تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 31 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):ای على! عقل چيزى است كه با آن بهشت و خشنودى خداوند رحمان به دست مى‏آيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817330162




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بدعت‌هاي خطرناك آموزشي رسانه‌ها در خدمت تجارت آموزشي - ابراهيم اصلاني


واضح آرشیو وب فارسی:بازتاب آنلاین: بدعت‌هاي خطرناك آموزشي رسانه‌ها در خدمت تجارت آموزشي - ابراهيم اصلاني
وقتي رسانه‌ها و به‌خصوص صداوسيما كه رسانه‌اي ملي محسوب مي‌شود محل تاخت و تاز انواع آگهي‌هاي ضدآموزشي قرار مي‌گيرند و فعاليت‌هاي ضديادگيري را با پوشش بسيار گسترده تبليغ مي‌كنند اين سوال‌ها پيش مي‌آيد؛ اگر در اين كشور براي ساخت ديگ زودپز، اجاق‌گاز، بيسكويت و شكلات استانداردي وجود دارد، استاندارد فعاليت‌هاي آموزشي چيست؟ اگر براي كنترل استانداردهاي انواع وسايل و اقلام، مراجعي وجود دارند، مرجع كنترل و ارزشيابي فعاليت‌هاي آموزشي كجا است؟ اگر براي رعايت انواع مسائل ايمني و بهداشتي و شهروندي برنامه‌هاي هشداردهنده از طريق تلويزيون و ساير امكانات اطلاع‌رساني پخش مي‌شود، چه كساني و چگونه بايد در مورد بدعت‌هاي خطرناك آ‌موزشي هشدار دهند؟

20-15 سال پيش، آموزش و پرورش سايه بعضي از موسسه‌هاي خلق‌الساعه و بدون اعتبار علمي را كه مدعي فعاليت‌هايي از قبيل آزمون‌ها و كنكورهاي آزمايشي، چاپ كتاب‌هاي كمك‌درسي، برنامه‌ريزي و مشاوره، تست‌زني و... بودند، با تير مي‌زد و حداقل اگر زورش به آنها نمي‌رسيد در حرف و شعار، اعلام مخالفتي مي‌كرد اما آموزش و پرورش امروز، نه فقط در برابر اينگونه بدعت‌هاي آموزشي سكوت اختيار كرده، بلكه در مواردي، خود وارد گود شده است. امروز، فرهنگيان براي ثبت‌نام فرزندشان در آزمون‌هاي آزمايشي فلان موسسه كه 15 سال پيش اصلا آن را قبول نداشتيم، از تخفيف‌هايي بهره مي‌گيرند. امروز، بخش‌هاي مختلف آموزش و پرورش وارد عقد قرارداد با اين موسسه‌ها كه الان ديگر از قدرت مالي غيرقابل تصوري برخوردار هستند، شده‌اند.

تاسف‌بارتر آنكه صداوسيما و روزنامه‌ها و مجله‌ها، بي‌خيال هر نوع ملاك و استانداردي، با عقد قراردادهاي كلان، فقط به سود خود مي‌انديشند. طنزآميز و تاسف‌آور است كه بالاخره پيگيري‌هاي متوليان رسمي و غيررسمي بهداشت كشور باعث شد كه تلويزيون و رسانه‌هاي ديگر، تبليغات انواع چيبس و پفك‌نمكي را محدود كنند اما در همين زمان، تبليغ انواع بدعت‌هاي خطرناك آموزشي از يك طرف گسترش يافته و از طرف ديگر، هيچكس حتي وزارت آموزش و پرورش، نه هشداري مي‌دهد و نه ابعاد موضوع را پيگيري مي‌كند. يعني خطر پفك‌نمكي از تبليغ روش‌هاي نادرست آموزشي بيشتر است؟! يعني برنامه‌ريزي آموزشي مبتني بر آزمون‌هاي مكرر كه اقدامي بسيار ناقص و معيوب است از نظر آموزشي اشكالي ندارد ولي خوردن يك بسته چيپس خيلي خطرناك است؟!

نمونه‌هايي از بدعت‌ها

به مواردي از مهم‌ترين بدعت‌هاي خطرناك آموزشي اشاره مي‌كنم.

1- آزمون‌هاي آزمايشي: در اين‌باره دو نكته قابل توجه است؛ اول تعداد آزمون‌ها است. بدون آنكه قصد ورود به مباحث سنجش و ارزشيابي را داشته باشم سوال مي‌كنم مبناي برگزاري 20-15 آزمون و كنكور آزمايشي طي يك‌سال تحصيلي چيست؟ دوم، نحوه اجراي آزمون‌ها و نحوه بهره‌گيري از نتايج آنها است. ارزشيابي تكويني به منظور كشف مشكلات يادگيري دانش‌آموزان و نواقص آموزش معلم انجام مي‌شود تا با اقدام به‌موقع معلم روبه‌رو شوند. آزمون آزمايشي، فقط به اعلام نمره و تعيين ضعف‌هاي كلي اكتفا مي‌كند، پس كاستي‌ها و مشكلات كجا جبران مي‌شوند؟ توسط چه كسي و با كدام تحليل؟

2- كتاب‌هاي كمك درسي: روزگاري بود كه بردن يك كتاب كمك درسي يا حل‌المسائل به مدرسه، نوعي جرم محسوب مي‌شد اما عجيب است كه امروزه خود معلم‌ها خريد اين كتاب‌ها را به دانش‌آموزان توصيه مي‌كنند! تنوع شگفت‌انگيز و گيج‌كننده انواع كتاب‌هاي تست و كمك‌درسي، بيش از هر چيز، بيانگر ضعف و ناكارآمدي آموزش و پرورش است.

3- آموزش‌ها و كتاب‌هاي تيزهوشان: در حالي كه از نظر آماري درصد بسيار ناچيزي از دانش‌آموزان مي‌توانند تيزهوش ناميده شوند (گفتم كه از نظر آماري، وگرنه ديدگاه‌هاي ديگري هم در اين باره وجود دارد)، انواع تبليغات به نام تيزهوشان از چند جنبه قابل توجه است؛ اول، عنوان تيزهوش براي هر پدر و مادري جذاب و اغواكننده است. دوم، در فضاي رقابتي هر پدر و مادر و دانش‌آموزي تصور مي‌كنند كه مي‌توانند شانس‌شان را آزمايش كنند، سوم، با جذب مخاطب بيشتر، امكان درآمدزايي هم افزايش مي‌يابد. بدين ترتيب به نام نخبگان و تيزهوشان، دكاني باز مي‌شود كه اگر به نفع هم نباشد حداقل عده‌اي به مال و منالي مي‌رسند، پس تيزهوشان را به ياد آر...!

4- برنامه‌ريزي آموزشي: هر نوع برنامه‌ريزي‌اي نيازمند توجه به ويژگي‌هاي فرهنگي و فردي است در حالي كه در بيشتر اقداماتي كه با اين عنوان صورت مي‌گيرد هدف عمده كاري عمومي و كليشه‌اي است كه منجر به درآمد شود. يكي از ضعف‌هاي بسيار جدي آموزش و پرورش، ناديده گرفتن نيازهاي دانش‌آموزان در مورد آشنايي با روش‌هاي برنامه‌ريزي، مطالعه و درس خواندن است. متاسفانه موسسه‌هاي مختلف از اين آب گل‌آلود، با فرصت‌طلبي و موقعيت‌شناسي، به خوبي سود مي‌برند.

5- مشاوره و پشتيباني: بدون تعارف، مشاوره و آنچه كه بر آن نام پشتيباني گذاشته‌اند توسط موسسه‌ها به بازي گرفته شده است. مشاوره فعاليتي كاملا تخصصي است و تعريف مشخصي دارد. فعاليت‌هايي كه به نام مشاوره صورت مي‌گيرند، اولا سنخيتي با اين كار تخصصي ندارند و ثانيا در اكثر موارد، افراد مدعي، تخصص و صلاحيت اين كار را ندارند. بد نيست ببينيد در موسسه‌ها، چه كساني و با چه قيمتي كارهاي مشاوره، برنامه‌ريزي و پشتيباني را انجام مي‌دهند.

6- تست‌زني: يكي از آفت‌هاي بسيار بسيار جدي كنكور، رواج تست‌زني است كه دامنه آن حتي به مدارس ابتدايي هم رسيده است. تست‌زني چه در قالب چاپ انواع كتاب‌ها و چه در قالب آموزش‌هاي مختلف، از نظر تجاري، بازار بسيار داغي دارد.

چه كسي اهميت مي‌دهد كه نتيجه اين رويه، حافظه‌پروري و آموزش كليشه‌اي است!

7- از بين رفتن سال تحصيلي: اين آفتي است كه مدارس غيرانتفاعي و موسسه‌هاي كنكوري براي آموزش و پرورش به ارمغان آورده‌اند. كشاندن دانش‌آموزان به مدرسه در ايام تابستان آن هم براي اهدافي كه به ظاهر براي پيشرفت هستند از نظر تربيتي كاملا نادرست است.اين رشته سر دراز دارد، آنچه نوشتم تذكري بود بابت خطراتي كه بدعت‌هاي آموزشي، آموزش و پرورش و نظام تربيتي كشور را تهديد مي‌كند. اميدوارم اين مقاله حداقل به چند نتيجه بينجامد:

1- آموزش و پرورش و در مواردي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و ساير نهادهاي متولي، رويه سكوت و انفعال خود را شكسته و با احساس تعهد و مسووليت وارد عمل شوند. ‌

2- ملاك‌ها و استانداردهاي مشخصي براي فعاليت‌ها و برنامه‌هاي آموزشي و به تبع آن، براي آگهي‌ها و تبليغات آموزشي تدوين شود.

3- همانند موسسه استاندارد، نهادها و مراجعي براي ارزشيابي و كنترل فعاليت‌هاي آموزشي و به تبع آن، براي تبليغات آموزشي تعيين شود. وقت و سرمايه مردم ارزش دارد و مهم‌تر از آن، آينده و سرنوشت نسل امروز است. آيا حساسيت و تعهدي در اين باره وجود دارد؟

انتهاي خبر // روزنا - وب سايت اطلاع رساني اعتماد ملي//www.roozna.com
------------

------------
 دوشنبه 15 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: بازتاب آنلاین]
[مشاهده در: www.baztabonline.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 95]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن