تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):بهترین چیزی که بنده بعد از شناخت خدا به وسیله آن به درگاه الهی تقرب پیدا می کند، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818937359




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رمضان درالجزاير: تقدس روزه ، سفره رنگين و شب نشيني (1)


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: رمضان درالجزاير: تقدس روزه ، سفره رنگين و شب نشيني (1)
الجزيره ـ با وجود اينكه مظاهر عمدتا غربي زندگي معاصر، بسياري از عادات و رفتارهاي الجزايري ها را به نفع نوع غربي آن تغيير داده است اما فرارسيدن ماه رمضان كافي است تا به يك چشم بر هم زدن همه چيز به اصل خود بازگردد.


از چند روز به ماه رمضان ، تغييرات در ظاهر و نيز رفتار افراد نمايان مي شود و همه چيز از بازگشت يك ملت به سنت هاي پدران خود در طول ماه رمضان خبر مي دهد.
مردان و جوانان الجزايري كه در طول سال بدلايل اجتماعي و اقتصادي خاص خود طي سال هاي اخير، به صرف ناهار يا شام به روش سنتي و در كنار خانواده چندان اهميتي نمي دهند و با يك ساندويچ ساده و يا قطعه اي پيتزا يا نان شيريني هاي متنوع فرانسوي رفع گرسنگي مي كنند، در ماه مبارك رمضان بصورت تخلف ناپذيري خود را ملزم مي دانند با خانواده افطار كنند و صرفا غذاهاي سنتي بخورند.
با آنكه طبيعت مردم الجزاير، رانندگي صبورانه و نيز غذايي سبك و كم است اما اين دو عادت در ماه رمضان كاملا تغيير مي كند.
مردم اين كشور براساس يك سنت ديني ، تاكيد ويژه دارند كه حتما قبل از اذان مغرب در خانه باشند و در كنار خانواده ، روزه خود را بازكنند.
اين امر سبب مي شود ، از دو ساعت مانده به افطار، همه مغازه ها بسته مي شود و همه به سرعت راهي منازل خود مي شوند. آنها كه تاخير دارند ، گاه با سرعت جنوني در خيابان ها مي رانند.
سفره افطار نيز در الجزاير از گران ترين و متنوع ترين سفره ها است ، چرا كه تقريبا همه غذاهاي سنتي آن ، با مقادير قابل توجهي گوشت تازه گوسفندي ، تهيه مي شود و همين امر هر ساله بازار گوشت و ساير مواد غذايي پرمصرف را بشدت تحت تاثير قرار داده و قيمت ها را بالا مي برد هر چند پس از ماه رمضان دوباره به حالت اوليه باز مي گردد.
روز و شب ، ماه رمضان در الجزاير، جايشان را با هم عوض مي كنند. بيشتر الجزايري ها بر اساس يك رسم و عادت ديرينه ، معمولا تا سحر بيدارند و بيشتر ساعت روزها را صرف استراحت و خواب مي كنند و حتي آنها كه كارگر و كارمند هستند نيز با راندمان كاري بسيار پايين بر سر كار حاضر مي شوند.
برهمين اساس ، بيشتر فعاليت هاي اجتماعي و اداري در اين كشور بشدت كاهش مي يابد و تنها بازار است كه بر رونق آن افزوده مي شود.
مردم الجزاير طبيعتي آرام و مهربان دارند اما خشم هاي ناگهاني نيز از ويژگي هاي آنان است كه بيشتربه يك انفجار خشم شبيه است و دقايقي طولاني ادامه مي يابد، اين حالت در ماه رمضان چند برابر شده و به همين دليل هرساله آمار خشونت و درگيري هاي اجتماعي دراين ماه نسبت به ساير ماه هاي سال افزايش قابل توجه نشان مي دهد.
كارشناسان اعتياد شديد بسياري از مردان و جوانان الجزايري به قهوه و سيگار را از علل اصلي اين امر ذكر مي كنند كه عدم مصرف آن در روزهاي ماه رمضان سبب تحريك پذيري عصبي بيشتري در ميان افراد مي شود.
در اين ماه اگر در خيابان ها رفت و آمد داشته باشي ، هر روز چند صحنه مشاجره و درگيري را مي بيني .
بدترين توهين در اين صحنه ها اين است كه به طرف مقابل بگويي ، "قهوه ات را نخوردي و سيگارت را نكشيدي حالت بجا نيست "!
با اين همه ، ماه رمضان در الجزاير ، در بين اقشار مختلف جامعه ، ماهي كاملا مقدس است ، در طول ماه رمضان هر چه بگردي ، حتي يك نفر را درحال روزه خواري يا سيگار كشيدن نمي بيني .
روزه خواري در الجزاير يك پديده كاملا فراگير است و حتي آنان كه تقيد چنداني به مسايل ديني نشان نمي دهند ، نيز بصورت همه گير در ماه رمضان روزه دار هستند.
شدت احترام مردم الجزاير به روزه تا حدي است كه حتي اروپايي هاي مقيم اين كشور نيز بدون اين كه قانوني يا منعي رسمي وجود داشته باشد، كاملا از تظاهر به روزه خواري و كشيدن سيگار پرهيز مي كنند.
نقش ويژه زنان
..................
سفره رنگين و سنتي يكي از سه پايه مهم ماه رمضان در نزد الجزايري ها است و همين جا است كه نقش خانه داري و كدبانويي زنان در كنار ساير نقش هاي اجتماعي و خانوادگي آنان بروز مي يابد.
سفره هاي ماه رمضان در الجزاير ، به نوعي به ميداني براي رقابت زنان با يكديگر تبديل مي شود، غذاهاي متنوع و رنگين ، پيش غذاها، انواع دسر و .. همگي با دقت بسيار و سليقه تمام در خانه ها تهيه مي شود.
هر چند نوع غذاها در مناطق مختلف كشور الجزاير با هم تفاوت هايي دارد اما از نظام واحدي برخوردار است و شامل نوعي سوپ بسيار لذيذ محلي به نام "شوربه " است كه با رشته خانگي از خمير گندم و گوشت گوسفند تهيه مي شود.
اين سوپ انواع مختلفي دارد اما بيشتر با رب گوجه ، نخود و كدو پخته مي شود.
ادامه دارد...
خاورم **380**1373
 چهارشنبه 27 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 80]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن