تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):مبادا اعمال نیک را به اتکاى دوستى آل محمد (ص) رها کنید، مبادا دوستى آل محمد (ص) ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820799098




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سياستگذاران و نحوه ساماندهي بازار مسكن و اجاره بها؛ مردم همچنان منتظر ارزان شدن مسكن


واضح آرشیو وب فارسی:کيهان: سياستگذاران و نحوه ساماندهي بازار مسكن و اجاره بها؛ مردم همچنان منتظر ارزان شدن مسكن
مصطفي قمري وفا
گزارش هاي مربوط به خريد و فروش مسكن و زمين در سراسر كشور، از كاهش قيمت در اين بازار حساس حكايت مي كند.
صاحبان بنگاه هاي معاملات ملكي در تهران، شيراز، مشهد، تبريز، اصفهان و شهرهاي ديگر با اشاره به سياست هاي دولت از كاهش قيمت زمين و مسكن تا 30 درصد نسبت به قيمت هاي ابتداي امسال در بازار مسكن خبر داده و اعلام كردند: بسياري از هموطناني كه قصد خريد خانه دارند، فعلا خريد نمي كنند و همچنان منتظر ارزانتر شدن قيمت مسكن هستند.
دراين شرايط كارشناسان براين باورند كه توليد مسكن ارزان قيمت در زمين هاي مناسب و كاهش قيمت برخي مصالح ساختماني، آنهم در شرايط ركود قيمتي در بازار مسكن، حتماً به كاهش بيشتر بهاي تمام شده واحدهاي مسكوني ساخته شده ختم مي شود.
¤ زمين و مسكن
در منحني نزول
مسكن، يكي از نيازهاي اوليه و اساسي مردم در كشورمان محسوب مي شود و جنب وجوش براي بدست آوردن آن، موضوعي است كه هيچگاه از تب و تاب نمي افتد.
تاكنون برنامه هاي متفاوتي با عنوان «راهكار» رفع معضلات بخش مسكن و براي تثبيت بازار آن در دستور كار قرار گرفته است تا آرامشي هرچند نسبي و موقتي ايجاد كنند اما اين طرح ها طبق اظهارات كارشناسان، در گذشته تنها مسكني براي زخم متورم مسكن بوده است.
معادله تامين و قيمت مسكن در شهرهاي بزرگ، پيچيده شده است اما هم اكنون بارقه هاي اميدي در دل فاقدان مسكن و مستاجران در شهرهاي كوچك و جديد ايجاد شده است.
محمد سعيدي كياوزير مسكن و شهرسازي نيز با پذيرش كاهش قيمت زمين و مسكن در سراسر كشور اعلام كرد: گزارش هاي رسيده از اين بازار در كشور نشان مي دهد قيمت زمين بيشتر از بهاي واحدهاي مسكوني در مدار نزولي قيمت قرار گرفته است.
وي افزايش توليد مسكن و پروانه ساخت و ساز به همراه كنترل قيمت و عملياتي شدن ساخت و ساز در زمين هاي اجاره اي 99 ساله را در كاهش قيمت مسكن بسيار موثر دانست و گفت: با ادامه توليد، قيمت ها در بازار مسكن به زودي متعادل تر مي شود.
سعيدي كيا از اختصاص 11 هزار و 500 ميليارد تومان تسهيلات براي بخش مسكن براي ساخت يك ميليون و 500 هزار واحد مسكوني خبر داد و گفت: عرضه و تقاضا در اين بازار به تعادل و قيمت ها به ثبات واقعي مي رسد.
وزير مسكن و شهرسازي همچنين از تحويل واحدهاي مسكوني طرح مسكن مهر از ابتداي سال 89 خبر داد و گفت: واحدهاي مسكوني ساخته شده در زمين هاي اجاره اي 99 ساله در برخي استانها به طور استثنا امسال تحويل متقاضيان مي شود.
سعيدي كيا افزود: از آنجا كه تعاوني هاي مسكن مهر، واحدهاي مسكوني را به صورت آپارتمان هاي چهار طبقه و مجتمع هاي مربوطه در زمين هاي اجاره اي 99 ساله در مدت حداقل 2 سال مي سازند، زمان تحويل اين واحدها سال 89 خواهد بود.
وي گفت: دولت نهم با اجراي طرح مسكن مهر مي خواهد مردم با شرايط سهل تري بتوانند خانه دار شوند.
وزير مسكن با خوش بيني درباره كنترل قيمت ها گفت: با همكاري وزارت بازرگاني قرار است بانك اطلاعاتي با هدف ثبت معاملات زمين و مسكن ايجاد شود و دولت بر تحولات عرضه و تقاضا در بازار مسكن و زمين نظارت كند و نظم قيمت ها در اين بازار ساماندهي شود.
بارقه هاي اميد
در دل اقشار كم درآمد
اما يكي از اقداماتي كه در دستور كار شوراي مسكن يا كار گروه 127 دولت قرار گرفته تا تعادل قيمتي در بازار مسكن پديدار و نسبت عرضه به تقاضاي مسكن، كمي بيشتر شود اختصاص زمين هاي دولتي به توليد مسكن مهر است.
در طرح مسكن مهر، هر هكتار به 70 تا 80 واحد اختصاص دارد و تاكنون 20 هزار هكتار زمين واگذار شده كه معادل واگذاري زمين به استعداد ساخت يك ميليون و 200 هزار واحد مسكوني است.
طرح واگذاري زمين هاي اجاره اي 99 ساله كه از حدود 5 ماه پيش در دستور كار وزارتخانه هاي مسكن و شهرسازي و تعاون قرار گرفته است، طعم انتظار را براي رسيدن به آينده اي خوش و آرام بازار مسكن كمي شيرين تر كرده است.
هر چند درباره چگونگي اجراي طرح زمين هاي 99 ساله اجاره اي دولت كه مدت زمان زيادي از تصويب آن در مجلس نمي گذرد، نظرهاي موافق و مخالف وجود دارد اما همگان به تاثير مثبت آن و حذف قيمت زمين از بهاي نهايي مسكن اذعان كرده اند.
در اين ميان بنگاهداران هم بر اين عقيده پافشاري مي كنند كه اجراي طرح واگذاري زمين هاي اجاره اي 99 ساله فقط مي تواند كاهش قيمت را در حوالي شهرهاي بزرگ در پي داشته باشد.
مالكيت زمين هاي ارائه شده به تعاوني هاي مسكن در اختيار دولت خواهد بود اما حق بهره برداري به تعاوني ها و مردم واگذار مي شود.
واگذاري زمين هاي 99 ساله در كلان شهرها فقط در شهرهاي جديد اطراف اين شهرها خواهد بود. جامعه هدف مربوط به زمين هاي اجاره اي 99 ساله شامل قشرهاي مختلفي است كه هر روز بر تعداد ثبت نام كنندگان افزوده مي شود.
منوچهر خواجه دلويي معاون وزير مسكن در امور ساختمان و مسكن در اين باره گفت: تاكنون بيش از 920 هزار تفاهمنامه واگذاري زمين ميان وزارت مسكن و تعاوني هاي مسكن مهر در سراسر كشور براي آماده سازي زمين هاي مربوط به مسكن مهر امضا شده است.
وي تصريح كرد: دولت 37 هزار هكتار از زمين هاي متعلق به دستگاه هاي دولتي را براي خانه دار كردن اقشار كم درآمد جامعه، به طرح مسكن مهر اختصاص داده است.
از ميان 3 ميليون و 500 هزار نفر از افراد داراي شرايط حضور در طرح مسكن مهر، در مرحله نخست يك ميليون و پانصد هزار نفر در قالب 9 هزار و 200 تعاوني به وزارت مسكن و شهرسازي معرفي شدند.
تاكنون نيز بيش از يك ميليون تفاهم نامه واگذاري زمين ميان وزارت مسكن و تعاوني هاي مسكن مهر در سراسر كشور براي آماده سازي زمين هاي مربوط به مسكن مهر امضا شده است.
معاون امور ساختمان وزير مسكن و شهرسازي همچنين تصريح كرد: سند زمين هاي تمامي افرادي كه پارسال براي حضور در طرح مسكن مهر در تعاوني هاي مسكن مهر ثبت نام و پالايش شده اند، امسال به نام شان ثبت مي شود.
تا ابتداي شهريور، پروانه ساخت بيش از 600 هزار واحد مسكوني در زمين هاي 99 ساله صادر شده و سندهاي مربوط به بيش از 960 هزار واحد مسكوني نيز براي تك تك اعضاي تعاوني هاي مسكن مهر به ثبت رسيده است.
علاوه بر اين دولت براي افزايش توليد مسكن و ايجاد تعادل قيمتي در بازار مسكن، به تازگي طرح ديگري را از تصويب گذراند. الهام سخنگوي دولت در اين باره گفت: حدود 4 هزار و 300 هزار هكتار از اراضي دولتي وزارتخانه ها و دستگاه هاي دولتي شناسايي شده كه از طريق طرح مسكن مهر و براي توليد بيشتر مسكن به مردم واگذار خواهد شد.
وي تصريح كرد: دولت البته در اين مرحله كار را تمام شده نمي داند و طبق مصوبه دولت، تمامي اراضي دولتي بايد براي توليد مسكن واگذار شود.
اما الآن تعاوني هاي مسكن ساز در زمين هاي دولتي مستقر شده اند تا نتيجه كارشان ابتداي 89 يا زودتر به ثمر بنشيند. اين تعاوني ها قبلا براي توليد مسكن با دو مشكل مالكيت حقوقي و تسهيلات مالي مواجه بودند؛ الآن چطور؟
عباسي وزير تعاون در پاسخ به اين سؤال گفت: خوشبختانه اين دو مشكل برطرف شده و هيچ اختلاف حقوقي در مسئله زمين و مالكيت وجود ندارد و مسئله توليد مسكن توسط تعاوني هاي مسكن ساز مهر هم با تسهيلات بانكي ادامه دارد.
وزير تعاون با بيان اينكه 70 درصد هزينه هاي ساخت مسكن مهر را دولت مي پردازد، افزود: افراد پس از ثبت نام، بايد يك ميليون تومان آورده اوليه داشته باشند و همچنين 15 ميليون تومان وام به آنان تعلق گيرد كه به صورت پلكاني بازپرداخت مي شود.
قيمت تمام شده آماده سازي زمين حدود 2 ميليون تومان است و براي آماده سازي زمين، به هر متقاضي در سراسر كشور در قالب تعاوني هاي مسكن ساز يك ميليون تومان وام پرداخت مي شود.
پس از پي ريزي ساختمان، تعاوني ها مي توانند با مراجعه به ادارات مسكن و شهرسازي هر استان و سپس معرفي به يكي از 6 بانك ملي، تجارت، مسكن، صادرات، ملت و رفاه وام 14ميليون توماني خود را براي هر واحد مسكوني دريافت كنند.
¤ بازار سرمايه
در بخش مسكن
اما خريد و سرمايه گذاري در بخش مسكن كه ماهيت آن فرسايشي و غيرمولد است علاوه بر ايجاد مشكل در تأمين يكي از نيازهاي اساسي مردم، تبعات منفي فراوان در بخش هاي ديگر اقتصادي نيز دارد كه ركود سرمايه گذاري در بخش هاي مولد ازجمله آنهاست.
تصويب طرح مديريتي ساماندهي و حمايت از توليد و عرضه مسكن، اقدام تازه دولت و مجلس شوراي اسلامي براي رفع اين مشكل است. براساس لايحه ساماندهي بازار مسكن، دولت موظف است براي تسريع در روند ساخت و ساز و نيز تسهيل برخورداري از وام هاي دولتي، روند ارائه وام هاي بدون هرگونه تشريفات اداري و بدون نوبت شود.
كارشناسان در اين باره معتقدند يكي از مزاياي لايحه جديد دولت، حذف زمين از قيمت نهايي مسكن است، به طوري كه با طرح اجاره 99ساله زمين هاي دولتي، صرفاً حق بهره برداري از اين زمين ها به مردم واگذار مي شود.
طبق نظر كارشناسان، اين طرح درصورت عملي شدن به پايين آمدن شاخص سهم هزينه مسكن در سبد هزينه خانوار منجر مي شود.
اما نكته اي كه در لايحه گنجانده نشده است و از نقاط ضعف آن محسوب مي شود، خلاء وجود معياري نظارتي براي برآورد كمي موفقيت طرح است.
اين لايحه نيازمند نظارت نهاد تعيين كننده اي مانند مجلس است كه براي مثال به صورت سالانه، از نحوه عملكرد وزارت مسكن با عدد و رقم توضيح خواسته شود.
اينكه چه تعداد واحد مسكوني بايد ساخته مي شده است و تا پايان سال چه تعداد ساخته مي شود؟
بدون ترديد تصويب اين لايحه پس از قوانين برنامه هاي سوم و چهارم توسعه و بودجه هاي سالانه نشان مي دهد كه اقدامات صورت گرفته براي رفع مشكل مسكن تاكنون كافي و اثربخش نبوده است.
مرتضي تمدن مشاور رئيس جمهور در اين باره به خبرنگار ما گفت: اجراي لايحه ساماندهي مسكن براي كنترل بازار مسكن در شرايطي موفق خواهد شد كه دولت كنترل عوامل مؤثر در قيمت تمام شده مسكن را در دستور كار قرار دهد.
وي با تأكيد بر اينكه تعادل عرضه و تقاضا در بخش مسكن موجب رونق گرفتن بخش مسكن مي شود و قدرت خريد متقاضيان مسكن همسان با نوسانات قيمت تقويت خواهد شد، افزود: تحقق لايحه مزبور كه با هدف تعادل بخشيدن به بخش مسكن تصويب شده منوط به اين است كه دولت بتواند عوامل مؤثر در قيمت تمام شده مسكن مثل مصالح ساختماني و نقدينگي را كنترل كند.
وي گفت: حمايت دولت از توليد و عرضه مسكن با تصويب لايحه ساماندهي مسكن در مجلس افزايش مي يابد.
تمدن تأكيد كرد: بخش مسكن تنها بخشي است كه بازگشت سرمايه درآن سريع صورت مي گيرد اما اين بازگشت سرمايه مشروط بر اين است كه تورم جامعه به بخش مسكن تحميل نشود.
وي افزود: مهم ترين عوامل رشد قيمت مسكن، وضع اقتصادي جامعه، رشد نقدينگي و تورم است بنابراين هرزمان كه امكان جذب نقدينگي در ساير بخش هاي اقتصادي فراهم نشود بخش مسكن بهترين مكان براي جذب نقدينگي خواهد بود.
براساس اين گزارش هم اكنون در كشور به ازاي هر 109 خانوار 100 خانه وجود دارد و با احتساب مستأجرين (25درصد افراد جامعه) 30درصد جامعه فاقد مسكن هستند.
از همين رو محاسبات نشان مي دهد درحال حاضر حدود 17 و نيم ميليون خانوار ايراني در 16ميليون واحد مسكوني در كشورمان زندگي مي كنند كه كمبود يك ميليون و 500هزار واحد مسكوني در كشور موجب شده تا توليد مسكن در دستور كار قرار گيرد؛ كارشناسان معتقدند كه بعد از اتمام ساخت واحدهاي مسكن مهر، حدود 10 تا 15درصد واحد مسكوني، اضافه بر خانوار در كشور خواهيم داشت. در اين ميان اما اجاره نشينان هم اكنون از افزايش بي رويه اجاره بها، نگران بوده و نسبت به عدم نظارت بر آن اعتراض دارند.
كارشناسان معتقدند اگر افزايش قدرت خريد مسكن و نظارت دقيق تر بر اجاره بهاي مسكن با افزايش تسهيلات ساخت مسكن كه هم اكنون به 30ميليون تومان رسيده، همراه شود، مطمئناً تعادل در بازار مسكن و اجاره بها نيز بدست خواهد آمد. البته هنوز از ابلاغ اين وام خبري نيست.
 چهارشنبه 20 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: کيهان]
[مشاهده در: www.kayhannews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 176]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن