واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: قرضاوى و ماموريت ناتمام شاه اردن
مهدى شكيبايى بسيارى از تحليلگران منطقه اى رويدادهاى اواسط سال ۲۰۰۵ ميلادى (۱۳۸۳ ه. ش) را به خوبى به ياد دارند؛ زمانى كه گروه ها و تشكل هاى سياسى عراق قاطعانه درخواست عبدالله دوم شاه اردن مبنى بر تشكيل كشور پادشاهى در عراق را رد كرده و بر تشكيل كشور يكپارچه جمهورى اسلامى عراق تاكيد كردند. در آن زمان مضر شوكت، عضو برجسته كنگره ملى عراق در گفت وگو با روزنامه الموتمر، ارگان رسمى اين حزب گفت: اردن تلاش فراوانى براى بازگرداندن سيستم حكومت پادشاهى به عراق به كار برده است. دكتر شوكت گفت: ملت عراق هرگز با ديدگاه حاكميت اردن براى بازگشت نظام پادشاهى به عراق موافق نيستند. به گفته وى، ملت عراق مصمم است تا حكومتى كثرت گرا و مردمسالاررا دركشورتشكيل دهد. به دنبال مخالفت ملت عراق با طرح پيشنهادى امان كه به نظر مى رسيد آخرين گزينه برخى كشورهاى هم پيمان آمريكا و اسراييل در منطقه محسوب مى شد، پادشاهى اردن نوك حملات تبليغاتى ناشى از شكست اين طرح را متوجه جمهورى اسلامى ايران كرد و مخالفت افكار عمومى عراق با طرح تاسيس حكومت پادشاهى در عراق را به تهران نسبت داد. هم او چندى بعد درگفت وگويى با روزنامه واشنگتن پست، ضمن متهم كردن ايران به دخالت در امور داخلى عراق براى ايجاد دولتى نزديك به خود در اين كشور، نسبت به ايجاد هلال شيعى در منطقه از ( تهران تا بيروت ) هشدار داد. شاه اردن پس از اين در گفت وگو با روزنامه الراى العام كويت، از مواضع خود عقب نشينى كرده و اعلام كرد: اظهاراتم درباره هلال شيعى را بد تفسير كرده اند، اما اين پايان كار اردنى نبود كه به تازگى از سوى متحد خارجى خود يعنى آمريكا مفتخر به كسب مدال دولت هاى ميانه رو شده بود و از اين راه خزانه كشورش را پر از دلارها و شيكل هاى آمريكايى- اسراييلى كرده بود. عبدالله دوم پس از آن به طرح تبليغ عليه جمهورى اسلامى ايران رنگ و بوى مذهبى داد و سعى كرد افكار عمومى منطقه را با خود همراه نمايد. چند ماه بعد خبرى بر روى تلكس هاى خبرى رسانه هاى منطقه و جهان قرار گرفت كه ماحصل آن هرچه بود در خدمت به گفته هاى پيشين شاه اردن بود. مجلس اعلاى شيعيان فلسطين اعلام موجوديت كرد. اعلام موجوديت اين تشكل بيش از هر چيز تبليغات مسموم عبدالله دوم عليه تشيع را در ذهن ها تداعى كرد، هرچند كه او اين بار لب به سخن نگشود و اجازه داد شراره هاى آتشى را به نظاره بنشيند كه خود برافروخته بود تا به اين ترتيب هم به آمريكايى بودن متهم نشود و هم اينگونه القا نمايد كه هشدارهاى او آنقدر هم كه نهادهاى اسلامى منطقه گفته بودند پر بيراه نبوده است. از فوريه سال ۲۰۰۶ كه خبر تشكيل مجلس اعلاى شيعيان فلسطين بر روى خروجى رسانه ها قرار گرفت تا به امروز كه بيش از دوسال از آن مى گذرد هيچ خبرى درباره اين تشكل تازه تاسيس منتشر نشد گو اينكه هرگز چنين تشكلى تاسيس نشده است. اين ماجراى ساختگى هرچه بود دو هدفگذارى عمده را بعدها فاش كرد؛ يكى اينكه احتمالا شاه اردن از پشت پرده تلاش هاى آمريكا و اسراييل براى تدارك جنگ عليه حزب الله لبنان در جولاى همان سال (۲۰۰۶) باخبر بوده و با اين اقدام سعى داشت كشورهاى عربى و افكار عمومى اين منطقه را با بسيج عليه شيعيان در جنگ ياد شده در كنار اسراييل و آمريكا قرار دهد كه احتمالى قريب به يقين مى باشد. دوم آنكه با دامن زدن به اختلافات مذهبى توجه نهادهاى اسلامى منطقه نسبت به سيستم هاى لائيكى كه پس از انقلاب اسلامى در ايران و تاسيس جمهورى اسلامى عراق و. . . با مشكل فروپاشى از سوى مردم مواجهند به نقطه انحرافى ديگر هدايت نمايد و از اين طريق چند صباحى ديگر به سيستم نخ نما شده دوران پارينه سنگى يعنى پادشاهى خود ادامه دهند. ماجراى تبليغات ضد شيعى شاه اردن در نهايت با پيروزى حزب الله لبنان عليه رژيم صهيونيستى در جولاى سال ۲۰۰۶ پايان گرفت و استقبال پرشور مردم منطقه و جهان اسلام از الگوى رفتارهاى اسلامى سيد حسن نصرالله و مبارزان جنبش مقاومت حزب الله به دور از صبغه هاى مذهبى، مهر باطلى بر تلاش بيهوده عبدالله دوم نشاند؛ تلاشى كه بى شباهت به سياست انگليسى تفرقه بينداز و حكومت كن نبود. با وجود اين پس گذشت دوسال و اندى از اين رويدادها اما سخنان اخير ضد شيعى شيخ يوسف قرضاوى رئيس اتحاد جهانى علماى مسلمين ترديدها و پرسش هايى را در باره وى مطرح كرده است. به ويژه اينكه اظهارات ايشان نيز همانند اظهارات سه سال پيش پادشاه جوان اردن داراى يك سلسله تحريكات مقدماتى شبيه سناريوى از پيش نوشته است. قرضاوى در ۲۶ شهريور امسال بدون اشاره به گسترش نفوذ فرقه وهابيت و سلفى گرى با كمك مالى برخى كشورها، شيعيان را بدعت گرا دانست ومدعى شد كه شيعيان در گسترش تشيع بين اهل تسنن با توسل به منابع مالى و نيروهاى تبليغى تلاش مى كنند. پس از اين اظهارات، موجى از انتقادها در كشورهاى منطقه عليه وى آغاز شد و روزنامه الرياض با چاپ مقاله اى از اظهارات وى تبرى جست و آن را ناشى از تحريكات سياسى دانست. اندكى پس از آن حامد البياتى مفتى ارشد جنبش اسلامى حماس نيز از اظهارات قرضاوى به شدت انتقاد كرد. چند روز بعد پيام، اسماعيل هنيه نخست وزير منتخب مردمى فلسطين به مردم ايران كه در نماز جمعه روز جهانى قدس قرائت شد مصداقى براين مدعا بود كه قرضاوى به شدت جايگاه رياست اتحاد علماى مسلمين را ازدست داده است. خصوصا كه در اين پيام هنيه ابراز اميدوارى كرده بود نماز پيروزى فلسطين به زودى به امامت حضرت آيت الله خامنه اى در قدس اقامه شود. متعاقب پيام محبت آميز اسماعيل هنيه، رهبر معظم انقلاب اسلامى ايران نيز حمايت قاطع خود رااز قيام ملت فلسطين و دولت منتخب مردمى اين كشور در نماز عيد فطر اعلام نمود. اندكى بعد اتفاقى در فلسطين رخ داد كه بيش از پيش بر سياسى بودن اقدامات شيخ قرضاوى و همپالگى او با شاهان منطقه تاكيد مى كرد. رسانه هاى خبرى ازاعلام موجوديت تشكلى به نام حزب الله فلسطين خبردادند كه قبل از هرچيزى خاطره خبر تشكيل مجلس اعلاى شيعيان فلسطين در فوريه سال ۲۰۰۶ پس از اظهارات شاه اردن مبنى بر تشكيل هلال شيعى توسط ايران را در ذهن تداعى كرد. دو روز پس از اين خبر (پنجشنبه ۱۸مهر) شيخ يوسف قرضاوى در پاسخ به نامه دكتراحمد كمال ابو المجد از انديشمندان اهل تسنن كه از وى در مورد اظهارات ضدشيعى به شدت انتقاد كرده بود، بار ديگر بر سخنان قبلى خود پافشارى كرد و اين بار به طور تلويحى بااشاره به موضوع تاسيس جنبش حزب الله فلسطين از اقدامات شيعيان در فلسطين هشدار داد. با عنايت به اين موضوع پرسشى كه مطرح است اينكه آيا قرضاوى نيز همانند عبدالله دوم از پشت پرده طرحى آمريكايى صهيونيستى عليه ملت منطقه (شبيه جنگ ۳۳روزه)باخبر است كه در حال فراهم نمودن زمينه هاى اجراى آن است يااينكه او ماموريت ناتمام عبدالله دوم شاه اردن مبنى بر تحميل سيستم سلطنتى برخى كشورهاى منطقه بر مردم اين كشورها را از طريق اختلافات مذهبى ادامه مى دهد. اگر غير از اين است رئيس اتحاد علماى مسلمين چه توجيهى براى سم پاشى اخيرش در شرايط كنونى عليه شيعيان جهان را دارد. تحمل تحركات ضد مذهبى قرضاوى آرام آرام دشوار مى شود. او بايد براساس تعاليم دين مبين اسلام راهى براى خروج آبرومندانه از مخمصه اى كه به آن مبتلا شده است بيابد. . .
جمعه 19 مهر 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 142]