئه فارغ از هر گونه تاثيرپذيري از اقتصاد جهاني، راه خود را مي‌رود، با اين تفاوت كه كروزوئه در جزيره‌اي دورافتاده گير افتاده بود، اما خوشبختانه اقتصاد ايران به عنوان جزيره ثبات در قلب بحران آرميده است.

بحران بازارهاي مالي تاثيرات خود را بر اقتصاد ما هم بر جاي مي‌گذارد

دكتر حسين عبده تبريزي، كارشناس اقتصادي دراين‌باره به خبرنگار ما مي‌گويد: بازار سرمايه ايران كه بي‌رابطه با بازارهاي مالي جهان است، از رهگذر بحران اقتصادي آمريكا آسيب چنداني نديده و نمي‌بيند.

وي افزود: اما به هر حال، بحران بازارهاي مالي تاثيرات خود را بر اقتصاد ما هم بر جاي مي‌گذارد. از يك سو با تشديد بحران در بازارهاي مالي و تضعيف وضعيت صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري بويژه صندوق‌هاي حفظ ارزش‌ (Hedge Fund) و كند شدن اقتصاد كشورهاي توسعه يافته، قيمت كالاهاي اساسي از جمله نفت بشدت كاهش مي‌يابد و از اين گذر، درآمد ارزي ايران نيز با كاهش روبه‌رو مي‌شود و اين كاهش ادامه خواهد داشت.

عبده تبريزي تصريح كرد: از سوي ديگر، كمبود شديد نقدينگي در داخل كشور، بسياري از شركت‌هاي ايراني را به جستجوي اعتبارات در دنيا واداشته است و در حالي كه به دليل تحريم، اين شركت‌ها نتوانسته‌اند از نهادهاي مالي معتبر بين‌المللي نيازهاي مالي خود را تامين كنند، به دليل شرايط اعتباري انقباضي بين‌المللي، مشكل تامين وجوه براي سرمايه در گردش يا پروژه‌هاي جديد براي شركت‌هاي ايراني در سطح منطقه و جهان، مشكل دوچندان شده است.

وي افزود: لذا دولت بايد در 2 زمينه، برنامه‌ريزي لازم را داشته باشد؛ نخست اقدامات پيشگيرانه براي هضم ضربات ناشي از كاهش قيمت نفت و دوم تامين نقدينگي واحدهاي توليدي.

بحران مالي آمريكا در كوتاه‌مدت اقتصاد ايران را تحت تاثير قرار نمي‌دهد

همچنين دكتر مهدي تقوي، استاد اقتصاد دانشگاه علامه نيز به خبرنگار ما مي‌گويد: بحران مالي آمريكا در كوتاه‌مدت اقتصاد ايران را تحت تاثير قرار نمي‌دهد، اما در بلندمدت اثري را بر قيمت و عرضه و تقاضاي جهاني كالا بر جاي مي‌گذارد كه احتمالا به ما نيز آسيب مي‌زند.

وي افزود: قيمت مواد اوليه در جهان روبه كاهش مي‌گذارد. اين مواد اوليه از نفت تا مس و روي و زغال سنگ و غيره را در بر مي‌گيرد. اين براي ما كه خام‌فروش هستيم، چندان جالب نيست؛ ضمن اين كه آثار رواني آن بر سرمايه‌گذاران ايراني مشهود خواهد بود و احتمالا به كاهش سرمايه‌گذاري منجر خواهد شد كه در اين حالت، ميل نقدينگي به سوي خريد كالاهاي سرمايه‌اي مانند طلا و مسكن كشيده مي‌شود كه آثار تورمي بر جاي مي‌گذارد.

بحران اقتصادي آمريكا بر بورس ما تاثير نمي‌گذارد

نصرالله برزني، رئيس هيات مديره شركت بورس نيز به خبرنگار ما مي‌گويد: بايد بگويم بحران اقتصادي آمريكا بر بورس ما تاثير نمي‌گذارد؛ چرا كه بازار سرمايه ما به هيچ عنوان به بازارهاي مالي دنيا متصل نيست و تقريبا به شكل جزيره مستقلي عمل مي‌كند. هيچ شركت ايراني در بازارهاي بورس دنيا پذيرفته نشده و سهام هيچ شركت خارجي نيز در بورس ما معامله نمي‌شود.

رقم سرمايه‌گذاري خارجي نيز در بازار سهام ما ناچيز است. بنابراين بحران اعتباري دنيا، در تغيير شاخص يا خروج سرمايه از بورس، تاثيري ندارد.

وي افزود: اما آثار بعدي اين بحران براي اقتصاد ما شايان توجه است. يكي از اين آثار بحث رواني است كه الان در بورس كمابيش قابل مشاهده است. يك سرمايه‌گذار علي‌رغم شرايط موجود اقتصاد باز هم ممكن است در سرمايه‌گذاري ترديد و تعلل كند كه همين ترديد اگر فراگير شود، يك جو رواني مي‌سازد كه تداوم آن زيانبار است.

برزني اظهار كرد: در بعد ديگر بحران توجه داشته باشيم كه نگراني اصلي آمريكا، اروپا و آسيا، گسترش بحران از جنبه مالي يا وال‌استريت به جنبه همگاني يا مين‌استريت است. حالتي كه بحران مالي به اقتصاد عمومي و اجتماعي كشيده شود و صنايع، تجارت و رشد اقتصادي را تحت تاثير قرار دهد.

شواهد نشان مي‌دهد با تمام تلاش‌ها، چنين وضعيتي در حال تكوين است و نشانه‌هاي آن در بخش خودروسازي و مسكن آشكار شده است. حال احتمال مي‌دهيم بحران مين‌استريت اقتصاد ايران را نيز تحت تاثير قرار دهد.

اين كارشناس بازار سرمايه گفت: وقتي در بحران مين‌استريت رشد اقتصادي كاهش يابد، قيمت كالاهاي اساسي در دنيا مانند فلزاتي چون مس، آلومينيوم، فولاد و نفت كاهش پيدا مي‌كند. حال اين وضعيت بر فروش شركت‌هاي ايراني توليدكننده اين كالاها تاثير مي‌گذارد. مثلا كاهش قيمت جهاني مس باعث كاهش فروش شركت ملي مس، تنزل سود و كاهش قيمت سهام آن در بورس خواهد شد. برزني تصريح كرد: لذا پيشنهاد مي‌كنيم دولت هوشيار بوده و مراقب اثرات منفي اين بحران بر ايران باشد. اثراتي كه ممكن است در آينده اتفاق بيفتد يا نيفتد و كم يا زياد باشد، اما دولت بداند كه هر كدام از اين نشانه‌ها، يك بحران بالقوه خطرناك است.

وضعيت ارزي كشور در شرايط مطلوبي قرار دارد

خبرنگار ما نظر دكتر رضا راعي، معاون ارزي بانك مركزي را درباره تاثير بحران اقتصادي آمريكا بر بازار ارز و ذخاير ارزي پرسيد.

وي پاسخ داد: چون ما در كشور ارز مديريت شده داريم، قيمت‌هاي جهاني چندان بر ما اثر ندارد، ضمن آن كه ما كم‌كم در حال كاهش مديريت دولت بر بازار ارز هستيم و در نتيجه اين سياست، رشد ارزش‌ دلار در برابر يورو باعث تقويت ارزش آن در برابر ريال هم شده و افزايش فعلي قيمت دلار هم به اين خاطر است.

راعي درباره وضعيت ارزي كشور تصريح كرد: وضعيت ارزي كشور در شرايط مطلوبي قرار دارد و ما از اين بابت نگراني نداريم. ذخاير ارزي كشور به چند صورت نگهداري مي‌شود تا تاثير نوسانات ارزشي ارزها به حداقل برسد.

وي افزود: بانك مركزي تمهيداتي براي مقابله با پس‌لرزه‌هاي احتمالي بحران مالي آمريكا انديشيده و كارگروهي نيز در اين‌باره تشكيل شده است كه جزئيات آن اعلام مي‌شود.
 دوشنبه 22 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 105]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن