تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خودت را به داشتن نيّت خوب و مقصد زيبا عادت ده، تا در خواسته ‏هايت موفق شوى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820335001




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بیماری دریچه قلب چیست؟ و راههای درمان آن کدامند؟


واضح آرشیو وب فارسی:سایت دانلود رایگان: قلب شما چگونه كار میكند ؟




قلب شما یك پمپ عضلانی قوی است . پمپاژ دائمی قلب، خون غنی از اكسیژن را به بدن شما می رساند . این چرخه وقتی شروع می شود كه خون با اكسیژن كم از قسمتهای مختلف بدن برگشته و از طریق قلب به ریه های شما فرستاده می شود . بعد از اكسیژن گیری خون در ریه ها ، خون سرشار از اكسیژن به قسمت دیگری از قلب شما باز می گردد و عمل پمپاژ قلب ، آنرا به بدن شما می راند . وجود دریچه ها جهت عملكرد تلمبه ای قلب اساسی است .

قلب شما چهار دریچه یا پرده بافتی دارد كه با باز و بسته شدن آنها، امكان حركت خون بین چهار حفره قلب فراهم می شود . هر دریچه ، جریان خون را كنترل كرده و موجب جریان یافتن خون به جلو و به حفره بعدی می شود . وقتی دریچه یا دریچه های قلب شما بیمار می شوند، توانائی كاركرد آنها كاهش می یابد .

قلب 4 دریچه دارد. دریچه های دولتی (میترال ) و سه لتی (تریكاسپید) كه دریچه های اصلی قلب به شمار می روند، كنترل جریان خون به درون بطن ها را به عهده دارند. دریچه های آئورت و ریوی نیز كنترل جریان خون به خارج از قلب را به عهده دارند. عملكرد درست دریچه ها برای كارآمدی قلب به عنوان یك پمپ اهمیت حیاتی دارد.

بیماریهای دریچه ای قلب :

دریچه های قلب به یك یا دو شكل زیر بیمار می شوند :

• تنگ شدن قسمت ورودی دریچه كه استنوزیس(تنگی ) نامیده می شود.

• بسته شدن ناكامل دریچه كه نارسایی (رگورژیتاسیون) نامیده می شود .




با تنگ شدن دریچه از كفایت عملكرد پمپی قلب كاسته شده و منجر به مشكلات متعددی می شود . مثلا در تنگی دریچه میترال، هنگام انقباض دهلیز چپ، خون كمتری وارد بطن چپ می شود كه این امر موجب محدودیت مقدار جریان خون پمپ شده به بدن می شود . وقتی دریچه كاملا بسته نشود، خون به حفره قلبی پس می زند، همچنین این حالت دریچه، توانائی قلب برای پمپ حجم ضروری خون به قسمتهای دیگر بدن را مختل می سازد . مثلا اگر دریچه میترال كاملا بسته نشود، هنگام انقباض بطن چپ، خون بجای حركت بسوی آئورت، به دهلیز چپ پس خواهد زد. خون پس زده به دهلیز چپ موجب ایجاد فشار در دهلیز و پس زدن خون به ریه ها می شود .

افزایش حجم و فشار در ریه ها عملكرد آنها را محدود می كند شایع ترین دریچه ای که دچار تنگی یا نارسایی می گردد دریچه میترال است.





بیماری دریچه ای موجب بروز علائم زیر می شود :




گاهی بدون علامت درد یا فشردگی سینه (درد قلبی )

تنگی نفس كه گاهی فرد را از خواب بیدار می كند.

خستگی عمومی و ناتوانی در انجام فعالیتهای روزمره

تورم مچ پا و مچ دستها یا بزرگی غیر عادی شكم

طپش قلب

منگی یا غش

سرفه

خلط که کف آلود و گاهی اوقات خونی است

عفونت مکرر تنفسی

نبض ضعیف و نامنظم

اختلال دریچه ای ممكن است ارثی باشد یا توسط یكی از موارد زیر به وجود آید:





تب روماتیسمی گلودرد چرکی( استرپتوككی )

آترواسكلروز (تصلب شرایین )

بالا بودن فشارخون نقایص مادرزادی قلب آندوكاردیت و تزریق موادمخدر در رگ

ندرتاً سیفلیس

عوامل افزایش دهنده خطر

افراد بالای 60 سال

سابقه خانوادگی بیماری دریچه ای قلب

دیابت

حاملگی

خستگی یا كار زیاد

رژیم غذایی پرچرب ،پرنمک

چاقی


کشیدن سیگار،قلیان و مواد مخدر مصرف الکل





بررسی های تشخیصی ممكن است شامل : آزمایش خون ، نوار قلب ، اكوكاردیوگرافی ، عكسبرداری از قلب و ریه ها با اشعه ایكس ، و آنژیوگرافی باشد . پزشك میتواند بیماری دریچه ای را بوسیله پرسیدن علائم بیماری شما، گوش دادن به صداهای قلب و انجام آزمایشات تشخیص دهد .

عوارض احتمالی عفونت دریچه ها نارسایی احتقانی قلب بیماریهای دریچه ای به راههای مختلف درمان می شوند :

تجویز دارو اصلاح تنگی دریچه با بالون ترمیم دریچه به روش جراحی تعویض دریچه به روش جراحی تجویز داروها آنتی بیوتیك ها برای درمان یا پیشگیری از عفونت باكتریایی دریچه قلب داروهای ضد نامنظمی ضرباهنگ قلب برای پایدار كردن این نوع نامنظمی ها داروی دیژیتال برای تقویت یا تنظیم ضربان قلب در بعضی از موارد، داروهای ضد انعقاد پس از عمل جراحی اصلاح تنگی دریچه با بالون در این روش از روی ران ( ورید فمورال) کاتتر(میله فلزی نازک) راوارد کرده که سرش بالون دارد و از هوا پر می گردد. این کاتتر را نزدیک دریچه تنگ شده قرار میدهند وباد میکنند بدین صورت دریچه گشاد می گردد.

ترمیم دریچه به روش جراحی :

دراین روش که نوعی جراحی است دریچه خود فرد ترمیم میگردد به دو صورت کومیشروتومی و ترمیم دریچه (والووپلاستی) صورت می گیرد. در اطراف دریچه ها مناطقی وجود دارد که کومیشر نام دارد زمانی که فرد مبتلا به آندوکاردیت روماتیسمی بوده ممکن است تاول هایی ( وجتاسیون ) روی دریچه ها ایجاد شود و دریچه حالت چسبیده پیدا نماید و باز نگردد که در این روش کومیشرها را پاره مینمایند. حال اگر نارسایی دریچه (رگورژیتاسیون) وجود داشته باشد از حلقه هایی به نام آنولوپلاستی استفاده مینمایند که اطراف دریچه تنگ قرار میدهند . این افراد تا پایان عمر باید داروهای ضد انعقاد (وارفارین) مصرف نمایند زیرا جسم خارجی در بدنشان وجود دارد.

دریچه های مصنوعی :

در جراحی تعویض دریچه، دو نوع عمده دریچه مصنوعی مورد استفاده قرار می گیرد : بیوپروستتیك یا دریچه های بافتی با پایه و بدون پایه دریچه های مكانیكی دریچه های بافتی بدون پایه از میان انواع دریچه ها، دریچه های بافتی بدون پایه بیشترین شباهت را به دریچه های طبیعی دارند. این دریچه ها از بافت انسانی یا حیوانی تشكیل شده و بدون استنت یا پایه (چهارچوب فلزی یا پلاستیكی كه توسط پارچه ای پوشانده شده است و بافت را نگه می دارد) می باشند .نبودن پایه موجب بهبود جریان خون می شود . انجام عملیات خاص بر روی بافت ، دوام دریچه های بدون پایه را بیشتر می كند .

دریچه های بافتی پایه دار :

دریچه های بافتی پایه دار نیز از بافتهای حیوانی ساخته شده و با انجام عملیات خاص دارای دوام بیشتری شده اند . چهارچوب پلاستیكی یا فلزی با پوشش پارچه ای بافت را نگه میدارد .

دریچه های مكانیكی :

این دریچه ها از مواد با دوام تری نظیر فلزات و پلاستیك ساخته شده اند . علیرغم سادگی ظاهری، دریچه های مكانیكی حاصل سالها طراحی دقیق بوده و از تكنولوژی پیچیده ای برخوردارند . این دریچه ها به لحاظ دوام طولانی مشهور می باشند . انتخاب دریچه پزشك پس از تشخیص دقیق مشكل دریچه ای شما در مورد نوع دریچه مناسب برای شما صحبت خواهد كرد . قبل از انتخاب دریچه بافتی یا مكانیكی، عوامل متعددی در نظر گرفته می شود : وجود و وسعت و شدت بیماری دریچه های دیگر قلب وجود و وسعت سایر بیماریهای عضله قلب شیوه زندگی و میزان فعالیتهای جسمانی روزمره توانائی تحمل مصرف داروهای ضد انعقاد روزانه داروهای ضد انعقاد از تشكیل لخته در روی دریچه ممانعت كرده و غالبا برای بیماران دارای دریچه مكانیكی و گاهی برای بیماران دارای دریچه بافتی تجویز می شوند . در صورتیكه بیمار خانم باشد ، اگر در سنین باروری قرار داشته باشد كنترل مصرف داروهای ضد انعقاد در طول بارداری نیاز به توجه بیشتری دارد .


عمر دریچه : دریچه ها به سه نوع تقسیم می شوند : ریچه های گاوی یا خوكی دریچه های فلزی دریچه های انسانی عمر متوسط دریچه های خوكی یا گاوی 10 سال است كه بعد از مدت فوق، دوباره باید بیمار عمل شده و دریچه خراب برداشته شده و دریچه دیگر جایگزین آن گردد كه این عمل به مراتب مخاطرات و مشكلات بیشتری در مقایسه با عمل اول دارد . هرچه در سنین پائین تر دریچه های خوكی یا گاوی گذاشته شود، سرعت خراب شدن آن بیشتر و در نتیجه عمردریچه كوتاه خواهد بود . ولی در سنین بالای 60 سال عمر متوسط این دریچه ها بالاست . دریچه های انسانی که از جسد انسان گرفته شده اند مختصری از دریچه های خوكی یا گاوی عمر بیشتری دارند . دریچه های فلزی بنا به ادعای كارخانه های سازنده عمر بیش از 50 سال دارند . اما بعد از گذاشتن در داخل قلب مراقبت خاصی را می طلبد . تعویض دریچه به روش جراحی سالهاست كه جراحیهای رایج تعویض دریچه به صورت سالم و مؤثر انجام می گیرند پیشرفت روش های جراحی و محصولات جدیدی كه این روشها را تسهیل می نمایند، موجب پدید آمدن جراحیهای قلب با حداقل تهاجم شده اند كه بیشتر مورد توجه پزشكان و بیماران قرار گرفته است .

تفاوت جراحیهای با حداقل تهاجم و روشهای معمول در اندازه و وسعت برشی است كه جراح برای تعویض دریچه قلب شما انجام می دهد . برش جراحی كوچكتر موجب كاهش امكان عفونت و درد كمتر در دوران بهبودی شده و اغلب ظاهر زخم بهتر است به این معنی كه جای زخم كوچكتر خواهد بود. با این وجود برش جراحی كوچك برای همه مقدور نیست . در مورد آنچه برای شما بهتر است می توانید آزادانه با جراح خود صحبت كنید صرف نظر از روشی كه جراح برای شما مناسب می داند ، تعویض دریچه قلب در شرایطی انجام میشود كه عملكرد قلب و ریه شما به ماشین قلب و ریه سپرده شود. وقتی كه خون وارد ماشین قلب و ریه مصنوعی (CPB ) می شود Co2 آن با اكسیژن جایگزین می شود ( نظیر آنچه در ریه به وقوع می پیوندد) و توسط پمپ قلبی مصنوعی خون به كل ارگانهای بدن فرستاده می شود. سیستم CPB دارای لوله هایی است كه نظیر وریدها و شریانهای شما عمل می كند و همچنین برای حفظ درجه حرارت مناسب جهت عمل جراحی، بدن توسط دستگاه سرد یا گرم می شود .

قبل از عمل جراحی : احساس اضطراب و نگرانی از عمل تعویض دریچه قلب امری طبیعی می باشد . به عقیده بسیاری از بیماران عمل شده، سؤال كردن و گفتگو با تیم جراحی موجب كم شدن ترس آنان می شود . همچنین این بیماران تاكید نموده اند كه داشتن نگرش مثبت نسبت به جراحی، بهبودی آنها را تسهیل نموده است . شما نیز قبل از عمل آموزشهای خاصی از پزشك و سایر افراد دریافت خواهید كرد .
تعدادی از آمادگیهای لازم بشرح زیر است : صحبت با اعضای مختلف تیم جراحی نظیر جراح ، متخصص بیهوشی، متخصص قلب، مسئول تنفس درمانی و پرستاران صحبت با اعضاء خانواده در مورد عمل بازدید از واحد مراقبت ویژهICU كه احتمالا محل گذراندن دوره بهبودی بعد از عمل می باشد آموزش ناشتا بودن به مدت 8 ساعت قبل از عمل در طول جراحی : عمل جراحی از فردی به فرد دیگر متغیر بوده و مدت آن حداقل 3 ساعت و اغلب طولانی تر خواهد بود. در طول عمل جراحی، شما تحت بیهوشی عمومی و در خواب خواهید بود .

بعد از عمل جراحی : بلافاصله بعد از عمل جراحی خواب آلود خواهید بود . چند ساعت بعدی و شب را در واحد مراقبت ویژه خواهید گذراند در این محل، تعداد ضربانات قلب، دما، فشارخون و سایر علائم حیاتی بطور كامل تحت كنترل قرار می گیرند . وسایل مربوط به كنترل ممكن است موجب ناراحتی شما بشود . پرستاران بطور مكرر در حركت، سرفه و تنفس عمیق به شما كمك خواهند كرد تا به سلامت دوره بهبودی را سپری كنید .
اعضاء خانواده و دوستان نزدیك به ملاقات شما خواهند آمد . پرستار واحد مراقبت ویژه به ملاقات كنندگان راجع به ساعات مناسب ملاقات توضیحاتی خواهند داد .وقتی كه مراقبت و كنترل بخش ویژه لازم نباشد ، شما به واحد بعدی و یا بخش مراقبت عادی بیمارستان منتقل خواهید شد . مدت بستری بین 1 الی 7 روز می باشد .
اغلب بیماران از چگونگی احساس بهبودی و توانائی از سرگیری برخی فعالیتهای عادی زندگی نظیر راه رفتن، خوردن، استحمام متعجب می شوند . بسیاری از بیماران روز بعد از عمل راه می روند . به مدت 12 ساعت بعد از عمل جراحی قلب هیچ ماده غذایی یا مایعات به شما داده نمی شود و بعد رژیم مایعات و به تدریج رژیم معمولی برایتان شروع می شود.


برنامه ریزی آینده : زندگی با دریچه مصنوعی موجب می شود كه بیمار فكر كند نیاز به روش زندگی جدیدی دارد ولی در واقع بیماران بعد از عمل احساس بهتری خواهند داشت زیرا دیگر علائم بیماری دریچه ای وجود ندارد . معمولا بیماران در می یابند كه علائم بیماری بتدریج در طول چند هفته اول بعد از عمل بهبود می یابد ولی متوجه می شوند كه برای ایجاد تغییرات قابل توجه، چندین هفته یا ماه (دوره نقاهت) زمان لازم است . پزشك برای تسهیل بهبودی در منزل رژیم خاص ورزشی را تجویز و شاید رژیم غذائی خاصی را نیز توصیه نماید . شما می توانید با كمك پزشك اهداف واقع بینانه ای را برای افزایش فعالیت جسمانی مشخص نمائید . این نكته حائز اهمیت است كه شما راهنمائیهای خاصی برای از سرگیری فعالیتهای خانگی نظیرخانه داری، ورزش، رانندگی و بازگشت به كار را دریافت نمائید .





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت دانلود رایگان]
[مشاهده در: www.freedownload.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 872]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن