تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 دی 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هيچ جلسه قرآنى براى تلاوت و درس در خانه‏اى از خانه‏هاى خدا برقرار نشد، مگر اين...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1846085745




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بخش نخست/بررسي فلسفه و ارزش جهاد و شهادت در اسلام


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: بخش نخست/بررسي فلسفه و ارزش جهاد و شهادت در اسلام
گروه خبرنگاران افتخاري / احسن ميرزايي : محدوده رسيدن به هدف در فعاليت‌هاي ارادي انسان، چه در بعد فردي و چه در بعد اجتماعي مطلق نبوده و بايد منطبق بر سنن الهي حاكم بر فرد و جامعه باشد
«جهاد» مصدر است به معني تلاش كه در مفهوم آن مشقت هم نهفته است و نيز اسم است به معني جنگ. در قرآن كريم واژه جهاد بيشتر به معني به‌كارگيري كليه امكانات براي دفاع از اسلام و نشر دعوت و معارف آن مطرح شده است و نيز به مفهوم مبارزه با هواي نفس و تطبيق خواسته‌هاي خود با خواسته‌هاي الهي و تسليم اراده او به كار رفته است كه نهايتا زندگي بر مبناي تحصيل رضاي خدا را نويد مي‌بخشد، البته جهاد با مال و جان نيز كه فداكاري همه‌جانبه با مال و جان در راه خداست، به معني تمام كلمه، تحقق نمي‌يابد.

تحركات و فعاليت‌هاي وجودي انسان دو نوع است: يك نوع آن تابع قانون و نظام تكويني و طبيعي است به طوري كه اراده و اختيار انسان در آن‌ها دخالتي ندارد. مانند فعل و انفعالات دستگاه گوارش و تنفس و سلسله اعصاب و امثال آن، كه بر طبق نظام فطري و تكويني الهي و به طور غير ارادي انجام مي‌گيرد و نيز بر بخشي از فعاليت‌هاي اجتماعي بشر، سنت‌ها و قوانيني حاكم است كه در اختيار او نيست و شرح آن در طي مباحث بعدي خواهد آمد.

نوع ديگر از تحركات و تلاش‌هاي آدمي تابع اراده و خواست اوست كه به طور مثال انسان در به كارگيري حواس و مشاعر ظاهري و باطني خود بصورت ارادي عمل مي‌كند و به طور كلي در محدوده فعاليت‌هاي ارادي خود آزاد است و مي‌تواند با انتخاب و اختيار خود از امكانات و ابزارهاي دروني و بيروني براي نيل به اهداف خويش بهره‌برداري كند و اين فعاليت‌هاي ارادي بالفطره و به حكم وجدان براي انسان ثابت است و وجه امتياز او از ساير حيوانات نيز است.

البته اين نكته را نيز بايد يادآور شد كه محدوده رسيدن به هدف در فعاليت‌هاي ارادي انسان، چه در بعد فردي و چه در بعد اجتماعي مطلق نبوده و بايد منطبق بر سنن الهي حاكم بر فرد و جامعه باشد و پر واضح است كه آدمي در بسياري از موارد با آن‌كه تمام پيش‌بيني‌ها و تلاش‌هاي لازم براي دستيابي به خواسته‌ها و اهدافش به كار مي‌برد، ولي با اين وجود باز هم ناكام مي‌ماند.

همين نكته در مورد فعاليت‌هاي جمعي هم مطرح مي‌شود. بنابراين، حوزه اختيارات جمعي هم در رسيدن به اهداف خود محدود است. چنان‌كه در قرآن مي‌فرمايد: «اگر خدا بعضي مردم را در مقابل برخي ديگر برنمي‌انگيخت، فساد روي زمين را فرا مي‌گرفت»

انسان فطرتا اجتماعي است. زندگي انسان به طور طبيعي بايد اجتماعي باشد و اين سنت و نظام حتمي و قطعي حاكم بر نوع بشر است. مطابق اين سنت ثابت، تحركات و فعاليت‌هاي ارادي و اختياري يك انسان به تنهايي براي تأمين نيازهاي مادي و معنوي او و پرورش استعدادهاي فطري و تكامل وجوديش تا هدف نهايي كافي نخواهد بود، بلكه با تشكيل زندگي جمعي و فعاليت‌هاي اجتماعي بايد نيازهاي زندگي را تأمين و استعدادهاي نهان را به ظهور رساند و زندگي جمعي هم هنگامي مي‌تواند برقرار شود كه داراي نظام و قانون مبتني بر عدالت باشد تا فردي بتواند در سايه آن بهره تلاش و كار خود را در رفع نيازمنديهايش به كار گيرد و از منابع طبيعي و امكانات موجود در جامعه به طور عادلانه بهره‌مند شود.

بنابراين، ارزش نظم و قانون با ارزش اصل حيات انسان برابراست و علاوه بر اين، انسان در جهاني زندگي مي‌كند كه اساس و پايه‌اش بر نظم قانونمندي است، از كوچك‌ترين اجزاي دروني اتم گرفته تا كهكشان‌ها و اجسام بزرگ اين جهان، همه تحت يك محاسبه دقيق و نظام حيرت‌انگيز فعاليت مي‌كنند، و انسان نيز به عنوان يكي از اجزاي نظام گسترده هستي نمي‌تواند از قانون و نظم مستثني باشد.

اكنون كه ارزش قانون و نظم و نقش آن در زندگي بشر و برابر بودن ارزش آن با اصل حيات انسان به اجمال بيان شد، اين نكته نيز اضافه مي‌شود كه قانون حاكم بر جامعه انساني بايد با نيازها و استعدادها و مصالح فردي و اجتماعي بشر منطبق و منسجم باشد، بتواند تكامل و پيشرفت همه‌جانبه جوامع بشري را ميسر سازد و در غير اين صورت زندگي فردي و اجتماعي انسان به سقوط و نابودي كشيده خواهد شد.

قانون‌گذاري و تنظيم برنامه زندگي بشر فقط شايسته ذات پروردگار است. مفهوم قانون دربردارنده دو بعد است يكي حاكميت و قيوميت و ديگري ربوبيت و در حقيقت اين دو وصف به قانون‌گذار بر مي‌گردد. به اين مفهوم كه حق حاكميت و صفت ربوبيت از آن قانون‌گذار است و اين اراده اوست كه از طريق وضع قانون اراده انسان‌ها را به تسخير خود درمي‌آورد و جوامع انساني را مطابق آن مي‌پروراند و اوست كه رب و مربي و حاكم و قيوم است و ديگران عبد و مربوب و محكوم به تبعيت از قانونند، زيرا در اطاعت از قانون تسليم بدون قيد و شرط و پذيرش مطلق نهفته است.

به دلايل روشن انسان كوچك‌تر از آن است كه صلاحيت قانون‌گذاري و مقام قيوميت و ربوبيت براي ديگر انسان‌ها را داشته باشد، آن هم قانوني جامع و به بلنداي زندگي و خواسته‌ها و استعدادهاي بي‌حد و حصر انسان و به دور از هر پيرايه‌اي كه باعث تفرقه و جدايي و دشمني و جنگ و ستيز از قبيل نژاد و مليت و وطن و طبقه و حزب و ... باشد.

آري، ربوبيت و قيوميت بر زندگي وسيع انسان كجا و اين همه ضعف و جهل و خود‌خواهي و غرور و خود برتربيني كه سرتاسر وجود انسان را در خود فرو برده، كجا؟ كوتاه سخن اين‌كه قانونگذاري و برنامه‌ريزي براي زندگي بشر تنها حق آن قدرتي است كه اين جهان پهناور را با نظام دقيق و حكيمانه بر پا داشته و رهبري مي‌كند، كه پيدايش و بقاي وجود انسان نيز جزء همين نظام كلي است و چه نيكو و ظريف در قرآن مي‌فرمايد: «آيا كافران، ديني غير دين خدا مي‌طلبيدند و حال آن‌كه هر كه در آسمان‌ها و زمين استف لاجرم فرمانبردار خدا است و همه به سوي او باز خواهند گشت.»

لذا قرآن‌كريم با بيان شيوا و رسا مي‌كوشد تا بشر را آگاه و حاكميت الهي را با پذيرش انسان‌ها برقرار سازد و اربابان زر و زور را از حاكميت بر جوامع آن‌ها بزدايد و تنها راه اصلاح زندگي بشر را برقراري حاكميت و ربوبيت‌الله و زدودن سلطه انسان‌ها بر يكديگر مي‌داند. خداوند بشر را براي رحمت و زندگي جاودان آفريده و براي سير تكاملي او به سوي هدف نهايي‌اش برنامه و نظام جامعي مقرر فرموده است، و انسان‌هايي را از ميان آنان به عنوان پيامبر برانگيخته تا به وسيله آنان برنامه و قانون خود را ارسال و ابلاغ كند تا زندگي در سايه عدالت و قسط براي افراد بشر فراهم شود.

ادامه دارد...
 سه شنبه 2 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 99]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن