تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 31 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):در هر جمعه، اندكى از سبيل و ناخن‏هاى خود را بگير، و اگر هم چيزى وجود نداشته باشد، آن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817253265




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

انديشه - عقل و اخلاق در صدر


واضح آرشیو وب فارسی:هموطن سلام: انديشه - عقل و اخلاق در صدر
انديشه - عقل و اخلاق در صدر

محمد‌تقي فاضل ميبدي عضو مجمع مدرسين و محققين حوزه علميه قم كه در شب ضربت‌خوردن حضرت‌علي(ع) در مسجد قندي سخن مي‌گفت، خطاب به روزه‌داران اظهار داشت: «بايد ديد پيام شب قدر و شب ضربت خوردن علي(ع) براي جامعه مسلمان چيست؟ آيا چندين‌بار قاتل اميرالمومنين را لعن‌كردن كافي است؟ پيام سيره حضرت‌علي چيست؟» وي همچنين گفت: «پيام حضرت‌علي(ع) اين نيست كه روحاني بر منبر بنشيند و شعار بدهد. علي(ع) به‌قدري حساس بود كه وقتي به ايشان گفته شد مردي مسلمان درصدد اخراج پيرمردي مسيحي است، حضرت بيشتر برافروخته و ناراحت شد و تاكيد كرد، وقتي فردي مسيحي به مسلمانان پناه مي‌آورد، نبايد اينگونه با او رفتار كرد». به گزارش ايسنا، فاضل‌ميبدي همچنين به «تعقل و اخلاق در قرآن» اشاره كرد: «در شب ضربت خوردن علي(ع) و شب نزول قرآن، بايد پيام قرآن را دريابيم؛ يكي عقلانيت و ديگري اخلاق، تاسف مي‌خورم كه هردوي اينها در جامعه ما كمرنگ است. عقلانيت فقط به اين نيست كه در رياضيات، ورزش و المپيادها حرف اول را بزنيم؛ عقلانيت يعني در وادي انسانيت بتوان حرف اول را زد و براي بشريت از هر جهت اسوه بود. مسلمان ايراني بايد براي جهانيان الگو باشند نه اينكه وقتي فردي به دوبي يا پاريس مي‌رود بر‌گردد افسوس بخورد كه چرا تهران از نظر نظم آنگونه نيست». وي افزود: «بايد در امنيت، سياست، اقتصاد و اخلاق براي بشريت الگو باشيم؛ اما چه كنيم كه مظلوميت علي(ع) را فقط در شب قدر و آن هم در شهادت به دست ابن‌ملجم مي‌دانيم؛ از اين زاويه نيز مي‌شود نگريست، مظلوميت علي(ع) در طول سال به دست همه ماست. اگر ابن‌ملجم شمشير بر فرق علي(ع) زد ممكن است ما شمشير بر فرق فرهنگ علي(ع) در طول سال زده باشيم. امام‌علي فقط وسيله گريه، پهلواني يا ياعلي‌گفتن نيست، امام يعني عقلانيت و اخلاق. تا عقلانيت و اخلاق در ميان مردم معنا پيدا نكند، اسلام و قرآن نمي‌توانند هيچ اثري بر جامعه بشري بگذارند. به فرموده علي(ع)، پيامبر و كتاب مقدس آمده تا عقل‌هاي بشري را زنده كند». فاضل‌ميبدي در ادامه گفت: «در قرآن دو چيز در مقابل يكديگر قرار دارد؛ يكي تعقل كه خدا همواره به آن دعوت مي‌كند و ديگري تقليد صرف، كه خداوند همواره آن را مذمت كرده است. انسان در اين جهان بايد هر سخني را با عقل بپذيرد. بشر قرآن، بشر متعقل است». وي با استناد به آيه‌اي از قرآن كه بدترين موجود در نزد خدا را انساني مي‌داند كه تعقل نمي‌كند، گفت:‌ «بزرگ‌ترين امتياز بشر به ساير مخلوقات، خردورزي است. اگر خرد انسان به كار نيفتد، بشر هيچ امتيازي بر مخلوقات عالم ندارد». فاضل‌ميبدي افزود: «متاسفانه پس از دوره شكوفايي عقول در دوره فرهنگ‌سازي اسلامي حضرت رسول، وضعيت جامعه اسلامي به مرحله‌اي سقوط كرد كه بي‌خردان به تفرقه‌افكني و فرقه‌‌‌فرقه كردن مسلمانان به جاي دعوت انسان‌ها به آموزگار تعقل، پرداختند». اين عضو مجمع مدرسين حوزه علميه در بخش ديگري از سخنانش پيام اخلاق در دنياي اسلامي حتي در ايران را روبه افول دانست و اظهار كرد: «بسياري از حكومت‌ها براي ماندن، اخلاق را فداي سياست مي‌كنند؛ همان كاري كه معاويه كرد و خيلي‌ها نيز براي ماندن پيام‌شان حتي به قيمت از بين رفتن خودشان، سياست را فداي اخلاق مي‌كنند؛ همان اقدامي كه از سوي حضرت‌علي‌(ع) انجام شد». فاضل ميبدي افزود: «بنده اگر دروغ بگويم و عهدشكني كنم كه بمانم سياست معاويه را به اجرا گذاشته‌ام نه سياست علي(ع) را. ارزش‌هاي ديني را فداي سياست‌كردن خلاف پيام قرآن و دين اخلاقي ماست. پيامبر فرمود اخلاق بد در جامعه از حكومت‌ها شروع مي‌شود. اگر عهدشكني شد، مردم نيز عهدشكني مي‌كنند. رابطه بسيار تنگاتنگي بين اخلاق مردم و اخلاق حاكميت برقرار است. به فرموده حضرت رسول(ص)، عالمان دين و حاكمان هرگاه فاسد شوند همه‌ مردم فاسد مي‌شوند و اگر صالح شدند همه مردم صالح مي‌شوند». وي با طرح اين پرسش كه ظلم اقتصادي از كجا پيدا شده است؟ افزود: «اين امر از ظلم در چينش افراد ايجاد مي‌شود. اگر كسي كه متولي امور اقتصادي است، انساني خردمند و امانت‌دار بود و رانت‌خوار نبود، كار خراب نمي‌شود. اقتصاد زماني بيمار مي‌شود و تفاوت طبقاتي زماني پديدار مي‌شود كه انسان‌هاي ناشايست متصدي امور مالي جامعه ‌شوند. علي(ع) در روز سوم به‌قدرت‌رسيدن‌اش به تسويه اداره‌ها دست زد، استانداران نالايق را عزل كرد و به توصيه‌ها نيز ذره‌اي توجه نكرد. امام تاكيد كرد اگر در حكومت من انسان‌ها سر جاي‌شان نباشند من هيچ‌كاري نمي‌توانم بكنم. حضرت در جاي ديگر تاكيد كردند، چند چيز حكومت‌ها را از پا درمي‌آورد؛ پيش‌افتادن انسان‌هاي نالايق و عقب‌انداختن انسان‌هاي برتر، اهميت‌دادن به مسائل روبنايي و رهاكردن مسائل اصلي».
 دوشنبه 1 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: هموطن سلام]
[مشاهده در: www.hamvatansalam.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 58]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن