تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس غمى از غم‏هاى دنيا را از مسلمانى برطرف نمايد، خداوند غمى از غم‏هاى روز قي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817039529




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

شركتي كه مشمول واگذاري مي شود اطلاعات خود را به صورت كامل در اختيار سازمان بورس قرار نمي دهد شركت ها به بدنه دولت چسبيده اند


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: شركتي كه مشمول واگذاري مي شود اطلاعات خود را به صورت كامل در اختيار سازمان بورس قرار نمي دهد شركت ها به بدنه دولت چسبيده اند
گروه اقتصادي؛ نشست نظارت بر معاملات متكي بر اطلاعات نهاني در بازار سرمايه ايران با همكاري كانون نهادهاي سرمايه گذاري و با حضور مسوولان سازمان بورس و جمعي از فعالان بازار سرمايه كشور برگزار شد. در اين نشست عضو شوراي عالي بورس با تاكيد بر اينكه شركت هاي مشمول واگذاري موظفند تمام اطلاعات خود را منتشر كنند، گفت؛ اطلاعات بر اين مبنا است كه بازار چه ميزان كارايي دارد، در غير اين صورت بازار دچار عدم كارايي مي شود، بنابراين فرآيند اطلاعات بايد ضابطه مند شود. محمدرضا پورابراهيمي در اين نشست، اشكالات عرضه هاي اصل 44 را مورد توجه قرار داد و گفت؛ شركتي كه مشمول واگذاري مي شود اطلاعات خود را به صورت كامل در اختيار سازمان بورس قرار نمي دهد. براي مثال در شركت مخابرات و پيش بيني سود اشكال جدي وجود داشت و اين اشكال نه به واسطه اين است كه دولت بخواهد شركت ها را عرضه كند و منابع را گرفته و بازار را دچار تنش كند بلكه دولت تصميم به واگذاري شركت هاي زيرمجموعه خود دارد ولي متاسفانه چسبندگي به بدنه دولت در شركت ها وجود دارد.

وي به تهيه آيين نامه مربوط به شركت هاي اصل 44 در شوراي عالي بورس اشاره كرد و افزود؛ در اين آيين نامه، شركت هاي مشمول اصل 44 همانند ساير شركت هايي كه پذيرش مي شوند ضوابط را اعلام مي كنند.

عضو شوراي عالي بورس تصريح كرد؛ متاسفانه در يك سال گذشته شركت خصوصي وارد بورس نشده است و اين جاي تاسف است زيرا در حال حاضر زورمان به بخش خصوصي رسيده است تا ضوابط را به طور دقيق رعايت كند و در حوزه سياستگذاري در شوراي عالي بورس تمام ضوابطي كه قانون معين كرده، مربوط به بخش خصوصي است، در حالي كه بخش دولتي هم بايد اين قوانين را رعايت كند.

به اعتقاد وي سازمان بورس به عنوان مجري فعاليت هاي بازار سرمايه در بخش نظارت بايد با قدرت و صلاحيت بيشتري اين كار را انجام دهد زيرا فضاي موجود در كشور به اين جمع بندي رسيده است ولي اقدامات صورت گرفته پاسخگوي وضعيت فعلي بازار سرمايه نيست لذا پيشنهاد اين است كه در چارچوب حوزه نظارت فرآيند بهتري صورت گيرد، بنابراين آمادگي لازم در شوراي عالي بورس وجود دارد تا پيشنهاد مورد نظر سازمان بورس در شورا به تصويب برسد.

حاكميت اخلاق در اطلاعات نهاني ضروري است

هرچه به نهان مربوط است، اخلاق را نيز دربر مي گيرد، بنابراين موضوع مربوط به اطلاعات نهاني كه عمدتاً منجر به صدور راي نمي شود، به حاكميت اخلاق و شفافيت نياز دارد.

حسين ملاحسين آقا- رئيس هيات مديره شركت بورس كالا- نيز در نشست نظارت بر معاملات متكي بر اطلاعات نهاني در بازار سرمايه ايران با بيان اين مطلب و با اشاره به اينكه در بازار سرمايه كشور داشتن اطلاعات نهاني يك مزيت است، گفت؛ اساس موضوع اين است كه بازار سرمايه كشور بسيار محدود بوده و حجم معاملات حتي در زمان رونق زياد نيست و همه افراد با توجه به اطلاعات امروز معامله مي كنند و كسي خود را به كنكاش وادار نمي كند.

وي خاطرنشان كرد؛ موضوع فرهنگ سازي در عرضه هاي اوليه بسيار مهم بوده و ابهامات وسيع در اين مورد منجر به بسته شدن نمادها مي شود و اگر آن نماد امروز مورد بازگشايي قرار گيرد، تنها به سوالات همان روز پاسخ داده مي شود و بازار معاملات هم طبق عادت بر اساس اطلاعات روز معامله مي كند. وي اضافه كرد؛ در واگذاري ها مشاهده مي شود كه بخشي از اطلاعاتي كه تحت كنترل است به عنوان تعهدات به بازار ارائه نمي شود، در نتيجه افرادي كه وارد معاملات مي شوند بر اساس گمانه زني به خريد و فروش اقدام مي كنند. مديرعامل شركت سرمايه گذاري شركت توسعه معادن و فلزات تاكيد كرد؛ بايد تلاش شود اطلاعات نهاني در اصل 44 و عرضه هاي اوليه مورد استفاده قرار گيرد.

ارسال سه پرونده اطلاعات نهاني به دادگاه

به گزارش ايسنا در اين نشست محمود خواجه نصير رئيس اداره امور بورس ها و بازارهاي سازمان بورس با اشاره به مقررات مربوط به معاملات متكي بر اطلاعات نهاني در بازار اوراق بهادار، ويژگي هاي اطلاعات نهاني را مورد توجه قرار داد و گفت؛ اطلاعات نهاني افشانشده مهم بوده و در تصميم سرمايه گذار تاثيرگذار است و اين اطلاعات ممكن است به يك يا چند ناشر مربوط باشد، بنابراين سه ويژگي عدم افشاي اطلاعات، اطلاعات مهم و تاثير بر تصميم سرمايه گذار در قيمت سهم موثر است.

وي دارندگان اطلاعات نهاني را به دو دسته مستقيم و غيرمستقيم تقسيم كرد و با بيان اينكه نوع مقررات و تكاليف براي اين دو دسته متفاوت است، افزود؛ دارندگان مستقيم اطلاعات نهاني به مناسبت موقعيت شغلي خود به آن دست مي يابند و دارندگان غيرمستقيم به واسطه هر نوع ارتباط با دارندگان مستقيم به اطلاعات دسترسي دارند. وي اضافه كرد؛ در بحث مربوط به نظارت و كنترل در اطلاعات نهاني مخالفان موضوع، ايجاد محدوديت معاملات متكي بر اطلاعات نهاني، نظريه جرم بدون قرباني، نظريه پاداش مديريت و نظريه كارآمدي بازار را مطرح كرده و معتقدند اين امر رفاه كلي جامعه را كاهش داده و افزايش نوسان قيمت اوراق هنگام اطلاعات نهاني را شامل مي شود و مديران را از مزاياي مديريت دور مي كند، در حالي كه موافقان موضوع معتقدند اصل انصاف حكم مي كند همه به اطلاعات دست يابند، زيرا در غير اين صورت اعتماد سرمايه گذاران و قدرت نقدشوندگي كاهش يافته و كاهش اعتبار شركت و تعارض با برنامه هاي شركت درخصوص خريد سهم و تاخير در انتقال اطلاعات را موجب مي شود.

خواجه نصير با بيان اينكه طبق قانون بازار اوراق بهادار اشخاص داراي اطلاعات نهاني بايد معاملات خود را گزارش داده و تمام پرونده هاي مشكوك به اطلاعات نهاني عموماً به اين افراد مربوط مي شود، مكانيسم نظارتي معاملات نهاني را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان كرد؛ طبق قانون، مكانيسم پيشگيرانه كنترل وضع معاملات و الزام شركت ها به افشاي اطلاعات و توقف معاملات درخصوص دارندگان اطلاعات نهاني اعمال مي شود.

وي توضيح داد؛ بر اساس اقدامات پيشگيرانه، دارندگان اطلاعات نهاني بايد تغييرات را ظرف 25 روز به سازمان بورس ارسال كرده و ناشران مكلفند دارندگان اطلاعات نهاني خود را اعلام كنند كه تناقض اطلاعات ارسال شده قابل پيگيري و پيگرد است.

رئيس اداره امور بورس ها و بازارهاي سازمان بورس در ادامه اظهار كرد؛ طبق قانون اوراق بهادار، بحث مربوط به اطلاعات نهاني و سوءاستفاده از اطلاعات تنها روي اشخاص حقيقي اعمال مي شود ولي اشخاص حقوقي نيز مورد بررسي قرار مي گيرند.

خواجه نصير در مورد تعداد پرونده هاي مربوط به اطلاعات نهاني گفت؛ تاكنون سه پرونده مربوط به اطلاعات نهاني به دادگاه ارسال و يك پرونده منجر به صدور راي شده است.

وي يكي از مشكلات مربوط به معاملات متكي بر اطلاعات نهاني را اثبات موضوع دانست و تاكيد كرد؛ به دليل عدم وجود سيستم شناسايي، اشخاص و افراد به خوبي شناسايي نشده و پروسه دقيقي در اين مورد وجود ندارد، بنابراين پرونده هاي مربوط به اطلاعات نهاني و بررسي آنها جنبه پيشگيرانه دارد.

وي با بيان اينكه دستورالعمل معاملات مربوط به اطلاعات نهاني از ابتداي سال 87 اجرايي شده است، اعلام كرد؛ اخذ اطلاعات از ناشران و بانك اطلاعاتي از ابتداي سال 87 آغاز شده و اقدامات اجرايي در دو فاز در حال پيگيري است.

وي اضافه كرد؛ در حال حاضر ارسال فرم هاي مربوط به جمع آوري اطلاعات با مشكل مواجه است كه با گسترش سيستم كدال و سيستم جمع آوري اطلاعات كه به زودي آماده مي شود، اطلاعات تمامي اشخاص به صورت الكتريكي جمع آوري خواهد شد. وي در ادامه گفت؛ تعداد چهار هزار دارنده اطلاعات نهاني در بازار سرمايه كشور وجود داشته و بيشترين كاربران كدال دارندگان اطلاعات نهاني هستند.

رئيس اداره امور بورس ها و بازارهاي سازمان بورس يادآور شد؛ در شركت بورس نيز با ايجاد اداره نظارت، در راستاي وظايف خودتنظيمي به صورت موازي به موضوع معاملات مبتني بر اطلاعات نهاني پرداخته مي شود. به همين منظور سعي كرديم ابزارهاي خود را به صورت كامل در اختيار شركت بورس قرار دهيم تا جنبه پيشگيري از تخلفات ايجاد شود. به اين ترتيب اطلاعات نهاني و معاملات غيرعادي در بازار شناسايي شده و گزارش آن به سازمان ارسال مي شود، همچنين در بورس كالا هم درصدد هستيم با شروع معاملات آتي، امكان كنترل بازار به صورت موازي با سازمان بورس فراهم شود. فاز دستگاه در بورس كالا مستقر بوده و تا پايان آذر نيز سيستم نظارت مكانيزه در بورس كالا تكميل مي شود و در اين بورس هم امكان كنترل بازار فراهم مي شود. وي اطلاعات موجود در شركت را به بمبي خنثي نشده تشبيه كرد و افزود؛ طبق دستورالعمل افشاي اطلاعات، افشا فوري بوده و به محض توليد بايد از سوي ناشر منتشر شود، زيرا تمام افراد در معرض صدمات ناشي از نشت اطلاعات قرار مي گيرند. برخي اطلاعات موجود در شركت به شرط محرمانه نگه داشتن مي تواند افشا نشود و اگر چنين اطلاعاتي در شركت وجود دارد نبايد مورد سوء استفاده قرار گيرد و مسووليت آن به عهده ناشر است.
 جمعه 12 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 171]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن