تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 28 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس سنت نيكويى را بنا نهد، اجرى برابر اجر همه عمل‏كنندگان به آن عمل تا روز قي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1830615166




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آقاى حاتمى كيا! برو جنگى بساز


واضح آرشیو وب فارسی:الف: آقاى حاتمى كيا! برو جنگى بساز
از موضوعى نسبتا بكر و با حضور انبوه بازيگران مطرح، فيلمى ساخته شده است كه اگر نام كارگردان را ندانيد، ممكن است هر آن سالن سينما را ترك كنيد و از كارگردانى كه فيلم هايش را معمولا مى توان چندين بار ديد و لذت برد، اثرى ساخته شده است كه با مشقت مى توان يك بار ديدن آن را به پايان برد. « دعوت» پنج اپيزود با موضوع مشترك سقط جنين كه در آن، مشغله كارى، فقر، لغرش در استفاده از يك راهكار جديد پزشكى و موقعيت نامناسب سنى يا اجتماعى، پنج زوج را به مسيرى سوق مى دهد كه سقط جنين، آسان ترين راه گريز از مخمصه اى مى شود كه يك يا هردو والد را درگير خود مى سازد. تصور فيلمى كه از چنين طرح فيلمنامه اى ساخته شود، بدون ديدن محصول، شايد گيرا و حتى تكان دهنده جلوه كند، اما آنچه كه پس از تاريك شدن سالن و آغاز فيلم، دقيقه به دقيقه تماشاگر را آزار مى دهد، مجموعه اى به شدت كارگردانى نشده است كه با مساله اى كاملا دست نيافتنى و به قولى فضايى آغاز مى شود، با بازى اغراق شده و تحمل ناپذير بازيگرانى كه به قصد نمايش فقر به سياه بازى مى پردازند، ادامه پيدا كرده، با روايت موقعيت غيرمعمول يك زوج كهنسال و زوجى كه اهداى تخمك را تجربه مى كنند به فضاهاى كميك و فضايى دو اپيزود اول برگشت كرده و در نهايت با تلاش براى انتقال تمام بار فيلم برروى اپيزود احساسى و تكرارى انتهايى پايان مى پذيرد. گذشته از ضعف عمده در به تصوير درآوردن فيلمنامه، به نظر مى رسد بازيگردانى، بازيگرى و يا انتخاب بازيگران براى بيشتر موقعيت هاى فيلم نيز - به و يژه در اپيزودهاى ابتدايى - به درستى انجام نشده است. مشكل بازى ها كه در طيفى از بازى بسيار ضعيف (محمدرضا فروتن) تا به سختى پذيرفتنى (سيامك انصارى طناز) تا نسبتا قابل قبول (مريلا زارعى) و معمولى (بقيه بازيگران) قرار گرفته اند، مساله اى است كه به نظر مى رسد نقص كارگردانى را برجسته تر مى سازد و حضور پرتعداد بازيگران مطرح نيز نمى تواند آن را كمرنگ كند. در نگاه كلى، دردمندى كارگردان و فيلمنامه نويس(نويسان) نسبت به دردهاى مدرنى كه مى رود در جامعه سنتى ايرانى مزمن شود، از بسيارى از تك گويى ها و نماهاى فيلم قابل احساس است، اما ساخت فيلم درنهايت آنچنان ضعيف و پرنقص انجام شده است كه همين بيان درد و انتقال پيام نيز به درستى و به صورت تاثيرگذار انجام نمى شود. به عبارت ديگر، مساله سقط جنين گرچه احتمالا همان گونه كه فيلم سعى دارد با نماهاى هوايى از شهر انتقال دهد روبه گسترش و مساله ساز است، اما انتقال اين پيام توسط يك فيلم مستند كم هزينه در مقايسه با فيلمى كه حاتمى كيا ساخته است، بسيار راحت تر انجام شدنى است. درحاليكه روايت اين درد قاعدتا بايد بر پرده رويايى سينما و بر بستر داستان بهتر و تاثيرگذارتر صورت پذيرد. به جرات مى توان گفت حاتمى كيا در آثار اخير خود، چه در تلويزيون و چه اينك در سينما به وضوح ناموفق عمل كرده است. اگر نيش و كنايه هاى غيرمنصفانه، زمانى باعث شد كه كارگردان مهاجر، از كرخه تا راين، بوى پيراهن يوسف، آژانس شيشه اى، روبان قرمز و ارتفاع پست تصميم بگيرد ديگر فيلم جنگى نسازد، اما واقعيت تلخ ضعف فاحش آثار اخير به مراتب دردناك تر از انتقادات نرم گذشته است. اگرچه نامزدى در چندين بخش جشن سينماى ايران و برخى موارد مشابه ممكن است انگيزه اى گول زننده براى ادامه گام زدن حاتمى كيا در مسير نسبتا جديدش باشد، اما به نظر مى رسد اينك وقت آن باشد كه سينمايى ها و سينماروهاى حاتمى كيا پسند، اين احتمال را پيش روى او قرار دهند كه شايد بهتر باشد ابراهيم دوباره به جنگ برگردد. يك نفر بهتر است به ابراهيم حاتمى كيا بگويد: يا مثل خودت بساز، يا لطفا نساز و خاطرات سينمايى خوب ما را خراب نكن.
 شنبه 6 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: الف]
[مشاهده در: www.alef.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 327]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن