تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به وسيله من هشدار داده شديد و به وسيله على عليه ‏السلام هدايت مى‏يابيد و به وسي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819227946




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

شگفتی همچنان ادامه دارد


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: تیتان بعد از دو سال: شگفتی همچنان ادامه دارد


دو سال قبل،دانشمندان علوم فضایی شاهد حرکت حیرت انگیزی از جانب اروپا و آمریکا بودند. هویگنس از میان جو غلیظ تیتان(قمر زحل) به پایین رفت و اطلاعات خود را از طریق فضاپیمای کاسینی به زمین فرستاد. حتی امروزه بعد از گذشت دو سال،بررسی این اطلاعات هنوز هم شگفتی آفرین هستند.
آذين زنگويی
تیتان از موقعیت انحصاری در منظومه شمسی برخورداراست.دارای جوی قابل توجه و مشابه با جو زمین در ابتدای پیدایش آن است.آژانس فضایی اروپا،فضاپیمای هویگنس را برای پاسخ به سوالاتی از قبیل اینکه چه چیزی در زیر این جو قرار دارد؛طراحی کرد.هویگنس۱۴ ژانویه ۲۰۰۵ از کاسینی جدا شد و به سمت تیتان،بزرگ ترین قمر زحل،حرکت کرد.
http://nojum.ir/Common/Thumbnails/?s...g&MaxWidth=250


در زمانی که کاسینی اطلاعات شگفت* انگيزی را از سطح تیتان جمع آوری می کرد،شش ابزار هویگنس در طی مدت ۲ ساعت و نیم کار مداوم،مناظر* ديدنی را از سطح تیتان به تصویر کشیدند.
آتنا کاستنیس از رصدخانه پاریس می گوید:«با در نظر گرفتن تمام اطلاعات، تصویر باشکوهی از تیتان بدست می آید. تصاویر به دست آمده از طیف رادیومتر(DISR) سطحی را نشان می دهند که صاف و هموار نیست و دارای مجاری است که در اثر جریان ماده ای سیال به وجود آمده اند.»
جاناتان لونین از دانشگاه آریزونا می گوید:«ما قطعات دایره ای شکلِ یخ را در ناحیه فرود، مشاهده کردیم». بر اساس گزارش های فرستاده شده از واحد علوم سطح (SSP)،فضاپیما در شن های متراکم شده، فرود آمده است.لونین معتقد است:«بررسی تمامی این موارد روشن کرد که هویگنس در یک جریان سیال فرود آمده است».سرانجام محققان با کروماتوگرافی از گاز و طیف سنجی جرمی(GCMS) توانستند نوع این ماده سیال را تعیین کنند. لونین می گوید:«متان برروی تیتان نقش آب بر روی زمین را دارد.اما هنوز مشخص نیست که به چه شکل است».
همچنین نتایج (GCMS) دو ایزوتوپ آرگون را نشان دادند. وجود آرگون ۴۰ نشان می دهد که درون تیتان هنوز فعال است که برای یک قمر امری غیر عادی است و نشانی بر وجود لایه ای عایق مانند و متشکل از یخ و متان است؛که حرارت را در بر می گیرند.گاهی اوقات* این حرارت باعث فورانی از یخ در آتشفشان های خاموش می شود که به وسیله ی فضاپیمای کاسینی نیز گزارش شده است.از آنجایی که آرگون ۴۰ سنگین است و به سمت پایین جو حرکت می کند؛برای یافتن آن،وجود هویگنس بر روی سطح ضروری است.
http://nojum.ir/Common/Thumbnails/?s...g&MaxWidth=300

دانیل گوتیه از رصدخانه پاریس بر این باور است که وجود آرگون ۳۶ نشان می دهد؛که تیتان بعد از تشکیل زحل و در زمانی که ابر گازی اولیه در حرارت ۴۰ کلوین خنک شده ومنظومه شمسی را تشکیل داده است،به وجود آمده است.
جو تیتان نیز باعث تعجب است. گوتیه می گوید:«یکی از کشف های هویگنس این است که سرعت باد در ارتفاع ۶۰ کیلومتری از سطح،کاهش می یابد و به صفر می رسد.»این مسئله برای دانشمندانی که سرگرم طراحی مدلی برای جریان جو این قمر هستند، رقابتی تازه را به وجود آورده است.
ابزار شناسایی ساختار جو هویگنس(HASI) دمای جو را در ارتفاع ۱۶۰۰ کیلومتری از سطح اندازه گرفت و نشان داد که جو این قمر از نیتروژن، متان و اتان تشکیل شده است.همانطور که آب در جو زمین ایجاد رطوبت می کند، متان و اتان هم همین نقش را در تیتان ایفا می کنند. هویگنس دمای ۹۴ کلوین و رطوبت %۴۵ را بر روی سطح تیتان نشان داد. هویگنس زمینه ای برای تفسیر اطلاعات دریافتی از کاسینی را در اختیار دانشمندان علوم سیاره ای قرار می دهد. در ابتدای سال ۲۰۰۷، کاسینی وجود متان مایع در برکه های تیتان را نشان داد.این فضاپیما با مشارکت آمریکا و اروپا ماموریت دیگری را از ۱۳ ژانویه ۲۰۰۷ تا تابستان ۲۰۰۸ آغاز کرده است.کریستف ساتین از دانشگاه نانت فرانسه می گوید:«یکی از این موارد بررسی برکه های کشف شده است».






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 97]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن