واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: سايت رهبر انقلاب منتشر كرد:«آنچه خدا خواست»؛ يادداشتي درباره قرآن از يك استاد الهيات
گروه وبلاگ و IT: آنچه خدا خواست؛ يادداشتي درباره قرآن از يك استاد الهيات دانشگاه تهران بوده كه توسط سايت رهبر انقلاب منتشر شدهاست.
به گزارش خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا)، سايت دفتر حفظ و نشر آثار آيتالله خامنهاي با فرا رسيدن ماه مبارك رمضان ويژهنامهاي اينترنتي با مضامين مرتبط با اين ماه منتشر كردهاست.
در بخشي از اين ويژهنامه كه يادداشتي از دكتر مجيد عارف، عضو هيئت علمي دانشكده الهيات دانشگاه تهران بوده، مطالبي درباره قرآن و بحث تدبر و تفسير در قرآن با عنوان «آنچه خدا خواست» در اختيار كاربران قرار گرفتهاست.
در ابتداي اين متن آمدهاست: «يكي از اموري كه در مورد قرآن توصيهي زيادي به آن شدهايم، تدبر در آيات آن است. تدبر از نظر لغوي و اصطلاحي قابل بررسي است. لغويون گفتهاند تدبر از ريشهي «دُبُر» گرفته شده و به مفهوم انديشيدن در پشت و ماوراي امور است».
«راغب اصفهاني كه لغتشناس معروفي است، دربارهي معناي تدبير و تدبر نوشته است: «التدبير التفكير في دبر الامور» و «التدبر التفكر في دبر الامور». تفكير يعني ذهن را ورزشدادن براي فكر كردن، اما تفكر به معناي خود فكر كردن است دربارهي چيزي كه انسان ميتواند به آن برسد. معناي تدبر را فكركردن و حالت تفكر داشتن در عاقبت امور ميدانند».
مطالب منتشره با موضوع تدبر در قرآن در اين بخش با تيترهايي همچون؛ شباهتها و تفاوتها، خدمات متقابل تدبر در قرآن، دستاوردها، مباني و روش و يك يادآوري آورده شدهاست.
فرق ميان تدبر و تفسير در قرآن اينگونه مطرح شده: «فرق تدبر و تفسير چيست؟ تدبر، گونهاي ژرفانديشي و آيندهانديشي در يك موضوع و مسألهي علمي است و اعم از اين است كه ابهامي از آن مسأله در ذهن داشته باشيم يا نه. مطلب روشن است، اما ميتوان با ژرفانديشي و كاوش در آن- بدون داشتن ابهام ابتدايي- مطالب بيشتري را از آن بفهميم. اما تفسير به معناي پردهبرداري و روشنگري است. به معناي إبانه و توضيح است؛ كوششي است براي رفع ابهام از مشكلات يك متن».
درباره مباني و روش تدبر در قرآن نيز در اين متن نوشته شده: «از جمله مباني تدبر در قرآن، اعتقاد به كلام خداوند بودن و بعد از آن قابل فهمبودنش است. حقيقت قرآن كريم نزد اهلبيت عصمت و طهارت است؛ در عين حال، ما انسانهاي غير معصوم هم ميتوانيم بهرههايي از پيام و حقيقت قرآن ببريم. به عبارت ديگر يكي از مباني تدبر در قرآن اعتقاد به عميق و ذومراتب بودن قرآن از نظر لايههاي معنايي است. طبعاً لايههاي ابتدايي را ميتوان با اندكي تأمل به دست آورد، اما براي درك لايههاي عميقتر بايد از اهل بيت استمداد كنيم».
بخش آنچه خدا خواست؛ يادداشتي درباره قرآن از يك استاد الهيات را اينجا ببينيد!
سه شنبه 19 شهريور 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 120]