تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 31 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):هر که می خواهد که قویترین مردم باشد بر خدا توکل نماید.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817260515




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سيدمحمد خاتمي در مراسم شب بيست و يكم در حرم امام(ره): انتقاد بايد خيرخواهانه باشد، نه تخريبي


واضح آرشیو وب فارسی:قدس: سيدمحمد خاتمي در مراسم شب بيست و يكم در حرم امام(ره): انتقاد بايد خيرخواهانه باشد، نه تخريبي
سيدمحمد خاتمي گفت: انتقاد بايد از روي خيرخواهي باشد نه تخريب اما در دل نصيحت، آزادي بيان نهفته است.

به گزارش فارس، سيدمحمد خاتمي شب بيست و يكم ماه مبارك رمضان در حرم مطهر امام خميني(ره) در جمع سوگواران امام علي(ع) با اشاره به دوران حكومت 5 ساله حضرت علي و با اشاره به آشوبها و جنگهاي دوران حكومت امير مؤمنان گفت: در اين مدت كمتر از 5 سال حكومت حضرت علي(ع)كه با آشوبها و جنگها همراه بود و شايد بيشتر وقت حضرت علي(ع) صرف اين جنگها شد اما اين امر مانع از آن نشد تا حضرت علي الگويي از حكومت نشان دهد، حتي تمام دستاوردهاي بشر امروز با تجربه هاي زياد در امر حكومت، در مقابل اين حكومت حضرت علي رنگ مي بازد.
وي افزود: حضرت علي(ع) به صراحت بيان مي كند كه اگر مردم نمي خواستند و حضور مردم نبود و رأي و نظر آنها هم نبود اينجانب حكومت را نمي پذيرفتم. رئيس بنياد باران با تأكيد بر اينكه وقتي حضرت علي به حكومت مي رسد دغدغه خاطر او حق حرمت اين مردم است، خاطرنشان كرد: كدام حاكم را در دنيا سراغ داريد كه بشدت از مردم بخواهد تا در مقابل حاكم و قدرت بايستند و حق خود را بخواهند؟ كدام حاكم را سراغ داريد كه بگويد وظيفه شما مردم است كه انتقاد كنيد نه اينكه آزادي بيان حق است. شما وظيفه داريد بيان كنيد حق خود را، كدام حكومت را سراغ داريد كه نه تنها مخالفان خود را تحت فشار قرار ندهد و براي مخالفت با حكومت هزينه ايجاد نكند بلكه همواره از حق مخالف خود دفاع كند و از امتيازات يك نفر كه بايد در جامعه داشته باشد او را محروم نكند.
خاتمي گفت: اين اميرالمؤمنين است كه اينگونه حكومت مي كرد، حكومت علي(ع) يك معجزه است و امروز هم كه به اين حكومت نگاه مي كنيم مي بينيم كه نظير ندارد.
وي در ادامه با اشاره به فرمايشي از حضرت علي(ع) مبني بر اينكه «اي مردم، مرا بر شما حقي است و شما هم بر من حقي داريد» تصريح كرد: حضرت علي به مردم مي فرمود كساني كه تحت حكومت هستند نسبت به حكومت حق دارند و نه فقط تكليف. اما حق شما بر من اين است كه خيرخواه شما باشم، همچنين رشد اقتصادي جامعه و بالا بردن قدرت مالي و اجتماعي و سازماني جامعه نه اينكه امكانات موجود را يكسان در دست افراد قرار دهند، اينها حق شما بر من است. وي افزود: اينكه امروز حرف از توسعه در جامعه مي زنند و مي گويند بايد در جامعه توليد و ثروت ايجاد كرد، يكي از حقوقي است كه مردم بر حاكمان دارند. همچنين آگاهي دادن به مردم و محو بي سوادي در جامعه و تربيت مردم حقوقي است كه مردم بر حاكمان دارند.
وي افزود: امروز بشر خيلي به خود مي بالد كه حق انتقاد براي فرد فرد جامعه را به رسميت شناخته و انسانها نظر داشته باشند و آن را اعلام كنند حتي در مقابل حكومتها بتوانند انتقاد كنند. انتقاد بايد با خيرخواهي باشد نه تخريب. ولي در دل نصيحت آزادي بيان نهفته است.
وي خاطرنشان كرد: تعجب اينجاست كه امروز بشر ادعا مي كند و پز مي دهد و افتخار مي كند كه حق انتقاد را براي انسانها در مقابل قدرت به رسميت شناخته است. اما حضرت علي(ع) مي گويد اين حق من است وظيفه شماست. آزادي بيان، آزادي انتقاد، سخن گفتن در برابر حكومت، ايراد گرفتن و خيرخواهي كردن نسبت به حكومت وظيفه مردم است و حق حاكمان است يعني 10 درجه بالاتر از آن چيزي است كه امروزيها مي گويند.
رئيس بنياد باران در ابتداي سخنان خود با اشاره به اهميت و ويژگيهاي شبهاي قدر خاطرنشان كرد: قرآن در شب قدر نازل شده در حالي كه قرآن در ظرف 23 سال و به تناسب موقعيتها و نيازهاي مختلف بر قلب پيامبر نازل شد پس اينكه گفته مي شود در شب قدر قرآن نازل شده علت چيست؟
خاتمي در تشريح اين موضوع گفت: آنچه در 23 سال آمده تنزيل قرآن است يعني بيان تدريجي قرآن و ناظر به مسايل و حوادثي كه متعلق به دوران پيامبر است و يا بطور كلي به سرشت و سرنوشت بشري در اين جهان مربوط مي شود.
وي افزود: قرآن داراي حقيقت بسيط و جامعي است كه بسيط بودن آن همه چيز است. آن نور و آن حقيقت متعالي يك بار و بصورت جامع بر قلب پيامبر نازل شد و جان پيامبر به آن حقيقت متعالي و با قرآن آشنا شد و آنچه در 23 سال تحقق يافت بيان لفظي و دنيوي همان حقيقت با توجه به شرايط مختلف بود.
در اين مراسم، سيدحسن خميني فرزند يادگار امام و برخي از مقامات و مسؤولان لشكري و كشوري حضور داشتند. خاتمي در پايان اين مراسم براي بهبود حال همسر امام راحل كه در بستر بيماري است، دعا كرد.
 سه شنبه 2 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: قدس]
[مشاهده در: www.qudsdaily.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 62]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن