تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 1 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):ربا خوار از دنيا نرود، تا آن كه شيطان ديوانه اش كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817563406




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي به آداب و رسوم ماه مبارك رمضان در تركمنستان (‪(۳‬


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: نگاهي به آداب و رسوم ماه مبارك رمضان در تركمنستان (‪(۳‬
با اين وجود، محقق تركمني ايران مقيم تركمنستان معتقد است كه برگزاري شب قدر و مراسم يارمضان در بين تركمنهاي ايران و اين كشور آسياي مركزي با كمي تفاوت برگزار مي‌شود.

يوسف قوچق مي‌گويد: در اين شب همچنين برخي از دختران جوان دسته جمعي در فضاي باز، گرد هم مي‌نشينند و تصنيفي بنام لاله را بصورت گروهي و با صداي بلند در دل شب مي‌خوانند.

البته اين مراسم در بين تركمنهاي تركمنستان رواج چنداني ندارد.

قوچق گفت كه يكي ديگر از رسومات اين شب ، آن است كه از طرف خانواده داماد براي نوعروس يا دختري كه تازه نامزد شده است ، هديه‌اي برده مي‌شود اين محقق تركمن ايران مقيم تركمنستان از جمله تفاوتهاي آيينهاي ماه رمضان در بين تركمن‌هاي ايران با اين كشور آسياي مركزي را زمان و شكل برپايي برگزاري مراسم يارمضان عنوان كرد.

قوچق گفت كه اين آيين در بين تركمنهاي ايران ، در شب چهاردهم ماه مبارك رمضان و در تركمنستان چند روز پيش از حلول اين ماه مبارك برگزار مي شود.

او افزود كه در تركمنستان پيش از كسب استقلال ، مسلمانان ساكن در اين كشور به شكل علني قادر به انجام فرايض ديني ماه مبارك رمضان نبودند و همه اعمال و از جمله خواندن نماز تراويح در برخي از خانه‌ها و دور از چشم نيروهاي امنيتي و نظامي صورت مي‌گرفت و حتي صرف سحري و افطار نيز بطور پنهاني انجام مي‌شد.

پس از كسب استقلال ، آزادي انجام فرايض ديني و احياي سنتهاي حسنه قدماي تركمن است كه اين سالها مساجد بسيار زيبا و مجللي در عشق آباد و ساير شهرهاي آن كشور احداث شده است .

قوچق افزود كه آيين يارمضان در تركمنستان و ايران كه خاستگاه مردمي دارد و سينه به سينه از نسلهاي گذشته به نسل امروزين تركمنها رسيده ، بايستي در رديف ادبيات شفاهي كه با ماه رمضان ارتباط مستقيم دارد، قرار دهيم .

وي گفت كه تركمنهاي تركمنستان بر اين عقيده‌اند برگزاري اين مراسم باعث افزايش بركت در منزل و اعطاي سلامتي اعضاي خانواده مي‌شود و بنا به اعتقاد تركمنهاي ايران ، برپايي آن به اين معناست كه خانواده‌ها بر تداوم خودداري در مابقي ايام ماه مبارك رمضان همت گمارند.

اين مراسم در بين تركمنهاي ايران در شب چهاردم ماه مبارك رمضان پس از اقامه نماز عشا و تراويح برگزار مي‌شود بدين گونه كه دسته‌هايي در بيرون مسجد هر محله تشكيل مي‌گردد و اين دسته‌ها از بين خود يك سرخوان و يك صندوقدار كه به آن اصطلاحا اشك (الاغ ) مي‌گويند، انتخاب مي‌كنند.

سرخوان را معمولا اعضاي دسته انتخاب مي‌كنند و معمولا فردي انتخاب مي شود كه چهره‌اي موجه نسبت به بقيه داشته و صداي رسا و زيبايي نيز داشته باشد.

اين محقق تركمن ايراني گفت كه در برخي از مناطق ايران ، طلاب حوزه‌هاي علميه براي اين انتخاب ارجحيت داده مي‌شوند.

قوچق افزود: يارمضان در حقيقت واگويه‌هاي عاميانه‌اي است كه به مناسبت ماه مبارك رمضان از سوي گروههاي مذكور به زبان تركمني خوانده مي شوند.

او گفت : در مراسمي كه در تركمنستان برگزار مي‌شود ، معمولا سرخواني وجود ندارد و تمامي اعضاي گروه ، ابيات را با هم مي‌خوانند و بجاي عبارت آلاو (ياالله )كه در بين تركمنهاي ايران خوانده مي‌شود، عبارت يارمضان بكار برده مي‌شود.

قوچق افزود: با عنايت به معاني ابياتي كه در اين مراسم بيان مي‌شود، مي توان اين گونه استنباط كرد كه عبارت آلاو يا (يارمضان ) كه از سوي ديگر اعضاي دسته در پايان هر بند به صورت همصدا بيان مي‌شود، نوعي تاكيد و يا بعبارت ديگر تائيد سخناني است كه سرخوان به نمايندگي از سوي آنها قرائت مي نمايد.

اين محقق تركمن ايراني گفت كه اين مراسم در تركمنستان چند روز مانده به ماه مبارك رمضان برگزار مي‌شود و برگزاري آن را به معني استقبال از اين ماه است .

ادامه دارد...
 شنبه 23 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 66]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن