تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 1 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):زراعت در زمين هموار مى رويد، نه بر سنگ سخت و چنين است كه حكمت، در دل هاى متواضع...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817554929




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

انفاق در اسلام


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: به نام خداانفاق در اسلام از جایگاه والایی برخوردار است به طوریکهبیش از ۱۲۰ آیه از قرآن مجید به موضوع انفاق - در قالب زکات[۱]، صدقه و انفاق- اشاره مینمایند. قرآن کریم در دهها مورد با تعابیر مختلف آن را همردیف نماز قرار داده است. خداوند(ج) در سورهی توبه در مورد وجوب أخذ انفاق از ثروتمندان فرموده است: خُُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَ تُزَکِّیهِم بِهَا[۲]یعنی: (ای پیامبر) از اموالشان زکات بگیر تا بدین وسیله آنان را پاک و مزکّی گردانی. در اوایل سورهی بقره هم در توصیف تقوا پیشگان فرموده است: الَّذِینَ یؤْمِنُونَ بِالْغَیبِ وَ یقِیمُونَ الصَّلَوةَ وَ مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ ینْفِقُونَ.[۳] یعنی: کسانی که به غیب ایمان میآورند و نماز به پای میدارند و از آنچه روزیشان کردهایم انفاق میکنند. و بالاخره در جای دیگری در همین سوره فرموده است: وَ أقِیمُواْ الصَّلَوةَ وَ آتُواْ الزَّکَاةَ وَ ارْکَعُواْ مَعَ الرَّاکِعِینَ.[۴] یعنی: و نماز را به پا دارید و زکات را بپردازید و با نماز گذاران نماز بخوانید. در قرآن جهاد با مال بیش از جهاد با نفس مطرح گردیده است چون جهاد با مال، علاوه بر اینکه همراه جهاد نفس مطرح گردیده، در آیات فراوانی به تنهایی نیز، به آن اشاره شده است. از جمله: وَمَا لَکُمْ أَلَّاتُنفِقُواْ فِی سَبِیلِ اللهِ وَ لِلهِ مِیراثُ السَّمَوَاتِ وَ الْأَرْضِ لَا یسْتَوِی مِنکُم مَّنْ أَنفَقَ مِن قَبْلِ الْفَتْحِ وَقَاتَلَأُوْلَئِکَ أَعْظَمُ دَرَجَةً مِّنَ الَّذِینَ أَنفَقُواْ مِن بَعْدُ وَ قَاتَلُواْ وَ کُلًّاوَعَدَ اللهُالْحُسْنَی وَاللهُ بِما تعمَلونَ خبیرٌ[۵] یعنی: چرا در راه خدا نباید ببخشید و خرج کنید، و حال اینکه برجایماندهی آسمانها و زمین به خدا میرسد، کسانی از شما که پیش از فتح (مکّه) بخشیدهاند و جنگیدهاند، برابر و یکسان نیستند ، آنان درجه و مقامشان فراتر و برتر از درجه و مقام کسانی است که بعد از فتح بذل و بخشش نمودهاند و جنگیدهاند .اما بههر حال، خداوند به همه، وعدهی پاداش نیکو میدهد، و او آگاه از هر آن چیزی است که میکنید. همچنانکه دیدیم در قرآن کریم و نیز در سنّت صحیح نبوی نماز و بخشش مال همواره در کنار هم ذکر شدهاند، چرا که ارتباط محکمی میان این دو وجود دارد و اسلام بدون آنها معنی پیدا نمیکند، چون نماز به عنوان ستون دین مطرح است که هر کس آن را به پا دارد، دین را به پا داشته است و هر کس آن را منهدم سازد، دین خود را منهدم ساخته است. انفاق به عنوان پلی به سوی اسلام مطرح است که هر کس از آن عبور کند نجات پیدا میکند و هر کس نسبت بدان بیتوجه باشد، هلاک میشود. قرآن کریم بخشش مال را از اوصاف مؤمنان و نیکوکاران و تقوا پیشگان و منع آن را از اوصاف مشرکان و منافقان قرار داده است. انفاق در واقع محک ایمان و دلیل اخلاص و وجه تمایز بین اسلام و کفر، ایمان و نفاق و تقوی و فجور است.[۶] بدون پرداخت زکات، انسان در زمرهی مؤمنان رستگار قرار نمیگیرد، چرا که خداوند متعال یکی از اوصاف مؤمنان رستگار را پرداخت زکات معرفی کرده و فرموده است: ذلِکَ الْکِتَابُ لَارَیبَ فِیهِ هُدًی لِّلْمُتَّقِینَ * الَّذِینَ یؤْمِنُونَ بِالْغَیبِ وَ یقِیمُونَ الصَّلَوةَ وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ ینْفِقُونَ.[۷] یعنی: این کتاب که هیچ تردیدی در آن نیست هدایت برای تقوا پیشهگان است. آن کسانیکه به غیب ایمان میآورند و نماز را بر پا میدارند و از آنچه که روزیشان کردهایم انفاق مینمایند. همچنین بدون پرداخت انفاق، انسان در زمرهی نیکوکاران راه یافته قرار نمیگیرد، چون یکی از اوصاف آنان پرداخت انفاق است. خداوند متعال میفرماید: هُدًی وَ رَحْمَةً لِّلْمُحْسِنینَ، الَّذِینَ یقِیمُونَ الصَّلَوةَ وَ یؤْتُونَ الزَّکَاةَ وَ هُمْ بِالْآخِرَةِ هُمْ یوقِنُونَ.[۸] یعنی: (آیات قرآن) هدایت و رحمت برای نیکوکاران است، کسانی که نماز را اقامه کرده و زکات را میپردازند و به آخرت یقین دارند. قرآن کریم عدم پرداخت انفاق را یکی از اوصاف مشرکان و منافقان قرار داده و فرموده است: وَیلٌ لِّلْمُشْرِکینَ، الَّذِینَ لَا یؤْتُونَ الزَّکَاةَ وَ هُمْ بِالْآخِرَةٍ هُمْ کَافِرُونَ.[۹] یعنی: وای به حال مشرکان، کسانی که زکات را نمیپردازند و به آخرت هم کفر ورزیدهاند. انفاق باعث میشود که انسان مشمول رحمت واسعهای قرار گیرد که خداوند(ج) برای مؤمنان تقوا پیشه در نظر گرفته است: وَ رَحْمَتِی وَسِعَتْ کُلَّ شَیءٍ فَسَأَکْتُبُهَا لِلَّذِینَ یتَّقُونَ وَ یؤْتُونَ الزَّکَاةَ وَ الَّذِینَ هُمْ بِآیاتِنَا یؤْمِنُونَ.[۱۰] یعنی: و رحمت من همه چیز را در برگرفته است و آن را برای کسانی مقرر خواهم داشت که تقوا پیشه میکنند و زکات را میدهند و آنان که به آیات ما ایمان میآورند. انفاق در اسلام بذل و بخششی نیست که ثروتمندان بهوسیلهی آن بر فقرا و ثروتمندان منّت نهند، بلکه یک فریضهی دینی است که انکار آن منجر به کفر و اهمال آن موجب فسق میشود. از این روی خداوند متعال کسانیکه انفاق را نمیدهند، با عذابی دردناک مورد تهدید قرار داده و فرموده است: وَالَّذِینَ یکْنِزُونَ الذَّهَبَ وَ الْفِضَّةَ وَ لَا ینْفِقُونَهَا فِی سَبِیلِ اللهِ فَبَشِّّرْهُم بِعَذابٍ ألِیمٍ، یوْمَ یحْمَی عَلَیهَا فِی نَارِ جَهَنَّمَ فَتُکْوَی بِهَا جِبَاهُهُمْ وَ جُنُوبُهُمْ وَ ظُهُورُهُمْ هَذَا مَا کَنَزْتُمْ لِأَنفُسِکُمْ فَذُوقُواْ مَا کُنتُمْ تَکْنِزُونَ.[۱۱] یعنی: و کسانی که طلا و نقره را اندوخته میکنند وآن را در راه خدا انفاق نمینمایند، آنان را به عذابی دردناک بشارت ده، روزی که این سکهها در آتش دوزخ تافته میشوند و با آنها پیشانیها، پهلوها و پشتهایشان داغ میگردد. (و بدیشان گفته میشود این همان چیزی است که برای خویشتن اندوخته میکردید، پس بچشید مزهی آنچه را که میاندوختید. پیامبر(ص) در حدیثی که بخاری از ابوهریره(رض) روایت کرده است میفرماید: «مَنْ آتاهُ اللهُ مالاً فَلَمْ یؤدِّ زکاتَهُ، مُثِّلَ لَهُ یومَ الْقِیامَةِ شَجاعاً أقْرَع، لَهُ زَبِیبَتانِ، یطَوِّقُه یوْمَ الْقِیامَةِ، ثُمَّ یأخُذُ بِلِهْذَمَتَیهِ ثُمَّ یقُولُ: أنَا مالُک، أنا کَنزُک» یعنی: «کسی که خداوند به او مالی بدهد و زکات آن را پرداخت نکند در روز قیامت مالش به صورت مار کچلی در میآید که دو نقطه سیاه بر روی دو چشم دارد و خود را به دور گردن او میپیچد. سپس بنا گوشهایش را میگیرد و میگوید: «من مال شما و گنجینهی شما هستم.» سپس پیامبر(ص) این آیه را تلاوت کرد که:[۱۲] وَ لَا یحْسَبَنَّ الَّذِینَ یبْخَلُونَ بِمَا ءَاتَاهُمُ اللهُ مِن فَضْلِهِ هُوَ خَیراً لَّهُم بَلْ هُوَ شَرٌ لَّهُمْ سَیطَوّقُونَ مَا بَخِلُواْ بِهِ یوْمَ الْقِیامَةِ[۱۳] یعنی: آنان که بدانچه خدا از فضل و نعمت خود بدیشان عطا کرده است، بخل میورزند، گمان نکنند که این کار برای آنان خوب است، بلکه این کار برای آنان بد است (و به زیان آنان تمام می شود) در روز قیامت آنچه که بدان بخل ورزیدهاند، طوق گردن آنان میگردد. نظر به اهمیت خاص بخشش مال نزد خداوند متعال، زکات (انفاق) یکی از پنج رکن اسلام است: «بُنِی الاسلام علی خمسٍ: شهادة أن لا اله الاّ الله و أنَّ محمداً رسولُ الله و إقام الصلوة و ایتاء الزکوة و حج البیت و صوم رمضان»یعنی: «.........» نیز بهخاطر همین جایگاه والای انفاق در اسلام بود که وقتی عدهای در زمان خلافت ابوبکر صدّیق(رض) از پرداخت انفاق خودداری کردند، ایشان به شدّت با آنان برخورد کرد و در پاسخ به مخالفان جنگ با مانعین زکات، سخن جاودانی از خود بهجای گذاشت و فرمود: «وَالله لَأُقاتِلُنََّّ مَنْ فَرَّقَ بَینَ الصَّلَوةِ وَ الزَّکاةِ فَإنَّ الزَّکاةِ حَقُّ الْمالِ، وَاللهِ لَوْمنَعَونی عقالاً کَانُوا یؤَدُّونَه الی ِرَسُولِ اللهِ لَقاتَلْتُهُمْ عَلی مَنْعِه»[۱۵]یعنی: «به خدا قسم با کسی که نماز و زکات را از هم جدا سازد خواهم جنگید، چون زکات حق مال و ثروت است. به خدا قسم اگر ریسمانی را که به پیامبر(ص) میدادند از من منع کنند، به خاطر آن، با آنان میجنگم.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 253]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن