تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 10 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز، از آيين هاى دين است و رضاى پروردگار، در آن است. و آن راه پيامبران است. ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1825051956




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مخالفت میرباقری با نورانی کردن چهره حضرت و اعلام


واضح آرشیو وب فارسی:پی سی سیتی: در همايش «قيام تا قيام» با هدف نقد و بررسي سريال «مختارنامه» اعلام شد كه داوود ميرباقري همچنان در جست‌وجوي تمهيدي براي نشان ندادن چهره حضرت ابوالفضل(ع) در اين مجموعه تاريخي ـ مذهبي است.
به گزارش خبرنگار سرويس تلويزيون خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در همدان، در اين همايش مدير روابط عمومي مجموعه تلويزيوني «مختارنامه» از جست‌وجوي ميرباقري براي يافتن تمهيدي براي نشان ندادن چهره حضرت ابوالفضل(ع) در اين مجموعه خبر داد.

رضا استادي در همايش «قيام تا قيام» در دانشگاه صنعتي همدان، گفت: ما در زمان ساخت سريال «مختارنامه» از خودمان مي‌پرسيديم اگر در آن دوره بوديم، چه مي‌كرديم. در اكثر مواقع فيلمبرداري گروهي از اعضاي صحنه احساساتي مي‌شدند و براي خود من ديدن تصاوير اين سريال بسيار دشوار است.

وي ادامه داد: مختار ويژگي شخصيتي لايه لايه دارد و اگر مخاطبان اين سريال را با دقت تماشا كنند، قطعا از درك اين موضوع لذت خواهند برد.

استادي درباره‌ي بحث‌ها و انتقادات مطرح شده درباره‌ي نشان دادن چهره‌ي حضرت ابوالفضل(ع) در سريال «مختارنامه»، بيان كرد: اين موضوع در سريال «مختارنامه» به چند صحنه خاص از جمله ورود امام حسن(ع) و اسرا محدود مي‌شد. آقاي ميرباقري از پرداخت مستقيم به واقعه كربلا امتناع كرد. استدلال او اين بود كه وقتي نمي‌توان چهره افراد را نشان داد باعث ابتر ماندن موضوع مي‌شود و بهتر است از حواشي اطراف موضوع استفاده كنيم.

وي ادامه داد: دقت زيادي در اين موضوع انجام شد كه در اواخر سال 87، فردي به نام فتوحي كه آشنايي با سينما نداشت، دوره تمريني طولاني ديد و تمرين شمشيربازي و اسب دواني كرد و حتي تمرين صدا هم انجام داد تا صحنه‌هاي مربوط به حضرت عباس در شاهرود، با حساسيت فراوان جلوي دوربين برود. حتي اواخر فروردين كه رييس سازمان صدا و سيما به همراه برخي نمايندگان مجلس، در شاهرود حضور داشتند، صحنه‌هاي حضرت عباس به نمايش درآمد و آنها معتقد به نزديكي‌اش به باور عمومي بودند. اما از هفته‌هاي قبل تصاويري منتشر شدند و حواشي ايجاد كردند.

استادي افزود: سازندگان سريال براي اينكه قصد داشتند تصوير فتوحي ديده نشود، در زمان بازديد سيد عزت‌الله ضرغامي، كلاه و عينك دودي به چهره فتوحي زدند تا ديده نشود. اما با انتشار عكس، اين فكر ايجاد شد كه او از بازيگران مطرح و ستاره‌هاست. حال با حواشي پيش آمده قرار شد چهره وي نشان داده نشود اما ميرباقري با تمهيداتي چون نوراني كردن چهره خيلي موافق نيست و احتمالا از كارهاي ديگري مثل انتخاب زوايايي كه چهره او معلوم نشود استفاده خواهد كرد.

وي همچنين در پاسخ به پرسشي درباره‌ي هزينه سريال «مختارنامه» بيان كرد: هزينه‌ي سريال تا كنون 20 ميليارد تومان بوده كه براي 40 قسمت آن هزينه شده است.

استادي درباره انجام كارهاي تحقيقاتي درباره‌ي اين سريال هم گفت: مختارنامه يك فيلمنامه اوليه داشت كه حاصل يك تحقيق 10 ساله بود. اما خود داوود ميرباقري هم مطالعات سنگيني انجام داد. خيلي‌ها سوال مي‌كنند مبناي شخصيت‌هاي سريال چه بوده است. واقعا هيچ منبع تاريخي نبوده كه خوانده نشده باشد، اما تاريخ در جاهايي سكوت دارد و در مورد شخصيت «مسلم»، ميرباقري به اين نتيجه رسيد كه نكته واحدي در تاريخ وجود ندارد.

وي افزود: «مختارنامه» داستان مختار است و صحنه‌هاي كربلا در بخش‌هايي اتفاق مي‌افتد كه مربوط به او باشد.

استادي همچنين با اشاره به پروژه «روز رستاخيز» به كارگرداني احمدرضا درويش گفت: در اين سريال چهره‌ي حضرت ابوالفضل(ع) و علي اكبر و چند تن ديگر نمايش داده مي‌شود.

استادي همچنين درباره‌ي رايزني‌هاي بين‌المللي براي پخش اين سريال در شبكه‌هاي خارجي گفت: ما از ابتدا كه سريال ساخته مي‌شد رايزني‌هايي براي پخش بين‌المللي آن انجام داديم. ولي به هر حال «مختارنامه» يك كار شيعي صد در صد است و قطعا حساسيت‌هايي در كشورهاي سني وجود خواهد داشت.

مدير روابط عمومي «مختارنامه» همچنين در پاسخ به پرسش دانشجويي مبني بر تاكيد داوود ميرباقري بر پررنگ كردن شخصيت زنان در سريال‌هايش، گفت: اتفاقا «مختارنامه» نسبت به اكثر سريال‌هاي تاريخي، مردانه است. در خيلي از سريال‌هاي تاريخي زنان زيادي با آرايش بسيار غليظ‌تر حضور دارند. حتي آرايش برخي از آنها كاملا امروزي است و قرار است به نيازهاي سازندگان كه احتمالا جذب مخاطب بيشتر است پاسخ دهند.

به گزارش ايسنا، در اين همايش كه در دانشگاه صنعتي همدان برگزار شد، محمد حسين رجبي دواني ـ مورخ و مدرس دانشگاه ـ نيز در توضيح مقطع تاريخي كه سريال «مختارنامه» در آن مي‌گذرد، گفت: اگر كوفيان مانند مردم كنوني ما بودند، امام حسين (ع) در واقعه كربلا تنها نمي‌ماند.

رجبي دواني در همايش «قيام تا قيام» گفت: از زمان خليفه‌ي دوم كه فتوحات آغاز و خسارت‌هايي به جامعه اسلامي وارد شد، مردم به دنيازدگي ميل پيدا كردند. ظاهر آن جهاد اسلامي بود اما به جايي حمله مي‌كردند كه برايشان منفعت داشته باشد. به همين خاطر بيت‌المالي تاسيس شد كه خليفه دوم با اعمال تبعيض‌هايي آن را تقسيم كرد. در زمان خليفه‌ي سوم اينها به اوج رسيد و مردم دنيوي شدند. وقتي حضرت علي (ع) به خلافت رسيد، سعي كرد جامعه اسلامي را به دروان پيامبر بازگرداند و رؤساي قبايل كه قبلا امتيازاتي داشتند با حضرت علي (ع) به مشكل خوردند.

وي ادامه داد: امام حسن (ع) وارث جنگ‌هاي علي با مسلمان‌نماها بود و بر خلاف قبل كه با غير مسلمانان مي‌جنگيدند، وقتي جنگ جمل پايان يافت همان افرادي كه تحت امر حضرت علي (ع) بودند سعي داشتند وارد بصره شوند و زن و بچه‌ها را اسير كنند. امام علي (ع) گفت اين‌ها همه ارزش دارند و بنابراين همان‌ها با علي(ع) هم مشكل پيدا كردند.

رجبي دواني افزود: امام حسن (ع) جايگاه مقدسي داشت بنابراين معاويه به او فرصت نداد و جنگ را آغاز كرد. در سپاه امام حسين اكثرا از رؤساي قبيله پيروي كرده بودند و حتي خوارج هم آمده بودند با اين انگيزه كه جنگ با معاويه تحت هر شرايطي درست است.

وي با اشاره به واقعه‌ي كربلا و ياران كم امام حسين(ع) تصريح كرد: اگر كوفيان مانند مردم الان ما بودند، مطمئنا امام حسين (ع) تنها نمي‌ماند. در زمان جنگ با عراق‌، امام خميني (ره) گفت جوانان جبهه را خالي نگذارند و چنان هجومي پيش آمد كه مراكز اعزام نيرو جا براي فرستادن نيرو نداشتند. اگر آن زمان اين جوانان بودند خودشان را به كربلا مي‌رساندند و به امام حسين (ع) كمك مي‌كردند.

رجبي دواني در پاسخ به پرسشي مبني بر اينكه چرا وقايع عاشورا به طور كامل و با جزئيات ثبت شده است؟ گفت: عاشورا به قدري فاجعه‌ي عظيمي بود كه مردم را در بهت فرو برد و سعي كردند تمام حوادث آن را به خاطر بسپارند؛ ضمن اينكه جنايت‌كاران كربلا وقتي برگشتند سعي كردند هر چه بوده به اميد جايزه بازگو كنند. سپاه عمر خبرنگار يا وقايع نگار هم داشت كه بسياري از حوادث را ثبت كرده بودند. بسياري را هم ائمه نقل كردند و همين‌طور جرم‌هاي هر فرد هم ثبت شده است.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پی سی سیتی]
[مشاهده در: www.p30city.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 295]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن