تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه كسى مستحق دوستى خداوند و خوشبختى باشد، مرگ در برابر چشمان او مى‏آيد و آرز...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816936174




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تغيير رنگ به چه قيمت


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: تغيير رنگ به چه قيمت
[راضيه حبيبى]
در سال هاى اخير استفاده از سولاريوم به منظور برنزه كردن پوست در بين افراد بويژه جوانان و نوجوانان بسيار شايع شده است. برخلاف تبليغات گسترده كارخانجات سازنده اين دستگاه ها و سالن هاى زيبايى ارائه دهنده خدمات سولاريوم درباره بى خطر بودن استفاده از اين دستگاه ها، تحقيقات نشان مى دهد سولاريوم موجب ابتلا به سرطان پوست، پيرى زودرس پوست و عفونت و آسيب هاى چشمى مى شود.
برنزه شدن يا به عبارتى سوختن پوست و تيره شدن آن در واقع نشانه آسيب ديدن پوست است. زمانى كه اشعه ماوراء بنفش به سلول هاى پوست آسيب مى رسانند، ملانين بيشترى توليد مى شود و رنگ پوست به برنزه تغيير مى كند.
يكى از باورهاى غلط افراد اين است كه استفاده از سولاريوم بى خطرتر از نور طبيعى خورشيد براى برنزه شدن است. اين احساس اطمينان كاذب موجب استفاده بيشتر از اين دستگاه و در نتيجه بالاتر رفتن آمار ابتلاى سرطان پوست در بين جوانان شده است. در حقيقت، سولاريوم بسيار خطرناك تر از نور خورشيد است، زيرا نور طبيعى خورشيد حاوى تركيبى از تشعشعات با طول موج كوتاه و تشعشات با طول موج بلند است، قرار گرفتن پوست در معرض اين اشعه ها موجب پيرى زودرس پوست و افزايش خطر ابتلا به سرطان، بخصوص سرطان ملانوما (تومور بدخيم محتوى سلول هاى ملانين دار) مى شود. تفاوت اين دو در آن است كه اشعه هاى با طول موج كوتاه بسيار سريع تر موجب برنزه شدن و سوختگى پوست مى شوند، در حالى كه اشعه هاى با طول موج بلند فقط در صورتى كه با شدت بسيار زياد به پوست بتابند، موجب برنزه شدن مى شوند.
دستگاه هاى سولاريوم از لامپ هايى تشكيل شده اند كه اشعه ماوراءبنفش كه بخش اعظم آن تشعشعات با طول موج بلند است را با شدت بسيار زياد از خود ساطع مى كنند. تشعشعات با طول موج بلند كه قابليت نفوذ به اعماق پوست را دارند، نه فقط موجب افزايش خطر ايجاد تومور بدخيم ملانوما و ساير انواع سرطان هاى پوست مى شوند، حتى مى توانند به سلول هاى دستگاه ايمنى بدن نيز آسيب برسانند. برخلاف ادعاى سازندگان و ارائه دهندگان دستگاه سولاريوم مبنى بر ارتباط نداشتن استفاده از اين دستگاه و ابتلا به سرطان ملانوما، پزشكان تأكيد كرده اند كه استفاده از سولاريوم در افراد زير ۳۵ سال، خطر ابتلا به ملانوما را ۷۵ درصد افزايش مى دهد. هرچند عوامل ديگرى مانند وراثت نيز در به وجود آمدن اين تومور بدخيم دخيل هستند، اما در بيشتر موارد، اشعه ماوراءبنفش علت به وجود آمدن اين بيمارى است. تحقيقات نشان داده اند افرادى كه داراى پوست بور و يا موهاى قرمز و پوست كك و مك دار هستند و افرادى كه به آسانى برنزه نمى شوند يا در كودكى سابقه آفتاب سوختگى پوست را داشته اند در صورت قرار گرفتن در معرض تابش اشعه ماوراءبنفش بيشتر از سايرين در معرض خطر ابتلا به ملانوما هستند.
همچنين تشعشعات ماوراءبنفش موجب جهش ناگهانى DNA در پوست مى شوند كه علت اصلى به وجود آمدن چين و چروك و پيرى پوست مى شود.
از سويى ديگر، استفاده از سولاريوم براى برنزه شدن مى تواند موجب بروز رفتارهاى اعتيادگونه افراد شود. بيشتر افرادى كه يك يا دو بار از اين دستگاه استفاده كرده اند، وسوسه شده اند تا رنگ برنزه پوست خود را براى زمان بيشترى حفظ كنند. اين افراد بعد از گذشت مدت كوتاهى به مرحله اى مى رسند كه هميشه از پريدن رنگ پوست خود مى ترسند و دست كم هر دو هفته يك بار از سولاريوم استفاده مى كنند. شايد اعتياد به استفاده از سولاريوم كمى عجيب باشد، اما تحقيقات نشان داده اند كه اشعه ماوراءبنفش موجب ترشح «آندروفين» (ماده شيميايى اى در مغز كه علت به وجود آمدن احساس شادى و سرخوشى است) مى شود.
 يکشنبه 24 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 207]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن