تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ كس چيزى را در دل پنهان نداشت، جز اين كه در لغزش هاى زبان و خطوط چهره او آشكار شد....
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816893560




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مـعلم حـافظ از نگـاه كارشـناسـان


واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: مـعلم حـافظ از نگـاه كارشـناسـان


كوشش حافظ پژوهان در چند سال اخير نشان داده است كه ميل به شناسايي زواياي زندگي و احوالات حافظ شيرازي با وجود همه سختي‌ها در جامعه صنعتي امروز، هنوز هم ادامه دارد.

بر اين اساس، چندي پيش اعلام شد كه ديوان امين‌الدين بلياني، يكي از شخصيت‌هاي محبوب حافظ براي نخستين بار توسط كاووس حسن‌لي و محمد بركت تصحيح شده است و قرار است در آينده نزديك منتشر شود.

اما در اين ميان نوع خبررساني اين اتفاق سترگ، به گونه‌اي بود كه امين‌الدين بلياني به عنوان معلم حافظ ناميده شد.

درباره شأن و منزلت امين‌الدين بلياني و ميزان تأثيرپذيري لسان‌الغيب از او ابتدا با دكتر حسن‌لي استاد دانشگاه شيراز و رئيس علمي و پژوهشي مركز حافظ‌شناسي و سپس با چند كارشناس گفتگو كرده‌ايم. حسن‌لي به همراه محمد بركت از روحانيون حوزه علميه شيراز به تازگي ديوان امين‌الدين بلياني را تصحيح كرده‌اند.

كاووس حسن‌لي: بلياني از صوفيان خيرخواه بود

كاووس حسن‌لي درباره شأن امين‌الدين بلياني مي‌گويد: «بلياني از صوفيان نامدار سده هفتم است و حافظ از تنها صوفي خانقاهي كه به نيكي ياد مي‌كند، امين‌الدين بلياني است. چون بلياني از صوفيان خيرخواه بود و در امور اجتماعي نظير ايجاد آب‌انبار، تأسيس بيمارستان و خانقاه، خيلي كوشا بود. از سوي ديگر حافظ خيلي تحت تأثير خواجوي كرماني است و خواجو نيز از ارادتمندان بلياني است.

حتي محمود شاه و مسعودشاه اينجو، شاه شيخ ابواسحاق و بسياري ديگر از حاكمان زمان هم ارادت خود را به امين‌الدين اظهار كرده‌اند.باز رجوع كنيم به حافظ، او كه در شعر خود هميشه به اهالي خانقاه تاخته است در قطعه‌اي امين‌الدين را بقيه ابدال دانسته است.

«به عهد سلطنت شاه شيخ ابواسحاق

به پنج شخص عجب ملك فارس بود آباد»

و در ادامه مي‌آورد كه:

«دگر بقيه ابدال، شيخ امين‌الدين

كه يُمن همت او كارهاي بسته گشاد»

اين شخصيت بزرگ علمي و اجتماعي در كهنسالي است و حافظ در جواني و از منظر ديگر بسياري از مضامين حافظ به گستردگي در شعر امين‌الدين ديده مي‌شود، هرچند كه بعضي از شعرهاي بلياني از نظر هنري اصلاً چنين نشاني را ندارد و تنها از لحاظ مفهومي به شعر حافظ نزديك است. مثلاً امين‌الدين گفته است:

«صوفي پشمينه‌پوش عاشق ديوانه شد

از همه نابود و بود فارغ و بيگانه شد»

جالب اينجاست كه او همانند حافظ به شكل گسترده‌اي ظلم‌ستيزي را مورد توجه دارد.»

نظر ديگران

حسن‌لي در ادامه با اشاره به چند نظر ديگر درباره اهميت شخصيت امين‌الدين بلياني مي‌گويد: «دكتر زرين‌كوب در كتاب از كوچه رندان به صورت اشاره‌وار مي‌گويد كه جواني حافظ در شيراز در هم‌صحبتي امين‌الدين گذشته است و در مقاله دكتر اسحاق طغياني نيز با وجود اينكه دسترسي به ديوان نداشته‌اند، به اين تأثير اشاره شده است.

همچنين در كتاب گل‌گشت در شعر و انديشه حافظ اثر دكتر امين رياحي به اين مسأله اشاره شده است.»

وي در ادامه استاد بودن بلياني را نشان‌دهنده بزرگي او نسبت به حافظ ندانست و گفت: «هرچند حافظ در زمان جواني تحت تأثير امين‌الدين بوده است اما اگر قرار بود شعر بلياني نزديك به شعر حافظ باشد، ديوان او نيز تاكنون بارها تجديد چاپ مي‌شد.»

حركت مبارك پژوهشي

كامران شرفشاهي، شاعر، نيز در اين باره مي‌گويد: «حسن‌لي رئيس بنياد فارس‌شناسي است و اين حركت بزرگ را سازمان داده است. حتي مطلع هستم كه در شمال آرامگاه حافظ بنا دارند موزه ادباي جهان را ايجاد كنند و به‌هرحال آنها علاقه‌مند هستند كه زواياي زندگي حافظ را موشكافي كنند. به هر جهت هر چند امين‌الدين بلياني مقام استادي حافظ را يدك مي‌كشد اما اگر از حافظ مرتبه بلندتري داشت، ديوان او گمنام نمي‌ماند.

اين تلاش‌هاي آكادميك كمك مي‌كند كه حافظ را بهتر بشناسيم هرچند كه كوشش‌هاي ما بسيار كم است، اما شخصيت‌هاي ما را متأسفانه خارجي‌ها بيشتر شناخته‌اند. كمااينكه عطار نيشابوري را هلموت ريتر و مولانا را نيكلسون و خيام نيشابوري را فيتز جرالد، به ما بيشتر شناسانده‌اند.

در اين حال و روزي كه كارهاي تحقيقي موازي كاري شده است و مخصوصاً در محيط دانشگاهي كپي‌كاري و از روي دست هم‌نويسي باب شده است، اين حركت، پژوهشي مبارك است.

درحال حاضر نسخ خطي بسيار گرانقدري درحال خاك خوردن در انبارهاست و در معرض نابودي است و بايد تحولي صورت بگيرد تا بسياري از اين آثار تصحيح و احيا بشود تا بتوانيم از آنها در ايران و سراسر جهان بهره ببريم.

عباس كلهر: پژوهشگر بايد به ارتباطات ناب حافظ برسد

همچنين عباس كلهر با اشاره به اينكه حافظ حكيم زمان خويش است، گفت: «ابن‌سينا در كتاب معراج‌نامه در تقسيم‌بندي علوم مي‌نويسد كه علوم به مركز گراينده و از مركز گريزنده تقسيم مي‌شوند.

به نظر مي‌رسد در اين شرايطي كه همه چيز درحال گستردگي است، براي پژوهش درباره وضعيت شخصي چون حافظ، بايد به علوم به مركز گراينده پناه برد.

به گونه‌اي كه از كليات به جزئيات زندگي حافظ برسيم. با توجه به اينكه حافظ حكيم است او بر رياضي، هندسه و تناسب و موسيقي به عنوان يكي از موضوعات علم رياضي آن زمان تسلط داشته است.

اين امر باعث شده است كه امروزه همچنان كه عباس كيارستمي از نگاه هنر تجسمي به ابيات او مي‌نگرد، يك شاعر همچون سايه و يك مصلح اجتماعي ديگر به سهم خود در ديوان او به كشفي جديد مي‌رسد.

بر اين مصداق هرچه كه پيش مي‌رويم به تفسيرهاي بيشتري از حافظ مي‌رسيم و پژوهشگر وظيفه دارد در اين ميان به گذشته نگاه كند و به تعاريف و ارتباطات و روابط ناب‌تري برسد. پژوهشگر بايد در نظر داشته باشد با روندي كه او در پيش مي‌گيرد، مخاطب عام بايد به يك زاويه ديد غيرتكثري دست يازد و تفسيري خودي از شعر حافظ داشته باشد.كاووس حسن لي، استاد دانشگاه شيراز و رئيس علمي پژوهشي مركز حافظ‌شناسي ماجراي تصميم ديوان امين‌الدين بلياني را اينگونه شرح مي‌دهد كه؛ از اين ديوان، تنها يك نسخه خطي بر جاي مانده و آن هم در واقع در حاشيه نسخه خطي كليات سعدي نوشته شده است كه در كتابخانه ملي پاريس با شماره 816 نگهداري مي‌شود. من در بهمن‌ماه سال 1383 كه در فرانسه بودم، در بخش نسخ خطي كتابخانه ملي پاريس، اصل اين نسخه را كه همراه با خمسه نظامي در حاشيه كليات سعدي است، ديدم و ميكروفيلم آن را تهيه كردم و در طول سال گذشته به كمك فاضل محترم «محمد بركت» آن را تصحيح كرديم. اين كتاب قرار است به مناسبت برگزاري همايش مكتب شيراز در آذرماه 1387 منتشر شود.

ديوان امين‌الدين بلياني كه تاكنون منتشر نشده است، حدود سه هزار بيت در قالب‌هاي غزل، قصيده، مسمط، مثنوي، رباعي و ترجيع بند دارد كه در مجموع غزل‌ها و رباعيات اين ديوان از ديگر اشعار آن استوارتر و شاعرانه‌تر است.شيخ امين‌الدين محمد بلياني، از بزرگان نامدار صوفيه در سده هشتم هجري است.

او در سال 688 هجري در كازرون به دنيا آمد و پس از هفتاد و هفت سال در ذيعقده 745 هجري قمري درگذشت و درخانقاه علياي كازرون كه خود بنا نهاده بود، به خاك سپرده شد.او هم از سوي پدر و هم از سوي مادر از بزرگان نامدار صوفيه زمان خود بوده‌اند و او خود از ارادتمندان دل بسته شيخ ابواسحاق كازروني مشهور به شيخ مرشد بوده كه در سده چهار و پنجم ‌زيست.

هومن ظريف




 شنبه 20 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: اطلاعات]
[مشاهده در: www.ettelaat.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 265]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن