تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نشانه منافق اين است كه بدى اش ناراحتش نمى كند و خوبى اش او را خوشحال نمى سازد. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820491516




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش خبري مهر/گلايه هاي ناشنوايان؛ فريادهايي كه شنيده نمي شوند


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش خبري مهر/گلايه هاي ناشنوايان؛ فريادهايي كه شنيده نمي شوند
گرگان - خبرگزاري مهر: اگر صدايشان را مي شنيديم مي ديديم چه شكايتها دارند و سكوتشان ناشي از رضايت نيست، اما آنها دردها و گلايه هايشان را بي صدا فرياد مي زنند.

به گزارش خبرنگار مهر از گرگان، به اعتقاد جمعي از كارشناسان بهزيستي، ناشنوايان قشري از جامعه هستند كه نمي‌توان آنها را معلول ناميد زيرا توانمنديهاي بسياري دارند كه مي‌توان از آنها در رشد و شكوفايي جامعه و كشور بهره برد.

در اين زمينه جمعي از مددجويان ناشنوا و كم شنواي استان گلستان در حاشيه برگزاري مراسم روز جهاني ناشنوايان در گرگان در گفتگو با خبرنگار مهر، خواستار توجه ويژه متوليان امر براي رفع مشكلات فرارو شدند.

به تاكيد آنها، كمبود امكانات، مشكلات آموزشي، فرهنگ سازي نشدن، حمايت كم و نبود بودجه مناسب را از جمله مشكلات جدي آنهاست.

اجرا نشدن قانون استخدام مددجويان و توانجويان تحت پوشش بهزيستي در مراكز دولتي و غيردولتي از ديگر مشكلات اين قشر است كه در استانها نمود بيشتري دارد.

بيش از پنج هزار و 162 مددجوي ناشنوا و كم شنوا در استان گلستان شناسايي شده است.

يك مددجوي ناشنواي گنبدي با اشاره به شعار هفته جهاني ناشنوايان امسال با عنوان " تكريم حقوق ناشنوايان " افزود: ما خواهان اجرايي شدن قانون مصوب شده براي ناشنوايان هستيم و مسئولان بايد همانطوري كه قول داده‌ اند از ما حمايت كرده و ما را از حداقل‌ها محروم نسازند.

وي اظهار داشت: ناشنوايان همچون ساير معلولان داراي روح لطيفي هستند كه بايد با استفاده از حرفه آموزي اين روحيات و استعداد خود را بروز دهند.

مددجوي ديگري، تعداد كم دستگاههاي وارده براي خوب شنيدن و از دست رفتن عمر مفيد بچه‌هاي كم ‌شنوا در كاشت حلزون را يكي از مشكلات توانبخشي اعلام كرد.

اين مددجو افزود: اگر قانون حمايت از ناشنوايان به طور كامل در جامعه عملي شود بسياري از مشكلات ما حل خواهد شد اما متاسفانه اين قانون به شكل ناقص در كشور پياده مي‌شود

مددجوي ديگري نيز عنوان كرد: بچه‌هاي ناشنواي تحت نظر بهزيستي بودجه خاصي دارند اما به دست آنها نرسيده كه اين امر حاصل كم توجهي اين سازمان است.

وي بيان داشت: امكانات و كيفيت آموزشي ويژه ناشنوايان توسعه يافته نيست و ما در بخش آموزش با مشكلات فراواني مواجه ايم و اين مشكلات به رغم قول مساعدت و همكاري مسئولان، رفع نشده است.

وي يادآور شد: مسئولان مدارس، بايد به بچه‌هاي ناشنوا توجه كامل كنند تا بتوانند در جامعه خوب ظاهر شوند.

اين مددجو اضافه كرد: مسئولان و خانواده‌ها بايد با آگاهي و اطلاعات كافي بچه ها را در اين امر مهم ياري كرده و از آنها حمايت كنند.

مادر يك مددجوي آزادشهري با بيان اينكه عمر مفيد هر سمعك سه سال است، اضافه كرد: با وجود استفاده و مشكلات عديده هر سمعك، سازمان بهزيستي اين دستگاه را هر پنج سال يكبار در اختيار فرزندان معلول قرار مي‌دهد. مديركل بهزيستي گلستان گفت: 12 هزار كودك كانديد ناشنوايي طي يكسال گذشته در اين استان شناسايي شده است.

علي اصغر باقري افزود: سن تشخيص ضايعات جسمي هرچه پايين تر باشد، درمان و خدمات رساني به آنان مطلوبتر صورت مي گيرد.

وي اظهار داشت: هم اكنون در تمامي زايشگاههاي استان دستگاه غربالگري راه اندازي شده تا شمار مبتلايان به عارضه هاي جسمي شناسايي شوند.

وي با اشاره به اينكه اكنون يك درصد افراد جامعه را ناشنوايان تشكيل مي دهد، تصريح كرد: ناشنوايي يك نقص است و جامعه بايد حقوق اين افراد را به رسميت بشناسد.

به گفته باقري ، جامعه بايستي از اين افراد تكريم كند و لازم است با فعاليتهاي علمي و كارشناسي تلاشهايي صورت گيرد تا اين افراد به حقوق خود دست يابند.

مديركل بهزيستي گلستان ادامه داد: براي جلوگيري از بروز معلوليت بايد اقدامات كارشناسي و علمي صورت گيرد و اطلاعات لازم بايد از طريق رسانه ها در اختيار خانواده ها قرار گيرد.

وي افزود: اكنون 59 درصد از پنج هزار و 162 مددجويان ناشنواي اين استان را پسران و بقيه را دختران تشكيل مي دهند.

وي اظهار داشت: از مجموع 424 ناشنوا و كم‌ شنوا، 239 نفر در مقطع ابتدايي، 128 نفر در مقطع راهنمايي و 57 نفر در مقطع دبيرستان مشغول تحصيل هستند.

اين مسئول يادآور شد: 470 مددجوي كم شنواي استان در ادارات مشغول كار هستند و 50 مددجو نيز در مراكز آموزشي عالي مشغول تحصيل هستند.

به گفته باقري، 35 نفر از ناشنوايان استان نيز عضو تيم واليبال هستند كه موفق به كسب مقام كشوري شدند.

مديركل بهزيستي گلستان ادامه داد: ناآشنايي خانواده ها از ضرورت انجام امور توانبخشي از جمله مشكلات بوده كه رفع آن به برنامه ريزي و فرهنگسازي نياز دارد.

وي اضافه كرد: با انجام امور توانبخشي نظير گفتاردرماني و تربيت شنيداري مي توان برخي از مشكلات مددجويان را برطرف كرد.

اين مسئول تشخيص كم ‌شنوايي، ارائه سمعك و باطري، مشاوره، تربيت شنيداري و گفتار درماني كودكان كم‌ شنوا و ناشنوا را از جمله خدمات ارائه شده به مددجويان اعلام كرد.

وي افزود: انجام خدمات مددكاري شامل هزينه ‌هاي مستمر تحصيلي، دانشجويي، دفترچه بيمه و كارت بيمه تكميلي از ديگر خدمات ارائه شده سازمان بهزيستي به ناشنوايان است.

‌يوسف جمال مدير آموزش و پرورش استثنايي گلستان نيز گفت: اكنون 444 دانش آموز ناشنوا در اين استان مشغول تحصيل هستند و سن پذيرش دانش آموزان ناشنوا در استان پايين آمده است.

وي افزود: پيشگيري از كم شنوايي و ناشنوايي امري الزامي است و اين كار با نصب سيستمهايي در زايشگاهها قابل تشخيص است.
 پنجشنبه 11 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 213]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن