تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 25 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مؤمن ابتدا به سلام مى كند و منافق منتظر سلام ديگران است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1829778763




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

عصرایران بررسی می کند: پرونده سلفي‌ها


واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: "عصرایران" بررسی می کند: پرونده سلفي‌ها قرائت خشن و متحجرانه از سنت نبوي و برداشت‌هاي ظاهري از آيات قرآن، طالبان را بر آن داشت كه حتي براي مخالفان فكري و سياسي خود نيز تعيين تكليف كنند و رسالتي فراتر از قد و اندازه‌ خود در نظر بگيرند. عصر ايران - فتاح غلامي: دنياي امروز بخصوص جهان شيعي در حال حاضر با يكي از تهديدات جدي در عرصه بين‌المللي مواجه است. اين مشكل بواسطه ظهور جريان‌هاي تندرو عقيدتي بروز و ظهور پيدا كرد.از زمان شكل‌گيري جريان‌هاي تندرو با لباس سلفي‌گري در دنياي معاصر مدت زمان زيادي نمي‌گذرد اما وقوع برخي رويدادها و حمايت غرب از گروهي از مسلمانان كه نگاهي افراطي به اسلام دارند، رشد سلفي‌گري و به تبع آن جريان تكفيري‌ها را در پي داشته است.وهابيت محصول تلاش‌هاي محمد بن عبدالوهاب است اما تاثير برخي علماي سني قبل از وي را نمي‌توان ناديده گرفت.سير تحول سلفی ها روایات خود را مستقیماً از احمد بن حنبل( متولد 241)، احمد بن تیمیه(متولد 728)، ابن القیم الجوزیه(متولد 751) و محمد بن عبدالوهاب تمیمی نجدی( متولد1115-1206) می گیرند.سلفیه بعد از محمد بن عبدالوهاب به صورت یک شکل و ساختار سیاسی در آمد و هم پیمانی وی با محمد بن سعود پایگذار حاکمیت آل سعود در عربستان به این روند تسریع بخشید.اکنون پیوند میان علما و حاکمان سعودی گرچه دچار تغییر و تحول شده و شیوخ وهابی از برخی  اختیارات خود از جمله بازداشت و امر قضا بازماندند اما در عین حال هنوز هم از وضعیت و جایگاه خوبی در نظام سیاسی سعودی برخوردار هستند. علاوه بر سرزمين حجاز، مصر نيز از تغيير و تحولات عقيدتي بركنار نماند و سلفي‌هاي اين كشور با اقدامات و فعالیت های حسن البناء و جنبش اخوان المسلمین ، سير جديد‌ي در آموزه‌هاي عقيدتي اهل سنت تجربه كردند و باب‌هاي جديدي براي اين گروه جهت گشودن روزنه های محدود اجتهاد باز شد .اما با مرگ زودهنگام حسن البناء جنبش اخوان المسلمین تحت تاثیر اندیشه های دو شخصیت پاکستانی به نام های ابوالاعلی مودودی و سید قطب قرار گرفت و آنها ضمن تثبیت روشن پایبندی به متون دینی بر اساس دیدگاه‌های خاص فقهی، خود دیدگاه تکفیر را بنیانگذ اری کردند. سید قطب که تحت تاثیر اندیشه های ابن قیم جوزی در خصوص رفتار با اهل کتاب بود این اعتقاد را داشت که اهل کتاب تا زمانی که جزیه پرداخت می کنند می توان در سرزمین های اسلامی با آرامش زندگی کنند در غیر این صورت مسلمانان باید با آنان به جهاد بپردازند. حمایت عربستان و کشورهای حاشیه ای خلیج فارس هماهنگی فراوانی میان سلفیون سنتی و جنبش اخوان المسلمین ایجاد کرد. از سویی دیگر دیدگاه ضد سوسیالیسم سلفیون جدید بخصوص در جریان جنگ های نیروهای جهاد افغانستان با شووروی مورد توجه شیوخ وهابی عربستان قرار گرفت.رشد جريان تكفيريدر نهایت سلفیه با اعلام تشکیل جبهه جهانی اسلام برای جهاد با یهودیان و صلیبی ها به رهبری بن لادن عربستانی و ظواهری مصر بیش از پیش توجه به گرایش های مبارزاتی را مورد توجه خود قرار داد.بي‌ترديد حادثه 11 سپتامبر نقطه عطف در تاريخ تحولات معاصر است. جريان اسلام سلفي كه بعد از عربستان سعودي در قالب جنگجويان طالباني ظاهر شد منافع بسياري از كشورهاي منطقه را به خطر انداخت. قرائت خشن و متحجرانه از سنت نبوي و برداشت‌هاي ظاهري از آيات قرآن، طالبان را بر آن داشت كه حتي براي مخالفان فكري و سياسي خود نيز تعيين تكليف كنند و رسالتي فراتر از قد و اندازه‌ خود در نظر بگيرند. اين جريان فكري خود را در محدوده جغرافيايي افغانستان محدود نكرد بلكه براي خود مسئوليت اشاعه تعاليم اسلام مبتي بر قرائت سلفي به ساير كشورهاي منطقه را در نظر گرفته بود. اين گروه ضمن اختلاف نظر با ساير گروه‌هاي سني، سرسختانه نسبت به شيعيان كينه مي‌ورزيد و به همين خاطر به مراتب سياستي خشن در قبال آنان بكار برد. حوادث 11 سپتامبر باعث ارتقاي جايگاه راهبردي گروه‌هاي نظامي و شبه نظامي و محوريت قرار گرفتن تفكر القاعده شد. چنين پديده‌اي از زمان پيدايش عمدتاً از سوي تفكر استراتژيك كاخ سفيد مورد حمايت قرار گرفت اما بعدها با توجه به اصطكاك منافع آنان در منطقه نزاعي عميق ميان آنان در گرفت و در نهايت باعث تهاجم نظامي آمريكا به افغانستان شد. علاوه بر افغانستان، يكي ديگر از مراكز رشد سلفي‌گري، لبنان است. جریان سلفی شام در دمشق توسط ناصرالدین الالبانی ظهور کرد. تفکر سلفی در اواخر دهه 50 توسط تعدادی از طلاب مراکز دینی عربستان به لبنان راه یافت. مهم ترین این افراد شیخ سالم الشهال و شیخ عبدالرزاق الزغبی بودند. این دو نفر طرابلس را به مرکز گسترش و ترویج تفکر سلفی در تمام مناطق لبنان تبدیل کردند.فعالیت سلفی ها در لبنان از طرابلس شروع شد. از سال 1977 سلفیه به نحو چشمگیری توسط افرادی که محورشان شیخ سالم الشهال بود، فعال شد. در سال 1981 به صورت تشکیلات منظم و سازمان یافته، فعالیت خود را شروع و جمعیت نواه الجیش اسلامی را بینانگذاری کردند. این تشکیلات در کنار سایر تشکیلات و نیروهای اسلامی سنی که عرصه را تحت سیطره خود داشتند از جمله جنبش توحید اسلامی یا جماعت اسلامی حضور کم رنگی داشتند. با فروپاشی جنبش توحید اسلامی بعد از حوادث طرابس در سال 1985 سلفی‌ها امکان توسعه و گسترش بیشتری یافتند و توانستند ویژگیهای عقیدتی خود را به عنوان یک جماعت مستقل ابراز کنند. حضور آنان به طور متمرکز و قوی در طرابس و برخی مناطق شمال از جمله عکار و الضنیه به چشم می خورد. در کل مناطق شمال به علت استقرار اکثر شخصیت ها و موسسات سلفییه لبنانی برای وجود سلفی ها اهمیت خاص دارد همچنین حوادث سالهاي اخير که در این مناطق بین دولت و سلفی ها روی داده است مانند حوادث ظنیه ، انفجار کلیساها و حمله به منافع غربی و غیره و به تبع آن تحولات و اقدامات امنیتی دستگاههای دولتی، شمال را به پایگاه و مرکز تجمع سلفی ها تبدیل کرده است. شخصيت كليدي و موثر سلفي‌هاي لبنان، سالم الشهال است. وی جنبشی اسلامی به نام نواه الجیش اسلامی( هسته های ارتش اسلامی) بنیانگذاری کرد.با فروکش کردن فعالیت این تشکیلات به دنبال حوادث طرابلس در سال 1985، فعالیت منظم جریان سلفی متوقف شد و هر یک از سران جنبش خود به تاسیس یک نظام و جمعیت خاص تحت پوشش جمعیت های دینی و مراکز آموزش دینی پرداخت و خد را به عنوان امیر آن معرفی کرد.در اواسط دهه 90 جنبش سلفیه دستخوش بحرانها و حوادث تعیین کننده ای شد که به تضعیف فعالیت آن انجامید. زیرا دستگاه امنتیی لبنان به علت بمب گذاری ها و جنابات و ترورهایی که پیروان این جنبش مرتکب می شدند آنها را تحت فشار قرار داد. پس از وقوع حوادث 11 سپتامبر در سال 2001 فشارهای امنیتی بر گروههای سلفیه تشدید شد. با بررسی پراکندکی جمعیت ها، مدارس و مراکز آموزشی و دینی سلفیه و نیز ساخت مساجدی در روستاهای فقیر و استفاده از این مساجد برای تبلیغ مذهب سلفیه می توان به روند گسترش چشمگیر سلفی ها در شمال لبنان پی برد. حجم ر شد و گسترش سلفیه را در این مناطق می توان با انجام مقایسه های ساده دریافت. برای مثال از مجموع هفتاد مسجد در شهر طرابس، 16 مسجد متعلق به سلفی ها است در حالی که دار الافتاء با وجود انبوه امامان تابع خود فقط 13 مسجد و جنبش توحید و جماعت هر یک فقط 7 مسجد را در اختیار دارند. در عکار حدود 210 مسجد وجود دارد که در روستاها و شهرهای کوچک پراکنده اند. از این تعداد 27 مسجد متعلق به وهابی ها است که در آن به انجام وظایف نماز جماعت وتدریس می پردازند. جريان مشكوك فتح الاسلام در لبنان و تحريكات نظامي اين گروه دراردوگاه نهر‌البارد نيز ناشي از تلاش هاي جريان‌هاي افراطي اهل سنت براي تاثيرگذ اري در تحولات منطقه بخصوص لبنان بود.گزارش‌ها حاكي از آن بود رهبري اين جريان به عهده فردي بنام ابوخالد العلمه بود كه سابقه عمليا‌ت تروريستي در عراق و همكاري با ايمن الظواهري و زرقاوي را داشت. وي بواسطه برخي اقدامات خرابكارانه عليه شيعيان تحت تعقيب قرار گرفت و مدتي نيز در سوريه زنداني شد. وي بعد از آزادي از زندان با همكاري يك اردني فلسطيني‌تبار بنام شاكر العبيسي اقدام به تاسيس گروه فتح‌اسلام كرد. العبيسي در سال 1970 وارد سازمان فلسطيني فتح شد اما بعدها جزو گروه‌هاي شورشي عليه عرفات در آمد و در سال 1990به القاعده پيوست. وي در سوريه تحت تعقيب بود و درمدت سه سال در زندان بسر برد. العبيسي بعد از آزادي از زندان با زرقاوي ملاقات داشت و و در نهايت با بعد از توافق با العلمه گروهي با نام فتنح الاسلام شكل گرفت. اين گروه در سال گذشته وارد خاك لبنان شد و اقدامات تروريستي متعددي را در اين كشور مانند انفجار مینی‌بوس حامل مسافران، بر هم زدن اعتصابات ضد سینوره و اختلاف بین شیعه و سنی انجام داد. پرونده گروه فتح الاسلام در نهايت با دخالت دولت سينيوره و خويشتنداري حزب‌الله لبنان بسته شد اما كارشناسان و صاحنظران سياسي اين تلاش‌ها را در راستاي كاهش اقتدار حزب‌الله ارزيابي كردند. براساس نظر تحلیل گران، آنچه در لبنان روی داد بخشی از سناریوی ناتمام آمریکا – اسرائیلی بود که در سیاست آزمون و خطا از زمان جنگ سی و سه روزه در سال گذشته با قوت بیشتر در حال تجربه شدن بود. مسله عراقاز ديگر نقاطي كه، جريان تكفيري‌ها بصورت فعال در حوادث سياسي نقش آفريني مي‌كنند سرزمين اشغال شده عراق است.در حال حاضر يك دولت شيعي در اين كشور در راس امور اجرايي عراق قرار دارد اما حضور عناصر شيعي منافع برخي از سران منطقه، بعثي‌ها و گروه‌هاي تندرو سني مذهب اين كشور را به مخاطره انداخته است.با توجه به وجود خاطره هشت سال دفاع ايران از مرزهاي خود و حمايت همه جانبه سران عرب منطقه از صدام حسين در جنگ تحميلي و ارائه تصويري از ديكتاتور بعثي به عنوان سرداري مدافع عربيت و مذهب اهل سنت در برابر خطر عجم‌هاي شيعي مسلك در باور سنيان عراق و سايركشورهاي منطقه چنان نفوذ كرده بود كه تصور مي‌كردند حضور ايرانيان در عراق و برقراري پيوند مستحكم ميان شيعيان منطقه، حيات سياسي و عرب و نفوذ مذهب اصل سنت را به خطر خواهد افكند. گذشته از اين، چون حوادث پيش آمده باعث تضعيف حزب بعث شده بود براي رهايي از اين تنگنا، اتحادي استراتژيك ميان سنيان ناراضي و عناصر حزب بعث شكل گرفت. از بعد مذهبي نيز القاعده امكان بيشتري را براي جولان دادن در مناطق سني نشين يافت. از اين پس، روند خشونت در عراق شتاب بيشتري به خود گرفت و تكفيري‌ها در اين كشور عرصه را براي اقدامات خود مناسب ديدند. گرچه وقوع جنگ مذهبي در خاورميانه تازگي ندارد اما افزايش چنين نزاع‌هايي در پاكستان و عراق به يك نگراني عمده تبديل شده است و متاسفانه نشست‌هاي مشترك شيعه و سني كه آخرين آن كنفرانس مكه در مهره ماه 85 بود نتيجه‌اي قابل ملاحظه در برنداشته است. يكي از عوامل مهم درگيري‌هاي خونين منطقه بحث تكفير شيعيان و مطرح كردن آن از سوي علما و روحانيون افراطي وهابي و سلفي است كه باعث قرباني شدن بسياري از شيعيان بي‌گناه در منطقه شده است. جالب اينجاست كه به جاي برخورد مناسب و معقولانه با اين پديده و اعلام برائت از اقدامات خشن و سركوبگرايانه در آذر ماه 1385 سي و هشت نفر از علماي سلفي عربستان سعودي در بيانيه‌اي ضمن ابراز تاسف از سقوط بغداد‌ آن را توطئه مشكوك صليبيون، روافض و صفوي دانستند و هدف از آن را حفاظت و حمايت از اشغالگران و تحديد نفوذ اهل سنت در منطقه و ايجاد هلال شيعه و تجزيه عراق به سه منطقه كردي، شيعي و سني خواندند. كاملاً مشخص بود كه در اين نوع تقسيم بندي روافض شامل شيعيان، صفويان همان ايرانيان و اشغالگران نيز سربازان صليبي هستند. يكي از بهانه‌هاي مهم علماي اهل سنت براي بكارگيري حربه تكفير براي شيعيان بحث غلو در مورد ائمه اطهار است. توهين به صحابه و همسران پيامبر، عدم دخالت اهل سنت در مناصب سياسي، ممانعت از احداث و تاسيس مسجد در برخي از مراكز شهري مدعيات سنيان در مورد حكومت شيعي ايران است. غربي‌ها نيز اين اختلافات را از نظر دور نگه نداشته و ضمن ايجاد شرايط براي اختلاف انگيزي ميان شيعه و سني ترس موهم از اسلام را نيز مطرح كردند تا بدين وسيله ضمن اينكه فرقه‌هاي اسلامي را با بزرگ جلوه دادن اختلافات مذهبي به جان هم بياندازند يك نگراني عمومي در سطح منطقه و جهان را با طرح مسئله حمايت از اسلام ، تروريسم و سركوب مخالفان مذهبي را رواج دهند.  




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 238]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن