تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):تو را سفارش مى‏كنم به مداراى با مردم و احترام به علما و گذشت از لغزش برادران (دينى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816993519




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش اقتصادي روزنامه اتريشي پرسه درباره پايان عصر قدرت مآبي آمريكا در جهان


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: گزارش اقتصادي روزنامه اتريشي پرسه درباره پايان عصر قدرت مآبي آمريكا در جهان
تهران / واحد مركزي خبر / اقتصادي 1387/07/08
روزنامه اتريشي "پرسه" در گزارشي به جابجايي قدرت و پايان عصر قدرت مآبي آمريكا پرداخت.
اين روزنامه با اشاره به اينكه گسترش بيش از اندازه امپرياليسم، ظهور و رشد ساير ابرقدرتها و بحران مالي (آمريكا) اين موضوع را در اذهان تداعي مي كند كه (آمريكاي) ابرقدرت در حال اضمحلال و افول است، در عين حال اضافه كرد.. هيچكس نبايد توان بازيابي آمريكا را دستكم بگيرد.
خبرنگار پرسه با طرح اين دو سئوال كه آيا آمريكا دوران اوج خود را پشت سر گذاشته است و آيا ما آغاز يك پايان عصر (ظهور) آمريكايي ها را تجربه مي كنيم؟، اظهار داشت.. عوارض و نشانه هاي وجود بحران در اين كشور رو به فزوني است. ورشكستگي بانكها، سقوط ارزش سهام بورسها، افزايش ديون دولت و ضعيف شدن دلار و حتي تحليل توانايي اعمال نفوذ اين ابر قدرت در عرصه سياست خارجي، همگي نشانه هايي از اين بحران را نشان مي دهند.
وي با اشاره به اينكه در واقع نتايج نظرسنجي هاي سراسري كل ايالتهاي آمريكا از 44 سال پيش تاكنون اينقدر بدبينانه نبوده است، خاطرنشان كرد.. اين شكست و ناكامي آمريكايي ها مدتي است كه شايع شده است و ديگر فرقي نمي كند، چه ليبرال و محافظه كار و چه روشنفكران آمريكايي، همگي به طراحي نوعي نظم نوين جهاني قائلند.
پرسه ضمن بيان اين مطلب كه ديگر زمان تك قطبي شدن آمريكا كه نومحافظه كاران براي تحققش سوگند ياد كرده اند، به سرآمده است، نوشت.. به قول فريد زكريا (نويسنده و روزنامه نگار هندي الاصل آمريكايي تبار) هفته نامه "نيوزويك" و يكي از تحليلگران سياسي خوشفكر آمريكا يك جهان "پست آمريكن" يا همان فرا آمريكايي در حال ظهور و طلوع است. ريچارد هس، رئيس شوراي روابط خارجي (آمريكا) نيز قائل به يك جهان بدون قطب است. اين در حالي است كه رابرت كگان، مشاور جان مك كين، نامزد حزب جمهوريخواه آمريكا هم بازگشت تاريخ به حلقه هايي ميان دموكراتها و نظامهاي استبدادي و خودكامه را برمي تابد.
خبرنگار اين روزنامه چاپ اتريش با اشاره به اينكه اين نخستين باري نيست كه صداي خداحافظي و وداع آمريكايي ها به گوش مي رسد، خاطرنشان كرد.. آمريكا از زمان وقوع جنگ جهاني دوم تاكنون چهار موج ترس و وحشت را تجربه كرده است. نخست پرتاب نخستين ماهواره ساخت بشر كه در سال 1957 ميلادي بدست روسها به فضا پرتاب شد. (اين ماهواره كه "اسپوتنيك" بمعناي همسفر نام داشت و اندازه اي شبيه يك توپ بسكتبال و وزني در حدود 83 كيلوگرم داشت، در دوران جنگ سرد، موجب شگفتي كشورهاي غربي و آمريكا شد.) بطوري كه از اين واقعه به شوك اسپوتنيك نيز تعبير مي كنند. شوك دوم مربوط به (افزايش قيمت) نفت بود كه در سالهاي دهه هفتاد ميلادي شكل گرفت. موج سوم ترس، اواخر دهه هشتاد را نشانه گرفته بود كه در آنزمان آمريكايي ها را از ادغام شركتهاي بزرگ ژاپني با هم به وحشت انداخته بود. و سرانجام موج چهارم كه مربوط به بحران مالي فعلي در آمريكاست كه با ظهور قدرتهاي بزرگ جديدي چون چين همراه است. البته در اينجا بايد گفت كه آمريكا بحرانهاي ديگري را نيز پشت سر گذاشته است. بطور مثال در دهه هفتاد ميلادي، بيكاري در اين كشور به ده درصد و همزمان، نرخ تورم هم بطور دو رقمي افزايش يافت. البته در آنزمان آمريكايي ها در ويتنام هاله شكست ناپذيري و برتري هاي اخلاقي خود را از دست دادند. حتي پس از ماجراي "واتر گيت" و استعفاي ريچارد نيكسون (رئيس جمهور وقت آمريكا) اعتماد به نظام سياسي (در اين كشور) از بين رفت. اما در هر صورت آمريكا بازهم برگشت و به خود آمد، براي كاهش تورم مبارزه كرد و سرانجام در زمان رياست جمهوري رونالد ريگان به اعتماد به نفس جديدي دست يافت.
در اين حال خبرنگار پرسه اين سئوال را مطرح كرد كه براستي آيا آمريكا اين بار نيز (از مهلكه بحران مالي) نجات خواهد يافت؟ وي با تاكيد بر اينكه كشور آمريكا همواره بزرگترين اقتصاد دنيا محسوب مي شود، ابراز داشت.. اين كشور بيش از يك چهارم خروجي (توليد) دنيا را توليد مي كند. حتي چين در سال 2025 ميلادي بواسطه جمعيت ميلياردي كه دارد هم تنها خواهد توانست به نيمي از توليد ناخالص ملي آمريكا دست يابد. امروز آمريكايي ها حتي از تكنولوژيهاي آينده نيز جلوترند. از ده دانشگاه طراز اول دنيا، هفت دانشگاه در آمريكا قرار دارند و در حالي كه چين، ژاپن، روسيه و اروپا از مشكل افزايش جمعيت رنج مي برند، آمريكايي ها در زمينه رشد زاد و ولد هيچ دغدغه خاطري ندارند.
روزنامه پرسه با اشاره به اينكه حتي از لحاظ نظامي نيز آمريكايي ها كلاس خاص خود را دارند، اضافه كرد.. در حال حاضر آنها بيش از هر كشور ديگري براي تجهيز نيروهاي مسلح خود هزينه مي كنند. اما با اين حال آنها در عراق و همچنين در افغانستان، نيرو و توان خود را هدر دادند.
خبرنگار پرسه افزود.. به نظر من بايد دست و پاي اين غول بزرگ (آمريكا) را بست. چرا ممكن است يك قدرت منطقه اي مثل ايران را هم بطور ناگهاني و بدون مجازات تحريك كند.
وي با اشاره به اينكه در اين ميان روسيه نيز به ياد شوروي سابق، دوران اثرگذاري بر تمام دنيا را در سر مي پروراند، اظهار داشت.. اين ذهنيات موجب شده اند اين اعتقاد كه با سقوط كمونيسم تمامي كشورها اجبارا ديگر مردمسالار شدن را دنبال كنند، بشدت تحت تاثير قرار گيرد. به بياني گوياتر روسيه و چين نشان داده اند كه در عين حالي كه مي توانند اقتدارگر و ديكتاتور باشند، مي توانند از لحاظ اقتصادي نيز موفق باشند.
وي با اشاره به اينكه البته اين وضعيت احتمالا تنها يك تصوير كلي (از واقعيت) است، افزود.. با وجود اين امروز حتي طبقات زمين شناختي قدرت در جهان نيز به جنبش درآمده اند. بعنوان مثال از زماني كه جرج بوش به رئيس جمهوري آمريكا رسيد، توان اقتصادي چين به دو برابر افزايش يافت. در واقع اين سريع ترين ظهور اقتصادي بود كه جهان تاكنون به خود ديده بود و از اين رو تنها با تاريخ موفقيت آميز آمريكا قابل مقايسه است. همزمان هندي ها نيز بيدار شدند.
اين روزنامه اتريشي در پايان اين گزارش با اشاره به اينكه هم اكنون چين يك ميليارد و هفتصد ميليون دلار از ذخائر ارزي آمريكا را در اختيار دارد، نوشت.. اين چين كمونيستي علاوه بر اين ضامن بدهي هاي ابرقدرت (جهان يعني آمريكا) نيز هست؛ بطوري كه ظرف چند سال اخير آمريكايي ها را در حجمي تعجب آور بدهكار كرده است. در حال حاضر بدهي هاي آمريكا ( احتمالا به چين) بالغ بر نه ميليارد دلار است و اين يعني وابستگي. با اين حال در اين دنياي مشبك و پيچيده تعامل چيني ها با آمريكايي ها به راحتي ها هم نيست. زيرا اقتصاد شكوفاي چين بدون بازارهاي فروش آمريكا اقتصادي شكننده است. به همين خاطر نبايد مرتكب اشتباه شد و آمريكا را زود خط زد.
 دوشنبه 8 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 125]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن