تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 29 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سه چيز است كه هر كس نداشته باشد نه از من است و نه از خداى عزّوجلّ. عرض شد: اى ر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1830879340




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تفسير موضوعي قرآن كريم اثري از مفسر بزرگ حضرت آيت الله جوادي آملي مبادي و مراحل اخلاق در قرآن


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: تفسير موضوعي قرآن كريم اثري از مفسر بزرگ حضرت آيت الله جوادي آملي مبادي و مراحل اخلاق در قرآن
قسمت هفتم
دو جلد دهم و يازدهم تفسير موضوعي مفسر حكيم آيت الله جوادي آملي به موضوع اساسي « اخلاق » در قرآن اختصاص يافته است ; كه در جلد دهم « مبادي اخلاق » در قرآن مورد تفسير قرار گرفته و در جلد يازدهم « مراحل اخلاق » در قرآن تبيين شده است . با اين توضيح كه بحث هاي مطرح شده حضرت استاد كه با عنوان كلي « اخلاق در قرآن » مطرح شده بود به هنگام تنظيم به دو بخش تقسيم شد; بخشي كه بيشتر صبغه مباحث « فلسفه و اخلاق » و « فلسفه علم اخلاق » را داشت در جلد دهم آورده شد و عنوان « مبادي اخلاق در قرآن » بر آن نهاده شد. و بخش ديگر از بحث هاي استاد كه بيشتر جنبه مباحث اخلاق را داشت با عنوان « مراحل اخلاق در قرآن » در جلد يازدهم گردآوري شده است .
مباحث جلد دهم در چهار بخش تنظيم گرديده و هر بخشي هم در ضمن فصل هايي مورد بررسي و پيگيري قرار گرفت . بخش يكم : جهان بيني و اخلاق ; بخش دوم : انسان و اخلاق ; بخش سوم : اهميت و آثار اخلاق ; بخش چهارم : فرزانگان و اخلاق .
مباحث جلد يازدهم يعني مراحل اخلاق در قرآن هم در سه بخش سامان دهي گرديد : بخش يكم : موانع نظري و عملي سير وسلوك ; بخش دوم : مراحل مانع زدايي از سير و سلوك ; بخش سوم : مقامات عارفان و مراحل سير وسلوك كه مطالب بخش اول در هفت فصل و مباحث بخش دوم در پنج فصل آورده شد و در پي آن بيست و چهار موقف و متزل از مراحل سير و سلوك عارفان در بخش سوم مورد بحث و تبيين قرار گرفته است .
نعمت يادآوري گناه
استاد متخلق آيت الله جوادي آملي درباره فراموشي مثبت و منفي يادآور مي شوند : « مشكل ما در نقض و نريسدن به كمال فراموشي است كه از بدترين مصيبت هاي ماست . كار خوبي را كه انجام مي دهيم فراموش نمي كنيم چون آن را بارها بازگو كرده و به آن علاقمنديم ; ولي چون گناه مرتكب شده را پنهان مي كنيم كم كم از يادمان مي رود و درصد جبران آن هم نيستيم زيرا انسان آنگاه درصدد جبران نقض است كه متذكر آن نقيصه باشد. از اين رو به ما گفته اند : اگر كار خيري كرديد آن را فراموش كنيد و اگر از شما اشتباهي سرزد به ياد آن باشيد; زيرا تذكر خطا وسيله استغفار و سبب انفعال است ولي يادآوري كار خير زمينه غرور را فراهم مي كند. گاهي انسان آن قدر كار خير را بازگو مي كند كه كار خيرش پژمرده مي شود. »
طهارت در اخلاق
استاد پس از آنكه هدف بسياري از احكام را كه در قرآن كريم آمده است تحصيل طهارت روح عنوان مي كنند طهارت فقهي و اخلاق را اينچنين تبيين مي كنند : « طهارت بر سه گونه است ; چنانكه آلودگي هم بر سه قسم است . دو قسم آن در فقه مطرح شده كه عبارت است از طهارت از خبث و طهارت از حدث . غسل يا شستن ظاهر عضو آلوده شده طهارت خبثي و وضو يا غسل طهارت حدثي مي آورد; اما آنچه در اخلاق مطرح است اين است كه آلودگي گناه با وضو و غسل پاك نمي شود بلكه با توبه و كفاره تطهير مي گردد و احكام الهي براي تامين اين طهارتهاست . با اين توضيح معلوم مي شود كه خضوع مستمر انسان در برابر اوامر الهي او را از هر گناهي هم پاك مي كند. يعني اگر گناهي دارد همين خضوع و توبه و انابه او را تطهير مي كند و اگر گناهي ندارد همين خضوع مانع بزهكاري او مي شود; پس تاثير خضوع براي دفع گناه يا رفع آن موثر است .
اهميت و آثار تهذيب روح
درباره اهميت و جايگاه تهذيب نفس و پالايش جان همين بس كه « اگر از مسئله تهذيب روح و تزكيه نفس كه بهترين هدف در فرهنگ قرآن كريم است غفلت نكنيم هرگز جانمان را مسموم نمي كنيم . » و « اولين نقش سازنده تهذيب روح اين است كه توان تشكيل مدينه فاضله را دارد و هر انساني مي كوشد در فضاي مدينه فاضله به سر برد; اما مدينه فاضله نه مانند باراني است كه از بالا ببارد و نه مثل آب چشمه يا چاهي است كه از درون زمين بجوشد بلكه آن را انسان مهذب مي سازد و تهذيب جان انسان هم در پرتو تعاليم اخلاقي انبياست ; از اين رو انبيا (عليهم السلام ) قبل از طرح مسائل سياسي نظامي اقتصادي و ساير شئون زندگي جمعي به تهذيب روح و اخلاق اشاره كرده اند. جامعه اي اهل سعادت است كه از تهذيب روح بهره مند باشد و جامعه يا ملتي سقوط مي كند كه از اين بارقه الهي محروم گردد. »
سير و سلوك در مسير شرع
مفسر وارسته آيت الله جوادي آملي در بخش فرزانگان و اخلاق و در تبيين مقامات عارفان از ديدگاه ابن سينا پس از توجه دادن به اين نكته كه مرحوم بوعلي در نمط نهم اشارات بعد از مسئله زهد و عبادت و عرفان نبوت را مطرح كرده است نتيجه مي گيرند : « اگر تهذيب و تزكيه برخلاف مسير شرع باشد چنين رياضتي باطل است ; يعني سير و سلوك جز با انجام واجبات و مستحبات از يك سو و ترك محرمات و مكروهات از سوي ديگر قابل قبول نيست و بازدهي هم ندارد. ولي مهم ترين عمل آن است كه ايشان به عبادت هاي قلبي بپردازد زيرا عبادت هاي قالبي يعني بدني مانند نماز و روزه در عين لزوم محدود است اما ذكر خدا نامحدود است و خداي سبحان مي فرمايد تا مي توانيد به ياد خدا باشيد. »
ايشان در همين بخش درباره تاثير مباني حكمت متعاليه و فلسفه صدرائي بر علم اخلاق و متحول نمودن آن مي فرمايد : « همان طور كه با اثبات جسمانيه الحدوث و روحانيه البقا » بودن روح و نيز « حركت جوهري » در حكمت متعاليه صدرايي بسياري از مسائل فلسفه نظري دگرگون شده بسياري از مسائل اخلاقي نيز متحول گشته است . روي اين مبنا اخلاق در پيدايش پرورش و ساختار حقيقت انسان نقش دارد; يعني كاري را كه انسان انجام مي دهد در آغاز « حال » است ولي بعد « ملكه » مي شود و سپس به حالت « صورت جوهري » ظهور مي كند و چون به صورت جوهر در مي آيد نفس براي آن به منزله « ماده » و اين صورت براي آن به منزله « صورت » مي شود و جمعا يك واقعيت را تشكيل مي دهند... حكمت متعاليه براساس حركت جوهري تبيين و تثبيت كرده است كه انسان هر كاري كه مي كند در واقع با آن كار حقيقت خود را مي سازد و با همان محشور مي شود. »
مانعي به نام غفلت
آيت الله جوادي آملي در بحث از موانع سير و سلوك نخست بر غفلت انگشت مي گذارد و مي گويد : « در فن اخلاق غفلت به عنوان مانع و بيداري به عنوان شرط لازم تهذيب نفس و سير و سلوك شمرده شده است . مقدمه واجب سير و سلوك آن است كه انسان توجه كند كه ناقص است و بايد كامل شود و مسافر است و به زاد و راحله و راهنما نياز دارد و بديهي است كه اگر كسي غافل باشد و نداند مسافر است در جاي خود مي ماند چنانكه جناب مصلح الدين سعدي گفته است : حرم در پيش است و حرامي در پس اگر رفتي بردي و اگر خفتي مردي . » ... غفلت هايي كه در مورد حفظ مال و مانند آن است ضرر دنيايي دارد; ولي غفلت از تزكيه و نزاهت روح غفلت از جان است و خسارت بزرگي در پي دارد چون سرمايه از دست مي رود. »
درمان غفلت
علامه جوادي آملي درباره درمان درد غفلت مي فرمايد : « راه حلي كه قرآن ارائه مي دهد يكي « مراقبت از خود » و ديگري « ياد خدا » است ... اذكار ديني افزون بر آن كه از انسان غفلت زدايي مي كند معارف الهي را نيز آموزش مي دهد و ره توشه معرفتي مسافران به سوي خدا را فراهم مي كند. » علاوه بر اين « در دستورهاي ديني آمده است كه اگر سيئه اي مرتكب شديد فورا حسنه اي انجام دهيد تا آن سيئه را جبران كند; زيرا اگر سيئه متراكم شود چرك و در جان انسان ايجاد و او را نابينا و ناشنوا مي كند. براي اين كار ذكر دايمي خدا را توصيه كرده اند. »
پيرايش جان
انسان سالك پيش از آنكه نيل به مقامات را آغاز كند و جان خويش را به فضائل بيارايد بايستي نخست جان خويش را جاروب كند و زشتي ها و پلشتي ها را از روح خويش بزدايد و آنگاه تحليه را انجام دهد. با توبه زهد رياضت مراقبت و محاسبه و تقوا از سير وسلوك مانع زدايي انجام مي شود و آنگاه نوبت آراسته شدن به ايمان ثبات صدق اخلاص خوف و رجا صبر شكر معرفت يقين توكل رضا تسليم و توحيد و... فرا مي رسد.
تقواي دل
استاد بزرگوار در بحث از تقوا با تقسيم آن به تقواي تن و تقواي دل مي گويند : « برترين مرحله تقوا تقواي دل و خضوع آن در پيشگاه ذات اقدس خداوند است كه از خضوع دل در برابر اوامر و نواهي الهي شروع مي شود و به آن ختم مي شود كه دل فقط در پيشگاه خدا خاضع باشد. » ايشان مجددا تاكيد مي كنند : « براي پرورش انسان چيزي مهم تر از توجه مستمر به دل يعني معرفت مراقبت و محاسبت نفس نيست . كسي كه حقيقت و ارزش خود را بشناسد مي داند كه ارزش جان آدمي به معارف الهي است . دلي كه معرفت خدا و اولياي او در آن نيست « گل » است نه « دل » و آن كسي كه داراي چنين گوهري نباشد انسان نيست . »
مدينه فاضله نه مانند باراني است كه از بالا ببارد و نه مثل آب چشمه يا چاهي است كه از درون زمين بجوشد بلكه آن را انسان مهذب مي سازد و تهذيب جان انسان هم در پرتو تعاليم اخلاقي انبياست . از همين رو پيامبران الهي قبل از طرح مسائل سياسي نظامي اقتصادي و ساير شئون زندگي جمعي به تهذيب روح و اخلاق تصريح كرده اند
جامعه اي اهل سعادت است كه از تهذيب روح بهره مند باشد و جامعه يا ملتي سقوط مي كند كه از اين بارقه الهي محروم گردد
 چهارشنبه 3 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 378]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن