تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سخن گفتن درباره حق، از سكوتى بر باطل بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816935967




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارشي از مراسم افطاري دانشجويان پلي تكنيك در دانشگاه تهران دانشگاه حلقه وصل جنبش هاي اجتماعي


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: گزارشي از مراسم افطاري دانشجويان پلي تكنيك در دانشگاه تهران دانشگاه حلقه وصل جنبش هاي اجتماعي
معصومه ستوده

در آخرين روزهاي ماه رمضان دانشجويان دانشگاه پلي تكنيك ميزبان جمعي از فعالان دانشجويي، سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي بودند كه به دعوت آنان نه در دانشگاه پلي تكنيك كه در دانشگاه تهران گرد هم آمدند تا پس از صرف افطاري به تبادل نظر درباره اوضاع كشور بپردازند. از همين رو بود كه وقتي اولين دانشجوي دانشگاه پلي تكنيك پشت تريبون قرار گرفت تا به ميهمانان خوشامد بگويد لب به انتقاد گشود و گفت آنان به عنوان دانشجويان پلي تكنيك به مانند چند سال قبل محروم از برپايي ضيافت خود در دانشگاه شان شده اند و ناچار در دانشگاه تهران مكاني را به زحمت تهيه كرده اند.

و اين گونه بود كه امسال قرعه به نام سالن غذاخوري استادان دانشگاه تهران افتاد تا ميزبان دانشجويان پلي تكنيك باشد كه نتوانسته بودند مكاني را براي افطاري خود پيدا كنند البته با اين تفاوت كه امسال سه دانشجوي زنداني كه تازه آزاد شده بودند در محفل پلي تكنيكي ها حضور داشتند. به هر حال به دنبال اين بحث موضوع چه بايد كرد به عنوان دستور جلسه پلي تكنيكي ها اعلام شد و هر يك از ميهمانان هم با نگرش خاص خود موضوع را مورد تحليل و كاوش قرار دادند. نخستين سخنران جلسه محمد ملكي اولين رئيس دانشگاه تهران بعد از انقلاب بود. و اينچنين بود كه محمد ملكي پاسخ به سوال چه بايد كرد را به واكاوي در تاريخ جنبش دانشجويي محول كرد. محمد ملكي دانشجوي امروز را براي تحقق استعدادهايش نيازمند آزادي دانست. وي با درخواست از ميهمانان جلسه براي بررسي تاريخ جنبش دانشجويي ايران گفت؛ در سال 32 سه دانشجوي اهورايي به شهادت رسيدند اما تا زماني كه محمدرضا پهلوي زنده بود از 16 آذر وحشت داشت و با تعطيل كردن دانشگاه سعي مي كرد مانع بيداري جنبش دانشجويي شود اما هرگز نتوانست جنبش دانشجويي را از بين ببرد. البته هرميداس باوند استاد دانشگاه هم به عنوان سخنران بعدي بر آزاد بودن فضا براي تبادل آرا و عقايد تاكيد كرد. باوند با بيان اينكه فعالان جنبش دانشجويي افرادي آرمانگرا هستند كه بدون چشمداشت كار مي كنند، گفت؛ هرگونه برخوردي كه مانع تبادل آرا و عقايد شود هزينه زيادي را به جنبش دانشجويي تحميل مي كند و اين به ضرر جامعه است. وي در ادامه تصريح كرد؛ دانشجويان حق دارند سوال كنند. چرا جامعه يي با برخورداري از آن تاريخچه و موقعيت جغرافيايي هنوز در ليست كشورهاي توسعه نيافته قرار دارد. باوند اظهار داشت؛ متاسفانه در برابر انتقادها برخوردهاي بدي صورت مي گيرد اما بايد پرسيد چرا نبايد بتوان در برابر كج روي ها انتقاد كرد در حالي كه همه ما هم يك وظيفه تاريخي و هم يك تكليف اخلاقي براي اصلاح جامعه داريم. اما سخنران بعدي ضيافت افطار محمدعلي دادخواه وكيل پايه يك دادگستري بود كه به صورت رايگان وكالت سه دانشجوي اميركبير را پذيرفته بود. دادخواه در پاسخ به سوال چه بايد كرد، گفت؛ يك توصيه ساده دارم. آن هم اينكه هر كس به حوزه تخصصي خود بپردازد. به گونه يي كه سياستمداران به كار سياست و قضات به قضاوت عادلانه بپردازند.

سخنران بعدي محمد توسلي رئيس دفتر نهضت آزادي بود كه در سخنان خود به مشكلات جنبش دانشجويي طي دو دهه اخير اشاره كرد و آن را دو بخش برشمرد. وي گفت؛ اولي جلوگيري از فعاليت طبيعي و مشروع دانشجويان است. دومي اين است كه جنبش دانشجويي ما در جايگاه طبيعي خود قرار نگرفته است. انجمن هاي اسلامي به جاي آنكه ظرفيت خود را بالا ببرند وارد عرصه سياسي شدند و جنبش دانشجويي را در سطح يك حزب سياسي پايين آوردند. امروز مي بينيم باز هم دفتر تحكيم مواضع جديدي اتخاذ كرده و گفته مي خواهد به فعاليت اجتماعي بپردازد كه به نظر من اين به معناي انفعال است. جنبش دانشجويي همواره در چارچوب قانون تندترين نقدها را روا داشته است. خواهش من اين است كه انجمن ها دچار افراط و تفريط نشوند و ظرفيت خود را بشناسند.»

اما احمد زيدآبادي دبيركل ادوار تحكيم وحدت وضعيت سياسي جامعه ايران را عامل نزديكي گروه هاي سياسي عنوان و تصريح كرد؛ اگر قرار باشد جامعه ايران از بن بست فعلي خارج شود بايد برنامه واحدي در نظر گرفته شود در غير اين صورت روزهاي سختي در انتظار جامعه ايران است، به هرحال براي رهايي از اين بن بست بايد اقدام جدي انجام داد. اما حسن فريداعلم اولين رئيس دانشگاه پلي تكنيك بعد از انقلاب سخنراني متفاوتي را ارائه داد. وي كه حضورش در مراسم با استقبال گسترده دانشجويان روبه رو شد فارغ التحصيلان را دعوت كرد تا در انجمن اسلامي مهندسين عضو شوند چون دوران دانشجويي به پايان رسيده است. البته وي به عنوان اولين فارغ التحصيل پلي تكنيك و از فعالان سياسي لوح يادبودي را به پاس يك عمر فعاليت علمي و سياسي از دانشجويان دريافت كرد.

اما قدرداني دانشجويان منحصر به فريداعلم نبود گو اينكه دانشجويان به محمدعلي دادخواه نيز لوحي تقديم كردند كه البته توسط احسان منصوري، مجيد قصابان و توكلي به وي اهدا شد چرا كه دادخواه ضمن قبول وكالت رايگان براي دانشجويان براي آزادي آنان نيز تلاش زيادي كرده بود و در نهايت نيز لوح يادبودي به خانواده احسان منصوري اهدا شد. اما سخنران پاياني مراسم هاشم آقاجري بود كه ضمن ابراز اميدواري براي آزادي تمام حق طلبان گفت؛ راز و رمز پيروزي جنبش هاي حق طلبانه عنصر صبر و مقاومت است و هرگز نبايد شرايط سخت امروز زمينه وادادگي ما را فراهم كند. وي در ادامه تصريح كرد؛ افق روشني در برابر جنبش دانشجويي وجود دارد و همواره جنبش دانشجويي ما با آزادي و برابري سرشته شده است. استاد دانشگاه تربيت مدرس تصريح كرد؛ جنبش دانشجويي حلقه وصل جنبش روشنفكري و توده مردم است و آنچه كه آينده كشور را رقم مي زند همين جنبش هاي اجتماعي است كه همواره جنبش دانشجويي از پيشگامان اين جنبش بوده است. و اين چنين بود كه مراسم افطاري دانشجويان پلي تكنيك به پايان رسيد هر چند هنوز معلوم نيست زمان آبستن چه حوادثي براي دانشجويان در سال جديد تحصيلي است و اينكه آيا دانشجويان مي توانند به دور از هرگونه دغدغه فكري و مشكلات جانبي مراسم افطاري سال آينده را به صورت آشكار برگزار كنند.
 دوشنبه 8 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 62]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن