تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نـادانى، مايـه مرگ زندگان و دوام بدبختى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816903595




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

هپاتیت «سی»,وراههای انتقال آن


واضح آرشیو وب فارسی:سایت دانلود رایگان: هپاتيت يكي از شايع‌ترين بيماري‌هاي ويروسي است و با وجوداينكه ويروس‌هاي عامل هپاتيت همگي به بافت كبد حمله مي‌كنند، اما به دليل ساختار ژنتيكي متفاوتشان، منجر به بروز انواع مختلف هپاتيت سي ، بي،اي و دي مي‌شوند.
هپاتيت سي در اغلب موارد بدون اينكه با نشانه خاصي همراه باشد، كبد را آلوده مي‌كند و بدون اينكه فرد متوجه شده باشد، در مراحل پيشرفته، منجر به سرطان كبد مي‌شود.

ابتلا به اين بيماري از عمده‌ترين علل زمينه‌ساز پيوند كبد در جهان به شمار مي‌رود و درسال گذشته ميلادي نزديك به يك ميليون مورد هپاتيت سي در سراسر جهان گزارش شد. ویروس هپاتیت «سی» از راه تماس با خون آلوده منتقل می‌شود. ویروس هپاتیت «سی» در محیط خارج از بدن و درون خون خشک شده نیز به مدت سه ماه زنده می‌ماند ولی با جوشاندن در100 درجه سانتی‌گراد و به مدت 5 دقیقه از بین می‌رود. تا قبل از سال 1992 در کشورهای خارجی و قبل از سالهای 1374 و 1375 در ایران، شایع ترین راه انتقال ویروس هپاتیت «سی» استفاده از خون و فرآورده‌های آن بوده است.

بدیهی است که پس از این سالها تمام خون‌ها از نظر انواع بیماری‌های عفونی از جمله هپاتیت «سی» مورد بررسی قرار گرفته و تنها درصورت سالم بودن اجازه تزریق داده می‌شود. دریافت کنندگان مداوم فرآورده های خونی مانند دریافت کنندگان فاکتورهای انعقادی 8 و 9 در بیماران هموفیل و همچنین خون در بیماران مبتلا به نارسایی مزمن کلیه که تحت دیالیز خونی قرار می‌گیرند، ایشان را در معرض خطر جدی ابتلا به هپاتیت «سی» قرار داده است. امروزه متاسفانه اعتیاد به مواد مخدر تزریقی و تماس با خون افراد آلوده ازطریق استفاده مشترک از سوزن مصرفی، عامل مهمی در ابتلا به هپاتیت «سی» می‌باشد.

در زمان حاضر دارو يا روش درماني خاصي براي درمان و يا تحت كنترل در آوردن اين بيماري ويروسي وجود ندارد، چرا كه تاكنون روشن نبود كه ويروس هپاتيت سي چطور وارد سلول سالم مي‌شود.

متخصصان ژنتيك دانشگاه كلن در آلمان مدتهاست كه بر روي اين ويروس تحقيق مي‌كنند. اين متخصصان معتقدند حضور يا عدم حضور يك پروتئين مشخص درون سلول‌هاي كبد، نقش مهمي در بروز بيماري هپاتيت سي بازي مي‌كند. اين پروتئين كه آن را "نمو" (‪ (Nemo‬نام گذاشته‌اند، هدايت‌كننده يك سيگنال مشخص در سلول‌هاي كبدي است. شناسايي اين پروتئين پژوهشگران را به ساخت دارويي براي تحت كنترل درآوردن هپاتيت سي اميدوار كرده است.

پروفسور "مانوليس پاسپاراكيس" مدير اين طرح ، در مورد نمومي گويد:
"نمو پروتئيني است كه يك مرحله بسيار مهم را درون سلول كنترل مي‌كند. اين پروتئين مثل كليدي است كه يك در مشخص را قفل مي‌كند. تصور كنيد درون هر كدام از سلول‌هاي كبدي دري وجود دارد كه مانع ورود عوامل خارجي به درون سلول مي‌شود و اگر اين در قفل نشود، سلول در برابر حمله عوامل خارجي مثل ويروس‌ها بي‌دفاع مي‌ماند."
عدم حضور ‪ Nemo‬و غيرفعال شدن اين مرحله دفاعي، راه را براي ورود ويروس هاي مختلف از جمله ويروس هپاتيت سي باز مي‌گذارد.

حمله ويروس هپاتيت سي به سلول‌هاي كبدي، تعداد زيادي از سلول‌هاي اين اندام را از بين مي‌برد و در نتيجه بافت كبد براي جبران سلول‌هاي از دست رفته شروع به تقسيم پر سرعت و سلول‌سازي مي‌كند. حالتي كه در طولاني مدت منجر التهاب اين بافت و بيماري مضمن كبد مي‌شود.

اكنون اين سوال مطرح است كه چطور و چه زماني مي‌توان داروي موثري عليه هپاتيت سي تهيه كرد؟

پروفسور پاسپاراكيس مي‌گويد: "در زمان حاضر فقط مي‌توان اميدوار بود و احتمال داد كه در مسير درستي هستيم، اما با قاطعيت مي‌توانم بگويم بسياري از ويروس‌ها با بلوكه كردن اين پروتئين وارد سلول مي‌شوند. ما در مدل‌هاي آزمايشگاهي مان توانستيم ثابت كنيم كه غيرفعال شدن پروتئين ‪ Nemo‬عامل اصلي سرطاني شدن سلول‌هاي كبدي بر اثر حمله ويروس هپاتيت سي است. حال بايد دنبال راهي باشيم كه پروتئين غيرفعال را دوباره فعال كند." با اينكه يافتن اين پروتئين و نحوه عمل آن درون سلولهاي كبدي گام بزرگي در راه شناخت بيماري هپاتيت سي است، اما پروفسور پاسپاركيس و گروه تحقيقاتي او معتقدند دست كم پنج تا ده سال زمان لازم است تا بتوانند به مدل آزمايشگاهيشان را به نسخه داروخانه‌اي تبديل كنند.

عفونت با ویروس هپاتیت «سی» امروزه یک مشکل مهم بهداشتی در سراسر جهان است. امروزه از این بیماری به عنوان یک معضل یاد می‌شود ولی چنانچه اقدامات لازم در جهت کنترل و پیشگیری از آن صورت نگیرد مطمئنا در آینده نزدیک یک فاجعه خواهیم داشت.

افراد در معرض خطر این هپاتیت
1-گروه اول :سابقه مثبت استفاده از خون و فرآورده های آن مانند بیماران هموفیل، دیالیزی وتالاسمی.2- گروه دوم: سابقه مثبت تزریق خون در سال های قبل ازسال 1374 که خون از نظر هپاتیت «سی» بررسی نمی شده است.3- گروه سوم: افراد معتاد به مواد مخدر تزریقی و یا دارای شرکای جنسی متعدد.4- گروه چهارم: این گروه شامل 30 تا 40 درصد مبتلایان بوده و علت خاصی جهت ابتلای آنان یافت نمی شود.

هپاتیت و اعتیاد
متاسفانه اعتیاد به مواد مخدر تزریقی از علل مهم ابتلا به هپاتیت «سی» می‌باشد. استفاده از سرنگ به صورت مشترک در بین معتادان به مواد مخدر می‌تواند به انتقال انواع عفونت ها از جمله هپاتیت «سی»، «بی» و ایدز منجر شود. البته اعتیاد به کوکائین و استنشاق از راه بینی نیز از راههای انتقال بیماری است. خطر بزرگی که معتادان به مواد مخدر را تهدید می‌کند ابتلا به گونه های مختلف ویروس هپاتیت «سی» است که موجب بروز بیماری با شدت بیشتر است. در این موارد پاسخ به درمان با داروهای ضد ویروسی کم می‌شود.


منبع : parsdoctorهپاتيت به انواع مختلفى تقسيم مى‌شود كه علت آن تفاوت در نوع ويروس اين بيمارى است. ويروس‌هاى هپاتيتى كه با حمله به بافت كبد منجر به تخريب اين بافت و موجب بيمارى هپاتيت مى‌شوند از نظر ژنتيكى بسيار به يكديگرشبيه هستند.
تعداد زيادى از بيماريها از دسته بيماريهاى ويروسى هستند يعنى حضور يك ويروس در بدن منجر به بيمارى مى‌شود. اين گروه از بيماريها درمان خاص و قطعى ندارند. هنوز دارويى ساخته نشده است كه بتواند ويروس را از بين ببرد. در اين حالت تنها سيستم ايمنى بدن بايد با بيمارى مبارزه كند. در نتيجه اگر دارويى براي بيمارى ويروسى تجويز شود تنها براى بالا بردن مقاومت بدن و حمايت از سيستم دفاعى درونى است.
بيشتر بيماريهاى دشوار و طولانى مدت، بيماريهاى ويروسى هستند. از جمله اين بيماريها، بيمارى هپاتيت است. بيمارى هپاتيت به انواع مختلفى تقسيم مى‌شود كه علت آن تفاوت در نوع ويروس اين بيمارى است. ويروس‌هاى هپاتيتى كه با حمله به بافت كبد منجر به تخريب اين بافت و موجب بيمارى هپاتيت مى‌شوند از نظر ژنتيكى بسيار به يكديگرشبيه هستند. آنچه كه اين ويروس‌ها را از هم متمايز مى‌كند تفاوت كوچكى در ساختار اطلاعاتى آنهاست. هر ويروس ذره كوچكى است كه ذخيره اطلاعاتى ژنتيكى خاص خود را به همراه دارد. بر پايه همين تفاوت كوچك ويروس‌هاى هپاتيتى به انواع مختلفى تقسيم و نامگذارى مى‌شوند. با آنكه نشانه‌هاى اوليه بيمارى هپاتيت در تمامى انواع اين بيمارى مشابه است اما نوع و شدت آسيب‌هاى كبدى در هر يك متفاوت است. ويروس هپاتيت نوع C كه موجب بيمارى هپاتيت C مى‌شود يكى از اين ويروس‌هاى اين گروه است.
بيمارى هپاتيت C كه طبق آمارهاى موجود بيش از 170 ميليون نفر در سراسر جهان به آن مبتلا هستند با نشانه‌هاى عمومى بيمارى هپاتيت همراه است. علائمى مثل تهوع، اسهال و ضعف عمومى. اما زردى پوست يا زردى سفيدى چشم در بيمارى هپاتيت C ديده نمى‌شود. اين مسئله يكى از تفاوت‌هاى بارز اين نوع هپاتيت با ساير انواع هپاتيت است.
دوره خفتگى بيمارى، يعنى از هنگام ورود ويروس تا شروع فعاليت آن ممكن است بين دو تا 20 ماه به طول انجامد. اين امكان هست كه پس از ورود ويروس بيمارى هپاتيت C سيستم دفاعى بدن بتواند تا مدتى مقاومت كند. گلبولهاى سفيد كه در خون شناورند مى‌توانند ويروس‌ها و باكترى‌ها را ببلعند و آنها را در خود هضم كنند. ويروس بيمارى هپاتيت C ممكن است تا مدتى در گلبولهاى سفيد به صورت خفته باقى بماند اما اين ويروس مى‌تواند به دلايل نامعلومى فعال شود. شروع فعاليت ويروس گاه به يك سرماخوردگى ساده شبيه است. از آنجا كه بيمارى هپاتيت C با زردى همراه نيست غالبا فرد متوجه ابتلا خود به بيمارى نمى‌شود. اما فاكتورهاى كبدى خون كه ميزان فعاليت آنزيم‌هاى كبدى را نشان مى‌دهند به شدت بالا مى‌رود كه نشان‌دهنده بر هم خوردن تعادل در كبد و آغاز بيمارى است.
روند بيمارى در بيمارى هپاتيت C سريع‌تر و آسيب‌هاى حاصل از آن شديدتر است. از جمله آسيب‌هاى جانبى اين بيمارى دردهاى مفصلى و از بين رفتگى بافت كليه است. متأسفانه بيمارى هپاتيت C بيش از 80 درصد موارد به سيروز كبدى مى‌انجامد. با تشخيص سريع بيمارى و بهره‌گيرى از داروهاى كمكى و بازدارنده مى‌توان از تخريب بيشتر بافت كبد جلوگيرى كرد و بيمارى را تا حدى كنترل كرد.
هپاتيت‌ها به شدت مسرى هستند. مهمترين راه انتقال بيمارى هپاتيت C از طريق تماس مستقيم با خون فرد بيمار و آلوده است. متأسفانه اين بيمارى در زندانها و در معتادان تزريقى آمار بالايى نشان مى‌دهد.‌ درمان بيمارى بسيار پرهزينه و مشكل است. مهمترين راه مقابله جلوگيرى از انتقال ويروس است.
واكسن بيمارى هپاتيت C تا به امروز كشف نشده است. اما واكسيناسيون عليه هپاتيت نوع B بدن را بيش از 75 درصد نسبت به هپاتيت نوع C نيز ايمن مى‌كند.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت دانلود رایگان]
[مشاهده در: www.freedownload.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 368]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن