تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 29 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانش روشنى بخش انديشه است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1830907599




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كتابشناسی قصه‏های قرآن


واضح آرشیو وب فارسی:سایت دانلود رایگان: مقدمه
بشر نوشتن را با اختراع خط آغاز كرده است، پيش از آن قرنها بر وي و جهان اطرف او سپري شده و رويدادهاي گوناگون از جنگ و صلح، پيروزي و شكست و تحولات ديگر بر وي گذشته است و او به علت عدم آشنايي با خط نتوانسته به آنها جاودانگي بخشد و آيندگان را از آن بهره‏مند سازد. از اين روي، زمان پيش از اختراع خط را ((دوران ماقبل تاريخ‏)) مي‏نامند چرا كه از منظري، تاريخ با پيدايش خط متولد شده است و آن دو همزاد يكديگرند، در واقع تاريخ شناسنامه هر ملت است و از ملت‏بي‏تاريخ به بچه سرراهي بشر تعبير مي‏گردد. (×)
قلم، كتاب و كتابت نمودهاي والاي فرهنگ، تمدن و فرهيختگي جامعه‏ها، نسلها و امتهاست. چندي و چوني فرهنگها، ارزشها و باورهاي مردم را مي‏توان از آثار مكتوب آنان دريافت و ارزش آنان را به ميزان دانش آنان دانست. ناگفته نماند داشتن ذخاير علمي و ميراث غني فرهنگي گرچه شرط لازم براي ترقي و تعالي هر ملتي تواند بود ولي شرط كافي نيست. ملت و جامعه‏اي مي‏تواند در حوزه علم، فن‏آوري، و پژوهش حرفي براي گفتن داشته باشد كه از ذخاير علمي و ميراث فرهنگي خود استفاده بهينه نمايد و تحقق اين امر در گرو رده‏بندي، بازيابي، كتابشناسي و پردازش اطلاعات و آثار گذشته و حال خواهد بود. كتابشناسي و فهرست‏نگاري آثار گرانسنگ پيشينيان و اطلاع‏رساني به عالمان و محققان، گامي است‏بس بلند كه حوصله‏اي زياد، عشقي بيكران و توش و تواني فراوان مي‏طلبد.
كتابشناسي به عنوان كاري علمي عبارت است از ارائه راه و رسم تحصيل اطلاعات درباره كتابها، تحقيق در آنها و عرضه كردن آن به صورت مرتب و منظم، و به عنوان يكي از علوم، به مجموعه‏اي سازمان يافته از آگاهي اطلاق مي‏شود كه موضوع بحث آن همه جنبه‏هاي كتاب است. دو ركن مهم كتابشناسي اطلاعات و نظم است، هر كتابشناسي بايد داراي اطلاعاتي كامل و درست و علاوه بر آن از نظمي منطقي برخوردار باشد.
اولين گام در پژوهش و سامان‏بخشي هر موضوع، آشنايي فراگير، دقيق و ژرف در منابع و متون موجود در آن موضوع خواهد بود، تنك‏مايگي و نااستواري برخي از پژوهشها گاهي معلول عدم شناخت پژوهنده از سرچشمه‏هاي بحث و منابع قابل مراجعه و عدم بررسي آراء و نظريات ديگران است. حضرت علي‏عليه‏السلام مي‏فرمايند: ((من استقبل وجوه الآراء عرف مواقع الخطاء)) عدم اطلاع محققان از كار يكديگر موجب تكرار كارها، هدر رفتن عمر، تلف شدن بودجه و اموال عمومي مي‏گردد. بدون كتابشناسي هيچ پژوهشي به سامان نمي‏رسد. ساموئل جانسون محقق و فرهنگ‏نويس انگليسي مي‏گويد: ((دانش بر دو قسم است: يا موضوعي را مي‏دانيم و يا مي‏دانيم در كجا مي‏توانيم اطلاعاتي درباره آن بيابيم.)) در زبان لاتين جمله‏اي مشهور وجود دارد كه مي‏گويد: ((كسي كه مي‏داند علمي در كجا يافت مي‏شود به آن كسي كه عالم است نزديك مي‏شود.))
كتابشناسي را به سدي مي‏توان مانند كرد كه در مقابل سيلاب كتاب بايد ساخته شود تا استفاده صحيح از كتابها ممكن گردد. ما در عصر ارتباطات و انفجار اطلاعات به سر مي‏بريم، تنها با كتابشناسي، طبقه‏بندي و پردازش اطلاعات مي‏توان اين انفجار را مهار كرد. هنگامي اطلاعات قابل برداشت مي‏شود كه پردازش شده باشد و به هنگام رجوع به مخازن بزرگ اطلاعاتي بدانيم به سراغ كدام طبقه برويم. جامعه ما در اين مرحله از توسعه فرهنگي - اجتماعي خويش به بازيابي، تدوين و گردآوري همه گونه اطلاعات پراكنده در همه زمينه‏هاي علمي و اجتماعي نياز دارد. بايد همه ذخاير و داده‏هاي اطلاعاتي كه طي ساليان در گوشه و كنار منتشر شده است گردآوري شود تا با سامان يافتن آنها جايگاه ما در هر زمينه علمي و اجتماعي مشخص گردد.
پژوهش جامع در هر زمينه‏اي بخصوص علوم و معارف اسلامي و بالاخص قرآن و علوم قرآني نيازمند اطلاعات و گردآوري كليه مآخذ، مدارك و منابع مربوط به آن است؛ خاصه قرآن كه اساس قانون و قانون اساسي اسلام و آيين‏نامه فرهنگ، فرهيختگي و دانشوري است. خوشبختانه گستره تحقيقات درباره قرآن و معارف قرآني بسيار وسيع است. آقاي مصطفي صادق الرافعي متفكر مصري در كتاب اعجازالقرآن و البلاغة النبويه مي‏گويد: ((از آن زمان كه تاريخ به وجود آمده در همه عالم كتابي شناخته نشده است كه به اندازه قرآن يا نزديك به آن شرح و تفسير نگاشته شده يا درباره آن كتاب تصنيف شده باشد.))
آقاي محمدحسن بكائي نيز در مقدمه جلد اول كتابنامه بزرگ قرآن كريم، صفحه 38 اظهار مي‏دارد كه تاكنون در جهت پژوهشهاي خود بالاتر از چهل هزار عنوان كتاب با تعداد مجلدهاي مختلف شناسايي كرده‏اند. نيز آقاي بهاءالدين خرمشاهي قرآن‏پژوه معاصر در كتاب قرآن شناخت صفحه 285 مي‏گويد: ((فهرست آثاري كه پيرامون قرآن يا قرآن‏پژوهي از قرون اوليه تا امروز پديد آمده اعم از مقاله، رساله، كتاب و اعم از خطي و چاپي يا به صورت نرم‏افزار كامپيوتري بر طبق معقول‏ترين برآورد بدون اغراق كمابيش بالغ بر بيست هزار عنوان است.)) تنها 572 پايان‏نامه تحصيلي فقط در دانشكده‏ها و مراكز علمي ايران در دانشنامه قرآن جلد اول صفحه 412 ذكر شده است كه شايد پايان‏نامه دكتر محمد خزائلي تحت عنوان ((اعلام قرآن‏)) اولين آنها باشد.
در خصوص قصص و داستانهاي قرآن كه از دلچسب‏ترين مباحث علوم قرآني مي‏باشد نيز تاكنون پژوهشهاي زيادي به انجام رسيده است چه در زمينه نقل قصص قرآني، كه هم سابقه طولاني دارد و هم كارهاي زيادي انجام شده است، و چه در زمينه قصه‏شناسي و ويژگيهاي هنري و ساختاري داستانهاي قرآن كه عمر زيادي ندارد و طبيعي است در آن باب كار كمتري انجام گرفته باشد. تا به حال چندين كتابشناسي راجع به قصص قرآن در قالب مقاله و حتي كتاب البته ناتمام و ناقص تاليف شده است، از جمله آقاي غلامرضا عرفانيان در مقدمه قصص الانبياء قطب‏الدين راوندي از انتشارات بنياد پژوهشهاي اسلامي كه به كوشش ايشان انجام شده 174 كتاب و منبع درباره قصص انبياء معرفي كرده است.
از آقاي مهدي خراساني در مجله آينه پژوهش سال سوم شماره 15 نيز مقاله‏اي تحت عنوان ((پژوهشي در داستانهاي قرآن‏)) منتشر شده كه در مجموع 55 كتاب راجع به قصص قرآن معرفي كرده است. به دنبال اين مقاله و براي تكميل آن آقاي محمدعلي هاشم‏زاده مقاله ((استدراك كتابشناسي قصه‏هاي قرآن‏)) را در آينه پژوهش شماره 20 آورده است، كه در بردارنده 405 مقاله و كتاب مي‏باشد. البته بيش از نيمي از آن را مقالات عربي و فارسي تشكيل مي‏دهد كه همگي از جلد دوم كتاب معجم‏الدراسات القرآنيه آقاي عبدالجبار الرفاعي اخذ شده است. نيز در كتابنامه بزرگ قرآن كريم به اشراف آقاي محمد حسن بكائي كه تاكنون فقط 8 جلد آن چاپ شده و در آن كتابها و پايان‏نامه‏هاي دانشگاهي مربوط به قصص قرآن به صورت پراكنده آمده است.
در اين مقاله، علاوه بر استفاده از منابع ياد شده از ديگر مآخذ همچون جلد اول دانشنامه قرآن صفحه 412 كه پايان‏نامه‏هاي تحصيلي را آورده است و جلد دوم صفحه 1838 و همچنين از مجموعه ((الموسوعة مصادر النظام الاسلامي‏)) كتاب الاعلام و التبليغ آقاي عبدالجبار الرفاعي كتابشناس سختكوش معاصر بهره گرفته شده است. ناگفته پيداست اين كتابشناسي نيز هرگز داعيه كمال و تمام بودن ندارد و در مجموع تعداد 464 كتاب و مقاله جمع‏آوري شده است.
در پايان نكاتي چند درباره اطلاعات داده شده در اين كتابشناسي و نظم حاكم بر آن يادآور مي‏شود.
اين كتابشناسي در بردارنده كتابها، مقاله‏ها، پايان‏نامه‏هاي تحصيلي و حتي كتابچه‏هاي كم‏حجم و چند نسخه خطي مي‏باشد، مع‏ذلك كتابهاي غيرمستقل كه بخش قصص قرآني آن چندان قابل اعتنا نبوده و نيز آثار منظوم مربوط به قصص قرآن ثبت نشده است.
به خاطر سهولت كار مراجعان و نيز نامشخص بودن لقب بعضي از مؤلفان عرب‏زبان، اين مجموعه براساس حروف الفباي نام كتاب يا مقاله تدوين شده است.
كتابها و مقالاتي بيشتر مد نظر بوده كه اطلاعات كتابشناختي كاملتري داشته‏اند؛ از اين‏رو، كتابهاي خطي با اطلاعات ناقص كتابشناختي كمتر آمده است.
كيفيت ثبت اطلاعات در مورد كتابها به ترتيب زير است:
نام كتاب، نام مؤلف، نام مترجم (اگر مترجم داشته باشد)، وضعيت نشر (به ترتيب شامل: محل نشر، ناشر، تعداد و نوبت چاپ و سال نشر)، و تعداد صفحات كتاب. در پايان‏نامه‏ها به جاي محل نشر، محل تنظيم آمده است.
كيفيت ثبت اطلاعات در مورد مقاله‏ها چنين است: مقاله، نام نويسنده، نام مجله با مشخصات آن (به ترتيب شامل: سال نشر (س) شماره مجله (ع) تاريخ نشر مقاله، ابتدا و انتهاي صفحات)، مقالات در حد يك يا دو صفحه، كمتر احصا شده‏اند.
در مدخلهاي ناقص به جاي علايم ((بي‏تا)) و ((بي‏نا)) بلافاصله مدخل بعدي آمده است.
ناگفته نماند در اين كتابشناسي، كتابهاي تاريخ و سيره كه به داستان انبياء و قصص قرآن پرداخته، احصا نشده است. علاقه‏مندان به اين مجموعه كتابها را به ناسخ التواريخ لسان‏الملك سپهر، الكامل في التاريخ ابن اثير، مروج‏الذهب مسعودي، تاريخ طبري، گزيده تاريخ بلعمي، تاريخ گزيده حمدالله مستوفي، حيوة القلوب علامه مجلسي، سيره ابن هشام، الفصول في سيرة الرسول، ابن‏كثير و... ارجاع مي‏دهيم.





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت دانلود رایگان]
[مشاهده در: www.freedownload.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 552]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن