تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر چیز دارای سیماست، سیمای دین شما نماز است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817163869




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

حرفی از جنس موفقیت


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق:


آیا تاکنون آتشنشان زن دیدهاید؟ مرد خانهدار چهطور؟ و تعمیرکار کامیون زن؟ راستی، چرا تصور کردن مرد و زن در برخی از مشاغل، راحتتر از شغلهای دیگر است؟ آیا این تفاوت انتخاب شغل، ریشه در تفاوتهای جسمی و ذهنی دارد یا ریشهاش اختلافات فرهنگی و عرفی است که در هر جامعهای فرق میکند؟ در مطلب این هفته قصد داریم درباره این تفاوت انتخاب شغل بین زنها و مردها صحبت کنیم و عوامل موفقیت یا شکست هر کدام را بیشتر بشناسیم...
طبیعی است که درنهایت، هر فردی بر مبنای جنسیت مذکر یا مونث خود، گزینههای بیشتر یا کمتری به عنوان شغل آینده در جلوی پایش خواهد داشت. احتمال آنکه سرباز جنگ از بین مردان انتخاب شود، همیشه بیشتر است تا منشی دفتر، یا احتمال آنکه مربی مهدکودک از بین زنان انتخاب شود، بیشتر است تا راننده اتوبوس. این تفاوت از کجا حاصل میشود؟ چه علل دیگری بر این موضوع تاثیر گذارند؟ علل متفاوتی را میتوان برای این قضیه برشمرد ولی دو علت اصلی که بیشتر راجع به آنها صحبت خواهیم کرد، عبارتاند از:
▪ تفاوتهای ذاتی بین دو جنس زن و مرد (تفاوتهای جسمی و ذهنی)
▪ تفاوت نگرش جامعه و عرف موجود به نقشهای زن و مرد
در اینکه زن و مرد تفاوتهای زیادی با یکدیگر دارند، تردیدی نیست. اما کدام یک از این تفاوتها باعث میشود که در شغل خاصی مردان موفقتر باشند (یا حالا بگوییم گرایش بیشتری داشته باشند) و در شغل دیگری، زنان بهتر جلوه کنند. بخشی از این تفاوتها، به دلیل تفاوت بین ساختار مغز در زنان و مردان و نحوه واکنشدهی مغز به اتفاقات و محرکها است. تعدادی از تفاوتهای بین مغز در زن و مرد عبارتاند از:
▪ زنان از هر دو نیمکره مغزشان کار میکشند، مردان از یک نیمکره
فرآیند پردازش مغزی در مردان در سمت چپ مغز بهتر و سریعتر از زنان است، در حالی که زنان از دو نیمکره مغزشان تقریبا به طور یکسان استفاده میکنند. به همین دلیل است که مردان با فعالیتها و کارهای مرتبط با سمت چپ مغز مثل حل کردن مساله از دیدگاه انجام یک کار و وظیفه، موفقترند؛ در حالی که زنان راههای خلاقانهتری برای حل مشکلات پیدا میکنند و موقع برقراری ارتباط با دیگران، به احساسات بیشتر اهمیت میدهند.
همچنین دو بخش از مغز که مربوط به یادگیری زبان و تکلم هستند، در مغز زنان بزرگتر از مغز مردان است. به همین دلیل است که زنان معمولا در مسایل مرتبط با یادگیری و استفاده از زبان و کلمات و یا تفکر و اندیشیدن کلامی، قویترند. در حالی که مردان، اطلاعات مرتبط با تکلم و زبان را در نیمکره غالب خودشان پردازش میکنند، زنان این کار را در هر دو نیمکره انجام میدهند. این تفاوت تا حدی توجیه میکند که چرا پس از سکته مغزی در ناحیه مرتبط با کلام و صحبت کردن، عمده زنان میتوانند بهبود پیدا کنند، در حالی که مردان ممکن است نتوانند از شر آن رها شوند.
▪ زنان در ارتباط از مردان موفقترند
توانایی برقراری ارتباط در زنان موثرتر از مردان است. اما فقط این نیست بلکه زنان در تمرکز بر پیدا کردن راهحلی که به درد جمع بخورد، صحبت کردن درباره مشکلات و مسایل و همچنین به کار بستن ابزارهای غیرکلامی مثل لحن صدا، احساسات و همدردی، به مراتب موفقتر از مردان هستند، در حالی که تمرکز مردان بیشتر بر وظیفه و کاری است که به آنها سپرده شده است، ضمن آنکه کمتر حرف میزنند و کمتر در جمع حاضر میشوند. زنان در بیان احساسات یا گرفتن نکات احساسی اطرافیان قویترند، در حالی که مردان معمولا در فهمیدن عواطفی که بیان نشده باشد و به شکل کلام و صحبت در نیامده باشد، مشکل دارند. به همین دلایل است که برقراری ارتباط بین زن و مرد، گاهی به مشکلات زیادی برمیخورد و ضمنا نوعدوستی بین مردان با همدیگر، با دوستی زنان با یکدیگر تفاوت فاحشی دارد.
▪ مردان در محاسبات ذهنی و ریاضی از زنان موفقترند
ناحیهای از مغز خصوصا (در سمت چپ) به نام لوب کناری- پایین (IPL) در مردان بزرگتر از زنان است. همین قضیه، بخش عمدهای از مهارت مردان در توانایی محاسبات ذهنی و عملکرد ریاضی بهتر را توجیه میکند. جالب اینجاست که در بررسی مغز انیشتین هم مشخص شد که این بخش از مغز او، به شکلی غیرمعمول، بزرگتر از حد عادی است. IPL اطلاعات حسی را هم در مغز تفسیر و بررسی میکند و چون بخش بزرگتر آن در زنان سمت راست است، محرکهای خاص مثل گریه کردن کودک هنگام شب (بهعنوان یک ورودی حسی)، توسط زنان بیشتر درک میشود تا مردان.
▪ مردان مبارزهطلبند، زنان محافظهکار
در پاسخ به استرسهای زندگی، محیط اطراف و کار، مردان بیشتر به صورت «مبارزه» واکنش نشان میدهند، در حالی که واکنش زنان بیشتر بهصورت «محافظت» بروز میکند. زنان بیشتر مراقب محافظت از خودشان و بچهها و تشکیل روابط گروهی قوی هستند، در حالی که مردان معمولا به جنگ شرایط ایجادکننده استرس میروند. بحث درباره این واکنشهای مختلف، از عهده این مطلب خارج است ولی همینقدر بدانیم که هورمون استروژن در بدن زنان و هورمون تستوسترون در بدن مردان، اثرات متفاوتی از بقیه هورمونهای استرس را در بدن هر کدام موجب میشوند.
▪ زنان، پرستاران بهتری هستند
بخش سیستم لیمبیک مغز (در ناحیه عمقی) که پردازشگر عواطف انسانی است، در زنان بزرگتر از مردان است. به همین دلیل زنان با احساسات خود بیشتر در ارتباطاند و راحتتر میتوانند آن را بیان کنند و با این کار، سریعتر و بهتر به دیگران تعلقخاطر پیدا کنند. به همین دلیل است که زنان بهتر از مردان میتوانند مراقب یا پرستار کودکان باشند.
▪ مردان در فعالیتهای فیزیکی موفقترند
اندازه مغز مردها حدود ۱۱ تا ۱۲ درصد بزرگتر از مغز زنهاست. این تفاوت اندازه، هیچ ربطی به ضریب هوشی ندارد. اصلیترین نکتهاش، تفاوت جثه زن و مرد است. مردان به دلیل برخورداری از توده عضلانی بیشتر (در مقایسه با زنان که توده عضلاتشان کمتر است و یکی دیگر از تفاوتهای جسمی به جز قضیه مغز، در همین تفاوت قدرت و قوای فیزیکی است)، نیاز به تعداد نورونهای بیشتری دارند تا بتوانند از عهده کنترل این جثه بزرگ برآیند.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 470]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن