محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1847215858
اختصاصي ايرنا/ بهروزي:طبق اسلامتعدد زوجاتبه نفع زنان و براي استيفاي حقوق زنان است
واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: اختصاصي ايرنا/ بهروزي:طبق اسلام"تعدد زوجات"به نفع زنان و براي استيفاي حقوق زنان است
خبرگزاري جمهوري اسلامي-مريم بهروزي در مناظره اي 90 دقيقه اي باخبرنگاران گروه تحليل و تفسير خبرايرنا پيرامون لايحه حمايت از خانواده از توطئه جريانات فمينيستي براي مصادره وي و جامعه زينب (س) به نفع اهداف ضد اسلامي شان خبرداد .متن كامل اين مناظره ذيلا" ارائه مي شود:
گروه تحليل وتفسير خبر : به عنوان اولين سوال لطفا بفرماييدكه شما كدام بخش از اين لايحه را مورد انتقاد قرار داده ايد ؟
بهروزي: اولا ، رواج چند همسري در ماده 23 اين لايحه هست كه به صرفه و صلاح كشور نيست و خانواده هاي ما چنين قانوني را نمي پذيرند .
دوم اينكه در اسلام اصل بر تك همسري است درحالي كه اينجا اصل بر چند همسري است چون مستقيما مي گويد كه براي ازدواج بعدي بايد اين مراحل را طي كرد.
دوم اينكه احراز عدالت را خيلي سبك گرفته است . همين كه مرد به دادگاه برود و ادعا كند كه عادل است ، مگر اين طور مي شود عدالت را اجرا كرد؟ اون هم در دادگاه هاي ما كه نوعا قاضي ماذون هستند. قاضي ماذون يعني كه ليسانس يا فوق ليسانس حقوق قضايي دارد و 6 ماه دوره مي بيند و قاضي مي شود.
قاضي ماذون حكم اجرايي مي تواند بدهد ، نه حكم نظري احراز عدالت نظري است و حتما بايد يك قاضي مجتهد نظر بدهد و اين اشكال ديگري است .
(گروه تحليل وتفسير خبر : اگر "احراز" چيزي يك مقوله نظري است پس تفاوت آن با مقوله "شناخت ذهني" در چيست ؟! به طور نمونه احراز حد نصاب سني براي كانديداهاي رياست جمهوري آيا يك عمل يا مقوله نظري است ؟ اگر چنين است – كه البته هرگز چنين نيست – پس بايد كامپيوترهايي كه نصاب سني كانديداها را مي سنجند مجتهد دانست ! در واقع "احراز" مربوط تشخيص مصداق است و اجتهاد مربوط به تشخيص موضوع . فلذا هيچ ربطي بين احراز و اجتهاد وجود ندارد .) (1)
گروه تحليل و تفسير خبر: مگر ما در قرآن آيه اي دال براين نداريم كه به مردها اجازه داده مي شود كه چند همسر اختيار كنند؟
بهروزي: اگر، بچه هاي يتيم و زنان بيوه ي زيادي باشند و تعدادشان بيشتر از مردها بود، اين امكان وجود دارد ، اما امروز ما آمار داريم كه به ازاي هر 1000زن ، هزار و چهارده مرد وجود دارد. بنابراين بايد تك همسري باشد.
گروه تحليل و تفسير خبر: اما ، در آيات قرآن چنين شرطي براي مردان وجود ندارد؟
بهروزي: چرا، در آيه سوم سوره نساء خداوند مي فرمايد ، اگر مي ترسيد در مورد بچه هاي يتيم به عدالت رفتار نشود، پس اصل بر زنان بي سرپرست است (!) يعني زنهايي كه ازدواج برايشان سخت است يعني يا بچه هاي يتيم دارند و يا بيوه هستند.
( گروه تحليل و تفسير خبر:اولا بچه هاي يتيم چه ربطي دارند به زنان بي سرپرست؟ ثانيا گويا خانم بهروزي فراموش كرده اند آيه مورد اشاره پس از آنكه مي فرمايد : "اگر مي ترسيد در مورد بچه هاي يتيم به عدالت رفتار نشود" بلافاصله مي افزايد : "پس با آنچه از زنان كه ميتوانيد تا چهار زن ازدواج كنيد" حالا تفسير منحصر به فرد خانم بهروزي را مقايسه كنيد با اصل آيه !!!
بهروزي:اگر شرايطي ايجاب كرد كه زن مريض بود، نازا بود، يا خانه را ترك كرده بود يا تمكين نكرد ، آن وقت مرد اجازه دارد كه تجديد فراش كند تازه در آن صورت هم بايد از زنان بيوه و بچه دار زن اختيار كند(!)
گروه تحليل و تفسير خبر: آيا شما شرط ازدواج مجدد را اذن همسر اول مي دانيد؟
بهروزي: بله
گروه تحليل و تفسير خبر: يعني همسراول از دادگاه معتبر تر است ؟
بهروزي: بله
گروه تحليل و تفسير خبر: مبناي اجازه همسر اول چيست ؟ شرع يا قانون
بهروزي: آيت ا... طباطبايي مفسر بزرگ قرآن در كتاب الميزان نوشته است كه زن مي تواند شرايطي براي همسر خود بگذارد كه همسر تا آخر عمر با هيچ زن ديگري ازدواج نكند. بله ، زن اين اختيار را دارد. اين شرط ضمن عقد است . اين بر طبق فقه است .
گروه تحليل و تفسير خبر: اين كه شرط ضمن عقد است . مساله ما الآن اين نيست . مساله اين است كه آيا اساسا وقتي كه قرآن كريم در آيه سوم سوره مباركه نساء صراحتا اذن به تعدد زوجات داده چرا باز شما عدالت را از اساس منافي چند همسري مي دانيد؟!
بهروزي: قرآن وقتي مي فرمايد عدالت منظور همين است . .هرچند به طور مستقيم ننوشته است . مثلا در قرآن ننوشته است كه نماز صبح دو ركعت است ، هيچ كجاي قرآن هم وجود ندارد. شرع اين را نگفته است .
گروه تحليل و تفسير خبر: پس بنا به گفته شما دادگاه قابليت احراز عدالت مرد را ندارد ؟
بهروزي: بله دادگاه تنها مي تواند صحت رضايت زن را احراز كند. يعني تشخيص بدهد كه زن و فرزندان رضايت دارند(!)
گروه تحليل و تفسير خبر: اجازه همسر اول در كدام قسمت احكام فقهي و شرع به صورت صريح آمده است ؟
بهروزي: در شرع آمده كه زن مي تواند براي همسر خود شرط بگذارد . شرطي كه خلاف شرع نباشد. شرط خلاف شرع اين است كه زني براي همسر خود شرط بگذارد كه با من همبستر نشود. اين خلاف شرع است . اما مي تواند شرط بگذارد كه مثلا اجازه خروج از كشور داشته باشد.
گروه تحليل و تفسير خبر: شما كه باز رفتيد سراغ حق شرط ضمن عقد . مساله ما اصالت اناطه جواز عقد مجدد به اذن همسر اول است نه شرط ضمن عقد در واقع اين كه شما مي فرماييد براي مواردي است كه زن اين شرط را گذاشته باشد ، اما اين قانون براي اين است كه زني چنين شرطي را نگذاشته است .
بهروزي: اين قانون در ازاي اذن دادگاه رضايت زن را برداشته است .
گروه تحليل و تفسير خبر: رضايت زن را برداشته اما منبع بالاتري به جاي آن گذاشته است
بهروزي: نه ، بايد رضايت همسر اول را بگذارد. دادگاه كاري ندارد، براي اينكه اجازه بدهد ، هر مردي مي تواند برود و بگويد كه توانا يي مالي دارم و قول مي دهم كه عدالت را رعايت كنم و اجازه بگيرد.
گروه تحليل و تفسير خبر: اين حرف شما كه وهن و تخطئه عدالت و صلاحيت مراجع ذي صلاح قضايي است ! ضمنا گويا شما فراموش كرده ايد كه امروز موارد بسياري در دادگاهها وجود دارد كه همسر اول به زور "مجبور" به اجازه ازدواج مجدد شده است درحالي كه رضايت قلبي نداشته است .
بهروزي: آنها موارد استثناء هستند.
گروه تحليل و تفسير خبر: اما اين موارد استثناء بسيار زياد است ؟ مرد براي گرفتن اجازه همسر اول راههاي زيادي دارد. اما دادگاه را به راحتي نمي تواند مجاب كرد؟
بهروزي: خوب اين طوري نبايد باشد و درست نيست .
گروه تحليل و تفسير خبر: با گفتن " خوب اين طوري نبايد باشد" كه شما نمي توانيد معضل واقعي قانون فعلي را درست كنيد . بايد راهي براي اصلاح آن ارايه كنيد . بنا به گفته شما راضي كردن دادگاهي كه قضات آن چند مرد هستند راحت تر از راضي كردن همسر اول است. آيا من درست متوجه شده ام ؟
بهروزي: دادگاهي كه مي خواهد اجازه ازدواج بعدي را بدهد بايد متشكل باشد از يك قاضي مجتهد نه ماذون يك دادرس علي البدل و يك قاضي زن ، درحالي كه در اين لايحه نوشته قاضي "ترجيحا" زن باشد يعني اگر نبود ، نبود.
گروه تحليل و تفسير خبر: ولي در لايحه آمده ، "حتي الامكان" ، نه ترجيحا . دليل آن هم كمبود شديد قضات زن است.
بهروزي : حتي الامكان و ترجيحا فرقي ندارند (!)
پس با توجه به آنچه فرموديد معلوم مي شود اگر شرايط دادگاه ايده آل باشد ، شما با آن مخالف نيستيد .
بهروزي: بله ، اگر آن سوپاپ اطمينان وجود داشته باشد و يك اطميناني را بدهد كه اختيار همسر دوم حساب شده باشد و از روي هوس راني نباشد. هر مردي پول دار بود مي تواند هوسش را اعمال كند. و زن بيشتر بگيرد و هوسراني كند.
گروه تحليل و تفسير خبر: پس عدالت بين همسران را كه در لايحه بر آن تصريح شده چگونه توجيه مي كنيد ؟
بهروزي : كسي كه هوسران است ، عدالت ندارد.
گروه تحليل و تفسير خبر: خوب اگر شما ازدواج مجدد با دختري كه شرايط ازدواج به صورت زن اول دارد رابه رغم رعايت عدالت بين زوجات صرفا وسيله اي براي ارضاي هوسراني مردان بدانيد قاعدتا بايد اصل ازدواج اول را هم در همين راستا ارزيابي كرده و آن را هم هوسراني بخوانيد ؟!
بهروزي : مردي كه داراي زني وظيفه شنلس و بي نقص باشد اگر با زني كه شرايط همسر اول را دارد ازدواج كند بر اين عمل او چه عنواني غير از هوسراني صدق مي كند ؟
گروه تحليل و تفسير خبر:با اين وصف ازدواجهاي مجدد معصومين (سلام الله عليهم) نيز كه قطعا در آنها رعايت عدالت به صورت كامل مي شده و حتي صحابه به نام ايشان كه از اعوان خاص اهل البيت (عليهم السلام) بوده اند نيز قاعدتا بايد از منظر شما نعوذ با الله مصداق اهانت پيش گفته شما باشد (!) ... ولي به هرحال اين لايحه بر طبق متن صريح قرآن است كه مرد مي تواند همسر دوم و حتي چهارم اختيار كند .
بهروزي: در قرآن چنين چيزي ندارد.
گروه تحليل و تفسير خبر: پس شما ظاهرا آيات صريح قرآن كريم را قبول نداريد؟
بهروزي : مبناي قرآن همان است كه من نوشته و گفته ام .
گروه تحليل و تفسير خبر: اما اين برداشت شخصي شماست كه اتفاقا با اصل آيه در تناقض صد درصدي است !
بهروزي : اين براساس قرآن است و تفسير الميزان است .از صفحه 314تا 318جلد 4 تفسيرالميزان وجود دارد. آيه 3 و 127 سوره نساء . البته ما آيه 127را نياورديم كه گفته شما هرگز نمي توانيد بين زنانتان عدالت برقرار كنيد.
گروه تحليل و تفسير خبر: ولي چنين ادعايي در مورد الميزان صحت ندارد ! چون تفسير علامه طباطبايي از آيه سوم سوره مباركه نساء به هيچوجه مطابق با ادعاهاي شما نيست . مرحوم علامه در تفسير اين آيه مي فرمايند : " ... اگر ترسيديد در مورد دختران يتيم نتوانيد به عدالت رفتار كنيد و ترسيديد به اموالشان تجاوز كنيد و از ازدواج با آنها به همين جهت دل چركين بوديد مي توانيد آنان را به حال خود واگذار نموده و با زناني ديگر ازدواج كنيد چه يك نفر يا دو نفر ، سه نفر يا چهار نفر " مرحوم علامه صراحتا اصل را بر تعدد زوجات گذاشته اند . در ثاني شما مدعي هستيد كه آيه 127 سوره مباركه نساء مي فرمايد : "شما هرگز نمي توانيد بين زنانتان عدالت برقرار كنيد." خانم بهروزي ! چنين چيزي به هيچوجه در آيه شريفه مورد اشاره وجود ندارد ! درالميزان هم كه شما به آن استناد مي كنيد به هيچوجه ادعاي شما را تاييد نمي كند ! آيه 127 سوره نساء مربوط به همان زن يتيمي است كه عرب جاهليت اموال او را مي گرفت و با او مي خواست ازدواج كند كه اين ، به نوعي تكرار همان آيه سوم است و باز تكرار مي كنم كه جمله مورد اشاره شما به هيچوجه نه در آيه ونه در تفسير وجود ندارد!
بهروزي : نقل جمله فوق از قرآن كريم مربوط به آيه 129 است فكر مي كنم اشتباهي رخ داد. ايه شريفه مي فرمايد : وَ لَن تَستَطِيعُوا أَن تَعْدِلُوا بَينَ النِّساءِ وَ لَوْ حَرَصتُمْ فَلا تَمِيلُوا كلَّ الْمَيْلِ فَتَذَرُوهَا كَالْمُعَلَّقَةِ - شما هرگز نمى توانيد در بين زنان عدالت را رعايت كنيد، هر چند كه در آن باره حرص به خرج دهيد پس به كلى از او اعراض مكنيد كه بلاتكليفش -
گروه تحليل و تفسير خبر: خوب آيا اين دال بر تك همسري است ؟
بهروزي : بله و اصلا خود علامه طباطبايي در تفسير اين آيه مي گويند كه : "اصل بر تك همسري است"
گروه تحليل و تفسير خبر: چنين ادعايي در مورد كلام آن بزرگوار به هيچ وجه صحت ندارد و تفسير آيه فوق در كنار آيه 3سوره مباركه نسائ دقيقا دلالت بر اصالت تعدد زوجات است . اينجا بسيار مناسب است كه عين متن الميزان را با هم بخوانيم تا حقايق اين قضيه روشن شود . علامه طباطبايي در جلد پنجم الميزان ذيل آيه 129 مي فرمايند :
"وَ لَن تَستَطِيعُوا أَن تَعْدِلُوا بَينَ النِّساءِ وَ لَوْ حَرَصتُمْ ... (( عدل )) به معناى حد وسط در بين افراط و تفريط است و تشخيص اين حد وسط از امور صعب و بسيار دشوار است و مخصوصا از اين جهت كه ارتباط با دلها دارد، چون رعايت دوستى عادلانه در بين زنان و اينكه يك مرد به اندازه مساوى زنان خود را دوست بدارد، امرى ناشدنى است ، چون بطور دائم از حيطه اختيار آدمى بيرون است .
لذا خداى تعالى بيان مى كند كه رعايت عدالت به معناى حقيقى آن در بين زنان و اينكه يك مرد حد وسط حقيقى دوستى را در بين زنان خود رعايت كند چيزى است كه هيچ انسانى قادر بر آن نيست ، هر قدر هم كه در تحقق دادن آن حرص بورزد، پس آنچه در اين باب بر مرد واجب است اين است كه يكسره از حد وسط به يكى از دو طرف افراط و تفريط منحرف نشود و تا آنجا كه برايش ممكن است رعايت عدالت را بكند و مخصوصا مراقب باشد كه به طرف تفريط يعنى كوتاهى در اداى حق همسر خود منحرف نگردد و زن خود را بلاتكليف و مانند زن بى شوهر نگذارد كه نه شوهر داشته باشد و از شوهرش بهره مند شود و نه نداشته باشد تا بتواند همسرى ديگر اختيار نموده ، و يا پى كار خود برود.
پس ، از عدالت در بين زنان آن مقدارى كه بر مردان واجب است اين است كه در عمل و سلوك بين آنان مساوات و برابرى را حفظ كند، اگر حق يكى را مى دهد حق ديگرى را نيز بدهد و دوستى و علاقمندى به يكى از آنان وادارش نكند كه حقوق ديگران را ضايع بگذارد، اين آن مقدار واجب از عدالت است و اما مستحب از عدالت اين است كه به همه آنان احسان و نيكى كند و از معاشرت با هيچ يك از آنان اظهار كراهت و بى ميلى نكند و به هيچ يك بد اخلاقى روا ندارد، همچنانكه سيره و رفتار رسول خدا (صلى الله عليه وآله و سلم ) با همسرانش اينطور بود."
ايرنا : حالا خانم بهروزي به اين قسمت توجه ويژه بفرماييد . گويا مرحوم علامه اين تيتر را اصلا براي شما در متن ذيل قرار داده اند!
"دفع توهم اينكه تعدد زوجات در اسلام لغو شده است"
و اين ذيل يعنى جمله : (( فلا تميلوا كل الميل فتذروها كالمعلقة )) ، خود دليل بر اين است كه منظور از جمله : (( هرگز نمى توانيد بين زنان عدالت بر قرار كنيد، هر چند كه بر اين معنا حرص بورزيد )) اين نيست كه قدرت بر عدالت را بطور مطلق نفى كند تا نتيجه اش اين باشد كه به انضمام آن با جمله : (( و ان خفتم ان لا تعدلوا فواحده )) ، ازدواج متعدد در اسلام لغو شود، همچنانكه بعضى ازمفسرين اين نتيجه را گرفته (و گفته اند جمله اول مى فرمايد: هر قدر هم كه كوشش كنيد و حرص بورزيد نمى توانيد بين چند زن رفتارى عادلانه داشته باشيد و جمله دوم مى فرمايد: اگر نتوانستيد عدالت برقرار كنيد به يك زن اكتفا كنيد، پس نتيجه حاصل از انضمام اين دو آيه اين مى شود كه تعدد زوجات در اسلام ممنوع و ملغى است ).
و اين اشتباه بزرگى است ، براى اينكه جمله : (( فلا تميلوا كل الميل ... )) مى فرمايد: چنان نباشد كه يكى از زنها بطور كلى مورد اعراض شما واقع گشته ، مثل زنى بشود كه اصلا شوهر ندارد و اين خود دليل بر اين است كه جمله : (( هرگز نمى توانيد... )) مى خواهد عدالت واقعى و حقيقى را نفى كند و بفرمايد شما نمى توانيد بين چند همسر عدالت واقعى را بر قرار نموده ، (حتى علاقه قلبى خود را بين آنان بطور مساوى تقسيم كنيد) پس آن مقدار عدالتى كه تشريع شده ، عدالت تقريبى است ، آن هم در مرحله رفتار نه در مرحله علاقه قلبى و عدالت تقريبى در مرحله رفتار امرى است ممكن (همچنانكه مى بينيم بسيارى از افراد با تقوا و متدين اين عدالت را رعايت مى كنند و رفتارى يكسان با همسران خود دارند، هر چند كه در دل يكى را از ديگران بيشتر دوست بدارند).
سنت رسول خدا (صلى الله عليه و آله ) و عملكرد مسلمانان به آن سنت در مرآ ومسمع رسول خدا (صلى الله عليه و آله ) بود و آن جناب از رفتار مسلمانان با زنان متعدد خود اطلاع داشت و ايرادى به آنان نمى گرفت و همان سنت تا عصر حاضر در بين مسلمين برقرار و متصل مانده و همه اينها دليل بر بطلان آن توهم است ."
ترجمه تفسير الميزان جلد 5 صفحه : 164و165
بهروزي : من نمي گويم كه ازدواج مجدد مطلقا ممنوع است .من با ازدواج مجدد تحت شرايطي كه خدا قرار داده موافقم. شيرين عبادي و گروهش مي گويند كه مطلقا ممنوع است . من با تعدد زوجات تحت شرايطي موافقم . اصلا تعدد زوجات به نفع زنان است . درراستاي استيفاي حقوق زنان است چون زناني كه شوهر ندارند صاحب همسر و فرزند مي شوند پس به نفع زنان است .امابه گونه اي باشد كه اين نفع زنان ضرري به پايه هاي خانواده نزند.
گروه تحليل و تفسير خبر:احسنت ، پس الآن به حول و قوه الهي موضع شما درباره اين قضيه اصلا تغيير كرد.
بهروزي : من به مجلس پيشنهاداتي دادم و گفته ام بند 23 حذف نشود . اما فمينيستها مي گويند به طور كلي لايحه حذف شود ما مي گوييم ماده 23 حذف نشود اما اصلاح بشود تا تحت شرايطي ازدواج مجدد سامان بپذيرد و از وضع نابسامان فعلي خارج شود.
گروه تحليل و تفسير خبر: نظر شما درباره جريان مشكوك 2200 امضا عليه لايحه حمايت از خانواده كه توسط ضد انقلابيون و بهاييان و عناصر مورد حمايت CIA و ...تهيه شده چيست؟
بهروزي :خط ما به صورت اصولي از آن جريان جداست . آنها به كل مخالف اساس لايحه اند ولي ما صرفا خواهان اصلاح ماده 23 هستيم والا لايحه حمايت از خانواده لايحه بسيار خوبي است . ما با آن جريان منحرف خيلي فاصله داريم . آنها اساسا چشم ديدن اسلام و انقلاب را ندارند ولي ما را كه همه مي شناسند ما كه حامي اسلام و انقلاب و ولايتيم . اصلا ما نگفتيم كه تعدد زوجات نباشد . ما ما مي گوييم تعدد زوجات قيود شرعي اش در قانون مشخص شود. آنها يك عده سكولار هستند كه حقوق زنان را هم سكولاريستي مي بينند ولي ما اساسا خواهان استخراج حقوق زن از متن اسلاميم . فمينيستها خيلي دوست داشتند كه ما را هم مثل خودشان فمينيست معرفي كنند ولي اين اشتباه استرا تژيك بزرگ آنها است .
گروه تحليل و تفسير خبر: از بابت اختصاص وقت شريفتان تشكر مي كنيم
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
(1) مطالب داخل پرانتز توضيحات ايرناست كه پس از گفتگو ضميمه شده است
شنبه 16 شهريور 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 195]
-
گوناگون
پربازدیدترینها