تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):هیچکس تا زبانش را نگه ندارد از گناهان در امان نیست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814726884




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

براي ازدواج موفق، آگاهي و برنامه ريزي لازم است


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: ازدواج آگاهانه و با برنامه، برج مراقبت زندگي است و ضرورت آن، به ويژه در اين دوران که زندگي بشر از پيچيدگي خاصي برخوردار است، پوشيده نيست.

مواردي چون نيل به آرامش و سکون، تأمين نيازهاي جنسي و حيات، بقاي نسل، تکميل شخصيت و تکامل اجتماعي، سلامت و امنيت اجتماعي و تأمين نيازهاي رواني - اجتماعي در شمار مهم‏ترين اهداف ازدواج جاي دارند.

رسيدن به همه اين اهداف به تأمل و تفکر و نيل به چنين ازدواجي به برنامه ريزي نيازمند است. اين مقاله به ضرورت ازدواج مي‏پردازد و سپس ? مؤلّفه ضروري جهت برنامه ريزي ازدواج را برمي‏شمارد. انسان، اجتماعي‏ترين موجود زمين است و هيچ انسان سالمي نمي‏تواند بدون ارتباط با ديگران زندگي کند. آدمي ترکيبي از جسم و روان است. برخي چنان مي‏پندارند که وجودشان به اين جسم خاکي محدود است. در صورتي که اين جسم، استراحتگاه موقتي روح شمرده مي‏شود و روان آدمي به مونس و همدم و همراه نياز دارد. اريک فروم ،روان شناس آلماني، مي‏گويد: «انسان از لحظه‏اي که به دنيا مي‏آيد تا آن دمي که از دنيا مي‏رود، هر کاري که مي‏کند براي رفع احساس تنهايي خويش است.»
وقتي اين تنهايي بيش‏تر شود، تکاپوي بشر براي جست‏وجوي يار و همراه فزوني مي‏يابد. کامل‏ترين و جامع‏ترين نمود اين جست و جو که قاعدتاً تمام زندگي فرد را تحت الشعاع قرار مي‏دهد، ازدواج است.

ضرورت برنامه ريزي در ازدواج‏
صاحب نظران معتقدند به همان اندازه که نبايد از ازدواج دچار ترس و توهم شد، به همان اندازه نيز نبايد اين اتفاق مهم و حياتي را ساده پنداشت؛ زيرا ازدواج‏هاي بدون برنامه و مطالعه کارنامه ي خوبي نداشته‏اند. به همين خاطر، براي يک ازدواج موفق بايد برنامه داشت. اين امر به ويژه در دنياي امروز که از پيچيدگي خاص برخوردار است، اهميت دو چندان پيدا مي‏کند؛ ازدواج يک سنت ديرينه اجتماعي است؛ اديان الهي از مشوّقان عمده آن بوده‏اند و حتي آن را ميثاق مقدس خوانده‏اند. دين مبين اسلام بر اين سنت پاک و ارزشمند که سعادت جامعه را رقم مي‏زند و موجب بقاي نسل مي‏گردد، بسيار تأکيد ورزيده است. پيامبر اکرم (ص) مي‏فرمايد: «هيچ بنايي نزد خداوند از ازدواج محبوب‏تر نيست.»(?) اين بنا به برنامه و نوعي مهندسي فکري و روحي نياز دارد. ازدواج وتشکيل خانواده حرکت از «من» به سوي «ما» است. نيازي مقدس و طبيعي است که از فطرت و آفرينش انسان‏ها سرچشمه مي‏گيرد و نبايد آن را يک قرار داد متعارف اجتماعي تلقي کرد؛ زيرا اگر اين بنيان مقدس آسيب ببيند، پيامدهايي جبران‏ناپذير دارد.

مولفه هاي لازم در برنامه ريزي
در برنامه ريزي ازدواج از ? عامل نام برده مي‏شود که در توفيق اين امر مهم تأثير بسيار دارد.

اين عوامل عبارت است از:
نيت و اراده آگاهانه براي ايجاد خانواده و ساختن زندگي مشترک‏
نيت تنها يک امر ذهني نيست. اين پديده مجموعه‏اي از طراحي‏هاي ذهني و عملي است که سخت‏کوشي و تلاش بهينه و کارآمد بخشي از آن به شمار مي‏آيد. کسي که برنامه‏اي شفاف و روشن براي اين امر مهم داشته باشد، استحکام و بقاي اين پيوند مقدس را رقم زده است. البته اين نکته را هم نبايد فراموش کنيم که هر گاه انسان به کاري مقدس و ارزشمند به ويژه ازدواج دست بزند، رحمت الهي ياري اش مي‏دهد.

سلامت روح و جسم
انسان سالم به وجود آورنده ي خانواده سالم است و چون اجتماع مجموعه خانواده‏ها است، وقتي سلامت روان پايه و اساس زندگي‏هاي مشترک باشد، بالندگي اجتماعي به ارمغان مي‏آورد. سلامت جسم در مرتبه بعد است. گروهي از مردم دراثر سوانح و جنگ‏ها مشکل جسمي پيدا مي‏کنند؛ ولي مي‏توانند زندگي زناشويي بسيار متعالي تشکيل دهند.

داشتن منبع درآمد مناسب
بحث تأمين براي يک ازدواج موفق و زندگي پرخير و برکت بسيار ضرورت دارد. مسأله اشتغال و تأمين خانواده نوعي امنيت رواني ايجاد مي‏کند که لازمه ي زندگي مشترک است. دانشجوياني که به ازدواج تمايل دارند، با جد و جهد در کنار درس، حرفه‏اي مي‏يابند و مسأله تأمين را تا حدود زيادي حل مي‏کنند. ياري خانواده دراين زمينه نيز از عوامل آسان کننده ازدواج است. البته در اين مراحل صبر، قناعت، پذيرش وضع موجود، و تلاش براي تأمين هر چه بيش‏تر ضرورت دارد.

سن مناسب
زوج مناسب بايد از جهت جسمي به بلوغ کامل رسيده باشند و از جهت روحي و رواني براي پذيرش مسؤوليت ازدواج آمادگي داشته باشند. امروزه، با عنايت به بحث تحصيل و کار و امکانات، تعريفي خاص از سن مناسب وجود ندارد؛ يعني با لحاظ کردن بلوغ جسمي و روحي و تطبيق با شرايط زمانه، از جهت تحصيل و اشتغال و تأمين، مي‏توان در خصوص ازدواج تصميم گرفت. البته نبايد فراموش کنيم که بيش از سن تقويمي، سن عقلي ضامن بقاي زندگي مشترک خواهد بود.

ثبات عاطفي
داشتن ثبات عاطفي و کنترل عواطف و احساسات در امر ازدواج بسيار تعيين کننده و مهم است. حوصله و بردباري، صداقت، خلوص، بي آلايشي، مهرباني، گذشت، صميميت ، اعتماد، اطمينان، نظم و انضباط و همکاري، سازگاري، تعهد، سخاوت و حسن تفاهم و بالاخره انعطاف از موارد عمده ي ثبات عاطفي اند. جواناني که در آستانه ازدواج و تشکيل خانواده قرار دارند، بايد از حداقل ثبات برخوردار باشند؛ بتوانند خشم و شادي غير طبيعي خود را کنترل کنند؛ با متانت و تأمل به بررسي واقعيت‏ها پردازند و هنگام قضاوت و داوري با عقل و منطق ظاهر شوند.
عقيده بر اين است که در امر ازدواج بايد «عقل و عاطفه» را به هم پيوند زد تا فرزندي به نام منطق صحيح و تعامل انساني زاده شود.

داشتن منطق و مسؤوليت پذيري
براي پديد آوردن يک ازدواج موفق هرگز نبايد بنيان آن را بر هوس‏هاي گذرا استوار کرد. يکي از معيارهاي اساسي در مرحله مقدماتي ازدواج داشتن منطق و احساس مسؤوليت پذيري است که در حقيقت علاقه و رغبت براي ايجاد خانواده است و پيش شرط اساسي ازدواج موفق به شمار مي‏آيد.

عشق الهي و تحکيم بنيان خانواده
در فرايند ازدواج مراحلي وجود دارد که سردار همه آن‏ها عشق و شوق به زندگي با همسر آينده است. اين عشق هر چه به حقيقت و واقعيت و اصالت نزديک‏تر باشد، خانواده از تداوم و استحکام فزون‏تر برخوردار مي‏شود. وفاداري به عشق، وفاداري به همسر را به ارمغان مي‏آورد که در آن احساس تکامل و تعلق خاطر و خوشبختي حاصل مي‏گردد.
بعضي صاحب نظران معتقدند، «عاشق بودن» شيرين‏تر از «حق داشتن» است. پس اگر در زندگي مشترک همواره بر اين اصرار کنيد که حق به جانب من است، عشق و گذشت را فراموش خواهيد کرد. کانون خانواده مکاني براي بخشش و خوشبخت کردن طرف مقابل است نه مقابله و به دست آوردن امتياز.

قوانين ازدواج
ازدواج داراي وظايف، حقوق و تکاليف است. ضرورت آشنايي جوانان باقوانين و مقرارت ازدواج بر هيچ کس پوشيده نيست. اين مسأله بخشي از برنامه ازدواج است. آشنايي مقدماتي با حقوق و قوانين تشکيل خانواده، در پايداري ازدواج و شيريني و لذت زندگي بسيار مؤثر است. از جمله اين حقوق، حقوق قانوني و شرعي، مهريه و حدود و اختيارات زوجين در برابر يکديگر، تقسيم کار، حقوق زن، تعهدات اصلي و فرعي، شروط و تربيت فرزند است.

بهداشت، مديريت تحکيم خانواده
از لوازم يک ازدواج موفق و برنامه ريزي شده آشنايي زوجين با بهداشت و تلاش براي حفظ و نگهداري سلامت خانواده است.کسب اطلاعات در خصوص تنظيم خانواده و توجه به برنامه‏هاي جمعيتي کشور، به عنوان يک خانواده بزرگ، ضرورت دارد.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 200]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن