تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 16 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن در گرفتارى صبور است، و منافق در گرفتارى بى تاب.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826671861




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي بر آداب افطار كردن از ديدگاه ائمه‌ اطهار(ع)


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: نگاهي بر آداب افطار كردن از ديدگاه ائمه‌ اطهار(ع)
گروه خبرنگاران افتخاري / محسن عبداللهي: از جمله ويژگي‌هاي ما رمضان افطار كردن است كه يقينا آداب خاصي را دارا است. در اين نوشتار نگاهي داريم بر آداب افطار كردن از ديدگاه رسول اكرم(ص) و ائمه‌ اطهار(ع).
به تاخير نيانداختن افطار

- قال رسول الله‏ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله: لا يَزالُ النّاسُ بِخَيرٍ ما عَجَّلُوا الفِطرَ (1) ؛ مردم، تا وقتى كه زود افطار مى‏كنند، در نيكى‏اند.

- قال رسول الله‏ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله: عَجِّلُوا الإِفطارَ و أخِّرُوا السَّحورَ .(2) ؛ افطارى را زود بخوريد و سحرى را به تأخير اندازيد.

- قال رسول الله صلى‏الله‏عليه‏و‏آله: مِن فِقهِ الرَّجُلِ في دينِهِ تَعجيلُ فِطرِهِ و تَأخيرُ سَحورِهِ(3) ؛ از دين‏شناسى مرد(فرد)، زود افطارى خوردن و تأخير در سحرى خوردن است.

اول نماز، بعد افطار

تهذيب الأحكام عن زرارة و فضيل عن الإمام الباقر عليه‏السلام: «في رَمَضانَ تُصَلّي ثُمَّ تُفطِرُ ، إلاّ أن تَكونَ مَعَ قَومٍ يَنتَظِرونَ الإِفطارَ، فَإِن كُنتَ مَعَهُم فَلا تُخالِف عَلَيهِم و أفطِر ثُمَّ صَلِّ، و إلاّ فَابدَأ بِالصَّلاةِ.»

قُلتُ: ولِمَ ذلِكَ؟ قالَ: «لِأَنَّهُ قَد حَضَرَكَ فَرضانِ: الإِفطارُ وَالصَّلاةُ، فَابدَأ بِأَفضَلِهِما، و أفضَلُهُمَا الصَّلاةُ.»

ثُمَّ قالَ: «تُصَلّي و أنتَ صائِمٌ فَتُكتَبُ صَلاتُكَ تِلكَ فَتُختَمُ بِالصَّومِ، أحَبُّ إلَيَّ.»(4)

از امام باقر عليه‏السلام روايت شده است: «در (ماه) رمضان نماز مى‏خوانى و سپس افطار مى‏كنى، مگر آن كه با گروهى باشى كه منتظر افطارند. اگر با آنان بودى، بر خلاف آنان عمل نكن؛ افطار كن و سپس نماز بخوان، وگرنه اوّل، نماز بخوان.» گفتم: براى چه؟

فرمود: «براى آن كه دو واجب برايت پيش آمده است: افطار و نماز. اوّل به آن بپرداز كه برتر است و نماز، برترينِ آن دو است.»

سپس فرمود: «نماز مى‏خوانى، در حالى كه روزه‏اى. پس، آن نمازت با روزه به پايان برده مى‏شود. اين نزد من، محبوب‏تر است.»

- قال الإمام الباقر عليه‏السلام: تُقَدِّمُ الصَّلاةَ عَلَى الإِفطارِ، إلاّ أن تَكونَ مَعَ قَومٍ يَبتَدِئونَ بِالإِفطارِ فَلا تُخالِف عَلَيهِم و أفطِر مَعَهُم، و إلاّ فَابدَأ بِالصَّلاةِ؛ فَإِنَّها أفضَلُ مِنَ الإِفطارِ، و تُكتَبُ صَلاتُكَ و أنتَ صائِمٌ أحَبُّ إلَيَّ. (5) ؛ نماز را بر افطار مقدّم مى‏دارى، مگر آن كه با گروهى باشى كه اوّل، افطار مى‏كنند. پس با آنان مخالفت نكن و با ايشان افطار كن، وگرنه اوّل، نماز بخوان؛ چرا كه بهتر از افطار است و نمازت با حالت روزه نوشته مى‏شود و اين نزد من، محبوب‏تر است.

- قال الإمام الصادق عليه‏السلام: يُستَحَبُّ لِلصّائِمِ ـ إن قَوِيَ عَلى ذلِكَ ـ أن يُصَلِّيَ قَبلَ أن يُفطِرَ(6)؛ براى روزه‏دار، مستحب است كه اگر توان داشته باشد، پيش از افطار، نماز بخواند.

امام باقر عليه‌السلام فرمود: «براى آن كه دو واجب برايت پيش آمده است: افطار و نماز. اوّل به آن بپرداز كه برتر است و نماز، برترينِ آن دو است.»

سپس فرمود: «نماز مى‏خوانى، در حالى كه روزه‏اى. پس، آن نمازت با روزه به پايان برده مى‏شود. اين نزد من، محبوب‏تر است.»

- عيون أخبار الرضا عليه‏السلام عن رجاء بن أبي الضحّاك ـ في وَصفِ صَومِ الإِمامِ الرِّضا عليه‏السلام ـ كانَ ـ إذا أقامَ في بَلدَةٍ عَشَرَةَ أيّامٍ ـ صائِما لا يُفطِرُ، فَإِذا جَنَّ اللَّيلُ بَدَأَ بِالصَّلاةِ قَبلَ الإِفطارِ(7)؛ عيون أخبار الرضا عليه‏السلام به نقل از رجاء بن ابى ضحّاك، در توصيف روزه امام رضا عليه‏السلام نقل مي‌كند: هر گاه در شهرى ده روز مى‏ماند، روزه بود و افطار نمى‏كرد. پس چون شب فرا مى‏رسيد، اوّل پيش از افطار، نماز مى‏خواند.

- و قَد رُوِيَ أيضا في ذلِكَ أنَّكَ إذا كُنتَ تَتَمَكَّنُ مِنَ الصَّلاةِ و تَعقِلُها و تَأتي بِها عَلى حُدودِها قَبلَ أن تُفطِرَ، فَالأَفضَلُ أن تُصَلِّيَ قَبلَ الإِفطارِ، ...(8) ؛ روايت شده كه: هر گاه مى‏توانستى نماز را آگاهانه و با همه حدود و آدابش، پيش از آن كه افطار كنى، بخوانى، بهتر آن است كه قبل از افطار كردن، نماز بخوانى؛ و اگر از كسانى بودى كه دلت پيش افطار كردن بود و ميل تو، تو را از نماز مشغول مى‏كرد، اوّل، افطار كن تا وسوسه نفْسِ ملامتگر از تو برهد، جز اين كه شرط است كه پرداختن به افطار پيش از نماز، سبب نشود كه وقت نماز بگذرد.

صدقه دادن

- قال الإمام الرضا عليه‏السلام: مَن تَصَدَّقَ وَقتَ إفطارِهِ عَلى مِسكينٍ بِرَغيفٍ، غَفَرَ الله‏ُ لَهُ ذَنبَهُ، و كَتَبَ لَهُ ثَوابَ عِتقِ رَقَبَةٍ مِن وُلدِ إسماعيلَ(9) ؛ هر كس پيش از افطار كردن، گِرده‏اى نان به بينوايى صدقه دهد، خداوند، گناهش را مى‏آمرزد و براى او ثواب آزاد كردن بنده‏اى از فرزندان اسماعيل را مى‏نويسد.

- قال الإمام الصادق عليه‏السلام: كانَ عَلِيُّ بنُ الحُسَينِ عليهماالسلام إذا كانَ اليَومُ الَّذي يَصومُ فيهِ أمَرَ بِشاةٍ فَتُذبَحُ و تُقطَعُ أعضاءً و تُطبَخُ، فَإِذا كانَ عِندَ المَساءِ أكَبَّ عَلَى القُدورِ حَتّى يَجِدَ ريحَ المَرَقِ و هُوَ صائِمٌ، ثُمَّ يَقولُ: «هاتُوا القِصاعَ، اِغرِفوا لاِلِ فُلانٍ وَاغرِفوا لاِلِ فُلانٍ»، ثُمَّ يُؤتى بِخُبزٍ و تَمرٍ فَيَكونُ ذلِكَ عَشاءَهُ، صَلَّى الله‏ُ عَلَيهِ و عَلى آبائِهِ(10)؛ امام صادق عليه‏السلام فرمود كه امام سجّاد عليه‏السلام هر روز كه روزه مى‏گرفت، دستور مى‏داد كه گوسفندى ذبح شود و قطعه قطعه و پخته گردد. عصر كه مى‏شد، بر روى ديگ‏ها خم مى‏شد تا بوى آب‏ گوشت را در حال روزه احساس كند. سپس مى‏فرمود: «ظرف‏ها را بياوريد. براى فلان خانواده بريزيد. براى فلان خانواده بريزيد... .» سپس نان و خرماى خشك مى‏آوردند و غذايش همان بود. درود خدا بر او و پدرانش باد!

قرائت سوره مباركه قدر

- قال الإمام زين العابدين عليه‏السلام: «إِنَّـآ أَنزَلْنَـهُ فِى لَيْلَةِ الْقَدْرِ» عِندَ فُطورِهِ و عِندَ سَحورِهِ، كانَ فيما بَينَهُما كَالمُتَشَحِّطِ بِدَمِهِ في سَبيلِ الله‏ِ تَعالى(11) ؛ هر كس هنگام افطارى و سحرى خوردن، سوره «إنّا أنزلناه» بخواند، ميان آن دو (وقت) همچون كسى خواهد بود كه در راه خدا به خون خويش آغشته است.

دعا كردن

- قال رسول الله‏ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله: إنَّ لِلصّائِمِ عِندَ فِطرِهِ لَدَعوَةً ما تُرَدُّ(12) ؛ براى روزه‏دار، هنگام افطارش، يك دعاى مستجاب است.

- قال رسول الله‏ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله: إنَّ لِكُلِّ صائِمٍ دَعوَةً، فَإِذا هُوَ أرادَ أن يُفطِرَ فَليَقُل عِندَ أوَّلِ لُقمَةٍ:

يا واسِعَ المَغفِرَةِ اغفِر لي(13)؛ هر روزه‏دارى، يك دعا (ى مستجاب) دارد. پس هر گاه خواست افطار كند، هنگام اوّلين لقمه بگويد: «اى آن كه آمرزشت گسترده است! مرا بيامرز!»

- قال رسول الله صلى‏الله‏عليه‏و‏آله: لِكُلِّ عَبدٍ صائِمٍ دَعوَةٌ مُستَجابَةٌ عِندَ إفطارِهِ، اُعطِيَها فِي الدُّنيا أو ذُخِرَ لَهُ فِي الآخِرَةِ (14) ؛ هر بنده روزه‏دارى، هنگام افطارش، يك دعاى مستجاب دارد، كه آن، يا در دنيا به او داده مى‏شود و يا براى آخرتش ذخيره مى‏شود.

روايت شده شده كه : هر گاه مى‏توانستى نماز را آگاهانه و با همه حدود و آدابش، پيش از آن كه افطار كنى، بخوانى، بهتر آن است كه قبل از افطار كردن، نماز بخوانى؛ و اگر از كسانى بودى كه دلت پيش افطار كردن بود و ميل تو، تو را از نماز مشغول مى‏كرد، اوّل، افطار كن تا وسوسه نفْسِ ملامتگر از تو برهد، جز اين كه شرط است كه پرداختن به افطار پيش از نماز، سبب نشود كه وقت نماز بگذرد.

- قال رسول الله صلى‏الله‏عليه‏و‏آله: ثَلاثَةٌ لا تُرَدُّ دَعوَتُهُم: الصّائِمُ حَتّى يُفطِرَ، وَالإِمامُ العادِلُ، و دَعوَةُ المَظلومِ(15) ؛ سه نفرند كه دعايشان رد نمى‏شود: روزه‏دار، تا آن كه افطار كند؛ پيشواى دادگر؛ و نفرين ستم‏ديده.

- قال رسول الله صلى‏الله‏عليه‏و‏آله: أربَعَةٌ لا تُرَدُّ لَهُم دَعوَةٌ حَتّى تُفتَحَ لَهُم أبوابُ السَّماءِ و تَصيرَ إلَى العَرشِ: ... وَالصّائِمُ حَتّى يُفطِرَ (16)؛ چهار نفرند كه دعايى از آنان رد نمى‏شود، تا آن كه درهاى آسمان براى آنان گشوده شود و دعايشان به عرش برسد: ... (يكي از آنان) روزه‏دار، تا آن كه افطار كند.

خواندن دعاي پيش از افطار

- إنَّ النَّبِيَّ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله كانَ إذا أفطَرَ قالَ:

بِاسمِ اللهِ، اللّهُمَّ لَكَ صُمتُ و عَلى رِزقِكَ أفطَرتُ، تَقَبَّل مِنّي إنَّكَ أنتَ السَّميعُ العَليمُ (17) ؛ پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله، هر گاه افطار مى‏كرد، مى‏گفت:

«به نام خدا. خدايا! براى تو روزه گرفتم و بر روزىِ تو افطار كردم. از من بپذير! همانا تو شنواى دانايى.»

- عمل اليوم والليلة عن ابن عبّاس: كانَ رَسولُ الله‏ِ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله إذا أفطَرَ يَقولُ:

اللّهُمَّ لَكَ صُمنا و عَلى رِزقِكَ أفطَرنا، فَتَقَبَّل مِنّا إنَّكَ أنتَ السَّميعُ العَليمُ(18) ؛ به نقل از ابن عبّاس ـ پيامبر خدا، هر گاه افطار مى‏كرد، مى‏گفت:

«خدايا! براى تو روزه گرفتيم و بر روزىِ تو افطار كرديم. پس از ما بپذير! همانا تو شنواى دانايى.»

- قال رسول الله‏ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله: إذا قُرِّبَ إلى أحَدِكُم طَعامٌ و هُوَ صائِمٌ فَليَقُل:

بِاسمِ الله‏ِ وَالحَمدُللهِِ، اللّهُمَّ لَكَ صُمتُ و عَلى رِزقِكَ أفطَرتُ و عَلَيكَ تَوَكَّلتُ، سُبحانَكَ و بِحَمدِكَ، تَقَبَّل مِنّي إنَّكَ أنتَ السَّميعُ العَليمُ(19) ؛ هر گاه نزديك يكى از شما كه روزه است، غذايى آوردند، بگويد:

«به نام خدا، و حمد از آنِ خداست. خداوندا! براى تو روزه گرفتم و بر روزىِ تو افطار كردم و بر تو توكّل كردم. تو منزّهى و تو را مى‏ستايم. از من بپذير! همانا تو شنواى دانايى.»

- عمل اليوم والليلة عن معاذ: كانَ رَسولُ الله‏ِ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله إذا أفطَرَ قالَ:

الحَمدُلله‏ِِ الَّذي أعانَني فَصُمتُ، و رَزَقَني فَأَفطَرتُ(20) ؛ پيامبر خدا، هر وقت افطار مى‏كرد، مى‏گفت: «سپاس، خدايى را كه مرا يارى كرد تا روزه گرفتم و روزى‏ام داد تا افطار كردم.»

- قال رسول الله‏ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله: إنَّ لِلصّائِمِ عِندَ فِطرِهِ دَعوَةً: اللّهُمَّ إنّي أسأَلُكَ بِرَحمَتِكَ الَّتي وَسِعَت كُلَّ شَيءٍ أن تَغفِرَ لي ذُنوبي(21) ؛ روزه‏دار را هنگام افطارش، دعايى چنين است: «پروردگارا! تو را به آن رحمتت كه هر چيز را فرا گرفته است، مى‏خوانم كه گناهانم را بيامرزى.»

رسول اكرم صلي الله عليه و آله فرمودند:هر بنده روزه‏دارى، هنگام افطارش، يك دعاى مستجاب دارد، كه آن، يا در دنيا به او داده مى‏شود و يا براى آخرتش ذخيره مى‏شود.

- قال رسول الله صلى‏الله‏عليه‏و‏آله: ما مِن عَبدٍ يَصومُ فَيَقولُ عِندَ إفطارِهِ: «يا عَظيمُ يا عَظيمُ؛ أنتَ إلهي لا إلهَ لي غَيرُكَ، اِغفِر لِيَ الذَّنبَ العَظيمَ؛ إنَّهُ لا يَغفِرُ الذَّنبَ العَظيمَ إلاَّ العَظيمُ» إلاّ خَرَجَ مِن ذُنوبِهِ كَيَومَ وَلَدَتهُ اُمُّهُ(22)؛ هيچ بنده‏اى نيست كه روزه بگيرد و هنگام افطارش بگويد: «اى بزرگ، اى بزرگ! تو معبود منى. هيچ معبودى جز تو نيست. گناه بزرگ مرا بيامرز! همانا گناه بزرگ را جز بزرگ نمى‏آمرزد» ، مگر آن كه از گناهانش بيرون مى‏آيد، همچون روزى كه مادرش او را زاده است.

- قال الإمام الباقر عليه‏السلام: جاءَ قَنبَرٌ مَولى عَلِيٍّ عليه‏السلام بِفِطرِهِ إلَيهِ ... فَلَمّا أرادَ أن يَشرَبَ قالَ:

بِاسمِ اللهِ، اللّهُمَّ لَكَ صُمنا و عَلى رِزقِكَ أفطَرنا، فَتَقَبَّل مِنّا إنَّكَ أنتَ السَّميعُ العَليمُ(23) ؛ قنبر، غلام على عليه‏السلام، افطارى را نزد وى آورد... . چون خواست بياشامد، فرمود: «به نام خدا . خداوندا! براى تو روزه گرفتيم و با روزى تو افطار كرديم. پس، از ما بپذير! همانا تو شنواى دانايى.»

- قال الإمام الكاظم عن آبائه عليهم‏السلام: إذا أمسَيتَ صائِما فَقُل عِندَ إفطارِكَ: «اللّهُمَّ لَكَ صُمتُ و عَلى رِزقِكَ أفطَرتُ و عَلَيكَ تَوَكَّلتُ» يُكتَب لَكَ أجرُ مَن صامَ ذلِكَ اليَومَ(24) ؛ امام كاظم عليه‏السلام به نقل از پدرانش عليهم‏السلام فرمود: چون روزه بودى، هنگام افطار خويش بگو: «خداوندا! براى تو روزه گرفتم و بر روزى تو افطار كردم و بر تو توكّل نمودم» تا برايت پاداش كسى را بنويسند كه آن روز را روزه داشته است.

- قال الإمام الرضا عليه‏السلام: مَن قالَ عِندَ إفطارِهِ: «اللّهُمَّ لَكَ صُمنا بِتَوفيقِكَ و عَلى رِزقِكَ أفطَرنا بِأَمرِكَ، فَتَقَبَّلهُ مِنّا وَاغفِر لَنا إنَّكَ أنتَ الغَفورُ الرَّحيمُ» غَفَرَ الله‏ُ ما أدخَلَ عَلى صَومِهِ مِنَ النُّقصانِ بِذُنوبِهِ (25)؛ هر كس هنگام افطارش بگويد: «خداوندا! با توفيق تو، برايت روزه گرفتيم و به فرمان تو با روزى‏ات افطار كرديم. پس، آن را از ما بپذير و ما را بيامرز! همانا تو آمرزنده مهربانى»، خداوند، كاستى‏هايى را كه او با گناهانش بر روزه‏اش وارد كرده، مى‏آمرزد.

افطار با خرما يا كشمش يا شيرينى يا شير يا آب ولرم

- قال رسول الله‏ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله: أفضَلُ ما يَبدَأُ بِهِ الصّائِمُ بِزَبيبٍ أو شَيءٍ حُلوٍ(26) ؛ برترين چيزى كه روزه‏دار، افطارش را با آن آغاز مى‏كند، كشمش يا چيزى شيرين است.

- قال الإمام الصادق عليه‏السلام: كانَ رَسولُ الله‏ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله أوَّلُ ما يُفطِرُ عَلَيهِ في زَمَنِ الرُّطَبِ الرُّطَبُ، و في زَمَنِ التَّمرِ التَّمرُ(27) ؛‌ اوّلين چيزى كه پيامبر خدا روزه‏اش را با آن افطار مى‏كرد، در زمان رُطب، رطب بود و در زمانِ خرما، خرما. (رُطَب، خرماى رسيده است و تَمر، خرماى خشك.)

- قال رسول الله‏ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله: مَن أفطَرَ عَلى تَمرٍ حَلالٍ، زيدَ في صَلاتِهِ أربَعُمِئَةِ صَلاةٍ(28) ؛ هر كس با خرماى حلال افطار كند، به پاداش نمازش به اندازه چهارصد نماز افزوده مى‏شود.

- قال الإمام الباقر عليه‏السلام: كانَ رَسولُ الله‏ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله إذا صامَ فَلَم يَجِدِ الحَلواءَ أفطَرَ عَلَى الماءِ(29) ؛ پيامبر خدا، هر گاه روزه بود و حلوا (شيرينى) نمى‏يافت، با آب افطار مى‏كرد.

رسول اكرم صلي الله عليه وآله فرمودند: هيچ بنده‏اى نيست كه روزه بگيرد و هنگام افطارش بگويد: «اى بزرگ، اى بزرگ! تو معبود منى. هيچ معبودى جز تو نيست. گناه بزرگ مرا بيامرز! همانا گناه بزرگ را جز بزرگ نمى‏آمرزد» ، مگر آن كه از گناهانش بيرون مى‏آيد ، همچون روزى كه مادرش او را زاده است.

- قال الإمام الصادق عليه‏السلام: كانَ رَسولُ الله‏ صلى‏الله‏عليه‏و‏آله إذا أفطَرَ بَدَأَ بِحَلواءَ يُفطِرُ عَلَيها، فَإِن لَم يَجِد فَسُكَّرَةٍ أو تَمَراتٍ، فَإِذا أعوَزَ ذلِكَ كُلُّهُ فَماءٍ فاتِرٍ، و كانَ يَقولُ: يُنَقِّي المَعِدَةَ وَالكَبِدَ، ...(30) ؛ پيامبر خدا، هر گاه افطار مى‏كرد، با حلوا (شيرينى) آغاز مى‏كرد و اگر نمى‏يافت، با شِكر يا چند خرما و اگر اينها هم نبودند، با آب ولرم افطار مى‏كرد و مى‏فرمود: «معده و كبد را تميز مى‏كند و بو و دهان را خوش‏بو مى‏سازد و دندان‏ها را محكم مى‏كند و سياهى چشم را تقويت مى‏كند و مردمك چشم را پر نور مى‏سازد و گناهان را كاملاً مى‏شويد و هيجان و رگ‏ها و صفراى غالب را مى‏نشاند و بلغم را قطع مى‏كند و حرارت معده را آرام مى‏كند و سردرد را مى‏برد.»

- قال الإمام الباقر عليه‏السلام: إنَّ عَلِيّا عليه‏السلام كانَ يَستَحِبُّ أن يُفطِرَ عَلَى اللَّبَنِ(31) ؛ على عليه‏السلام خوش مى‏داشت كه با شير، افطار كند.

- قال الامام الصادق عليه‏السلام: الإِفطارُ عَلَى الماءِ يَغسِلُ الذُّنوبَ مِنَ القَلبِ (32) ؛ افطار با آب، آلودگى‏ها را از دل مى‏شويد.
 سه شنبه 19 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 190]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن