تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خدا را بخوانید و به اجابت دعای خود یقین داشته باشید و بدانید که خداوند دعا را از ق...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819677707




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دلايل پيدا و پنهان ركود نسبى بازار سهام نگران نباشيد، بازار رونق مى گيرد


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: دلايل پيدا و پنهان ركود نسبى بازار سهام نگران نباشيد، بازار رونق مى گيرد
بعد از رونق چشمگير بازار سهام در ۴ ماه ابتدايى سال، روند نزولى قيمت ها و شاخص ها طى ۴۵ روز اخير موجب ركود نسبى شده كه ناشى از عوامل مختلف درونى و بيرونى است.
سهامداران حقيقى و حقوقى شركت هاى مختلف بورس در حالى در ۴ ماه ابتدايى شاهد افزايش قيمت ها و رشد و ركوردشكنى هاى چند باره شاخص كل بورس و ارزش روز بازار بودند و در شرايطى با افت بازار مسكن، تعدادى از سرمايه گذاران جديد اين حوزه وارد تالار شيشه اى شدند.
اما از اوايل تير تاكنون اوضاع بازار سهام شركت ها و بورس از لحاظ بازدهى و رشد قيمت ها و شاخص ها مساعد نبوده و به جز خريداران سهام شركت مخابرات، كمتر سهامدارى از سرمايه گذارى در ديگر شركت ها موفق به كسب سود و بازدهى شده و از طرف ديگر ضمن نزول شاخص كل بورس از مرز ۱۲ هزار واحد ، از ارزش روز بازار شركت هاى بورسى بيش از ۴‎/۲ ميليارد دلار كاسته شده است.
اين در حالى است كه در برابر تأثير دلايل رشد و رونق بازار سهام و شناسايى و اعلام آنها، بايد به هنگام روند نزولى و ركود نسبى معاملات نيز عوامل مؤثر شناسايى و اعلام شود كه در ادامه در گفت و گو با كارگزاران و كارشناسان دلايل روند نزولى قيمت ها و شاخص ها را بررسى كرديم.
دلايل ركود بازار سهام
كارگزاران بورس از جمله فعالانى هستند كه تغييرات به وجود آمده را بلافاصله مشاهده مى كنند. در رابطه با دلايل ركود بازار نصرالله برزنى از كارگزاران قديمى و نايب رئيس هيأت مديره شركت بورس ۶ عامل را اصلى براى ركود بازار مى داند.
وى درباره اولين عامل ششگانه مى گويد: شاخص كل قيمت و نقدى در كمتر از سه ماه با رشد سريع و ۳۵ درصدى مواجه و طى آن با رشد بى رويه ۱۰۰ درصدى قيمت سهام شركت هايى مانند فولاد خوزستان روبرو شد. وى ادامه داد: اين وضعيت سبب شد تا از يك سو برخى از سرمايه گذاران با فروش سهام اقدام به شناسايى سود كنند و از ديگر سو روند قيمت سهام شركت ها اصلاح شود و به همين دليل برخى از شركت ها با كاهش قيمت ها مواجه شده اند. برزنى درباره دومين دليل ركود نسبى بازار سهام معتقد است: با توجه به اتمام فصل مجامع و تقسيم سود، روند نزولى شاخص بورس طبيعى بود. اين كارگزار سومين دليل وضعيت كنونى بورس را عرضه ۵ درصد از سهام مخابرات ارزيابى كرد و ادامه داد: عرضه اين شركت موجب شد كه بيش از ۳۴۰ ميليارد تومان از بورس خارج و به خزانه دولت سرازير شود و در اين جريان منابع مالى شركت هاى سرمايه گذارى و ديگر سهامداران كاهش يافت. برزنى تصميمات زودگذر و شايعاتى مانند افزايش نرخ سنگ آهن در ماه ها و هفته هاى گذشته و اثرات منفى آن بر روى سهام فولادى، حذف يارانه انرژى و انتشار اظهارات برخى مديران را دليل چهارم ركود نسبى بازار معرفى كرد. وى تأثيرات ماه رمضان را عامل پنجم دانست و افزود: همه ساله در اين ماه قيمت ها و ارزش معاملات با كاهش مواجه مى شود كه جزء طبيعت بازار است. مديرعامل كارگزارى اقتصاد نوين در ادامه به ششمين عامل اشاره و خاطرنشان كرد: نوسان جزو لاينفك بازار سهام هر كشورى است كه در اثر عوامل درونى و بيرونى متعددى رخ مى دهد و بر همين اساس بازار سهام ايران بعد از روند صعودى در ۴ ماه ابتدايى سال ، طى يك ماه اخير با روند نزولى مواجه شده است. برزنى پيش بينى كرد بورس در سال جارى با شرايط مطلوبى روبه رو شود. على صحرايى مدير بازار شركت بورس نيز در اين رابطه مى گويد: كاهش قيمت هاى جهانى فولاد، ابهام در تأثير افزايش حامل هاى انرژى بر روند سودآورى شركت ها و قرار گرفتن در ماه رمضان از جمله دلايل سر درگمى بازار سهام است.
وى ادامه داد: وقتى سهام شركت ها معامله مى شود و حجم معاملات كاهش نيافته جاى نگرانى وجود ندارد. صحرايى گفت: طى روزهاى آينده شرايط كنونى بازار سهام باز خواهد گشت و دوباره روند طبيعى و متعادلى حاكم خواهد شد.
منبع: فارس
 پنجشنبه 21 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 93]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن