واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: گزارش خبري / بازي رايانه اي :خوب ، بد ، زشت ؟
تهران / واحد مركزي خبر / فرهنگي 87/06/11
گفته مي شود تصاوير بازي هاي رايانه اي60 درصد با واقعيت منطبق هستند و همين امر باعث جذابيت آنهاست . جذابيت اين بازيها موجب شده است به مرور به صنعت تبديل شوند و براي كشورهاي توليد كننده سودآور باشند به طوري كه ، آمارهاي جهاني نشان مي دهد فروش بازي هاي رايانه اي از فروش فيلم هاي سينمايي بيشتر است .
فراگير بودن بازيهاي رايانه اي و واردات آن به كشورمان سبب شده است تا ما در گزارشي تحليلي به سراغ اين موضوع برويم . مطلبي كه در ادامه مي خوانيد بررسي اين بازيها ، از ابعاد مختلف است .
......................................................................................................................................
سرگرم كننده و آموزنده :
.....................................................................................................................................
اگر بخواهيم در آغاز اين مطلب ، به اثار مثبت بازي هاي رايانه اي اشاره كنيم ، بايد گفت تحقيقات نشان مي دهد آشنايي كودكان با تاريخ و جغرافي و حتي مفاهيم رياضي از فوايد اين بازيهاست . همچنين كودكان با كمك اين بازيها از قوه تخيلشان به خوبي استفاده مي كنند.
اگركمي دقت كنيم مي بينيم در اين بازيها ، برنامه هاي متنوعي وجود دارد كه به كودكان اين امكان را مي دهد تا نقاشي و داستان خلق كنند و در خلال آن با مفاهيم فرهنگي و علمي آشناشوند .
شكاري (جامعه شناس ) در مصاحبه با خبرنگار ما پركردن اوقات فراغت را از ديگر امتيازات بازيهاي رايانه اي مي د اند و معتقد است :" اين بازيها باعث مي شود تا كودكان انرژي خود را تخليه كنند و از طرفي باعث سرعت عمل و بالا رفتن هوش آنها شود ."
همين امتيازات باعث شده است تا اين بازيها در ايران و ساير نقاط جهان ، جايگاه ويژه اي در ميان خانواده ها پيدا كند اما اين همه ماجرا نيست چون اين بازيها مانند هر پديده نوظهور ديگري، هم جنبه مثبت و همه جنبه منفي دارد .
.........................................................................................................................................
سرگيجه آور و مضر :
.........................................................................................................................................
يكي از اثار منفي بازيهاي رايانه اي ، آسيب هاي جسماني آن است . پزشكان ثابت كرده انداستفاده زياد اين بازيها باعث مي شود تا چشمان فرد ، به دليل خيره شدن به صفحه نمايش رايانه به شدت تحت فشار نور قرار بگيرد و دچار عوارض شود. از طرفي ستون فقرات و استخوان بندي كودكان آسيب مي بيند . همچنين پوست فرد در معرض اشعه هايي قرار مي گيرد كه از رايانه ساطع مي شود . تهوع و سرگيجه ، تقويت حس پرخاشگري ، انزوا طلبي و افت تحصيلي از ديگر اثار منفي اين بازيهاست . عده اي از محققان بازيهاي رايانه اي معتقدند اين بازيها اعتياد آور و خطرناك است و باعث مي شود افراد به اين سرگرمي وابسته شوند و از زندگي عادي خود دور شوند .
اسلامي ( روان شناس ) درباره رفع اين مشكلات ، نفي كامل بازيها را با توجه به تاثير مثبتي كه دارد درست نمي داند اما بر نقش آموزش تاكيد دارد و مي گويد:" زمان استفاده بازي رايانه اي بايد به نيم ساعت يا حداكثر يك ساعت در روز محدود شود . با خبر بودن از محتواي بازيها و درج سن از طرف شركت هاي توليد كننده و واردكننده از تاثيرات جانبي ديگر مي كاهد. همچنين والدين نبايد خود را از كودكان و نوجوانان كنار بكشند و اگر كودك و نوجوان از اين بازيها زياد استفاده مي كند نشان دهنده بي توجهي والدين است . "
..........................................................................................................................................
تاثيرات فرهنگي بازيهاي رايانه اي :
.........................................................................................................................................
يكي از مهمترين نكته ها، در خصوص بازي هاي رايانه اي تاثير فرهنگي آنهاست. در واقع سازندگان اين بازيها ، اهداف تجاري را همزمان با اهداف فرهنگي پيش مي برند ، به اين ترتيب كه با استفاده از پرفروش بودن بازي هاي رايانه اي ، از آنها به عنوان ابزاري براي نفوذ در فرهنگ كشورها و تهاجم فرهنگي استفاده مي كنند.
كيان (كارشناس بازي رايانه اي ) در اين باره مي گويد : " اگر به بازيها دقت كنيد مي بينيد كه ، از طريق آنها رفتارهاي اجتماعي غربي آموزش داده مي شود . اين بازيها كه بسياري از آنها در ايران هم پرفروش است ، با نمايش اين رفتارهاي اجتماعي الگوي زندگي غربي را به كشورهايي اسلامي مانند كشور ما مي آورد ."
مسئله القاي خشونت از ديگر جنبه هاي فرهنگي زيانبار اين بازي هاست. شكاري دراين خصوص ، هشدار مي دهد و مي گويد:" اين بازيها علاوه براينكه باعث ايجاد ترس و وحشت دركودكان مي شود، در بسياري موارد بدآموزي دارد و با توجه به روحيه الگوپذيري كودكان ، روحيات خشن را در آنها نهادينه مي كند. "
وي با بيان اينكه برخي از اين معضلات، گريبان جوامع غربي را گرفته است مي گويد :"برگزاري كلاسهاي آموزشي براي خانواده ها و درج سن روي بازيهاي رايانه اي تنها راهكاري است كه آنها به كار مي برند اما در كشور ما بايد باتوجه به ويژگي هاي فرهنگي خودمان،تدابيري ديگر ، مانند توليد بازيهاي رايانه اي با مختصات جامعه ايراني ،اسلامي انديشيده شود تا كودكان ، از اين خطرها هم مصون بمانند."
.........................................................................................................................................
اهداف سياسي و راهكارها :
.........................................................................................................................................
صنعت بازيهاي رايانه اي درجهان از جايگاه ويژه اي برخوردار است. اين جايگاه به قدري حائز اهميت است كه وزارت امورخارجه امريكا ، در هاليوود دفتري دارد و از تمام سناريوهاي سياسي فيلم و بازي
رايانه اي تهيه مي كند.
اين بازيها اغلب درپي تضعيف باورهاي ديني و كشتار مسلمانان است.توليد بازيهايي درباره جنگ عراق ، حمله به ايران و تخريب مراكز انرژي هسته اي و دهها نمونه ديگر همه گواه اين موضوع است .
اما سئوالي كه در نهايت به ذهن مي رسد اين است كه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي براي مقابله با اين مشكلات چه تمهيداتي را در پيش گرفته است .
زارع پور( قائم مقام بنيادبازيهاي رايانه اي ) مي گويد:" بازي رايانه اي هم فرصت است و هم تهديد . فرصت است از اين لحاظ كه ما مي توانيم براي كودكان خود بازي هاي مناسب توليد كنيم و تهديد است، از اين نظر كه كودكان ما را تحت تاثير اين پيامهاي هدفمند و جهت دار مانند حمله و توهين به اسلام قرار مي دهد بنابراين وزارت ارشاد با استفاده از فرصتهايي كه بازي رايانه اي ايجاد مي كند به دنبال جايگزين كردن بازيهاي مناسب است."
نكته ديگر اما ، ورود بازيهاي رايانه اي خارجي به بازار ايران است. با توجه به اينكه درحال حاضر در
" گيم نت " ها ، انواع بازيها ارائه مي شود به نظر مي رسد بايد نظارتي كامل بر عرضه اين بازيها صورت بگيرد. از طرفي وقتي به نحوه فعاليت گيم نت ها دقت كنيم مي بينيم كه اين گيم نت ها زير نظر سازمان تربيت بدني است و وزارت ارشاد در اين خصوص نقش چنداني ندارد .
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي رفع اين ايراد قانوني را نخستين اقدام براي بهبود وضع پيشنهاد مي كند و مي گويد :" هنگام ورود اين بازيها به كشور، تصميم هاي درستي گرفته نشد و اكنون بنياد بازيهاي رايانه اي قصد دارد با نظارت بر نحوه توزيع و توليد بازيهاي رايانه اي اين موضوع را سامان دهد. "
اما در آخراين گزارش بايد بدانيم كه اين برنامه ها همه درآغاز راه هستند به نحوي كه طبق آخرين خبرها ، كارشناسان شوراي عالي انقلاب فرهنگي ،هم اكنون تحقيقات وسيعي در اين زمينه انجام داده اند كه بعد از بررسي نهايي در صحن شورا ارائه خواهد شد. اما اين همه ماجرانيست ، بلكه همه نهادهاي فرهنگي بايد دست به دست هم دهند تا بازيهاي رايانه اي ، در تك تك خانه ها و انديشه همه افرادي كه با انتخابهاي خود ، جريانهاي فرهنگي را مي سازند ، اصلاح شود همانطور كه هنگام ورود بازيهاي رايانه اي به كشورمان اين جريان از طريق تك تك افراد به راه افتاد .
(( گزارشگر : خانم لبافي ))
دوشنبه 11 شهريور 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 264]