تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):كسى كه روزه او را از غذاهاى مورد علاقه‏اش باز دارد برخداست كه به او از غذاهاى بهشتى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816939585




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

با واگذاري 3300 ميليارد تومان سهام«خصوصي سازي» بودجه امسال را 6 ماهه محقق كرد


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: با واگذاري 3300 ميليارد تومان سهام«خصوصي سازي» بودجه امسال را 6 ماهه محقق كرد
گروه بورس – معصومه طاهرخاني: مجموع واگذاري‌هاي سازمان خصوصي‌سازي تا پايان شهريور ماه امسال بالغ بر 33هزار ميليارد ريال شده است.


به گزارش خبرنگار ما، اين سازمان در حالي به رقم ياد شده دست يافته كه رقم در نظر گرفته شده براي واگذاري‌ها تا پايان امسال تنها 30هزار ميليارد ريال است.در واقع رقمي كه سازمان خصوصي‌سازي براي واگذاري‌هاي امسال پيش‌بيني كرده 42هزار ميليارد ريال است كه 12هزار ميليارد ريال آن بابت رد ديون و تنها 30هزارميليارد ريال بايد از محل واگذاري شركت‌ها (چه از طريق بورس و چه غير بورس) تامين شود.
البته دليل اصلي دستيابي سازمان به اين رقم فروش بلوكي سهام شركت هايي چون«فولادمباركه»، «فولاد خوزستان»، «تايدواتر»و« تراكتورسازي» در قيمت‌هاي بسيار بالاتر از قيمت هاي پايه بوده است.
دكتر «غلامرضا حيدري كرد زنگنه» رييس سازمان خصوصي‌سازي در گفت‌وگو با خبرنگار ما ضمن اشاره به واگذاري‌ها گفت: از رقم 33هزارو 328ميليارد ريالي كه تاكنون از واگذاري شركت‌ها به دست آمده، حدود يك‌هزار و 500ميليارد تومان به صورت نقدي به خزانه واريز شده است. رقم واگذاري‌هاي ما بدون احتساب سهام عدالت و رد ديون هم تا كنون بالغ بر 33هزارميليارد ريال بوده است.
اين واگذاري‌هاي بزرگ!
با نگاهي به فهرست واگذاري‌هاي سازمان خصوصي‌سازي از ابتداي امسال تا كنون نام شركت‌هاي بزرگي چون «تراكتورسازي ايران»، «فولاد مباركه»، «فولاد خوزستان»، «فولاد خراسان»، «تايدواتر خاورميانه» و چند شركت بسيار بزرگ ديگر نيز ديده مي‌شود كه هر كدام با واگذاري درصدهايي از پرتفوي دولت خارج شده‌اند.
از جمله نكات جالب در واگذاري‌هاي 6ماهه اول امسال اين سازمان، مشاركت پررنگ سرمايه‌گذاران بخش‌خصوصي و سرمايه‌گذاران خارجي در عرضه‌ها است.خريد 95درصدي پتروشيمي رازي توسط ترك‌ها از يك سو و خريد 5/30درصد سهام فولاد خوزستان توسط يك سرمايه‌گذار بخش‌خصوصي (محمد جابريان) دو نقطه طلايي واگذاري‌ها به شمار مي‌روند.بحث جالب ديگر عرضه‌هاي بلوكي اين سازمان، حضور نسبتا خوب سرمايه‌گذاران خارجي در قالب كنسرسيوم‌هاي مستقل يا كنسرسيوم‌هاي با مشاركت سرمايه‌گذاري داخلي است كه هم‌چنان در ساير عرضه‌هاي اين سازمان هم احتمال حضور آن به گوش مي‌رسد.شركت‌هاي زيرمجموعه‌هاي وزارت نفت و بانك‌ها عمده واگذاري‌هاي اين سازمان را تا پايان سال تشكيل مي‌دهند.
ما كي واگذار مي‌شويم؟
البته بايد توجه داشت به‌رغم وعده‌ها در خصوص واگذاري بيش از 21شركت تا پايان شهريورماه، از ابتداي امسال تاكنون تابلوهاي بورس تنها عرضه‌هاي 5درصدي دو شركت يعني «مخابرات ايران» و «پالايش نفت اصفهان» را به خود ديده‌اند.
براساس اخبار منتشرشده در خصوص دو شركت اخير، تكليف واگذاري بقيه سهام مخابرات با توجه به مسائل مطرح شده در شوراي عالي امنيت ملي، تاكنون مشخص نشده است.همچنين شركت ملي پالايش و پخش فرآورد‌‌‌ ه‌‌‌ هاي نفتي نيز مخالفت خود را با عرضه بقيه سهام پالايش نفت اصفهان و ديگر شركت‌‌‌هاي زيرمجموعه خود اعلام كرده است.از سوي ديگر بخشي از واگذاري‌‌‌هاي انجام شده بابت سهام عدالت و رد ديون دولت به بخش عمومي (تامين اجتماعي و صندوق‌‌‌هاي بازنشستگي) بوده است كه اين واگذاري‌‌ها نيز ناتمام مانده است.
تا پايان سال جاري بايد سهام 42شركت از سوي سازمان خصوصي‌‌سازي در بورس عرضه شود.در اين ميان بيشترين تعداد مربوط به شركت‌‌‌هاي فعال در زمينه پالايش نفت و پتروشيمي است به گونه اي كه مقرر شده تا پايان سال سهام 20شركت فعال در اين زمينه‌‌ها به بخش خصوصي واگذار شود.اين در حالي است كه با وجود بحث و بررسي بين سازمان خصوصي‌‌سازي و شركت ملي صنايع پتروشيمي بر سر نحوه واگذاري اين شركت‌‌ها به صورت هلدينگ يا غيرهلدينگ، هنوز توافقي در اين زمينه حاصل نشده و سازمان خصوصي‌‌سازي همچنان بر اين اعتقاد است كه شركت‌‌ها را بايد به صورت تك تك وارد بورس كند. اين موضوع در حال حاضر بزرگ‌ترين مانع بر سر راه خصوصي‌‌سازي پتروشيمي‌‌ها است.در برنامه سازمان خصوصي‌‌سازي تا پايان سال، واگذاري سهام پنج بانك دولتي نيز پيش‌بيني شده است به گونه‌اي كه قرار بود 5درصد سهام بانك ملت در خرداد ماه و 5درصد سهام بانك تجارت نيز در تير ماه واگذار شود، اما طبق اعلام نظر مسوولان به دليل تعهدات صندوق‌‌‌هاي بازنشستگي بانك‌‌ها به پرسنل خود كه ممكن است از سرمايه بانك‌‌ها نيز بيشتر باشد و نيز مشخص نبودن تكليف بدهي دولت به بانك‌‌ها، تا كنون عرضه سهام اين دو بانك نيز به تعويق افتاده است.همچنين اعلام شده است كه تا پايان سال سهام سه شركت بيمه دانا، بيمه البرز و بيمه آسيا نيز در بورس عرضه شود، اما به دليل منطبق نبودن صورت‌‌‌هاي مالي اين شركت‌‌ها با استانداردهاي حسابرسي، عرضه سهام اين سه شركت نيز محقق نشده است. كارشناسان براين باورند كه سازمان خصوصي‌‌سازي به منظور اعلام دقيق زمان و نحوه واگذاري‌‌‌هاي خود بايد بررسي‌‌‌هاي بيشتري انجام داده و با در نظر گرفتن همه جوانب امر، زمان بندي مشخص و قابل اجرايي براي واگذاري‌‌ها تعيين و اعلام كند.از سوي ديگر سازمان بورس نيز بايد تمهيداتي فراهم آورد كه ورود شركت‌‌‌هاي دولتي به بورس به دور از هرگونه ابهام و توام با شفافيت باشد.
چرا دير واگذار مي‌كنيم؟
در عين حال اسماعيل غلامي، معاون امور آماده‌سازي سهام سازمان خصوصي در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما در پاسخ به اين سوال كه چرا اين سازمان واگذاري‌ها را با تاخير انجام مي‌دهد، گفت: دليل اصلي تاخير در واگذاري‌ها به لايحه اصل 44 كه به‌صورت قانون ابلاغ شده، برمي‌گردد چرا كه در قانون برخي از بندها و موارد تغيير كرده كه نياز به تهيه آيين‌نامه‌هاي مربوطه است كه اين امر هم فرآيندي زمان‌بر است. بنابراين علت اصلي تاخيرها به اين مساله برمي‌گردد.
خارجي‌ها هم مخابرات را مي‌خواهند
وي در جواب سوال ديگري درباره زمان واگذاري درصدهاي بعدي مخابرات گفت: هنوز زمان و درصد دقيقي براي عرضه‌هاي بعدي مخابرات تعيين نشده و مشخص شدن اين امر به هيات واگذاري مربوط است. وي افزود: شركت‌هاي «تلكام كشور فرانسه»، «چاينا موبايل كشور چين»، «MTN آفريقاي جنوبي» و بسياري ديگر شركت‌هاي بزرگ از كشورهاي مطرح در اين عرصه متقاضي خريد سهام مخابرات هستند كه مي‌توانند با دريافت مجوزهاي لازم از سازمان سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي در عرضه‌هاي بلوكي مخابرات شركت‌كنند. ولي هنوز هم مي‌گويم كه درصد و زماني براي عرضه‌هاي بعدي مخابرات تعيين نشده است.
بانك‌ها 5 ساله بدهي خود را صاف كنند
وي در جواب سوال ديگري كه به زمان عرضه نهايي بانك‌ها و تعيين تكليف ميزان بدهي آنها به صندوق‌هاي بازنشستگي‌شان مربوط مي‌شد، هم گفت: جلساتي را با مسوولان وزارت اقتصاد در اين زمينه داشته‌ايم و قول‌هايي هم مبني بر حل اين مساله داده شده است. تصميم هم داريم كه بدهي بانك‌ها را به صورت اقساط 5ساله تعريف كنيم تا به صندوق‌هاي بازنشستگي خود پرداخت كنند. وي در مورد واگذاري پالايشگاه‌ها هم گفت: در نظر داريم شركت‌هاي زيان‌ده را به جاي انحلال در شركت‌هاي سودده ادغام كنيم و سپس به بورس عرضه كنيم. به طور مثال در نظر داريم پتروشيمي لاوان را كه زيان‌ده است به صورت يكي از زيرمجموعه‌هاي پتروشيمي بندرعباس قرار داده و وارد بورس كنيم.
 چهارشنبه 27 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 81]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن