تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):آيا به چيزى با فضيلت تر از نماز و روزه و صدقه (زكات) آگاهتان نكنم؟ و آن اصلاح ميان م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817124266




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

توليد اسپرم از سلول هاي بنيادي


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: محققان انگليسي موفق به توليد اسپرم انساني از سلول هاي بنيادي جنيني شده اند اما از نظر برخي کارشناسان اين اسپرم ها کارايي اسپر ماتوزوئيد واقعي را ندارد. به گزارش خبرگزاري فرانسه، محققان دانشگاه نيوکاسل و موسسه «سلول هاي بنيادي» در شمال شرقي انگليس به سرپرستي پروفسور کريم نايرنيا موفق به کشف تکنولوژي جديد شده اند که با توسل به آن مي توان اسپرم انساني را در آزمايشگاه به کمک سلول هاي بنيادي حامل کروموزوم xy(مردانه)توليد کرد. بر اساس تحقيقاتي که در مجله «سلول هاي بنيادي» به چاپ رسيده است، اين نوع توليد اسپرم مشکلاتي نيز به دنبال دارد به طور مثال اسپرم تفسير سرنوشتي که ژن ها رقم زده اند آزمايشگاهي از نظر قانوني براي بارور کردن تخمک مناسب نيست و کارايي نخواهد داشت اما متخصصان اميدوارند با قانوني کردن اين مساله بتوانند درماني مناسب براي ناباروري مردانه بيابند.
مراحل کار

دستيابي به اين هدف، محققان از سلول هاي بنيادي که از جنين به وجود آمده در خارج از رحم برداشته شده بود، استفاده کردند. اين سلول ها در درجه حرارت مناسب در محلولي شيميايي قرار گرفت و به اين ترتيب سلول هايي که منشا تخمک و اسپرماتوزوئيد ها بودند از ديگر سلول ها جدا شدند. با کمک تکنولوژي پيشرفته تري در دانشگاه نيوکاسل سلول هاي بنيادي حامل کروموزوم xy نيز براي ساخت اسپرم جدا و کشت شدند. در کنار آن از سلول هاي حاصل کروموزوم xy نيز اسپرماتوگوفي که پايه ابتدايي ساخت اسپرماتوزوئيد است، گرفته شد. به گفته محققان آزمايشگاه اخير براي توليد اسپرم از سلول هاي بنيادي روياني ثابت کرده است که کروموزم y براي توليد اسپرم ضروري است. کشف اين مطلب از اهميت بالايي برخوردار است زيرا به محققان اين امکان را مي دهد تا به طور دقيق بر جزئيات روند تشکيل اسپرم تحقيق کنند و در نتيجه دلايل ناباروري مردانه و علل بروز آن را شناسايي کنند.
شک و شبهه

برخلاف خوش بيني محققان اين پروژه بسيارند متخصصاني که با شک و ترديد به موفقيت ساخت اسپرم توسط گروه پروفسور نايرنيا نگاه مي اندازند. به عنوان مثال دکتر آلن پاسي، استاد دانشگاه شفيلد به عنوان يک متخصص زيست شناس و بيولوژيست اسپرم با 20 سال سابقه درخشان کاري معتقد است اسپرم ساخته شده از سلول هاي روياني نمي تواند يک اسپرماتوزوئيد باشد. به عقيده وي گرچه اين اسپرم هويت ژنتيکي و نشانه هاي اسپروماتوزئيد انساني را دارد اما سلول هاي اسپرماتوزوئيد ريخت شناسي سلولي خاصي دارند و نوع فعاليت و رفتاري ويژه دارند که به آن اشاره نشده است.
پرسش و پاسخ:

در ادامه مصاحبه دکتر استفان ويويل، مدير آزمايشگاه بيولوژي تهيه سلول هاي بنيادي استراسبورگ در مي خوانيم:
آيا واقعاً شما موفق به توليد اسپرماتوزوئيد شده ايد؟

خير. اين اسپرم، اسپرماتوزوئيد واقعي انساني نيست بلکه نمونه اوليه بسيار مشابه است.براي توليد اسپرماتوژن ها بايد از مراحل زيادي عبور کرد که اولين آن توليد دقيق اسپرماتوزوئيد و تقسيم سلولي است و متاسفانه ما هنوز موفق به اجراي دقيق مراحل آخري نشده ايم بنابراين نمي توان گفت اسپرم ساخته شده يک اسپرماتوزوئيد واقعي است.
توليد اين اسپرم چه فايده اي دارد؟

بسياري از مردان به دليل مسايل ژنتيکي و محيطي قادر به توليد اسپرم نيستند. ما از سلول پوست اين افراد، سلول بنيادي تهيه مي کنيم و از آن اسپرم مي سازيم و درنهايت با لقاح مصنوعي امکان بارور بودن رابراي آنها ممکن مي سازيم. البته بايد گفت که ما هنوز قادر به بارور ساختن مردان از طريق اين اسپرم نيستيم و آزمايشات انجام شده روي موش ها نيز موفقيت هاي بسيار کمي به دنبال داشته است. توجه به اين موضوع نيز لازم است از آنجا که اسپرماتوزوئيد حامل کد ژنتيکي است، کوچک ترين اشتباه در توليد آن عواقب وخيمي به دنبال دارد. آزمايشات روي موش ها نشان داده است کوچک ترين اشتباه سبب تولد موش هاي ناقص الخلقه مي شود.
مشکل اصلي شما در انجام اين تحقيق چه بوده است؟

خوشبختانه بر خلاف بسياري از کشورها انجام اين گونه تحقيقات در فرانسه منع قانوني ندارد و بررسي ها روي حيوانات ادامه خواهد داشت. مشکل اصلي بودجه است و تهيه سلول هاي بنيادي و دوم قانوني شدن هميشگي. در سال 2004 بر اساس قانوني که در رابطه با بيواتيک تصويب شد به مدت 5 سال تحقيق روي سلول هاي بنيادي آزاد اعلام شد اما اين فرصت دارد به سر مي آيد:
منبع:فيگارو
منبع :روزنامه سلامت شماره 228.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 158]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن